Eva i Skåne
Idag är julaköttbullarna stekta. Det blir strax köttbullar till middag också, men sen hoppas jag att inte alla de andra går åt på julafton. Det är så gott att ha och ta av sen när man äter julrester.

Jag är mycket nöjd med ett tips på köttbullerullandet som kommer här från forumet, att forma med en tesil. Jag kände mig tveksam när jag läste det, men idag har jag provat och det var inte enda gången för min del. Bara ner i smeten med klämman och sen öppna och ut rullar en rund färsbulle.
Vi hade sånt teamwork, jag och sonen. Jag klämde ut g.gif bullarna och lade i stekpannan och sen skötte han stekningen.
Han är vegetarian och vägrar ta i kött, men när han slapp röra vid köttet med händerna så offrade han sig och hjälpte till och det är jag tacksam för.

Om ni undrar så köpte jag färsen i en köttaffär, inte på Ica.
Monica M zon 4
Jag gjorde köttbullar på 4 kg färs för två veckor sedan. Härligt att de är klara och i frysen i lagom förpackningar. Å rödkålen är också färdig.

Imorgon kokar jag doppeköttet och fryser in i lagom portioner. Gillar att göra så mycket som möjligt i god tid så är det bara lite städning, pyntning och skinkan kvar nästa helg. (Sillen får maken pyssla med och det gör han nästa helg också. )
Berith
Och jag gjorde köttbullar på 5 kg färs för ett tag sen, exakt 385 stycken blev det. yes.gif Räcker ett bra tag efter jul också.

Det där med tesilen verkar ju smidigt, vore kanske nåt att försöka komma ihåg till nästa jul.

Säger inte var jag köpte min färs. naughty.gif
Aqvakul
Själv tycker jag inte att det är lönt att göra köttbullar på mindre än 10 kg färs. Därför blir det inte heller så ofta. Dessutom lär köttfärs ibland vara gammal och ankommen, ja rentav hälsovådlig. Kanske bör man avstå helt. sick.gif
Anma
Här rullas inga köttbullar till julen, bara till middag då och då. Julköttbullarna tar svärfar hand om... smile.gif Vet inte hur många han gör eller på hur mycket köttfärs, men det brukar landa på en 3-4 2liters burkar med små köttbullar. Köttet till julen köper han hos styckaren och mal själv, det torde vara färskt.
Alba
Eva.....Akta dig så inte Linda Lundas drakar läser detta. De älskar köttbullar. naughty.gif



CITAT (aq42 @ 14-12-2007, 19:44) *
Själv tycker jag inte att det är lönt att göra köttbullar på mindre än 10 kg färs. Därför blir det inte heller så ofta. Dessutom lär köttfärs ibland vara gammal och ankommen, ja rentav hälsovådlig. Kanske bör man avstå helt. sick.gif



Ja det var ju också en ursäkt. rotfl.gif
Jag har slutat steka köttbullar men inte av samma anledning som du.....jag är lat. naughty.gif
Magdis
Jag har precis blivit färdig med mina julköttbullar jag också, jag gjorde bara på 1 kg färs men jag trodde smeten aldrig skulle ta slut. Jag blir alldeles matt när jag tänker på er som stod och gjorde 4-5 gånger fler. sweatingbullets.gif Goda blev de, jag har provsmakat förstås. Det smakade juligt med kryddpepparn och ansjovisen i. Jag testade receptet som Lilla Birka la in i en annan tråd.
Tezzla
Jag köpte 2,5 kg köttfärs på MAXI idag biggrin.gif Så i morgon blir det köttbullsdag.
Magdis
Köttfärsen var billig idag, det hade jag nästan räknat med efter det där reportaget biggrin.gif Jag har så bra luktsinne så jag är inte rädd att bli lurad att äta dålig köttfärs. Är den dålig så känner min näsa det. smile.gif
ingrid fuxwall
Steker Ni era köttbullar innan de läggs i frysen????

Så gjorde jag förr men numera styckfryser jag dem råa och steker sedan så många som går åt från grunden - blir godare då, min åsikt.

ingrid
Tezzla
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-12-2007, 22:48) *
Steker Ni era köttbullar innan de läggs i frysen????

Så gjorde jag förr men numera styckfryser jag dem råa och steker sedan så många som går åt från grunden - blir godare då, min åsikt.

ingrid



Smart. Jag kanske borde göra som du. Vanligtvis steker jag mina köttbullar i ugn, blir lika bra som i stekpanna, även stekytan, och det är mycket smidigare.
Magdis
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-12-2007, 22:48) *
Steker Ni era köttbullar innan de läggs i frysen????

Så gjorde jag förr men numera styckfryser jag dem råa och steker sedan så många som går åt från grunden - blir godare då, min åsikt.

ingrid

Blir det inte kladdigt? Mina köttbullar blev väldigt mjuka och lösa så om jag försökt frysa dem råa hade det nog varit en smet som tinat upp sen.
ingrid fuxwall
CITAT (Magdis @ 14-12-2007, 22:51) *
Blir det inte kladdigt? Mina köttbullar blev väldigt mjuka och lösa så om jag försökt frysa dem råa hade det nog varit en smet som tinat upp sen.

Jag styckfryser dem, sätter alltså in en bricka i frysen och sedan när de är hårda läggs de i burk eller påse - så praktiskt och lätt.

CITAT (Tezzla @ 14-12-2007, 22:51) *
Smart. Jag kanske borde göra som du. Vanligtvis steker jag mina köttbullar i ugn, blir lika bra som i stekpanna, även stekytan, och det är mycket smidigare.

Håller med dig om att det är smidigt att steka dem i ugnen men det är godare om man får dem nystekta, min åsikt
renate
Stekte mina igår på 1kg,hälften fläsk, hälften älgfärs. Jag gör de i ugnen,smidigt.De ska räcker till hungriga barnbarn och sonen.Gör inte så mycket själv.Skinkan och gåsen är inhandlat. Vi ha Gås på juldagen.
netaave
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-12-2007, 22:48) *
Steker Ni era köttbullar innan de läggs i frysen????

Så gjorde jag förr men numera styckfryser jag dem råa och steker sedan så många som går åt från grunden - blir godare då, min åsikt.

ingrid


Så fanns dom att köpa i frysdisken för några (hmmm ganska många) år sen
Allis
Ja, men det är väl självklart klart att man ska hemlagade köttbullar till jul!
Imorgon kör jag igång och trillar 1.5 kg köttfärs. Jag steker dom i ugnen i en långpanna, och fryser in i plastpåsar.
Sen, när vi ska äta köttbullarna steker jag på dem i stekpannan så de får en fin stekyta.
Netha
Finns att köpa råa köttbullar på ICA ... gasförpackade så de håller i ca 1 vecka.

Nej... jag skulle aldrig ens komma på tanken att köpa såna ... inte heller frysta, vare sig färdiga el ostekta. thumbdown.gif
Berith
1 kg köttfärs kommer man inte långt på här. rolleyes.gif Om jag gör köttbullar bara för middan, så blir det på 800 gr blandfärs + 500 gr nötfärs. Då blir det några bullar över för frukostmackan nästa dag också. yes.gif
Iris i V-botten
CITAT (aq42 @ 14-12-2007, 19:44) *
Själv tycker jag inte att det är lönt att göra köttbullar på mindre än 10 kg färs. Därför blir det inte heller så ofta. Dessutom lär köttfärs ibland vara gammal och ankommen, ja rentav hälsovådlig. Kanske bör man avstå helt. sick.gif

Hur bär man sig åt när man gör köttbullar på 10 kg färs hemma i köket ? Gör du i flera omgångar? Och framför allt hur steker du dom utan stekbord.
netaave
CITAT (Iris i V-botten @ 16-12-2007, 17:40) *
Hur bär man sig åt när man gör köttbullar på 10 kg färs hemma i köket ? Gör du i flera omgångar? Och framför allt hur steker du dom utan stekbord.


Jag gör också ganska mycket på en gång, gör dom i ugnen och tinar/färgsätter i stekpannan när jag ska ha dom.
Lägger tätt i långpanna steker ca 8 min på 250 gr, skakar plåten några ggr
Gillan
Måste bara instämma om det här med att forma köttbullarna med en tesil ( som kommer från lilla Birkas köttbullerecept)! Så smidigt att få till köttbullarna har det aldrig varit. Bara ha ett glas med kallt vatten bredvid att stoppa ner silen i så att köttfärsen lättare lossnar.

Tack så mycket för det tipset tummenupp.gif smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon