Full version: Midnattsmässa
Netha
Ser just nu på midnattsmässa direktsänd från St Peterskyrkan i Rom...
en kyrka som nästan ser ut att vara guldbelagd från golv till tak.
Prästerna har guldglänsande kåpor.

Det får mig att undra varför det skall vara så överdådigt.

Min barndomskyrka är enkel träbyggnad... där går att predika och lovsjunga
lika som i dessa slottsliknande skrytbyggen.
Eva i Skåne
Här ringde det i kyrkklockorna halv tolv. Jag antar att det var för midnattsmässa i vår kyrka, men är det brukligt att det ringer en halvtimme innan?
Magdis
Här börjar midnattsmässan halv tolv. Maken har hand om den i år (också)
Ciczi
Jag har varit på midnattsmässa för första gången i år och här ringde klockorna också in halv tolv. Det var fint och stämningsfullt.

Ciczi
Pirum
Katolicismen går väl, i påvekyrkans värld, ut på att vara en smula överdådig. Det handlar ju inte bara om religion, utan politik också. Historiskt sett har kyrkan haft stor makt -delvis genom just pengar såklart.

Det finns givetvis alternativa katolska strömningar som förkastar guld och prakt. Flera kända klosterordnar om inte annat.

Protestantismen löste "praktproblemet" på enklaste sätt, staten - oftast en konung, beslagtog allt av värde för att kunna föra krig bättre.

För övrigt föredrog jag sändningen på NRK, där de textar istället för simultantolkar allting.
kerstin z5-6
Fast kyrkan är fantastisk , enorm och full med historiska vingslag som Michelangelos Pieta .Rekommenderar verkligen ett beök om ni är i Rom smile.gif
Kathy
CITAT (Netha @ 25-12-2007, 00:09) *
Ser just nu på midnattsmässa direktsänd från St Peterskyrkan i Rom...
en kyrka som nästan ser ut att vara guldbelagd från golv till tak.
Prästerna har guldglänsande kåpor....//......




Det är vackert och mäktigt.
Netha
Visst är det vackert och mäktigt ... såg progr en gång till idag (spelat in) smile.gif

Något jag också kom att tänka på ... fast det vet vi ju alla... att katolska kyrkan tillhör männen.
Kvinnor får komma som besökare men männen härskar.
Såg lite lustigt och samtidigt trist ut med raddor av män och pojkar men inte en enda kvinna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon