Bee
Nu har julstressen slagit till med full kraft. Inser att det är julafton på måndag och jag har gjort noll förberedelser. Därför stjäl jag några minuter på betald arbetstid och frågar bla:
- Hur kokar ni er risgrynsgröt för att slippa bränna vid den? Jag försöker vara försiktig men lyckas ändå att bränna vid den vartenda år! Kunde vara kul att servera gröt som inte bär en svag smak av vidbränt smile.gif
Är det tex någon skillnad på att koka gröten på en induktionsspis jämfört med vanlig spis (lättare?) ?
*Ulrica*
Jag har aldrig testat själv men jag har hört att man kan göra såhär:
Koka upp gröten på spisen, ställ in den med lock i ugnen på 100 grader. Vänta (kommer ej ihåg hur länge). Klart!

Annars brukar nog mamma lägga ett mynt på plattan så att inte kastrullen ligger dikt an mot plattan...
Anma
Koka upp, dra ner värmen till riktigt svag värme, räcker att det sjuder i kastrullen och rör ofta, ofta.
Bee
Det låter klart intressant med ugnen! Kan det inte bränna vid i den?





CITAT (Anma @ 20-12-2007, 09:33) *
Koka upp, dra ner värmen till riktigt svag värme, räcker att det sjuder i kastrullen och rör ofta, ofta.


Det är så jag försöker göra och misslyckas varje gång. Kanske har med passningen att göra?
*Ulrica*
Hittade ett recept här. Bara att googla på risgrynsgröt ugn.
Bee
Tack Ulrica! Det verkar vara ett bra recept. Det här skall jag absolut prova! Ingen passning, det blir finfint.
myskmadra
Jag gör alltid gröten i ugnen. Funkar jättebra. Se till bara att hela kastrullen inklusive handtag och lock tål 100 gr.
Den kokar ungefär lika länge i ugnen som på platta. OBS, jag sätter in gröten när jag först har grundkokat riset i vatten och sedan kokt upp gröten med mjölk i (tag den lägre mängden mjölk i receptet).
När den är klar brukar jag snabbt koka ihop den lite på plattan om den är för lös, då rör jag kraftigt under tiden och går absolut inte ifrån.
Ett annat alternativ är att låta gröten stå och svälla efter ett uppkok på en träplatta (skärbräda t ex) inlindad i frottéhanddukar
eller yllefilt. Då tar koket längre tid, men det absolut energisnålaste alternativet!
Förresten, min moster kokar gröten på vatten istället och när den är klar tillsätts vispgrädde! Enl henne enkelt och gott.
Jag har inte provat själv.
Lycka till med grötkoket!
Alba
Jag har aldrig varit förtjust i risgrynsgröt och den har inte heller varit tradition hos oss till jul.
Men så kom de där "korvarna" med gröt som jag tycker är jättegoda.
Värma i micron i tallriken direkt.....lätt som en plätt.

Mannagrynsgröt kokar jag däremot och har samma problem att den bränns vid....även om jag står och rör hela tiden.

Tipset med tillagning i ugn har jag aldrig hört......väl värt att prova.
anna_rispan
CITAT (Alba @ 20-12-2007, 10:48) *
Jag har aldrig varit förtjust i risgrynsgröt och den har inte heller varit tradition hos oss till jul.
Men så kom de där "korvarna" med gröt som jag tycker är jättegoda.
Värma i micron i tallriken direkt.....lätt som en plätt.

Mannagrynsgröt kokar jag däremot och har samma problem att den bränns vid....även om jag står och rör hela tiden.

Tipset med tillagning i ugn har jag aldrig hört......väl värt att prova.

När jag kokar mannagrynsgröt har jag en klick smör i botten som får smälta innan häller i mjölken. Visst det fastnar lite men det blir inte vidbränd smak och svart som när potatis kokar torrt. Vidbränd potatis! Ukr.

Alltså när jag kokar mannagrynsgröt så i med klick smör. Sen i med mjölk. Låt koka upp. Lyft från plattan och häll i grynen. Sen drar jag ner värmen till 1 och rör för fullt. Ibland lyfter jag kastrullen helt. Gröten blir god och inte vidbränd. .smile.gif
Lilla Birka
CITAT (Alba @ 20-12-2007, 10:48) *
Jag har aldrig varit förtjust i risgrynsgröt och den har inte heller varit tradition hos oss till jul.
Men så kom de där "korvarna" med gröt som jag tycker är jättegoda.
Värma i micron i tallriken direkt.....lätt som en plätt.

Mannagrynsgröt kokar jag däremot och har samma problem att den bränns vid....även om jag står och rör hela tiden.

Tipset med tillagning i ugn har jag aldrig hört......väl värt att prova.

Ja, att lägga någon form av matfett i botten på kastrullen är bra, jag använder teflonkastrull när jag gör mannagrynsgröt och har först i lite olivolja som får täcka bottnen (det räcker att smeta ut det) sedan i med mjölken som får koka upp innan jag vispar i grynen. Angåeende risgrynsgröt så är det också att tänka på vilken typ av kokkärl man har, det bränns ju lättare vid i rostfritt. Men efterkok på träbräda är ett utmärkt knep som jag alltid använder när jag ska koka ris så det bör ju gå bra även vid risgrynsgrötskokning.
ingrid fuxwall
1. man kan använda teflonkastrull - då bränns det inte vid
2. man kan sätta ner värmen till 1 och låta det ta den tid det tar
3. man kan använda sig av eftervärme, låta det koka upp, stänga av plattan och sedan täcka över kastrullen - typ ställa den i en frigolitlåda eller en massa badlakan.

ingrid
sqrulan
Koka i teflongryta med en klick smör,sakta ska det koka typ en timme på väldigt låg värme.
Lillja
Jag kokar så här när jag har hällt i mjölken så
ställer jag pannan i en större panna o häller i
vatten, man kokar gröten i ett vattenbad, funkar
bra tycker jag.
Inga från Närke
Jag kokar alltid upp grötriset i vatten och en klick smör eller margarin. När vattnet har kokat bort så häller jag på mjölken, det får ett uppkok försiktigt sedan knäpper jag ner till typ 1 beroende på vilken spis man har så att det spåputtrar hela tiden under lock.
Socker häller jag i allra sist när det är färdigkokt. Givetvis rör jag om ibland emellanåt också.
Den gröt som sedan eventuellt blir över blandar jag med hårt uppvispad grädde och mandariner eller apelsiner och har som efterrätt någon av de följande dagarna. Lite mera socker kanske om ni använder apelsiner som är sura.
pia i sundsvall
Här kommer ett annat tips.... köp COOPs färdig gröt, du kan värma upp den i micron.
Pirum
En förhärdad risgrynskokarkompis hävdar stenhårt att aluminiumkastrull är det enda rätta. (Han äter alltså risgrynsgröt året runt, ej bara på jul)

Själv är jag mer inne på mikrovarianten, även om mor min som tur är envisas med att inbjuda till (riktig) grötfrukost på julafton.
Tezzla
Färdig gröt? -fear-.gif

Nä, på julen ska det vara riktig och egengjord gröt naturligtvis. Liksom köttbullarna. Resten går bra att köpa yes.gif
Aqvakul
CITAT (pia i sundsvall @ 21-12-2007, 14:23) *
Här kommer ett annat tips.... köp COOPs färdig gröt, du kan värma upp den i micron.

Klart bästa tipset. Den behöver naturligtvis inte köpas på Coop. Det finns många varianter. Väl så god som hemlagad. Varför krångla till det? Försöker ni visa hur duktiga ni är? Kom inte och klaga på att ni är stressade bara! whist.gif
Pirum
En nackdel med den färdikkokta gröten är att den är ganska söt, enligt min ringa mening.
Tezzla
Nej, köpt gröt är definitivt inte lika god som hemgjort. Tycker precis som Pirum att den är alldeles för söt och den smakar inte som riktig julgröt.

För övrigt är jag inte ett dugg duktig. Har aldrig lagt in sill, gravat lax, gjort Jansson eller liknande. Jag gör bara köttbullarna och gröten. Jansson äter jag inte ens.
Mollis
Jag har ärvt ett gäng kastruller med riktigt tjock kopparbotten, tar lång tid att värma upp men är perfekta att koka just gröt, bechamelsås och annat med mjölk i.

//Mollis
Lilla Birka
CITAT (aq42 @ 21-12-2007, 14:54) *
Klart bästa tipset. Den behöver naturligtvis inte köpas på Coop. Det finns många varianter. Väl så god som hemlagad. Varför krångla till det? Försöker ni visa hur duktiga ni är? Kom inte och klaga på att ni är stressade bara! whist.gif

Bläää sick.gif för färdiglagad köpegröt, denna gröt är alltför söt!
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 21-12-2007, 15:55) *
Bläää sick.gif för färdiglagad köpegröt, denna gröt är alltför söt!

Söte tomtefar kräver söt gröt! whist.gif
Siv i Bollnäs
Det godaste på julen är i mitt tycke hemkokt risgrynsgröt med julskinkemacka till av hembakat rågsiktsbröd och bestruken med Johnnys´s senap! (Eller hemgjord senap av samma typ). Mmm.. fast det orkar man inte med medsamma efter den ordinarie julmaten utan det brukar bli som ett kvällsmål. Jag håller med Pirum, Tezzla och Lilla Birka beträffande den färgigköpta risgrynsgröten i "korvar". Den är alldeles för söt! Jag har aldrig i något socker i risgrynsgröten när jag kokar den, förresten. En aning salt bara (typ kryddmått). Min man har dessutom diabetes så socker undviks över huvud taget om det går. Jag kokar gröten i en stor röd gryta som är teflonbelagd inuti och används nästan bara till det här ändamålet. Den kan ställas fram på bordet också p g av sitt utseende. Goda råd har getts i inläggen hur man ska göra för att inte bränna fast. Lång tid och låg värme är ett måste. Kopparmynt på spisen under grytan är inte dumt. Min mamma brukade alltid koka gröt "i soffan"! Dvs hon lät gröten koka upp, sen lindade hon in kastrullen med locket på, i tidningar och tjocka filtar och ställde hela paketet i soffan där det fick stå i flera timmar. Den gröten blev jättefin och garanterat inte bränd!
God Jul! smile.gif
Siv i Bollnäs
Jag glömde säga att vi ju har på kanel och socker ovanpå gröten när vi äter den, så då kan man ju ta så mycket - eller lite - socker man vill. Den som inte vill ha något socker alls kan låta bli eller ta Canderel. Är gröten färdigsockrad kan man ju inte välja.
netaave
Har en "knorv" av en 5 mm rostfri tråd jag lägger på spisplattan, då bränns det inte smile.gif Fungerar som mynt men har ett handtag på min så man inte bränner sig
Aqvakul
Jag tycker i all fall att risgrynsgröt som inhandlas i "plastkorv" och värms i mikron, smakar utmärkt. Söt och god!
Hired-Gun
CITAT (Tezzla @ 21-12-2007, 15:12) *
Nej, köpt gröt är definitivt inte lika god som hemgjort. Tycker precis som Pirum att den är alldeles för söt och den smakar inte som riktig julgröt.

För övrigt är jag inte ett dugg duktig. Har aldrig lagt in sill, gravat lax, gjort Jansson eller liknande. Jag gör bara köttbullarna och gröten. Jansson äter jag inte ens.

Hmm för mej är Jansson's frestelse det bästa julbordet har att erbjuda,Jansson med hårdkokta ägg och knäckebröd med Wästerbotten ost...mmm
Netha
Jag har en .Tramontinagryta 4,25 l . som jag alltid kokar risgrynsgröten i... inget vidbränt
Bee
Tack än en gång för ugnstipset! För första gången på flera år blev gröten inte vidbränd biggrin.gif
Jag kokade upp riset med vatten, lite salt och smör som vanligt. Sen på med mjölk och när det hela kokat upp åkte grytan in i ugen på ca 130-140 grader. Därfick den sen stå och gosa till sig länge. Den blev helt perfekt! Jättegott! Slår Icas eller Coops färdigkokta med hästlängder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon