Full version: Varberg?
lillalind
Jag och min sambo bor i Göteborg, men är lite nyfikna på Varberg. Vi har pratat fram och tillbaks om att vi kanske skulle kunna tänka oss att bo där om/när vi vill skaffa hus. Vi tycker att det är en gullig liten stad, vi gillar att den ligger vid havet, och det är tillräckligt nära till Göteborg för att vi skulle kunna ha kvar våra jobb här om vi vill. Problemet är att vi inte känner någon där. Så nu slänger jag helt oförskräckt ut frågan om det är någon här som är från Varberg och som skulle vilja lära känna två supertrevliga (jo men vi är faktiskt väldigt trevliga) människor strax under 30 år? Hör gärna av er i så fall!

Alexander-VG-zon3
tycker ni inte att det blåser där ??

alla gånger jag är i Varberg är det full storm nästan
( åker ju ända då igenom varberg sådär 4-8gånger i månaden ),, men annars mysig och fin stad . tyvärr bor jag inte där , för jag fortsätter ju till kinna
( borås-tåget)
Boxer
Jag bodde i Varberg ca. 1985-1991. En underbart mysig stad som jag mycket väl kan tänka mig att flytta tillbaka till. Och jag tycker inte alls att det blåser mer där än någon annan stans längs västkusten.

Jag är säker på att ni träffar många nya vänner och att ni kommer att trivas som fisken i vattnet. Lycka till ! smile.gif
Piccante
CITAT (Boxer @ 17-12-2007, 22:15) *
Jag bodde i Varberg ca. 1985-1991. En underbart mysig stad som jag mycket väl kan tänka mig att flytta tillbaka till. Och jag tycker inte alls att det blåser mer där än någon annan stans längs västkusten.

Jag är säker på att ni träffar många nya vänner och att ni kommer att trivas som fisken i vattnet. Lycka till ! smile.gif

Jämfört med Göteborg så tycker jag det blåser (nästan) jämt och mycket i Varberg.
Boxer
CITAT (Markus_H @ 17-12-2007, 22:22) *
Jämfört med Göteborg så tycker jag det blåser (nästan) jämt och mycket i Varberg.


Ja visst, om du är nordstan eller universeum. tongue.gif naughty.gif och du sedan jämför med Apelviken där surfarna håller till. *kunde inte låta bli*
Tezzla
Varberg är en jättetrevlig stad, i alla fall på sommarhalvåret, den smådör lite på vintern.

Men det här med att pendla... Tänk över det noga. Det kanske känns som en enkel match att pendla idag, men ni hinner tröttna, jag lovar flirting.gif
Boxer
CITAT (Tezzla @ 17-12-2007, 23:01) *
Varberg är en jättetrevlig stad, i alla fall på sommarhalvåret, den smådör lite på vintern.

Men det här med att pendla... Tänk över det noga. Det kanske känns som en enkel match att pendla idag, men ni hinner tröttna, jag lovar flirting.gif


Det håller jag verkligen med om. Jag pendlade till Göteborg, 9 mil tur & retur i 10 år och blev jättetrött på det.
lillalind
Tack för era svar!

Ja vi får väl fundera över det här med att pendla... Fast det ska ju inte ta mer än 35 min in till gbg och det får man ju lätt åka till jobbet även om man bor här... Nu tar det mig ungefär 1 timme och en kvart till jobbet och då bor jag ändå i samma stad...
Piccante
CITAT (lillalind @ 18-12-2007, 12:25) *
Tack för era svar!

Ja vi får väl fundera över det här med att pendla... Fast det ska ju inte ta mer än 35 min in till gbg och det får man ju lätt åka till jobbet även om man bor här... Nu tar det mig ungefär 1 timme och en kvart till jobbet och då bor jag ändå i samma stad...

Kan tänka mig att Kungsbacka är dyrare att bo i men annars har väl Kungsbacka bättre och snabbare förbindelser med Gbg.
anna_rispan
Eh, har jag noll koll på landets geografi?? Hur tar man sig från varberg till gbg på 35 minuter?...

Jag trodde Varberg låg mer söderut än Kungsbacka? Har jag snurrat ihop det totalt? confused.gif
Piccante
CITAT (anna_rispan @ 18-12-2007, 13:13) *
Eh, har jag noll koll på landets geografi?? Hur tar man sig från varberg till gbg på 35 minuter?...

Jag trodde Varberg låg mer söderut än Kungsbacka? Har jag snurrat ihop det totalt? confused.gif

Tror de har pendeltåg fast Kungsbacka har nog dessutom förbindelse med expressbuss om man vill åka med kollektivtrafik. många pendlare uppskattar det eftersom det är lite knôkat i centrala Gbg ibland med alla bilar.
Gossen Ruda
Varberg-Göteorg är ca 8 mil, skall man köra bil på 35 min får det inte vara några poliskontroller på vägen. X2000 kör visserligen på 35 min men det är bara 3 tågpar per dygn. Vanliga Öresundståg tar 40 min.
Tezzla
CITAT (lillalind @ 18-12-2007, 12:25) *
Tack för era svar!

Ja vi får väl fundera över det här med att pendla... Fast det ska ju inte ta mer än 35 min in till gbg och det får man ju lätt åka till jobbet även om man bor här... Nu tar det mig ungefär 1 timme och en kvart till jobbet och då bor jag ändå i samma stad...


Du får nog lägga till minst det dubbla. 35 minuter låter (är) helt osannolikt, tyvärr.

anna_rispan: Varberg ligger mellan Kungsbacka och Falkenberg. Ungefär.
Aqvakul
Varberg är en underbar sommarstad och Varbergs fästning är ett av Sveriges bästa muséer. Men att byta ut Göteborg mot Varberg under vinterhalvåret bör man kanske ta sig en funderare på.
Boxer
Hur lång tid det tar beror väldigt mycket var i Varberg man bor och var i Göteborg man jobbar. Jag bor ca en kvart söder om Kungsbacka och för mig tar det ca. en halvtimme att ta mig till stationen i Varberg. ( jag kör inom hastighetsgränsen )

När jag jobbade i norra Mölndal (en kort bit till Liseberg) gick det jättefort, men när företaget flyttade till Gamlestans fabriker, tog det säkert dubbelt så lång tid, och ibland mer eftersom trafiken många gånger tjocknar utanför Liseberg och ibland vid IKEA i Kållered.

Mitt tips är att du provkör sträckan under de tider på morgonen / eftermiddagen som du kommer att åka.
Lena i Torslanda
Hmmm - att bli bilpendlare är väl inget att vare sig stå efter eller att medvetet välja om man har lite känsla för vår miljö.
lillalind
Jag kör inte bil, utan jag syftade på att pendeln tar 35 min. Den går rätt ofta så det är inga större problem.
Boxer
CITAT (lillalind @ 19-12-2007, 10:48) *
Jag kör inte bil, utan jag syftade på att pendeln tar 35 min. Den går rätt ofta så det är inga större problem.


Då är det en helt annan sak. Att sitta på ett tåg kan vara väldigt avkopplande. Man kan ju läsa i lugn och ro eller lyssna på något och behöver inte bry sig om eventuella trafikolyckor, halka eller bländande solsken.

Lycka till!
lillalind
Tack!!

Nej pendla med bil skulle jag aldrig göra! Dels för miljöns skull och dels för att det tar en väldig tid. Vi har inte ens bil i nuläget utan lånar en de gånger vi verkligen behöver.

Visst är Varberg mindre än gbg och det finns inte lika mycket att göra, särskilt på vintern, men vi väntar nu vårt första barn och vill att det ska få möjlighet att växa upp lite friare än vad det kan göra i stan. Vi vill gärna kunna ha trädgård, kunna gå eller cykla till havet på sommaren och så. Och jag tror att det är lite upp till en själv hur mycket man hittar på, man får ju försöka engagera sig i olika föreningar och så.

Men visst, det är klart att det finns mindre utbud än i stan!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon