Full version: Pepparkakshus
wolkenkrabber
I år har jag för första gången gjort mitt eget pepparkakshus helt ifrån grunden med egen deg och allt...

snuskigt skoj om jag får uttrycka mig själv... jag har väldigt mkt deg över så jag ska gå och göra två likadana hus till.. ett till grannen och ett till klassrummet... om det blir deg över kommer jag försöka mig på en anna kreation av något slag....

Se nu till att posta era egna kreationer! biggrin.gif



P.S. ni får gärna gissa er till vad det är jag försökt att göra en replikation av...


D.S.
Anma
Den var fin! Inga ideér om vad det kan vara för hus dock...
Har sån lust att göra ett pepparkakshus iår, men vet inte om jag har orken, har fullt hus med valpisar fram till nästan julafton.
Snöflinga
Oj vad fint, så duktig du är wolkenkrabber bravo.gif
Gossen Ruda
Fina hus, när kommer jätten Glufs-glufs och smakar på dom? Jag får en svag aning av Trondheim.
lena:-)
Imponerad tummenupp.gif bravo.gif 000.gif tummenupp.gif bravo.gif 000.gif
Här ligger tyvärr tom det prefabricerade huset på is. Har bygglov men inten intresserad byggherre har lämnat anbud. Funderar på ett miljöalternativ,. kanske även fiberrikt. Ekologiskt knäckebröd kanske?? g.gif
kerstin z5-6
WOW jag är impad ! smile.gif Höll på att skålla ihjäl mej på sockret i fjol .. tror jag har byggstopp ett år smile.gif
men ditt var superfint !
Gillan
WOW! Så fint det blev Wolken! Skulle man våga sig på en gissning någonstans i Stockholm kanske whist.gif

Själv är jag lite ambivalent, ska det bli "sockerbitsslott" eller pepparkakshus i år g.gif . Båda delarna vet jag inte om jag orkar med. Nja, får väl se vad barnbarnen tycker att det ska bli. Det är de som har makten nu för tiden giggle.gif .

Det där med att "skålla ihjäl sig" på sockerlimmet, det känns mycket väl igen. Oj vad många brännblåsor det blivit genom åren tongue.gif
Kathy
M y c k e t fint pepparkakshus!
Får en Gamla Stan-känsla.


Arkitekturmuseets pepparkakshusutställning är öppnad igen; årets tema är "Metropol"

Här är några bidrag:





http://www.arkitekturmuseet.se/index.xml?CookieIsSet=true
Alba
Aha Wolken....det var detta du höll på att bygga. Superfint.....så duktig du är.

Jag håller också på Gamla Stan...Stortoget.......hm men vilket hus vet jag inte.
evelina
Jättefint byggt Wolken!
Stortorget gamla stan är det helt klart.
Magdis
Jösses vad duktig du är Wolken, jag är impad av alla er som klarar av att baka pepparkakshus. Själv kommer jag nog aldrig ens våga försöka för då skulle det antagligen sluta så här crazy.gif
LindaLunda
bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif bravo.gif
Kanonfint!
Linda
HelenN
Snyggt jobbat W! Jag kommer nog att köpa en färdig byggsats i år. laugh.gif
Aqvakul
Brukade göra pepparkakshus med mamma när jag var liten. Det varma sockret som användes som lim brände mig illa en gång. Suktade hela julen efter att få knapra i mig huset. Särskilt taket med nonstop hägrade. När det väl var dags att mumsa så var det alltid en besvikelse. Tjock och stabbig kaka, bomull som fastnat i det brända sockret. Försökte ändå baka med mina egna barn, samma visa . Efter två år tröttnade alla.
En lite sorglig julsaga! sad.gif
renate
Duktigt jobbat Wolken,jättesnyggt.är det kanske en byggnad i Östersund?
Själv tänker jag inte göra pepparkakshus,har aldrig gjort ett.
Kathy
Vad är det för hus du haft som förebild, W?
160kvm stort hus
tjusigt!!
wolkenkrabber
ni som gissat har gissat bra!

den större kåken är Schantzka Huset, båda står brevid varandra på stortorget i gamlastan.

[attachment=10524:DSC05667.JPG]
Eva-Helene
WOW!!! bravo.gif bravo.gif bravo.gif
Gossen Ruda
Man måste väl inte bara satsa på smakfulla husbyggen, det finns annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon