anna_rispan
Ja jag undrar hur jag smidigast gör en flersidig broschyr eller tidning i a5 format. Kan man hitta nån mall i exempelvis publisher?? Jag har något svagt minne från skoltiden att vi gjorde en tidning där varje sida var i a4 format men inte ens för det hittar jag någon mall. Är jag fel ute??

Snälla hjälp!

Anna
Trädgårdsflanören
Det beror på hur stort ark som du skall "trycka" på och hur många sidor som broschyren blir på.

Ett A4 ark kan man enkelt skriva två spalter liggande på varje sida och sedan göra en insida på liknande sätt. Sedan är det bara att göra fler liknande upplägg för ytterligare sidor.

A3 blir lite krånligare. Enklast är att göra en dummie. Vik arket från kortsida mot kortsida tills du fått A5 storleken. Det blir två vik och du måste skära ena kanten för att det skall gå att bläddra i broschyren. sedan kan du skriva en kladd på varje sida på dummien och har upplägget klart.

När jag arbetade på tryckeri så hade vi svindyrt program som skötte den uträkningen. Bara att numrera sidan och den kom rätt i tryckningen.
anna_rispan
CITAT (Trädgårdsflanören @ 18-12-2007, 12:40) *
Det beror på hur stort ark som du skall "trycka" på och hur många sidor som broschyren blir på.

Ett A4 ark kan man enkelt skriva två spalter liggande på varje sida och sedan göra en insida på liknande sätt. Sedan är det bara att göra fler liknande upplägg för ytterligare sidor.

A3 blir lite krånligare. Enklast är att göra en dummie. Vik arket från kortsida mot kortsida tills du fått A5 storleken. Det blir två vik och du måste skära ena kanten för att det skall gå att bläddra i broschyren. sedan kan du skriva en kladd på varje sida på dummien och har upplägget klart.

När jag arbetade på tryckeri så hade vi svindyrt program som skötte den uträkningen. Bara att numrera sidan och den kom rätt i tryckningen.


Hmm, många bra frågor. Om jag till exempel vill använda a4 papper och skriva ut det själv. Funkar det då att använda utskriftformat -liggande -bokvikning. Gör word då så att den skriver ut sidorna i "rätt ordning" så att det bara att lägga alla papper ovanpå varandra o så häfta i mitten o vika. klart. ??? Förutsatt att man skriver ut på båda sidor om arket.
KURT
Scribus kanske kan vara ett alternativ. Det är ett fritt program, motsvarighet till Adobe PageMaker, QuarkXPress


http://en.wikipedia.org/wiki/Scribus
http://wiki.scribus.net/index.php/Creating_a_brochure
http://ncs.hneufeld.com/?p=57
http://docs.scribus.net/
anna_rispan
Oj! Vad det finns att ladda ner.

Men jag är ändå nyfiken på om det går att använda funktionen i word. Någon som har testat? Jag har ingen skrivare här där jag är nu annars hade jag kunnat testa alldeles själv precis nu.
netaave
CITAT (anna_rispan @ 18-12-2007, 12:29) *
Ja jag undrar hur jag smidigast gör en flersidig broschyr eller tidning i a5 format. Kan man hitta nån mall i exempelvis publisher?? Jag har något svagt minne från skoltiden att vi gjorde en tidning där varje sida var i a4 format men inte ens för det hittar jag någon mall. Är jag fel ute??

Snälla hjälp!

Anna


Pm:a elleave hon kan hjälpa dig
anna_rispan
tack för tipset Neta.

är det nån här inne nu som vet hur det funkar om man använder funktionen i word?
KURT
CITAT (anna_rispan @ 18-12-2007, 18:06) *
tack för tipset Neta.

är det nån här inne nu som vet hur det funkar om man använder funktionen i word?


Skriv till en postskript fil eller till en PDF fil, så får du se hur det ser ut.
anna_rispan
CITAT (KURT @ 18-12-2007, 18:52) *
Skriv till en postskript fil eller till en PDF fil, så får du se hur det ser ut.

Ja!!!! Tack så mycket för hjälpen. Nu tror jag att jag vet så det räcker.
elleave
Har aldrig provat i word, men det borde funka i publischer tycker jag, var dock länge sen jag använde det. Annars kan man ju göra 2 sidor på ett liggande A4 i word eller typ pagemaker och skriva ut flera dubbelsidigt....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon