Full version: Det har vänt
Gossen Ruda
Nu i dagarna vänder tiden för solnedgången, det blir bara ljusare på em. Visserligen dröjer det nån vecka innan detsamma händer på morronen, fast tvärtom, men man får glädjas åt det minsta. Det blir så här eftersom vändningarna inte är synkroniserade och vintersolståndet är ett genomsnitt. Gäller för Göteborgs horisont, det skiljer sig lite beroende på bostadsort.
pejori
bravo.gif bravo.gif bravo.gif snart är det vår igen. JIPPIEEE!!!! yahoo.gif yahoo.gif yahoo.gif
gammelnalle
Intressant, då behöver jag inte vänta 3 dar till då för att fira!!??
(vill läsa mer om detta: VAR???)

b
Gunilla T
Visst är det underbart! Varje år börjar jag nedräkningen någon gång i början av december. Brukar räkna 21 december som brytpunkt men det stämmer kanske inte riktigt varje år. Har inte koll på hur detdär fungerar.

Sedan börjar nedräkningen på andra sidan..nu har det gått två veckor sen det vände osv. tills krokusen sticker upp i rabatterna.
Gossen Ruda
CITAT (gammelnalle @ 18-12-2007, 17:03) *
Intressant, då behöver jag inte vänta 3 dar till då för att fira!!??
(vill läsa mer om detta: VAR???)

b


Skall du fira årets kortaste dag skall du vänta 3 dar, man skall du fira olika vändpunkter har du två datum till att hålla reda på. Uppgifterna finns fram till i år i den Vanliga almanackan, från nästa år heter den Sverigealmanackan. Där finns solens och månens upp och nedgång från olika städer. Plus en massa annat.
Felicia
Jaha, jag trodde det var dagen för vintersolståndet som gällde innan det vände, men det är alltså redan nu confused.gif
Kul i alla fall när det vänder, brukar genast kännas bättre och man tycker sig se att det ljusnat redan efter några dagar, förmodligen rena inbillningen men känns det ju bra i alla fall wub.gif
Värsjö
Här finns en bra förklaring: http://www.dmi.dk/dmi/de_lyse_timer_begynder_ved_solnedgang
Netha
Här är solen uh fram till 2 -3 jan men vi har så ljust på dagarna (några tim) som jag inte minns att vi någonsin tidigare haft den här tiden.

I år har man faktiskt inte känt av mörkret alls ... även om det skymmer vid 14-tiden.
freddie
Den ljusnande framtid är vår! coolgleam.gif
Krolliljan
yahoo.gif yaay.gif[attachment=10680:firewks.gif]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon