Full version: begravning
Eva i Skåne
För ca 20år sedan lärde vi känna en förälder till ett av barnen. En trevlig man, som vi periodvis bott granne med, som brukade besöka oss i stugan på sommaren och som vi alltid pratade med när vi möttes och våra barn var bästisar i ca femton år, denne man dog helt oväntat. Vi har tyckt mycket om honom och känner att vi absolut vill gå på hans begravning.
Nu kommer frågan som min man och jag diskuterar.

Kan man gå på begravningen utan att ha nån gravbukett med en sista hälsning?
Vill vill hedra honom en sista gång, men är det då snålt att inte lägga några hundralappar på blommor också?
Finns det någon "vett och etikett"-regel som säger hur det bör bara?
Mollis
Man behöver absolut inte lägga en hel bukett, det räcker gott att lägga en ensam blomma, det gör man som man känner själv helt och hållet.

//Mollis
Eva i Skåne
Jo, en blomma att lägga på kistan ska vi förstås ha med.
Betty
Vett och etikett vid begravning här kan du läsa om bl.a. blommor (ganska långt ner i texten)
netaave
CITAT (Eva i Skåne @ 18-12-2007, 14:57) *
Jo, en blomma att lägga på kistan ska vi förstås ha med.


Det räcker absolut, ni hedrar ju honom och hans minns genom att delta i begravningen.
HelenN
hej hej!

Jag har ett tips.....som jag har använt mig av vid flera tillfällen: minnesfond. Där kan du välja vilken fond du vill att pengarna skall gå till samt att man donerar hur mycket eller lite man vill. De närstående får ju ett minnesblad där de kan läsa er sista hälsning, inga belopp nämns. Och då behöver man absolut inte ha någon blomma med sig.

Här är en länk till många fonder http://begsys.exeforyou.se/gava/?byra=20001, den jag har använt mig av är:
http://www.lakarmissionen.se/zino.aspx
ingrid fuxwall
Vid lilla systers begravning i somras kom flera som bara hade blommor och la på kistan - tror inte de gjorde fel
Netha
CITAT (Eva i Skåne @ 18-12-2007, 14:48) *
För ca 20år sedan lärde vi känna en förälder till ett av barnen. En trevlig man, som vi periodvis bott granne med, som brukade besöka oss i stugan på sommaren och som vi alltid pratade med när vi möttes och våra barn var bästisar i ca femton år, denne man dog helt oväntat. Vi har tyckt mycket om honom och känner att vi absolut vill gå på hans begravning.
Nu kommer frågan som min man och jag diskuterar.

Kan man gå på begravningen utan att ha nån gravbukett med en sista hälsning?
Vill vill hedra honom en sista gång, men är det då snålt att inte lägga några hundralappar på blommor också?
Finns det någon "vett och etikett"-regel som säger hur det bör bara?

Du kan gå till din blomsterhandlare. Be dem skicka blomma till båren ... så gör iaf vi.
Det brukar kosta 10kr utöver vad blomman kostar. Kortet skriver du själv och lämnar samtidigt med beställningen.
Det går utmärkt att bara skicka en enda ros, behöver inte alls vara vräkig bukett.

Här går begravningsentreprenören fram i kyrkan ... efter akten ... plockar upp kransar/buketter/blommor och läser upp hälsning från korten.
Senare ges dessa kort till närmast sörjande.


ingrid fuxwall
CITAT (Netha @ 18-12-2007, 19:27) *
Du kan gå till din blomsterhandlare. Be dem skicka blomma till båren ... så gör iaf vi.
Det brukar kosta 10kr utöver vad blomman kostar. Kortet skriver du själv och lämnar samtidigt med beställningen.
Det går utmärkt att bara skicka en enda ros, behöver inte alls vara vräkig bukett.

Här går begravningsentreprenören fram i kyrkan ... efter akten ... plockar upp kransar/buketter/blommor och läser upp hälsning från korten.
Senare ges dessa kort till närmast sörjande.

Det du beskiver är nog ganska lokalt.

Här kostar det betydligt mycket mer än 10 kronor om blomsterhandlaren ska skicka.
Begravningsentreprenören läser inte upp något här i området, men korten skickas till närmast sörjande genom dem.

ingrid
Netha
CITAT (ingrid fuxwall @ 18-12-2007, 21:01) *
Det du beskiver är nog ganska lokalt.

Här kostar det betydligt mycket mer än 10 kronor om blomsterhandlaren ska skicka.
Begravningsentreprenören läser inte upp något här i området, men korten skickas till närmast sörjande genom dem.

ingrid

Ok ... men jag vet att det också förekommer i Tornedalen. Kanske är lokalt över norra delen av landet.
Eva i Skåne
Tack för era svar.
Nu är vi överens om att det inte blir nån dyr bukett, men jag ska tänka över det med minnesfond.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon