Full version: Swedbank
Kathy
Fick nyss ett mail...

Nu är det phishing på gång igen, denna gång handlar det om Swedbank.
Och jag som inte ens är Swedbankkund. biggrin.gif

CITAT
Ämne: Update Your Account Information To Enhanced Better Security

Dear Customer,


Swedbank strive to offer you online convenience while maintaining
an assurance of security for your financial and personal information.
We are committed to ensuring a variety of security measures are in place
to protect the loss, misuse and alteration of the information under our control.

We are committed to providing secure online services. As such, all interactions
with our transactional sites are protected through encryption that complies with
international standards. Encryption is used to protect the transmission of your
personal information when completing online application forms. Our Internet servers
are protected by firewalls and intrusion detection systems. Access to information
on these servers is restricted to authorized personnel only.
We have also employed the services of independent security experts to test
and advise us on the security of our systems.

To ensure that you benefit from our online security
You are requested to validate your membership details by using the hyperlink below.


https://internetbank.swedbank.se/bviPrivat/privat?ns=1


Security Advisor
©Swedbank AB.
Gossen Ruda
Dom måste vara ganska bombade i roten om dom tror att en svensk bank skriver på engelska till svenska kunder. Det är väl bara att vara tacksam dock, tänk om dom varit mer sofistikerade för då hade kanske fler gått på bluffen.
Kathy
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2007, 18:16) *
Dom måste vara ganska bombade i roten om dom tror att en svensk bank skriver på engelska till svenska kunder. Det är väl bara att vara tacksam dock, tänk om dom varit mer sofistikerade för då hade kanske fler gått på bluffen.


Precis. Dessutom finns det nog ingen svensk bank som mailar ut till sina kunder att de ska delge sina uppgifter pga säkerhetsuppdatering, banken har ju alla uppgifter redan.
Jag har vidarebefodrat mailet till Swedbank.
Mollis
Det finns INGEN svensk bank som skulle hantera känsliga kunduppgifter på detta sätt.


//Mollis
Christina i Taxinge~
Swedbank är "min" bank och när jag nyss var inne och betalade räkningar där, hade de en varning om just detta mail.
Kanske tack vare Kathy? g.gif bravo.gif

MariaS
Har just sett samma meddelande när jag skulle logga in. Tack för hjälpen Kathy thanks.gif blomma.gif
Alba
Men säkert kommer någon att luras även av detta.
Inga från Närke
Jag är Swedbankkund och har inte fått något mail, det är ju bra. Ska logga in mig och se om de har gått ut med någon varning på deras hemsida.
Kollade och där fanns inget om mail. Konstigt.
LadyG
Det står på inloggningssidan där man skriver in personnummret:

"Ett skräpmejl där Swedbank påstås vara avsändare, sprids just nu (med start på eftermiddagen i fredags den 14:e december). Brevets syfte är att få mottagaren att klicka på en länk som ser ut att gå till Swedbank. Denna länk går till en bedräglig webbsida som syftar till att lura av användaren personlig information. E-brevet ska hanteras som vanligt spam, det vill säga raderas utan åtgärd."


Kathy
CITAT (Christina i Taxinge~ @ 14-12-2007, 19:25) *
Swedbank är "min" bank och när jag nyss var inne och betalade räkningar där, hade de en varning om just detta mail.
Kanske tack vare Kathy? g.gif bravo.gif


Jag fick svar ifrån Swedbank några minuter efter det att jag hade mailat dem och de tackade för tipset om mailet.
Sånt här skräp ska stoppas, hoppas ingen Swedbank-kund luras att gå på det.
Netha
Loggade in nyss för att testa, men där fanns ingen varning.
Inte heller har jag som kund hos Swedbank fått något mail.
Däremot har jag ett par ggr fått liknande falska mail från Nordea, där jag aldrig varit kund.
LadyG

Phisingvarning

Den ligger där, på första sidan.
Netha
Inte hos mig, testade att logga in en gång till, men ingen varning.
Kanske är det lokalt betingat.
Lilla Birka
CITAT (Netha @ 14-12-2007, 21:41) *
Loggade in nyss för att testa, men där fanns ingen varning.
Inte heller har jag som kund hos Swedbank fått något mail.
Däremot har jag ett par ggr fått liknande falska mail från Nordea, där jag aldrig varit kund.

Du har antagligen ett bra filter, en bra brandvägg och särskilt vakt mot phising. Då slipper du sådana spam. Jag har inte heller fått några spam av den här sorten, trots att jag är kund hos swedbank.
Netha
Har brandvägg och virusskydd. smile.gif
LadyG
CITAT (Netha @ 14-12-2007, 22:13) *
Har brandvägg och virusskydd. smile.gif


Det har jag också, men varningen ser jag. Den ligger före inloggningen, man behöver inte logga in för att se den.

Har inte fått något phishingmail däremot.
Netha
CITAT (LadyG @ 14-12-2007, 22:16) *
Det har jag också, men varningen ser jag. Den ligger före inloggningen, man behöver inte logga in för att se den.

Har inte fått något phishingmail däremot.

OK Tack! Nu såg jag det. smile.gif
LadyG
Har för mig att jag fick ett post-brev (snigelpost) med information när jag skaffade dosan, där det bland annat stod att Swedbank (dåvarande föreningssparbanken) aldrig mailar sina kunder.

Om banken vill informera mig om något gör de det via snigelpost om det är viktigt, eller meddelande i inboxen när jag loggar in på kontot.

Tror inte folk är så lättlurade längre, det krävs nog mer raffinerade metoder för att de ska falla för lurendrejarna nu.
Gossen Ruda
CITAT (LadyG @ 14-12-2007, 22:22) *
Tror inte folk är så lättlurade längre, det krävs nog mer raffinerade metoder för att de ska falla för lurendrejarna nu.


Tyvärr så föds det hela tiden nya idioter.
Netha
Javisst har de sagt att de aldrig mailar och ber om inloggningsuppgifter mm.
Tror inte heller att särskilt många går på såna bluffmail.

Vi är numera mer upplysta ang dylikt bluff än vi var fär kanske 10 år sedan.
LadyG
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2007, 22:24) *
Tyvärr så föds det hela tiden nya idioter.


Sant smile.gif

"Invent something fool proof and someone will make a bigger fool." har jag för mig någon klok sa en gång smile.gif
renate
Var tvungen att gå in på Swedbank, och varningen fanns där.Tack Kathi! Phishingmail har jag inte fått...än så länge,förr var det väl Nordea de försökte med,där fick jag ett antal mail radera,radera.På sistone har det varit lugnt med spam här.
Tobb
Eftersom jag vet att swedisarna inte har min mail så kan jag helt ignorera ev mail från "swedda-banker" smile.gif

Men några luras ju jämt, och det räcker för dem som är ute efter pengarna. med en https adress för att hantera uppgifterna "säkert" övern en ssl server. Jo ja tackar. "Säkert", så inga andra lurare kan ta del av uppgifterna eller? wink.gif
Och sedan att det står swedbank i adressen...
Kathy
CITAT (LadyG @ 14-12-2007, 22:22) *
Har för mig att jag fick ett post-brev (snigelpost) med information när jag skaffade dosan, där det bland annat stod att Swedbank (dåvarande föreningssparbanken) aldrig mailar sina kunder....//....



Såhär såg svarsmailet ut från Swedbank:
CITAT
Hej,
Tack för att du hörde av dig till oss och fäster vår uppmärksamhet på
detta. Vår säkerhetsavdelning är vidtalad.

Swedbank (eller någon annan bank) skulle aldrig ta kontakt med dig
via e-post eller telefon för att uppmana dig att lämna ut personliga
uppgifter såsom kortnummer eller koder. Säkerheten i bankens tjänster
bygger på att bankens egna system håller reda på nödvändig
information och att de hemliga koder eller lösenord som du använder
endast är kända av dig. Det är alltså ologiskt att en bank skulle
fråga efter sådana uppgifter.

Vår rekommendation är att du tar bort e-postmeddelandet

Med vänlig hälsning
Swedbank AB (publ)
Henry Ylén
LadyG
CITAT (Kathy @ 15-12-2007, 09:57) *
Såhär såg svarsmailet ut från Swedbank:


Bra att de svarade och att de gjorde det så snabbt. Så länge mailen är utländska eller på riktigt dålig svenska är det väl ingen fara, då kan jag inte tänka mig att någon skulle gå på det... väl?
netaave
Är också kund hos Swedbank och har varningen på Login-sidan.
Kathy

Nu är det dags igen, denna gång Handelsbanken.
Har vidarebefodrat mailet till dem.

CITAT
Dear Customer,
The Handelsbanken Online Banking recognises the importance of protecting your privacy.
We are committed to ensuring the continued integrity and security of the personal
information you entrust to us.

We take all reasonable steps to ensure your information remains secure, and to prevent
unauthorised access to your information. Although we endeavour to ensure that all personal
information kept by us remains accurate, we also depend on you to tell us of any changes to your details.

In this manner for your security, the profile that you are using to access Handelsbanken Online Banking has been locked because of too many failed login attempts.
To Unlock your account access kindly click on the link below;

http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet? OpenView&id=


--------------------------------------------------------------------------------
Handelsbanken Online Banking.
Security Advisor.

© Svenska Handelsbanken AB (publ)


Kathy
Nu är det dags - igen.
Denna gång SEB:

CITAT
Dear Customer,


SEB recognises the importance of protecting your privacy.
We are committed to ensuring the continued integrity and security of the personal
information you entrust to us.

We take all reasonable steps to ensure your information remains secure, and to prevent
unauthorised access to your information. Although we endeavour to ensure that all personal
information kept by us remains accurate, we also depend on you to tell us of any changes to your details.

In this manner for your security, the profile that you are using to access
your SEB has been locked because of too many failed login attempts.
To Unlock your account access kindly click on the link below;

http://www.seb.se/pow/wcp/english.asp? website=Private

Thank you for your patience.
Security Advisor

Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ)



Jag tror spammarna fått nojja. biggrin.gif
Och inte är jag kund hos SEB, heller.
Gossen Ruda
Orättvist, jag får inga såna mail. crying.gif Vad gör jag för fel? Jag får bara erbjudanden om flickor i Japan och därstädes. På japanska.
Kathy
CITAT (Gossen Ruda @ 18-12-2007, 16:28) *
Orättvist, jag får inga såna mail. crying.gif Vad gör jag för fel? Jag får bara erbjudanden om flickor i Japan och därstädes. På japanska.


De tror kanske att jag har pengar. innocent.gif
Lilla Birka
CITAT (Kathy @ 18-12-2007, 17:03) *
De tror kanske att jag har pengar. innocent.gif

Beror nog på att ditt nätfiskefilter inte är inkopplat. Jag får aldrig såna brev nuförtiden.
Kathy
CITAT (Lilla Birka @ 18-12-2007, 17:14) *
Beror nog på att ditt nätfiskefilter inte är inkopplat. Jag får aldrig såna brev nuförtiden.


Nej, orsaken är enklare än så.
De här phishing-mailen kommer på den av mina mailadresser som ligger ute på ett samlarforum.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon