Full version: Ett måste till julen
Alba
Har ni något måste som alltid ska finnas med till jul.

Jag har 6 saker som alltid måste stå framme till jul.

--julkrubban som jag fick när jag var 14 år
--änglaspelet som stod hos mormor och morfar.
--en liten tomte under en klockstapel....också den från mormor och morfars hus. Den stod varje jul på radion hos mormor och morfar.
--en liten ängel i papper som jag gjorde i skolan när jag var 7 år.
-- julgransmattan som mamma sytt.
--julduk som min svärmor sytt.


Utan dessa saker blir det inte jul.
Netha
Gammeltomten från vår första jul 1965 (min signaturbild)
duk på rumsbordet, också från 1965
virkad röd duk under granen, gjorde den 1970
tomte på släde dragen av två vita renar (plast) från slutet av 60-talet
MariaS
Familjen samlad wub.gif annars ingen riktig jul
olgak
Någorlunda städat. Det är nog mitt enda måste. I alla fall i år smile.gif.
skogstroll
Änglaspel skulle jag också gärna ha, det stod alltid hos mormor och morfar och lät trevligt. Annars är det nog mest blommor (förstås) lite juldukar och tomtar här å där, och så lite belysning ute smile.gif

Sen blir det hemma hos mamma och pappa med alla gamla prylar man minns santa.gif
netaave
Ja julsakerna på rätt plats, lika år från år.
Speciella dukar på borden.
Färsk ananas o stark senap på skinkmackan smile.gif
Aqvakul
Lite späda grönsaker uppskattas alltid. giggle.gif
Mollis
CITAT (netaave @ 21-12-2007, 17:11) *
Ja julsakerna på rätt plats, lika år från år.
Speciella dukar på borden.
Färsk ananas o stark senap på skinkmackan smile.gif


Ja ananasen är ju så bra, tack för påminnelsen! (får skicka maken och fixa en sån för det hade jag "gudvethurdetgicktill"-glömt)och givetvis stark senap tummenupp.gif

//Mollis
aanderss
brunkål
netaave
CITAT (aanderss @ 21-12-2007, 17:17) *
brunkål


Vad är det egentligen?
aanderss
Beskrivning av recept
Recept på brunkål som är en klassisk rätt på julbordet. Brunkålen är vitkål smaksatt med sirap.

Ingredienser till recept
1 st vitkålshuvud, 1 kg
5 msk smör (margarin eller olivolja går också bra)
4 msk sirap
5 dl skinkspad eller grönsaksbuljong
Tillagning av recept
Sätt ugnen på 200 grader. Strimla vitkålen i en matberedare eller med kniv. Bryn lite i taget i en stekpanna och lägg över i en ugnsform. Salta, peppra och ringla över sirap under stekningen. Häll över skinkspad eller buljong och stek i ugnen 45 minuter. Rör om då och då.
Portioner : ca 10 portioner


ninnisky
Åkte från Thailand i går för att komma hem lagom till jul -och träffa familjen...

Mitt måste till jul är FAMILJEN santa.gif santa.gif
cosmos
Mammas julbonad..sydd på 20-talet...det häftigaste man kan se,..jag lovar..världens första curlingkängor!
Pappas ljusstakar..så vackra och så hedniska..dom symboliserar solhjulet och midvinterblotet..han gjorde kopior till oss syskon..men vägrade att gora till några andra!'
Och så alla blommor..hyacinter..amaryllis..tulpaner till julbordet..och nu hade min blomhandlare iskonvaljerr... det finns inte alltid..men nu står dom här och doftar och påminner om banrdomsjular!!!
zaaritha
En plastgrej: tomte o ren, se´n 70-talet.
En halmsak m en bock i en ring, m röd rosett, se´n jag var barn.
Ett tomtehus jag fick av C.,1978.
En halmbock, stor, gjord av en hantverkare!
Tre tomtar, ganska stora, i textil, se´n 70-talet.
Två små porslinstomtar att ha ljus i, se´n 50-talet.
ingrid fuxwall
CITAT (olgak @ 21-12-2007, 13:46) *
Någorlunda städat. Det är nog mitt enda måste. I alla fall i år smile.gif.

Håller med dig!
Till jul ska det vara rent - inget grus under fötterna oavsett hur många hundar/katter och andra djur man har

ingrid
Krolliljan
santa.gif

Maten är viktig tycker jag.
Brunkålen och skinkan är det som känns som jul för mig.

Sen tycker jag att det är roligt med julklappar. coolgleam.gif

Sist och väldigt viktigt för mig äh julmusiken, alla mina julskivor och spelande tomtar och speldosor. yes.gif
pimpim2
Hos oss blir det ingen JUL utan långkål och hembakta struvor.. Mums..
Tosan
"Riktig" julskinka, alltså färsk som jag saltar själv. Såååå mycket godare än de där röda, otäcka rimmade skinkorna från kyldisken. sick.gif
Och helst hemmagjord gravlax. smile.gif Leverpastej kan jag heller inte leva utan.

Just ja, glömde ju, riktig gran ska det va åxå
Netha
Vet inte, men tror att Alba menade "grejer" ... alltså saker man sparar och tar fram varje jul. smile.gif
Alba
CITAT (Netha @ 22-12-2007, 20:07) *
Vet inte, men tror att Alba menade "grejer" ... alltså saker man sparar och tar fram varje jul. smile.gif


yes.gif tummenupp.gif
Netha
CITAT (Alba @ 22-12-2007, 20:19) *
yes.gif tummenupp.gif

smile.gif yes.gif
titti49zon6
Julkrubban, tomtar som jag haft i många år och som har sin bestämda plats, halmbockarna som också fått hänga med i 30 år,
mina broderade juldukar och så min egenhändigt tillverkade tomtefamilj ( den som syns här nedan) som jag gjorde för ca 10 år sedan, höll på glömma ljusstaken som min far svarvat för 35 år sedan och som är ett kärt mimme
bear
Har precis kollat in DVD:en "Tomten är far till alla barnen"....................Som sagt ett måste, lagom årlig dos

God Jul på er!

bear
Aqvakul
Ett gott humör!
Magdis
Jag har inte så många måsten när det gäller julprylar, men julgranen vill jag ju inte vara utan. Hyacintdoft vill jag inte heller vara utan och så måste det vara städat och rent.
Aqvakul
och ett gott humör....
Netha
Funderar på att ev köpa ny plastgran på rea efter helgen... nuvarande har tjänat i 18 jular
kostade 245 kr (extrapris) i dec 1990. Den är gles och inte så spec vacker... men vaddå...
jag är iaf miljövänlig.smile.gif
Anki V
För mig är min tomte ett måste….utan den ingen jul. Den har följt mig sedan 1964 då jag var 7 år.
[attachment=10912:tomte.jpg][attachment=10913:fot.jpg]

De här två tanterna, Elsa och Edit var två systrar som på sommaren hade sina djur på fäbod och ”för att få tiden att gå” så tillverkade dom de här underbara tomtarna.

Huvudet och kroppen är tillverkat av skägglav och vantarna är handstickade.

God jul
önskar Anki
lena:-)
Hm, har nog inga måsten...nu blev det jul i år igen trots att jag inte satt fram tomten som jag brukar..inte EN (1) tomte framme.....och inte vet jag om det är mer eller mindre jul för det....

GOD JUL PÅ ER ALLA!
Pirum
Min tomte av keramik som jag fick av farmor när jag var 4 år måste stå på hyllan och titta på julgranen - som jag på allra miljövänligaste sätt gallrat ut ur en dunge med vanlig såg. Motorsågar är så tråkiga på jul smile.gif Funderar på att hugga med yxa nästa år kanske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon