Full version: Tända brasa
skogstroll
Hej!

jag undrar om nån har nåt riktigt bra tips på hur man får bra fart på en brasa (kamin). Jag är rätt ny i gemet och ensam så det vore toppen med lite tips eftersom jag tycker det går lite trögt att få igång det hela slap.gif
KURT
Fint huggen splintved är bra att tända med. Egentligen skall det aldrig vara problem att tända inomhus om man bara har torr ved.

Förövrigt vill jag rekommendera den ypperliga boken "Eld : flammor och glöd - samisk eldkonst" av Yngve Ryd


http://www.skogsfrun.se/artiklar/ignem_facere.htm
Snigelhatare
På länken står det att man ska ta sparsamt med papper. Jag brukar ta ganska rejält med papper först, lägga på tunna torra träbitar först och lite större vedträ ovanpå. Ha fullt drag på tills det har tagit sig rejält och sedan sänka draget succesivt.

Träna! Övning ger färdighet.
skogstroll
tack för tipsen! det finns alla möjliga varianter om man frågar runt. Vill bara få igång en brasa fort om det är kallt! thanks.gif
Eva-Helene
Ibland, när det är väldigt kallt, kan den kalla luften i skorstenen ligga som ett lock och orsaka att det ryker in. Om man tänder t.ex. en bit näver och stoppar in i rökgången (finns en liten lucka rätt så högt upp i en del kakelugnar och vedspisar) så "förvärmer" man den luften. Det tipset fick jag av en sotare på den tiden som jag var husägare. I mitt föräldrahem uppstod aldrig det problemet, eftersom vedspisen användes (används) varje dag vintertid!
skogstroll
ok! tack för tipset, jag har en liten lucka smile.gif
Tosan
Precis som Eva-Helene säger så måste du se till att det drar ordentligt först.
Se till att du har tunna stickor, gärna av tjärved, för att göra det ännu enklare kan du ta en kniv och skära lite fransar på den. Tänd på näver och lägg på stickorna. När de tagit sig ordentligt kan du lägga på mer, lite i taget.
Gossen Ruda
Min modell: Egentligen har jag en gammal kokskamin så ved blir lite för varmt ibland. I botten 6 sidor tidningspapper lätt hopknölade, hela uppslag tabloidformat. Ovanpå det en näve späntved och på toppen 2-3 bitar grövre ved, helst såna som tar eld snabbt som björk, gran eller fur. Sen tänder jag högst upp på papperat, stänger luckan och så får det sköta sig själv. Veden skall ligga ner, inte stå upp.

Björknäver och tjärved duger ju att sätta igång med men jag är sparsam med sådant. OM det inte skulle ta sig eller om det är dåligt drag så sotar dessa material något kopiöst. Att få bort en kalluftspropp går bra med att elda lite tidningspapper i röret. Öppna inte luckan förrän det har tagit sig ordentligt och brunnit upp lite pga risken för att det ryker in.

Som späntved använder jag finhuggna bräder, har ett stort förråd av egagnat formvirke. När man tänder måste/bör man använda torrt virke, helst riktigt snustorrt. När det väl tagit sig och brinner ordentligt brukar det gå bra att slänga in det mesta, utom möjligen isbitar.
Alba
Ett fel som många gör är att de lägger på alldeles för mycket ved direkt.

Så här gör jag:
Lägger lite papper i botten och därefter strimlor av björknäver på det. Därefter tar jag tunna späntstickor av veden som jag ställer upp som ett tält. Då får man bra fart och därefter fyller man försiktigt på med mer och mer ved. Detta fungerar alltid....både utomhus och inne.
Ewa L
Sommartid kör jag mängder av grenar upp till diam. 4 cm. Dessa lägger jag i bunkar modell 10 kronor på IKEA. (Blir många trots att mycket går till kompost etc!!)
En i taget av bunkarna tar jag upp och ställer i en närbelägen garderob.
Det behövs inte mycket papper eftersom jag kan ta en näve eller två utav "tugget". Lite tunnare ved...

Azola
Har jag riktigt bråttom använder jag små tänd-kuber ( ca 49 kr för en påse )
Annars gör jag som Alba gör
Snigelhatare
Det skiljer sig mycket mellan olika spisar också beroende på hur bra drag det är i skorstenspipan. Precis som sagts tidigare så kan det bildas ett kalluftslock, oftast när det är riktigt kallt ute. Då brukar jag lägga extra papper ovanför alltihop så att värmen ska få en rivstart uppåt.

Draget får man lära sig att ställa in med tiden. Vid högtryck (på vintern när det är kallt och klart väder) behövs det en rejäl skjuts i början för att få bort kallutslocket, men när brasan väl har kommit igång kan man ställa draget lite snålare än vanligt. Vid lågtryck ( gråväder) krävs det mera drag för att det inte ska slockna eller ryka in.
skogstroll
Tack för alla tips, ja det verkar vara lite knepigt man får pröva sig fram smile.gif
Kathy


Sen finns det förstås den här varianten. wink.gif
Tosan
CITAT (Kathy @ 17-12-2007, 21:20) *
Sen finns det förstås den här varianten. wink.gif

Du tror inte den värmer lite dåligt? flirting.gif
Kathy
CITAT (Tosan @ 17-12-2007, 21:25) *
Du tror inte den värmer lite dåligt? flirting.gif



biggrin.gif Möjligtvis värmen från TV:n i så fall.
Tosan
CITAT (Kathy @ 17-12-2007, 21:28) *
biggrin.gif Möjligtvis värmen från TV:n i så fall.

Ja jag menar det, tror det blir lite hurvigt giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon