netaave
Ett belastningsregisterutdrag ska ju lämnas vid anställning i förskola, skola och omsorg enligt lag sen 2001.
Jag anställer ju vikarier i barnomsorgen och tar emot sådana av vikarierna.
Idag ställdes jag dock inför ett dilemma. Fick frågan på telefon av en ev blivande vikarie om hur länge t.ex. ett "Våld mot tjänsteman" fanns med i registret. Förseelsen gällde bråk i en krogkö för 8 år sedan. Förövaren är idag en ung 3-barnsmor med ordnade förhållanden.

Frågade min chef som i sin tur slog i chefshandböker m.m. men ingenstans hittade vi hur länge en anmärkning varar.
Frågan är nu lämnad till kommunens jurist.

Det kan vara så illa att den här kvinnan aldrig kan arbeta inom skola/omsorg.

Hur länge anser ni att en sådan här anmärkning ska finnas kvar vid en engångsföreteelse?
Vore kul att diskutera lite om detta.
Sailor Pluto
Är det en mindre allvarlig anmärkning så borde man inte behöva få ut för det hela livet. Just den kvinnan som du skriver om borde kunna lägga det bakom sej (enligt mej alltså...). Har man däremot begått några grövre brott borde det nog vara annorlunda.
Bee
Men var inte det här registerutdraget till för att hindra folk som våldfört sig på barn från att bli anställda inom barnomsorgen. Typ pedofiler. Andra typer av brott, dessutom begångna för flera år sen, skall väl inte vara ett hinder om straffbiten är avklarad?
*Stintan*
Suck! Ibland undrar jag vart det sunda förnuftet tagit vägen. wacko.gif

Det var väl ändå inte på grund av sådant som detta om utdrag ur belastningsregistret kom till.
Åsa, mälardalen zon 2
Gjorde en sökning på nätet och hamnade på polisens hemsida och hittade där en skrift där det står att registerutdraget i regel visar de senaste 10åren, fast sedan borde väl skolledningen kunna tänka själv över rimligheten man kan ju ex. ha gjort något dumt i ungdomen som man aldrig skulle komma på tanken att göra då man blir äldre.
Det man bör tänka på dock är att enligt skriften ska det bara vara ganska grova brott som syns i belastningsregistret ett litet bråk i en krogkö borde inte finnas med enligt skriften på polisens hemsida är det sånt som sexbrott, grov misshandel, människorov och grovt rån som ska listas i belastningsregistret.
(Fast själv behövde jag aldrig lämna något registerutdrag och jag är anställd på skola efter 2001? Det är visserligen en gymnasieskola och kanske det spelade in att jag var fd. elev + rektorn kände morsan så de kanske tyckte det räckte som förundersökning, jag lär dock inte ha några anmärkningar jag har aldrig blivit arresterad eller liknande för någonting)


http://www.polisen.se/mediaarchive/4347/34...Regist3_3_4.pdf
Gossen Ruda
Förstår inte riktigt problemet. Om kvinnan tar ett registerutdrag ser hon själv vad där står. Fö tror jag att smärre förseelser finns kvar i 5 år men är inte helt säker. Sen är det upp till anställaren att bedöma den sökandes "meriter". Det var just för att hindra tidigare dömda pedofiler att jobba inom barnomsorgen som bestämmelsen kom till, inte för att jaga alla tidigare dömda människor. Dessutom är bestämmelsen ett slag i luften eftersom potentiella pedofiler är det största problemet, inte dom som redan dömts.
Cathis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-12-2007, 16:07) *
Gjorde en sökning på nätet och hamnade på polisens hemsida och hittade där en skrift där det står att registerutdraget i regel visar de senaste 10åren, fast sedan borde väl skolledningen kunna tänka själv över rimligheten man kan ju ex. ha gjort något dumt i ungdomen som man aldrig skulle komma på tanken att göra då man blir äldre.
Det man bör tänka på dock är att enligt skriften ska det bara vara ganska grova brott som syns i belastningsregistret ett litet bråk i en krogkö borde inte finnas med enligt skriften på polisens hemsida är det sånt som sexbrott, grov misshandel, människorov och grovt rån som ska listas i belastningsregistret.
(Fast själv behövde jag aldrig lämna något registerutdrag och jag är anställd på skola efter 2001? Det är visserligen en gymnasieskola och kanske det spelade in att jag var fd. elev + rektorn kände morsan så de kanske tyckte det räckte som förundersökning, jag lär dock inte ha några anmärkningar jag har aldrig blivit arresterad eller liknande för någonting)


Hamnade på samma informationssida och lite längre ner står det att gymnasieskola och gymnasiesärskola innefattas inte av den här lagen, så det var väl därför du inte behövde lämna något utdrag.
netaave
CITAT (Bee @ 06-12-2007, 15:33) *
Men var inte det här registerutdraget till för att hindra folk som våldfört sig på barn från att bli anställda inom barnomsorgen. Typ pedofiler. Andra typer av brott, dessutom begångna för flera år sen, skall väl inte vara ett hinder om straffbiten är avklarad?


För dömda inom vålds- och sexbrott. Hon är alltså dömd för våld mot tjänsteman.
pia i sundsvall
CITAT (netaave @ 06-12-2007, 15:24) *
Ett belastningsregisterutdrag ska ju lämnas vid anställning i förskola, skola och omsorg enligt lag sen 2001.
Jag anställer ju vikarier i barnomsorgen och tar emot sådana av vikarierna.
Idag ställdes jag dock inför ett dilemma. Fick frågan på telefon av en ev blivande vikarie om hur länge t.ex. ett "Våld mot tjänsteman" fanns med i registret. Förseelsen gällde bråk i en krogkö för 8 år sedan. Förövaren är idag en ung 3-barnsmor med ordnade förhållanden.

Frågade min chef som i sin tur slog i chefshandböker m.m. men ingenstans hittade vi hur länge en anmärkning varar.
Frågan är nu lämnad till kommunens jurist.

Det kan vara så illa att den här kvinnan aldrig kan arbeta inom skola/omsorg.

Hur länge anser ni att en sådan här anmärkning ska finnas kvar vid en engångsföreteelse?
Vore kul att diskutera lite om detta.


Jag anser att grova brott som våld mot tjänsteman så borde anmärkningen vara livslång, det är viktigt att uniformerade skyddas på sitt arbete.Sedan så förstår jag inte den här raden"Det kan vara så illa att den här kvinnan aldrig kan arbeta inom skola/omsorg."det är väll viktigt att våra barn inte skall lära sig av kriminella, dom har väll inget i skolans värksamhet att göra.
KURT
CITAT (pia i sundsvall @ 06-12-2007, 17:40) *
Jag anser att grova brott som våld mot tjänsteman så borde anmärkningen vara livslång, det är viktigt att uniformerade skyddas på sitt arbete.Sedan så förstår jag inte den här raden"Det kan vara så illa att den här kvinnan aldrig kan arbeta inom skola/omsorg."det är väll viktigt att våra barn inte skall lära sig av kriminella, dom har väll inget i skolans värksamhet att göra.



En "tjänsteman" lär väl i detta fall vara en krogvakt? Det kan mycket väl vara så att det var krogvakten var den som vållade skada.
Cathis
CITAT (pia i sundsvall @ 06-12-2007, 16:40) *
Jag anser att grova brott som våld mot tjänsteman så borde anmärkningen vara livslång, det är viktigt att uniformerade skyddas på sitt arbete.Sedan så förstår jag inte den här raden"Det kan vara så illa att den här kvinnan aldrig kan arbeta inom skola/omsorg."det är väll viktigt att våra barn inte skall lära sig av kriminella, dom har väll inget i skolans värksamhet att göra.


Jag kan inte tänka mig att ett bråk i en krogkö kan ha blivit bedömt som något annat än ett ringa brott och att kvinnan i så fall blev dömd till dagsböter. Tycker varken att detta ska behöva följa henne hela livet (det var ju en engångsföreteelse) eller att hon ska bli klassad som kriminell. För mig har ordet kriminell en liten annan innebörd, i det begreppet platsar grova våldsbrottslingar och grova återfallsförbrytare.

pia i sundsvall
CITAT (Cathis @ 06-12-2007, 17:23) *
Jag kan inte tänka mig att ett bråk i en krogkö kan ha blivit bedömt som något annat än ett ringa brott och att kvinnan i så fall blev dömd till dagsböter. Tycker varken att detta ska behöva följa henne hela livet (det var ju en engångsföreteelse) eller att hon ska bli klassad som kriminell. För mig har ordet kriminell en liten annan innebörd, i det begreppet platsar grova våldsbrottslingar och grova återfallsförbrytare.


Förstår inte hur ni tänker, ett sådant allvarligt brott som kan ge upp till 4års fängelse, är inget som jag ser som lämpligt att ha i skolansmiljö,är inte lagen till för att skydda barnen? jag ser inget konstigt att ej låta kriminella personer att ej utöva visa yrken så som,Polis,Militär,Barnomsorg,lärare,läkare,mm
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ld_mot_tj%C3%A4nsteman
Magdis
CITAT (pia i sundsvall @ 06-12-2007, 18:51) *
Förstår inte hur ni tänker, ett sådant allvarligt brott som kan ge upp till 4års fängelse, är inget som jag ser som lämpligt att ha i skolansmiljö,är inte lagen till för att skydda barnen? jag ser inget konstigt att ej låta kriminella personer att ej utöva visa yrken så som,Polis,Militär,Barnomsorg,lärare,läkare,mm
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5ld_mot_tj%C3%A4nsteman

Kriminell? Hur kriminell är man för att man har bråkat i en krogkö för 8 år sen? wacko.gif
pia i sundsvall
CITAT (KURT @ 06-12-2007, 17:14) *
En "tjänsteman" lär väl i detta fall vara en krogvakt? Det kan mycket väl vara så att det var krogvakten var den som vållade skada.

Kurt det var inte tjänsteman som blev dömd.

CITAT (Magdis @ 06-12-2007, 18:57) *
Kriminell? Hur kriminell är man för att man har bråkat i en krogkö för 8 år sen? wacko.gif


Kriminell är personer som är dömda för brott,eller har du någon annan uppfattning så var vänlig och utveckla
vad du tycker är kriminellt, utan wacko.gif det är inte trevligt med wacko.gif, man kan tycka olika utan sådana här wacko.gif
Gossen Ruda
Normalt betecknar men en person för att vara kriminell när man gjort grova eller upprepade brott. Våld mot tjänsteman kan vara allt från att stampa på tårna till i stort sett nästan mord men graden av brottet syns i domen.
freddie
Hur länge hon är kvar i registret beror på vad påföljden blev. Fick hon böter, villkorlig dom eller fängelse/övervakning? Fängelse finns kvar i 8 eller 10 år i belastningsregistret (om hon inte dömts igen förstås för då nollställs räknaren). Tips kolla på polisens hemsida, jag tror att informationen finns där.

.... Närmare bestämt här:


http://www.polisen.se/inter/nodeid=34353&a...geversion=1.jsp




Gallring ur belastningsregistretHär hittar du information om hur länge en person är registrerad i belastningsregistret. Det är påföljden, straffet, som avgör hur länge en belastning ligger kvar. I Lag om belastningsregister (1998:620) i 16, 17 och 18 §§ finns bestämmelserna om gallring ur belastningsregistret.

5 år efter dom, beslut eller godkännandePenningböter
Dagsböter
Tillträdesförbud
5 år efter det att straffet föll bortFörvandlingsstraff för böter (18 eller 21 §§ (1979:189) bötesverkställighetslagen)
5 år efter det att straffet föll bortBortfallande av fängelsestraff (35 kap 8 eller 9 § brottsbalken)
10 år efter dom eller beslutVillkorlig dom
Åtalsunderlåtelse
Skyddstillsyn
Vård inom socialtjänsten
Fri från påföljd
Besöksförbud
10 år efter det att påföljden verkställtsFängelse
Sluten ungdomsvård
Rättspsykiatrisk vård
En uppgift i belastningsregistret ska finnas kvar så länge en anna uppgifts gallringstid ej infallit.

Alla uppgifter i registret gallras dock efter 20 år med vissa undantag.







Tänk på att du kan anställa även om hon finns kvar i registret. Jag har svårt att se våld mot tjänsteman som ett särskilt allvarligt brott. Beror ju helt på omständigheterna som någon tidiage påpekade i denna tråd. för övrigt tycker jag det är lite konstigt att du lägger fram denna fråga på ett sådant här forum...

[2006-10-24]
Aqvakul
CITAT (pia i sundsvall @ 06-12-2007, 19:03) *
Kurt det var inte tjänsteman som blev dömd.
Kriminell är personer som är dömda för brott,eller har du någon annan uppfattning så var vänlig och utveckla
vad du tycker är kriminellt, utan wacko.gif det är inte trevligt med wacko.gif, man kan tycka olika utan sådana här wacko.gif

Jag tycker att du har en mkt märklig människosyn. Du delar in människor i kriminella eller inte-kriminella. De flesta människor har någon gånmg begått ett brott, ofta pga ungdomligt oförstånd eller pressade omständigheter. I vårt samhälle, åtminstone det jag vill leva i, får människor en andra chans. I det aktuella fallet så skulle jag som skolledare inte fästa något avseende vid brottet i fråga om det var det enda som belastade personen ifråga.
Jobbade några år som lärare på ett fängelse. där fanns många konstiga typer, även bland personalen. Inte ens där träffade jag på någon med din otroligt omogna uppfattning! nono.gif rtfm.gif
*Stintan*
CITAT (pia i sundsvall @ 06-12-2007, 16:40) *
Jag anser att grova brott som våld mot tjänsteman så borde anmärkningen vara livslång, det är viktigt att uniformerade skyddas på sitt arbete.Sedan så förstår jag inte den här raden"Det kan vara så illa att den här kvinnan aldrig kan arbeta inom skola/omsorg."det är väll viktigt att våra barn inte skall lära sig av kriminella, dom har väll inget i skolans värksamhet att göra.


Du får väl tycka vad du vill men så *j..la* trångsynt hoppas jag inte man är när man anställer folk. Om nån har stökat i en krogkö för 8 år sen behöver ju inte betyda att den personen idag inte är lämplig att jobba inom skola/barnomsorg. Fy katten för ett sånt synsätt säger jag bara.
Gillan
Den här kvinnan ska alltså vara dömd för "våld mot tjänsteman", efter bråk i en krogkö. För åtta år sen!.

Brottet i sig kan ju innebära allt från att ha stampat med foten, varit allmännt uppkäftig eller att ha gått till handgripligheter. Alla människor måste väl ändå få lov att ha sonat sina "brott" ( det kan ju faktiskt också vara så att det var krogvakten som var provocerande, det får man förmodligen inte veta nåt om). Men som sagt, ni får ju se vad som står i hennes register. Men inte tycker då jag att det låter som om det skulle vara så allvarligt att hon inte skulle kunna arbeta inom barnomsorgen om hon inte har upprepade domar på sig.


Bee
Jag är en kriminell vaneförbrytare! Konstigt att jag får gå omkring bland "vanligt folk" egentligen. Jag har kört för fort 3 gånger i mitt liv! Påföljden för dessa hemska brott var böter. Senaste gången var för 7-8 år sen.
Undrar om det finns kvar i registret och om jag skulle kunna få ett nytt jobb ifall jag skulle behöva det. Troligen inte, inte så länge det finns stenkastsälskande, grötmyndiga människor med i mitt tycke tveksam moral.

Var går gränsen? Är det ok att daska till ungarna hemma men dagisfröken får itne ha bråkat med vakten i krogkön i ungdomens dar. Man tar sig för pannan!
lena:-)
Jag tror att det belastningsregister man måste uppvisa för sin arbetsgivare endast visar på brott inom de områden som är "oacceptabla" dvs sexuella övergrepp mot minderåriga, eller va det kan kallas.
Cacki
Hoppas att du har rätt Lena:-) annars ligger jag också pyrt till! -fear-.gif
Jag åkte på böter en gång när jag glömt säkerhetsbältet...... crying.gif
pia i sundsvall
Ja Lena har rätt. Men jag tycker endå att våldsbrottslingar borde väljas bort.
Tosan
Jag tror att det är vålds- och sexbrott som finns med i utdraget. Men hur långt tillbaks kan jag inte svara på.
I vilket fall får hon ju veta säkert om hon begär ett utdrag
Sen är det ju upp till dig om du anställer henne eller inte, och hon har dessutom varit ärlig och talat om det
Anma
I belastningsregistret finns bara brott som man dömts i domstol för har jag för mig...
Rätta mig om jag har fel!

Själv har jag en olovlig körning på mitt samvete... och en hastighetsöverträdelse, 39 på 30väg. Ajaj! Veckan efter böterna ökade till 2000:-.
Olovliga körningen kom sig av att jag köpte en bil på firma, de sa att den var besiktigad. Betalade in skatten men fick inget skattemärke dock. Efter två veckor stoppades jag med en bil där körförbud inträtt... Så kan det också gå!
netaave
Är iaf bara dömda brott vi behöver bryr oss om, och då av vålds- eller sexbrott.
Huruvida övrigt står där vet jag inte har iaf aldrig sett det.
Ophelia
Låt sunt förnuft få råda. Både var det gäller anställningar och diskussionen om kriminella.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon