Anma
Ja, hur betalar ni era inköp?
Själv använder jag mest kort. Tar ut kontanter ibland i kassan. Upptäckte att mitt betalkort var helt fel för mig, så jag bytte till VISA2, mycket billigare för mig som tar ut kontanter 10-15 ggr/år

Villkor för Visa och Visa2 på Swedbank
________________________
Bankkort Visa
250 kr per år.
0 kr per år för student (med CSN-insättning samt studerar på Högskola eller Universitet).
Kontantuttag i automat i Sverige och kontantuttag av euro i EMU-land kostar 0 kr.
Kontantuttag i automat i övriga fall kostar 35 kr per uttag.
Kontantuttag i kassa kostar 35 kronor.
________________________
Bankkort Visa 2
50 kr per år.
12 st avgiftsfria kontantuttag per kalenderår i Sverige och utomlands.
Efter de 12 fria uttagen kostar varje kontantuttag i automat och kassa 10 kr i Sverige och utomlands.
________________________

LadyG
Tycker inte om att ha kontanter på mig så det blir nästan uteslutande kort. Fast jag litar inte på kort heller riktigt, så jag har pengarna på ett annat konto än det kortet är kopplat till och för över summan jag behöver via telefon strax innan jag ska betala.

Så paranoid är jag, men det fungerar och är väldigt säkert smile.gif
Aqvakul
Är nog kvar i det gamla. Tycker om att ha pengar i börsen. Betalar bara med kort om det rör sig om större belopp.
Anma
CITAT (LadyG @ 19-12-2007, 12:00) *
Tycker inte om att ha kontanter på mig så det blir nästan uteslutande kort. Fast jag litar inte på kort heller riktigt, så jag har pengarna på ett annat konto än det kortet är kopplat till och för över summan jag behöver via telefon strax innan jag ska betala.

Så paranoid är jag, men det fungerar och är väldigt säkert smile.gif

Så gör jag också, med skillnaden att jag för över hemifrån via internet, kostar inget som samtal gör. smile.gif Fast ibland måste jag föra över med telefon också... Har pengarna på e-sparkonto så jag får ränta på dem också under tiden de inte används.
LadyG
CITAT (Anma @ 19-12-2007, 12:02) *
Så gör jag också, med skillnaden att jag för över hemifrån via internet, kostar inget som samtal gör. smile.gif Fast ibland måste jag föra över med telefon också... Har pengarna på e-sparkonto så jag får ränta på dem också under tiden de inte används.


Men 0771-nummer kostar väl bara uppkopplingskostnaden? Dvs för mitt abonnemang, några ören. Internet tar ju lång tid, Swedbank må vara säkra med det går inte lika fort över Internet som via telefon smile.gif

Känns hur som helst tryggare att ha pengarna på ett konto som inte kortet är kopplat till, när det nu är så vanligt att kortnummer stjäls och kontona töms. Förvisso brukar väl bankena vara bra på att återbetala sina kunder, men hur illa känns det inte emdan man väntar? Och hur läskigt är det inte att bli rånad, även om det är elektroniskt?
Anma
CITAT (LadyG @ 19-12-2007, 12:05) *
Men 0771-nummer kostar väl bara uppkopplingskostnaden? Dvs för mitt abonnemang, några ören. Internet tar ju lång tid, Swedbank må vara säkra med det går inte lika fort över Internet som via telefon smile.gif


Med mobil betalar du även för samtalet. Jag har börjat jaga små, onödiga kostnader så jag nästan är obsinat... hehe.
Det är för att kunna leva som jag brukar för övrigt då inkomsterna minskat i hushållet.
LadyG
CITAT (Anma @ 19-12-2007, 12:09) *
Med mobil betalar du även för samtalet. Jag har börjat jaga små, onödiga kostnader så jag nästan är obsinat... hehe.
Det är för att kunna leva som jag brukar för övrigt då inkomsterna minskat i hushållet.


Tur i så fall att jag använder självbetjäningen, som sällan tar mer än 30-45 sekunder, dvs den tid det tar för mig att knappa in rätt siffersekvent för att föra över en summa från ett konto till ett annat. Det kan aldrig bli dyrare än några ören på det viset smile.gif

Fast hade jag haft ett dyrare abonnemang hade jag nog reagerat som du.
Tezzla
Betalar mer eller mindre alltid med kort, men ser till att jag alltid har ett par hundralappar i kontanter i plånboken för småinköp.
Tobe3
CITAT (LadyG @ 19-12-2007, 12:00) *
Tycker inte om att ha kontanter på mig så det blir nästan uteslutande kort. Fast jag litar inte på kort heller riktigt, så jag har pengarna på ett annat konto än det kortet är kopplat till och för över summan jag behöver via telefon strax innan jag ska betala.

Så paranoid är jag, men det fungerar och är väldigt säkert smile.gif


Är du säker på att inte din banken automatiskt för över övertraserade belopp på kreditkortet, från ditt andra konto??

Förekommer att banken täcker kreditkortsförlusten med pengar från andra konto som innehavaren har i samma bank. I så fall är det en onödig manöver som du gör före betalningen. crying.gif

Nästan 100% säker blir du tyvärr bara om du har pengarna på en annan bank.

Vill du bli lite säkrare så sudda ut kontrollsiffrona på baksidan av kortet. (skriv dem på något ställe hemma om du behöver dem) Då kan ingen skriva upp ditt kontonummer i någon butik och handla över internet,
Lilla Birka
Vill du bli lite säkrare så sudda ut kontrollsiffrona på baksidan av kortet. (skriv dem på något ställe hemma om du behöver dem) Då kan ingen skriva upp ditt kontonummer i någon butik och handla över internet,
[/quote]
BRA TIPS! tummenupp.gif

CITAT (LadyG @ 19-12-2007, 12:00) *
Tycker inte om att ha kontanter på mig så det blir nästan uteslutande kort. Fast jag litar inte på kort heller riktigt, så jag har pengarna på ett annat konto än det kortet är kopplat till och för över summan jag behöver via telefon strax innan jag ska betala.

Så paranoid är jag, men det fungerar och är väldigt säkert smile.gif

Det behöver man inte vara paranoid för, det är faktiskt smart. Jag gör likadant, har bara en relativt liten summa pengar på kortet jag betalar med och för över vartefter. Dessutom får jag ju då ränta på pengarna under tiden. Om någon nallar mitt kort eller plånbok så blir de inte rika i alla fall och jag blir inte utfattig. Ibland får jag avstå från köp för att jag har för lite kontanta medel i plånboken, men det är ju bra för ekonomin, eller hur rolleyes.gif
Anma
CITAT (Tobe3 @ 19-12-2007, 17:41) *
Är du säker på att inte din banken automatiskt för över övertraserade belopp på kreditkortet, från ditt andra konto??

Förekommer att banken täcker kreditkortsförlusten med pengar från andra konto som innehavaren har i samma bank. I så fall är det en onödig manöver som du gör före betalningen. crying.gif


Det fungerar inte om man har betalkort utan kredit. Finns inte pengar på kontot, ja då får du inte handla!

Kreditkort är helt galet anser jag. Iförsig har jag ett för oförutsedda utgifter som måste betalas bums, har mitt buffertkonto i annan bank där det tar ett par dagar att få ut pengarna. Kreditkortet har varit oanvänt i ett par år nu.
Netha
Betalar alltid med kort, enkelt och bekvämt vare sig man handlar för 15 el 1.500 kr.

Tack för påminnelse om Visa2, den har jag tänkt byta till för länge sedan
men glömt. Nu ska det bli av.

Föra över via internet går ju på några sekunder ... vare sig det är mellan egna konton
el till andra som har konto i Swedbank.
När du klickar på OK så finns pengarna på kontot, oavsett var kontohavaren befinner sig...
inom eller utomlands.

Lika lätt är det att föra över till konton i andra banker men då dröjer det ett dygn innan pengarna når mottagarkontot.
Inga från Närke
Har inget VISA men för över pengar via autogiro en fast summa varje månad till både ICA och COOP kort varje månad som jag då använder till matinköp m.m. Vanliga betalkortet används när jag handlar i andra affärer. Har heller inte så mycket kontanter på mig utan använder kortet för det mesta.
Bra om det skulle komma dörrknackare m.m. då skyller man på att man inte har kontanter hemma eftersom man handlar med kort. I och för sig kan man ju säga det ändå även om man har kontanter hemma förståss.
Snigelhatare
Papperslippen som affären behåller har era kontonummer + er hemliga kod som ni tror att ingen annan vet. Den kan personalen se direkt på slippen. Om ni inter trycker in kod i affären så får de även era personnummer och er namnteckning.

Jag är väl den sista människan i Sverige som inte använder betalkort.
Netha
CITAT (Snigelhatare @ 19-12-2007, 19:41) *
Papperslippen som affären behåller har era kontonummer + er hemliga kod som ni tror att ingen annan vet. Den kan personalen se direkt på slippen. Om ni inter trycker in kod i affären så får de även era personnummer och er namnteckning.

Jag är väl den sista människan i Sverige som inte använder betalkort.

Åh herreje! Tror du verkligen att kassabiträden sitter och kollar personnummer ... se det tror inte jag.
Och skulle de vara intresserade så kan de fråga och jag ger dem det.
Jag slår in kod när jag betalar med kort, i de flesta butiker, men fortfarande får jag skriva signatur i en del.

Sedan så har vi nu självbetjäningskassa på Coop ... jätteskönt när man handlat och bara går förbi alla köande
till tom kassa där jag scannar blippen och drar mina kort ... klart på 30 sekunder. smile.gif
Snigelhatare
Apparaterna och slipparna ser nog lite olika ut. På en del finns en rad med plats att skriva in idnr och en för kundens namnteckning. Slipparna finns ju kvar i butiken sedan.
LadyG
CITAT (Tobe3 @ 19-12-2007, 17:41) *
Är du säker på att inte din banken automatiskt för över övertraserade belopp på kreditkortet, från ditt andra konto??


Jag har inget kreditkort. Jag har betalkort, dvs jag kan inte övertrassera eller handla för pengar jag inte har.

Så enkelt, eller hur? smile.gif

CITAT (Lilla Birka @ 19-12-2007, 18:17) *
Det behöver man inte vara paranoid för, det är faktiskt smart. Jag gör likadant, har bara en relativt liten summa pengar på kortet jag betalar med och för över vartefter. Dessutom får jag ju då ränta på pengarna under tiden. Om någon nallar mitt kort eller plånbok så blir de inte rika i alla fall och jag blir inte utfattig. Ibland får jag avstå från köp för att jag har för lite kontanta medel i plånboken, men det är ju bra för ekonomin, eller hur rolleyes.gif


Visst är det bra för ekonomin, man tänker sig faktiskt för innan man för över pengar. "Är det verkligen nödvändigt att köpa den där?" smile.gif

CITAT (Anma @ 19-12-2007, 18:32) *
Det fungerar inte om man har betalkort utan kredit. Finns inte pengar på kontot, ja då får du inte handla!

Kreditkort är helt galet anser jag. Iförsig har jag ett för oförutsedda utgifter som måste betalas bums, har mitt buffertkonto i annan bank där det tar ett par dagar att få ut pengarna. Kreditkortet har varit oanvänt i ett par år nu.


Just precis! Så tänker jag också, jag har hellre ett konto jag har en liten buffert på för oförutsedda utgifter än handla på kredit.

Fick lära mig när jag var liten att man inte kan handla för pengar man inte har. Det finns det många som aldrig fått veta, tyvärr.
Anma
CITAT (Snigelhatare @ 19-12-2007, 19:41) *
Papperslippen som affären behåller har era kontonummer + er hemliga kod som ni tror att ingen annan vet.

Koden står inte på slippen! Vad har du fått det ifrån? Däremot står en massa andra siffror som inte bör komma i fel händer. För att kunna använda ditt kort måste du ha kortet eller innehållet i magnetremsan för att prägla ett nytt kort. Länsa kontot gör man på andra sätt.

Däremot har jag upptäckt att olika butiker har olika siffror dolda av kortnumret i mitt kvitto. Efter den upptäckten är jag noga med att inte slarva med mina kvitton och har dem aldrig i plånboken. Känner mig ändå tryggare med kort i plånboken istället för kontanter.
Snigelhatare
Av misstag så makulerade jag ett kortköp en gång efter att kunden hade lämnat butiken. Ringde till kortföretaget och de talade om för mig hur jag kunde knappa in kortköpet manuellt igen. Jag valde själv vilket belopp. Naturligtvis tog ju samma som stog på den gamla slippen.

Då upptäckte jag att det går att göra precis likadant med alla kunder som någon gång har betalat med kort. Alltså finns möjligheten att tömma väldigt många människors bankkonton. Naturligtvis så skulle det visa sig i vilken butik man har tömt kontona så man får ju fly utomlands sedan. Men det är fullt möjligt att göra så.
Tezzla
Kan det verkligen vara möjligt det du skriver, Snigelhatare? Det låter helt otroligt... blink.gif
Berith
"Alltid" kort, använder bara kontanter när jag vet att dom inte tar kort. Jag har bara betalkort, inte något annat.

Och absolut inte ICA-kort, av den enkla anledningen att jag inte vill att "nån" ska veta vad jag handlar för varor, hur ofta jag handlar dom och vilka märken jag föredrar eller ratar.
Gita
Använder nästan enbart Mastercard och betalar hela månadens inköp mot faktura i slutet på månaden. Får i och med fakturan en väldigt bra koll på hur jag spenderar mina pengar.
Gita
P.s Har använt Mastercard i minst 20 år, och aldrig råkat ut för något konstigt.D.s
Blomstertanten
Betala ??????? unsure.gif
Netha
CITAT (Snigelhatare @ 19-12-2007, 23:24) *
Av misstag så makulerade jag ett kortköp en gång efter att kunden hade lämnat butiken. Ringde till kortföretaget och de talade om för mig hur jag kunde knappa in kortköpet manuellt igen. Jag valde själv vilket belopp. Naturligtvis tog ju samma som stog på den gamla slippen.

Då upptäckte jag att det går att göra precis likadant med alla kunder som någon gång har betalat med kort. Alltså finns möjligheten att tömma väldigt många människors bankkonton. Naturligtvis så skulle det visa sig i vilken butik man har tömt kontona så man får ju fly utomlands sedan. Men det är fullt möjligt att göra så.


Har aldrig hört talas om att det går att göra så och jag har svårt att tro att kortföretag skulle informera dig
på telefon. Det kunde ju vara vem som helst som ringer och öht tror jag inte på att det går att göra som du säger.

Upp till bevis!

Ska iaf maila Sverker och höra om han kanske kan ta upp fråga i Plus
Snigelhatare
CITAT
Har aldrig hört talas om att det går att göra så och jag har svårt att tro att kortföretag skulle informera dig
på telefon. Det kunde ju vara vem som helst som ringer och öht tror jag inte på att det går att göra som du säger.

Upp till bevis!

Ska iaf maila Sverker och höra om han kanske kan ta upp fråga i Plus


Du tror mig inte eftersom du aldrig har hör talas om det förut.

Det är inte andrahandsinformation jag kommer med utan något som jag själv varit med om. Tror du att jag ljuger?

Vet inte hur jag ska kunna bevisa det. Kortföretaget heter point nånting, kortläsaren var köpt via Nordea. Butiken finns inte kvar längre men jag har sett att sådana kortläsare fortfarande används i vissa butiker. Vet inte om det fungerar olika på olika kortläsare, detta var en där man inte knappar in sin kod utan begär legetimation och namnunderskrift utav kunden.
Precis vem som helst kan kanske inte göra det. Möjligt att jag fick uppge någon apparatnummer eller något när jag ringde, men sedan var det fritt fram.

Varför inte göra en egen liten kosumentundersökning. När ni betalar så be att få titta på slippen som butiken behåller. Kolla om er kod står med där. Pröva på olika ställen med olika kortläsare.

Netha
Nej, jag tror inte att du ljuger ... däremot att du minns fel.
Nyss hemkommen efter att ha handlat i tygbutik där jag inte kan slå in koden
utan får signera kvittot "slippen"

Den delen som butiken behåller hade exakt samma siffror och text som den undre (gula) som jag fick
Och .. så klart att hon inte kan ändra summor el göra några uttag utan att ha mitt Visakort.
Inte heller hon hade någonsin hört talas om något liknande som du beskriver...
det faller ju på sin orimlighet att butikspersonal skulle fritt kunna disponera någons konto.

Inget personnummer står på kvittot

När jag tidigare idag handlade på ICA drog jag kortet och knappade in kod
Ingen kod står på kvittot, bara delar av kortnumret.

Har tidigare kollat kvittot på Elgiganten... det är likadant där...exakt samma text och siffror på bägge delar.
renate
Betala alltid med Visa betalkort gör som många andra,har en begränsat summa på det kontot och överför om jag behöver pengar.Har bara kontanter där jag vet de inte ta kort,min frisör tex.
pejori
bara betalkort här med...har sällan kontanter på mej tummenupp.gif

CITAT (Snigelhatare @ 19-12-2007, 23:24) *
Av misstag så makulerade jag ett kortköp en gång efter att kunden hade lämnat butiken. Ringde till kortföretaget och de talade om för mig hur jag kunde knappa in kortköpet manuellt igen. Jag valde själv vilket belopp. Naturligtvis tog ju samma som stog på den gamla slippen.

Då upptäckte jag att det går att göra precis likadant med alla kunder som någon gång har betalat med kort. Alltså finns möjligheten att tömma väldigt många människors bankkonton. Naturligtvis så skulle det visa sig i vilken butik man har tömt kontona så man får ju fly utomlands sedan. Men det är fullt möjligt att göra så.


var inte det rätt så längesedan?
vet att från början stog hela kontonr. på kvittot, men att bankerna ändrade sina rutiner efter att stölder förekom.
numera skrivs bara en del av kontonr. ut
det är bara vid pishing??? (stavning) av kortläsare du kan komma över kodentill kortet tummenupp.gif
Snigelhatare
Det gick för ca 3 år sedan i alla fall. På slippen som kunden fick stod kontonummret och efter det var det fyra stjärnor. På slippen som butiken behöll var stjärnorna utbytta mot koden.

Jag minns INTE fel. Jag VET att jag har knappat in kortköp manuellt med ledning av slippen jag hade.
Personnummret skriver man ju dit med penna när man tittar på legitimationen, annars slarv av kassörskan. Såvida inte banken har ändrat på kravet på legitimation. Men man behövde inte knappa in personnummret, men kunskapen om det går ju att missbruka i andra sammanhang.
Magdis
Min svåger fick sitt konto plundrat när han betalat med kort i en butik i Brasilien. Han fick tillbaka pengarna från sin bank när han kom hem som tur var.
Anma
CITAT (Snigelhatare @ 21-12-2007, 00:06) *
Det gick för ca 3 år sedan i alla fall. På slippen som kunden fick stod kontonummret och efter det var det fyra stjärnor. På slippen som butiken behöll var stjärnorna utbytta mot koden.

De fyra siffrorna utgör inte koden. De är de fyra sista siffrorna i kortnumret.
estet
Bara kort, går inte på matställen/affärer där jag vet att de inte tar kort. Har en sån där tunn korthållare i metall (smartcaze) så där finns ingen plats för cash.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon