|
Fick nyss ett mail... Nu är det phishing på gång igen, denna gång handlar det om Swedbank. Och jag som inte ens är Swedbankkund. CITAT Ämne: Update Your Account Information To Enhanced Better Security Dear Customer, Swedbank strive to offer you online convenience while maintaining an assurance of security for your financial and personal information. We are committed to ensuring a variety of security measures are in place to protect the loss, misuse and alteration of the information under our control. We are committed to providing secure online services. As such, all interactions with our transactional sites are protected through encryption that complies with international standards. Encryption is used to protect the transmission of your personal information when completing online application forms. Our Internet servers are protected by firewalls and intrusion detection systems. Access to information on these servers is restricted to authorized personnel only. We have also employed the services of independent security experts to test and advise us on the security of our systems. To ensure that you benefit from our online security You are requested to validate your membership details by using the hyperlink below. https://internetbank.swedbank.se/bviPrivat/privat?ns=1 Security Advisor ©Swedbank AB.
Gossen Ruda
14-12-2007, 18:16
Dom måste vara ganska bombade i roten om dom tror att en svensk bank skriver på engelska till svenska kunder. Det är väl bara att vara tacksam dock, tänk om dom varit mer sofistikerade för då hade kanske fler gått på bluffen.
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2007, 18:16) Dom måste vara ganska bombade i roten om dom tror att en svensk bank skriver på engelska till svenska kunder. Det är väl bara att vara tacksam dock, tänk om dom varit mer sofistikerade för då hade kanske fler gått på bluffen. Precis. Dessutom finns det nog ingen svensk bank som mailar ut till sina kunder att de ska delge sina uppgifter pga säkerhetsuppdatering, banken har ju alla uppgifter redan. Jag har vidarebefodrat mailet till Swedbank.
Det finns INGEN svensk bank som skulle hantera känsliga kunduppgifter på detta sätt.
//Mollis
Christina i Taxinge~
14-12-2007, 19:25
Swedbank är "min" bank och när jag nyss var inne och betalade räkningar där, hade de en varning om just detta mail. Kanske tack vare Kathy?
Har just sett samma meddelande när jag skulle logga in. Tack för hjälpen Kathy
Men säkert kommer någon att luras även av detta.
Inga från Närke
14-12-2007, 20:33
Jag är Swedbankkund och har inte fått något mail, det är ju bra. Ska logga in mig och se om de har gått ut med någon varning på deras hemsida. Kollade och där fanns inget om mail. Konstigt.
Det står på inloggningssidan där man skriver in personnummret:
"Ett skräpmejl där Swedbank påstås vara avsändare, sprids just nu (med start på eftermiddagen i fredags den 14:e december). Brevets syfte är att få mottagaren att klicka på en länk som ser ut att gå till Swedbank. Denna länk går till en bedräglig webbsida som syftar till att lura av användaren personlig information. E-brevet ska hanteras som vanligt spam, det vill säga raderas utan åtgärd."
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 14-12-2007, 19:25) Swedbank är "min" bank och när jag nyss var inne och betalade räkningar där, hade de en varning om just detta mail. Kanske tack vare Kathy? Jag fick svar ifrån Swedbank några minuter efter det att jag hade mailat dem och de tackade för tipset om mailet. Sånt här skräp ska stoppas, hoppas ingen Swedbank-kund luras att gå på det.
Loggade in nyss för att testa, men där fanns ingen varning. Inte heller har jag som kund hos Swedbank fått något mail. Däremot har jag ett par ggr fått liknande falska mail från Nordea, där jag aldrig varit kund.
Phisingvarning Den ligger där, på första sidan.
Inte hos mig, testade att logga in en gång till, men ingen varning. Kanske är det lokalt betingat.
Lilla Birka
14-12-2007, 22:11
CITAT (Netha @ 14-12-2007, 21:41) Loggade in nyss för att testa, men där fanns ingen varning. Inte heller har jag som kund hos Swedbank fått något mail. Däremot har jag ett par ggr fått liknande falska mail från Nordea, där jag aldrig varit kund. Du har antagligen ett bra filter, en bra brandvägg och särskilt vakt mot phising. Då slipper du sådana spam. Jag har inte heller fått några spam av den här sorten, trots att jag är kund hos swedbank.
Har brandvägg och virusskydd.
CITAT (Netha @ 14-12-2007, 22:13) Har brandvägg och virusskydd. Det har jag också, men varningen ser jag. Den ligger före inloggningen, man behöver inte logga in för att se den. Har inte fått något phishingmail däremot.
CITAT (LadyG @ 14-12-2007, 22:16) Det har jag också, men varningen ser jag. Den ligger före inloggningen, man behöver inte logga in för att se den. Har inte fått något phishingmail däremot. OK Tack! Nu såg jag det.
Har för mig att jag fick ett post-brev (snigelpost) med information när jag skaffade dosan, där det bland annat stod att Swedbank (dåvarande föreningssparbanken) aldrig mailar sina kunder.
Om banken vill informera mig om något gör de det via snigelpost om det är viktigt, eller meddelande i inboxen när jag loggar in på kontot.
Tror inte folk är så lättlurade längre, det krävs nog mer raffinerade metoder för att de ska falla för lurendrejarna nu.
Gossen Ruda
14-12-2007, 22:24
CITAT (LadyG @ 14-12-2007, 22:22) Tror inte folk är så lättlurade längre, det krävs nog mer raffinerade metoder för att de ska falla för lurendrejarna nu. Tyvärr så föds det hela tiden nya idioter.
Javisst har de sagt att de aldrig mailar och ber om inloggningsuppgifter mm. Tror inte heller att särskilt många går på såna bluffmail.
Vi är numera mer upplysta ang dylikt bluff än vi var fär kanske 10 år sedan.
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2007, 22:24) Tyvärr så föds det hela tiden nya idioter. Sant "Invent something fool proof and someone will make a bigger fool." har jag för mig någon klok sa en gång
Var tvungen att gå in på Swedbank, och varningen fanns där.Tack Kathi! Phishingmail har jag inte fått...än så länge,förr var det väl Nordea de försökte med,där fick jag ett antal mail radera,radera.På sistone har det varit lugnt med spam här.
Eftersom jag vet att swedisarna inte har min mail så kan jag helt ignorera ev mail från "swedda-banker" Men några luras ju jämt, och det räcker för dem som är ute efter pengarna. med en https adress för att hantera uppgifterna "säkert" övern en ssl server. Jo ja tackar. "Säkert", så inga andra lurare kan ta del av uppgifterna eller? Och sedan att det står swedbank i adressen...
CITAT (LadyG @ 14-12-2007, 22:22) Har för mig att jag fick ett post-brev (snigelpost) med information när jag skaffade dosan, där det bland annat stod att Swedbank (dåvarande föreningssparbanken) aldrig mailar sina kunder....//.... Såhär såg svarsmailet ut från Swedbank: CITAT Hej, Tack för att du hörde av dig till oss och fäster vår uppmärksamhet på detta. Vår säkerhetsavdelning är vidtalad.
Swedbank (eller någon annan bank) skulle aldrig ta kontakt med dig via e-post eller telefon för att uppmana dig att lämna ut personliga uppgifter såsom kortnummer eller koder. Säkerheten i bankens tjänster bygger på att bankens egna system håller reda på nödvändig information och att de hemliga koder eller lösenord som du använder endast är kända av dig. Det är alltså ologiskt att en bank skulle fråga efter sådana uppgifter.
Vår rekommendation är att du tar bort e-postmeddelandet
Med vänlig hälsning Swedbank AB (publ) Henry Ylén
CITAT (Kathy @ 15-12-2007, 09:57) Såhär såg svarsmailet ut från Swedbank: Bra att de svarade och att de gjorde det så snabbt. Så länge mailen är utländska eller på riktigt dålig svenska är det väl ingen fara, då kan jag inte tänka mig att någon skulle gå på det... väl?
netaave
15-12-2007, 18:41
Är också kund hos Swedbank och har varningen på Login-sidan.
Nu är det dags igen, denna gång Handelsbanken. Har vidarebefodrat mailet till dem. CITAT Dear Customer, The Handelsbanken Online Banking recognises the importance of protecting your privacy. We are committed to ensuring the continued integrity and security of the personal information you entrust to us. We take all reasonable steps to ensure your information remains secure, and to prevent unauthorised access to your information. Although we endeavour to ensure that all personal information kept by us remains accurate, we also depend on you to tell us of any changes to your details. In this manner for your security, the profile that you are using to access Handelsbanken Online Banking has been locked because of too many failed login attempts. To Unlock your account access kindly click on the link below; http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet? OpenView&id= -------------------------------------------------------------------------------- Handelsbanken Online Banking. Security Advisor. © Svenska Handelsbanken AB (publ)
Nu är det dags - igen. Denna gång SEB: CITAT Dear Customer, SEB recognises the importance of protecting your privacy. We are committed to ensuring the continued integrity and security of the personal information you entrust to us. We take all reasonable steps to ensure your information remains secure, and to prevent unauthorised access to your information. Although we endeavour to ensure that all personal information kept by us remains accurate, we also depend on you to tell us of any changes to your details. In this manner for your security, the profile that you are using to access your SEB has been locked because of too many failed login attempts. To Unlock your account access kindly click on the link below; http://www.seb.se/pow/wcp/english.asp? website=Private Thank you for your patience. Security Advisor Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) Jag tror spammarna fått nojja. Och inte är jag kund hos SEB, heller.
Gossen Ruda
18-12-2007, 16:28
Orättvist, jag får inga såna mail. Vad gör jag för fel? Jag får bara erbjudanden om flickor i Japan och därstädes. På japanska.
CITAT (Gossen Ruda @ 18-12-2007, 16:28) Orättvist, jag får inga såna mail. Vad gör jag för fel? Jag får bara erbjudanden om flickor i Japan och därstädes. På japanska. De tror kanske att jag har pengar.
Lilla Birka
18-12-2007, 17:14
CITAT (Kathy @ 18-12-2007, 17:03) De tror kanske att jag har pengar. Beror nog på att ditt nätfiskefilter inte är inkopplat. Jag får aldrig såna brev nuförtiden.
CITAT (Lilla Birka @ 18-12-2007, 17:14) Beror nog på att ditt nätfiskefilter inte är inkopplat. Jag får aldrig såna brev nuförtiden. Nej, orsaken är enklare än så. De här phishing-mailen kommer på den av mina mailadresser som ligger ute på ett samlarforum.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
|
|
|