Full version: stelton-kanna
Eva i Skåne
Vi har alla fått var sin Stelton-kanna i julklapp på jobb.
Jag vet att de har varit väldigt populära ett tag så det finns säkert många här som är ägare till en.
Vad är mojängen med ett rör på? Har de två plast"knapparna" (prickarna) på sidorna av kannan nån funktion?


confused.gif
Inga från Närke
CITAT (Eva i Skåne @ 11-12-2007, 17:28) *
Vi har alla fått var sin Stelton-kanna i julklapp på jobb.
Jag vet att de har varit väldigt populära ett tag så det finns säkert många här som är ägare till en.
Vad är mojängen med ett rör på? Har de två plast"knapparna" (prickarna) på sidorna av kannan nån funktion?
confused.gif

Kolla här: http://www.designonline.se/Products/sek1/A...es+and+pitchers
Om den är för vatten tror jag att mojängen är till för is om den sitter inuti kannan. Knapparna vet jag inte men du kanske får förklaring om du söker på Stelton-kanna. Jag tror att det är deras jubileumskanna som den heter på sidan. Ser ut som några prickar men det står inget om vad det är till för. Om det är termos så fanns det någon med unikt snäpplock kanske den.
estet
CITAT (Eva i Skåne @ 11-12-2007, 17:28) *
Vi har alla fått var sin Stelton-kanna i julklapp på jobb.
Jag vet att de har varit väldigt populära ett tag så det finns säkert många här som är ägare till en.
Vad är mojängen med ett rör på? Har de två plast"knapparna" (prickarna) på sidorna av kannan nån funktion?
confused.gif


Nä, nu blir jag sick.gif av avund!! Vilken fin julklapp! Har alltid önskat mej en sån men varit för snål för att köpa mej en. smile.gif
Eva i Skåne
Jag tycker också det var en ovanligt fin julklapp vi fick i år. Förra året fick alla var sin cykelhjälm, vilket inte var så populärt, och tidigare har vi fått två biobiljetter flera år i rad. Kannan är ett strå vassare.
Nu har jag kollat lite på nätet och nu tror jag att jag fattar.
Mojängen som jag beskrev är tydligen ett lock som automatiskt öppnar när man lutar på kannan. Sen finns det ett skruvlock med om man vill ha kannan med på t ex utfärder och behöver tätslutande lock. Så enkelt var det rolleyes.gif
Bee
En sån kaffekanna fick vi i julklapp på jobbet nån gång på glada 80-talet när chefen var generös. Jag har den fortfarande, den är ju vacker att se på. Men fruktansvärt opraktisk! Jag vet inte hur många gäster som fått kaffe över sig för att den är så svår att hälla ur! Numera vet alla di gamle i familjen att när den kannan kommer fram så räcker dom fram koppen till mig för påfyllning långt bort från dom biggrin.gif
Det har nog att göra med att den är hög och smal. När den är full med kaffe forsar det ut från den breda pipen, det är knepigt att balansera den på ett bra sätt.
Men snygg är den! Och den står på Moderna museet i New York.

Såg i länken att vattenkannan har ett annat handtag. Då kanske den inte är lika besvärlig att hantera. Den kanske rent av är både vacker och praktisk?
Eva i Skåne
Oj då! En varning jag ska till mig. Jag ska inte hälla upp ur den kannan som är besvärlig. Jag spiller fullt tillräckligt i vanliga fall, så jag utmanar inte ödet nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon