Castea
Eftersom jag allt oftare funderar på att söka jobb och flytta från min nuvarande hemstad (i Västmanland) p g a långtidsarbetslöshet, så tycker jag det vore intressant att få förslag på andra orter där ni bor/bott och trivs/har trivits.

Viktigt för mig är närhet till naturen, och helst ett aktivt församlingsliv (Svenska Kyrkan) på orten eftersom jag är aktivt troende.

Mindre orter och städer - helt ok! Dock lockar mig ej södra Sverige, utan hellre norra (Dalarna och nästan hur högt upp som helst sen).

Vore kul om ni kunde berätta några rader om ställen där ni bott och trivts.

Tack!

MariaS
Mitt hjärta finns i Stockholm med omnejd även om jag bor utanför Lidköping.
Som nummer två ligger nog skaraborgsområdet, med sina fantastiska omväxlingar i växtzoner. Häromkring är det bara att välja vilken typ av odling man vill hålla på med och kan därefter välja från zon1 till zon5.
KURT
Du behöver ju inte nödvändigtvis begränsa dig till Sverige. Jämför med norra Sverige så är det ju t ex betydligt lättare att få jobb i Norge. I Norge har man dessutom oftast betydligt närmare till naturen.
tettan
bor i falköping men är norrlänning och trivs inte speciellt bra. det blåser jämt, det blir ingen riktig vinter bara halka eller dimma. alldeles för mycket folk överallt. så fort vi har renoverat klart huset så flyttar vi, jag tror det blir mot värmland
Lars-Olof Arvids
Jag trivs bäst på den Bohuslänska landsbygden, med närhet till både hav, storskog och öppna landskap. Tivedens trollskogar har också en stor plats i mitt hjärta. Men Dalarna eller norrut? Då måste jag nämna Malung. Där trivdes jag väldigt bra när jag gick på folkhögskolan under ett par år på 80-talet. Där är nära till naturen, inte minst Byråsen som har fina vandringsleder och skidspår. Det är inte alltför långt till fjällen heller. Ett fint kulturliv med skinnarspel och skickliga spelmän finns också. På min tid fanns ett mycket aktivt församlingsliv både i Svenska kyrkan och flera frikyrkoförsamlingar, som ofta hade fina ekumeniska gudstjänster och lovsångsmöten tillsammans. Bara det en anledning att flytta dit, om det fortfarande är så. Hur det är med jobb i Malung vet jag dock inget om.

Olle
torvan
Jag är uppvuxen i Stöde i Medelpad. Det är ett samhälle
som ligger så vackert i Ljungans dalgång där den bildar en sjö.
Vacker natur med många små mer eller mindre övergivna
skogsbyar vid små sjöar. Nära till Sundsvall dit man tar sig
med buss eller tåg. Kyrkolivet var aktivt o med mycket musik
iaf när min mamma flyttade därifrån för 4 år sen.
Det är fortfarande "hemma" för mig fast jag flyttade till
Stockholm för 33 år sedan. wub.gif torvan
pia i sundsvall
CITAT (torvan @ 11-12-2007, 15:18) *
Jag är uppvuxen i Stöde i Medelpad. Det är ett samhälle
som ligger så vackert i Ljungans dalgång där den bildar en sjö.
Vacker natur med många små mer eller mindre övergivna
skogsbyar vid små sjöar. Nära till Sundsvall dit man tar sig
med buss eller tåg. Kyrkolivet var aktivt o med mycket musik
iaf när min mamma flyttade därifrån för 4 år sen.
Det är fortfarande "hemma" för mig fast jag flyttade till
Stockholm för 33 år sedan. wub.gif torvan


Ja Stöde är vackert, min dröm är att få bo i Munkbyn, det är den vackraste platsen som jag vet.
Eva-Helene
Ställen jag trivs/trivts på: Nordmaling - ett litet samhälle o kommun som ligger mitt emellan universitetsstaden Umeå och den mindre staden Örnsköldsvik (även kallat Foppaland...). Församlingslivet i Nordmaling är aktivt, både i den Lutherska kyrkan och i alla frikyrkliga, gott samarbete är det mellan dessa är det också.; Luleå - universitetsstad, en utbredd stad med bostadsområden både "mitt inne i smeten" och de som ligger i mer lantlig miljö. Luleås församlingsliv har jag än så länge ingen uppfattning om.
Ställen jag inte trivts på: Kramfors (storstadsmentalitet - alltså "släpp ingen j**el över bron. Finns ju såklart lysande undantag, men...). Mellansel - ett litet samhälle men med en stor verkstadsindustri på orten. Varför jag inte trivdes där? hmmmm.....??? Fel tidpunkt i livet kanske? EFS är den stora församlingen där.
Limeblossom
Ja, kom till Dalarna du! smile.gif
krellus
Du är ju välkommen till huvudstaden.
Lätt att få jobb just nu och "mycket" nära naturen dessutom.
Skärgården är oslagbar.
*Ulrica*
Trakten runt Siljan och Rättvik är det vackraste stället jag har varit på i mitt liv - där skulle jag gärna bo! Förra sommaren var vi i och runt Örnsköldsvik och Höga Kusten, det var inte fy skam det heller! Särskilt området runt Bredbyn, inåt landet från Ö-vik är helt otroligt fint med många sjöar! Kan absolut rekommendera!
niklaswik
Söderhamn är helt klart en trevlig stad att bo i men ska du ha jobb så får du nog tyvärr leta nån annanstans...

Något som iofs gäller i stort sett överallt i "Dalarna och norrut" så du får nog ändra taktik ändå. Sorgligt nog.
Ophelia
Jag har bott i Örebro (och Kumla) där jag jobbat och pluggat. Trivts bra där. Nu bor jag i Sala och här är det väldigt fint (och det finns arbete). Har även bott (och pluggat) i Stockholm vilket jag på något vis saknar trots den tid som gått. Visby är inte heller ett ställe att glömma bort. Underbart vacker, ja hela ön är förtrollande wub.gif
*Ulrica*
Om du verkligen vill ha ett jobb är nog den bästa tekniken att söka jobb först och sedan flytta dit du får jobb. Annars kanske du måste ta något jobb där du inte trivs eller inte får tag på något alls...
Castea
CITAT (*Ulrica* @ 12-12-2007, 14:00) *
Om du verkligen vill ha ett jobb är nog den bästa tekniken att söka jobb först och sedan flytta dit du får jobb. Annars kanske du måste ta något jobb där du inte trivs eller inte får tag på något alls...


Jodå, den taktiken är jag inställd på. Men vill ändå pejla läget någorlunda, därför att en bra bostadsort spelar en lika stor roll som ett bra arbete.

Tack så jättemycket för alla intressanta svar.

Jo, det är glest med jobb uppåt landet konstaterar jag också. sad.gif

Stockholm är ett alternativ också. Helt klart. Hur är det att bo i Södertälje, månne? g.gif
*Ulrica*
CITAT (Castea @ 12-12-2007, 14:42) *
Hur är det att bo i Södertälje, månne?
Oj, har inte Södertälje varit med på nyheterna i negativa sammanhang på sistone? Hellre längs E18 norrut mot Norrtälje, där är det riktigt vackert och trevligt!
wolkenkrabber
annars har jag hört att jönköping är rätt kyrkligt och skogsnära såhär års...
Farbror Blå
Var trivs vi?
Usch så dum fråga, HEMMA såklart?

Hehe näe, men visst finns det andra drömplatser också


Glencoe kanske?
Gossen Ruda
Södertälje kallades för tokstan av stockholmarna när jag var på kurs i sistnämnda stad. Man bör inte vara avog mot invandrare om man skall bo i Södertälje, det finns gott om dom där.
Lilla Birka
CITAT (Gossen Ruda @ 12-12-2007, 23:00) *
Södertälje kallades för tokstan av stockholmarna när jag var på kurs i sistnämnda stad. Man bör inte vara avog mot invandrare om man skall bo i Södertälje, det finns gott om dom där.


"Alla ni som hatar Utlänningar, åk inte till Jugoslavien, där vimlar det av dem" citat från Jan Mårtensons lilla bok "Mellan Tidaholm och världen" naughty.gif

Annars är det väl lite så att om man trivs med sig själv så trivs man lättare var man än kommer. (Med få undantag)
aanderss
trivs bra på den skånska landsbyggden fast de är obyggden
Lilla Birka
CITAT (aanderss @ 12-12-2007, 23:11) *
trivs bra på den skånska landsbyggden fast de är obyggden

Det är ingen obygd aanderss, det är alldeles för nära till en stad var du än bor
aanderss
hehehe kanske de
Kathy
CITAT (Gossen Ruda @ 12-12-2007, 23:00) *
Södertälje kallades för tokstan av stockholmarna när jag var på kurs i sistnämnda stad. Man bör inte vara avog mot invandrare om man skall bo i Södertälje, det finns gott om dom där.


...och raggare med läckra jänkare. smile.gif

CITAT (Castea @ 12-12-2007, 14:42) *
...//....Stockholm är ett alternativ också. Helt klart...//....


Nacka eller Värmdö! wub.gif Nu byggs det väldigt mycket i både Nacka och på Värmdö, men man kan hitta fina smutronställen i Nacka att bo i.
Mycket natur och nära till vattnet.
Aqvakul
Spelar nog inte så stor roll var man bor, även om det först kan kännas lite ovant och svårt.
Det viktigaste är att man har några bra vänner på orten. Fast numera kan man ju ha dem på nätet. whistling.gif
Fenja
Ska du till Stockholmstrakten så rekommenderar jag norrkommunerna. Har själv bott en massa år i Österåker/Åkersberga.
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Här kommer ett hädiskt förslag. Om du är så beroende av kyrklig verksamhet så passa på att flytta nånstans där det inte finns något sådant och försök bli av med det beroendet. Det kan vara svårt i början, precis som för inbitna rökare, men efter ett tag börjar det kännas skönt att kunna tänka fritt och göra egna val utan att behöva läsa i gamla böcker. Det finns oreligiösa föreningar och liknande som behöver hjälp för att hjälpa andra om det behovet finns.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2007, 13:54) *
Här kommer ett hädiskt förslag. Om du är så beroende av kyrklig verksamhet så passa på att flytta nånstans där det inte finns något sådant och försök bli av med det beroendet. Det kan vara svårt i början, precis som för inbitna rökare, men efter ett tag börjar det kännas skönt att kunna tänka fritt och göra egna val utan att behöva läsa i gamla böcker. Det finns oreligiösa föreningar och liknande som behöver hjälp för att hjälpa andra om det behovet finns.

Jag hade tänkt att föreslå det rakt motsatta. Om kyrklig verksamhet står högt på önskelistan så är västsverige och bohuskusten bra områden. Tror att några av landets mest "kyrkliga" församlingar ligger i sjuhäradsbygden om man räknar i antal gudstjänstbesök/ invånare. sen ute på öarna är det kyrkligt med vad jag förstår. Jönköping är mer frikyrkligt så de erbjuder inte samma kyrklighet. Men i de Schartauan dominerade områdena så är det kyrkligt spec på landsbygden. Naturen är alltid nära eftersom det är mkt landsbygd så fort man kommer utanför Göteborg.

enligt denna artikel så finns det mest aktiva församlingslivet i centrala Stockholm, Lövånger och i delar av Marks och Svenljunga kommuner.
Castea
Tack för fortsatta förslag! Trevligt att höra om alla platser.

Gossen Ruda: Ditt förslag kommer inte att klubbas igenom här. Jag vet sedan tidigare att din livsåskådning är min motsatta. Du har min respekt, och jag hoppas på din.
Eva-Helene
På norrländska landsbyggden är det stora behov av diakoniska hjälpinsatser, främst pga invånarnas höga medelålder. Inte ens det svenska samhällsstödet räcker till alla gånger, då har de kyrkliga församlingarna en mycket stor betydelse!
Betty
Norrbottens huvudstad Luleå, tummenupp.gif en växande kommun med både stora industrier (bl.a. SSAB) och tekniskt universitet. Ett alldeles nybyggt Kulturhus, Norrbottensteatern och stort växande handelscentra strax utanför stan. Världsarvet Gammelstads kyrkstad. Europas modernaste akutsjukhus. Staden är omringad av vatten. Underbart vacker skärgård, Luleå är Sveriges fritidsbåttätaste kommun. Nära till fjällvärlden, naturen alldeles inpå knutarna. Den nya handelsmetropolen Haparanda/Tornio med bl.a.IKEA.

Här finns både midnattssol och norrsken. Dessutom brukar vi nästan alltid vinna SMHI's solliga coolgleam.gif
Du är såå välkommen hit! biggrin.gif

Centrumhalvön från ovan:
skogstroll
CITAT (Betty @ 13-12-2007, 16:11) *
Norrbottens huvudstad Luleå, tummenupp.gif en växande kommun med både stora industrier (bl.a. SSAB) och tekniskt universitet. Ett alldeles nybyggt Kulturhus, Norrbottensteatern och stort växande handelscentra strax utanför stan. Världsarvet Gammelstads kyrkstad. Europas modernaste akutsjukhus. Staden är omringad av vatten. Underbart vacker skärgård, Luleå är Sveriges fritidsbåttätaste kommun. Nära till fjällvärlden, naturen alldeles inpå knutarna. Den nya handelsmetropolen Haparanda/Tornio med bl.a.IKEA.

Här finns både midnattssol och norrsken. Dessutom brukar vi nästan alltid vinna SMHI's solliga coolgleam.gif
Du är såå välkommen hit! biggrin.gif

Centrumhalvön från ovan:



vad fint jag tror jag flyttar direkt smile.gif
Betty
CITAT (skogstroll @ 13-12-2007, 16:13) *
vad fint jag tror jag flyttar direkt smile.gif


Du är så välkommen hit du med! kompiskram.gif Flytta till Luleå
Gossen Ruda
CITAT (Castea @ 13-12-2007, 14:55) *
Gossen Ruda: Ditt förslag kommer inte att klubbas igenom här. Jag vet sedan tidigare att din livsåskådning är min motsatta. Du har min respekt, och jag hoppas på din.


Visst, vi kompletterar varandra. Förslaget var inte speciellt allvarligt menat.

Beträffande skärgården så kan jag bara hålla med Markus, av mina arbetskamrater därifrån är 100% troende. Nu är han bara en så procenten kanske är lite missvisande men trenden är nåt ditåt. Dessutom är dom flesta släkt med varandra även om risken för inavel har minskat pga inflyttning.
Tosan
Jag stormtrivs här i Lycksele smile.gif
Tyvärr kan det va lite kämpigt på jobbfronten, men det har lättat en hel del tack vare gruvindustrin den senaste tiden.
Nära till skogen, den finns tom mitt inne i stan, och nära till allt.
Har ingen större insikt inom det kyrkliga området, men svenska kyrkan verkar i mina ögon rätt aktiv med en hel del verksamhet framförallt för barn och ungdomar, och relativt ung personal. Missionskyrkan och philadelfiaförsamlinge är åxå rätt stora här.
kompostjord
Du får provbo en vecka i de städer du vill flytta till.
Är du arbetslös så har du ju tid till det?
netaave
Vad är det för arbete du söker?
Vackraste stället jag vet är Orsa, men så mkt jobb finns det nog inte där. En väldigt aktiv församling har dom iaf.

Här I Björklinge är församlingen väldigt aktiv och närheten till Uppsala 15 min eller sthlm ca 50 min fr Uppsala, Gävle ca 1 timme fr Bjkl, gör att många bor här och pendlar.
Här finns en liten sjö och mycket skog.
Kolla mer på http://www.bjorklinge.nu
Anma
Jag trivs alldeles utmärkt här i Östhammar med "avet" brevid...En mysig liten stad med trevliga människor! Bäst trivs jag ändå ute på ön har brevid i vår lilla stuga, lite halvmodernt och bökigt att ta sig ut med båt så fort mjölken är slut, men det gör inget! Aälskar att vara där och bara längtar till att våren kommer!

Angående jobb här i Östhammar vet jag inte hur det finns, men vi har Forsmark nära och många pendlar till Uppsala...

Någon skrev att det inte spelar någon roll var man bor bara man har trevligt folk omkring.
Det håller jag med om, bodde innan i en kommun som ligger i Uppsala län numera. Där trivdes jag med mycket men människorna (inte alla) var jättekonstiga. Många tittade inte en i ögonen när de pratade med en bland annat. Alla förutom en som jag lärde känna under de 3 år jag bodde där var inflyttade... Det stället rekommenderar jag INTE.

Jag tror att Östhammarsborna är så vänliga mot "utbölingar" beror på att här finns så många sommarhus och man träffar många olika människor hela tiden istället för bara de bofasta.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 13-12-2007, 16:23) *
Beträffande skärgården så kan jag bara hålla med Markus, av mina arbetskamrater därifrån är 100% troende. Nu är han bara en så procenten kanske är lite missvisande men trenden är nåt ditåt. Dessutom är dom flesta släkt med varandra även om risken för inavel har minskat pga inflyttning.


Det var nog den ende i såna fall. Jag är född och uppvuxen i bohuslän, och jag känner knappt en enda som är troende. Visst, det finns ett par frikyrkor och någon sekt, men inte är folk mera religiösa här i skärgården än någon annanstans. Men naturligtvis finns det kyrkor och religiös aktivitet här också, att söka upp för den som verkligen vill. Faktum är att det finns ganska lite av det genuint bohuländska kvar, det blir mer och mer inflyttade sommarstugeägare från Göteborg och Norge. Och dessa är knappast av den religiösare typen. De gamla fiskargubbarna, härdade av vind och saltvatten, fromma och gudfruktiga, är sedan länge borta. Efter vad jag förstår är Sveriges bibelbälte centrerat runt Jönköping och sydsvenska höglandet. Vill man norrut så skall det även vara mera religiöst i tornedalen. Vill man till verkligt religiösa trakter, så torde storstädernas förorter passa bäst, men det är ju inte kristendom som frodas där...
Marina i Hällekis
Även om du inte vill bosätta dig söderut, måste du överväga Kinnekulle.
Jag tror detta är ett av de kyrktätaste områdena i Sverige, det är inte många kilometer mellan 1100 - tals kyrkorna.
Är inte insatt i Svenska kyrkans verksamhet, då jag inte är med i kyrkan, men vet att det finns mycket körvrksamhet e tc.
Grannstaden Lidköping, har väldigt lite arbetslöshet 2%, det finns mycket företag,industrier och turism (de bygger medeltidsby i Götene, kommunens tätort, för att rida på Arnvågen) i området.
Väldigt vacker natur, nära Vänern och billiga hus här i Hällekis, där jag bor.

Tillochmed "Jämtlands president" har flyttat hit, så då måste det vara bättre än norr, eller?
Piccante
CITAT (Marina i Hällekis @ 13-12-2007, 18:04) *
Tillochmed "Jämtlands president" har flyttat hit, så då måste det vara bättre än norr, eller?

Har presidenten gått i exil? Har det varit statskupp i jämtland giggle.gif
Castea
CITAT (netaave @ 13-12-2007, 17:30) *
Vad är det för arbete du söker?


Kontorsråtta/utredare/handläggare inom privat eller offentlig sektor är vad jag kan och vill. Hård konkurrens om sådana jobb i min stad, så jag tänkte vidga vyerna i mitt jobbsökeri.


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon