Sidor: 1, 2
Magdis
Imorrn är det dags, då ska lilleman utsättas för en cold turkey och inte få ta för sig av smörgåsbordet på nätterna längre. Jag har tagit alla nätter med honom hittills men nu ska jag sova på nedervåningen några nätter och maken får ta hand om lilleman. Den lille filuren har vant sig vid att det är mysigt att ta sig en slurk så fort man vaknar till men det leder till att jag knappt får sova nånting på hela natten.

Håll gärna tummarna för att det inte ska bli så mycket skrik! unsure.gif
Netha
Så klart jag håller tummarna . tummenupp.gif
Ett tips... skaffa öronproppar så slipper du mammors evigt dåliga samvete vid avvänjning. wub.gif
Wilmer
Håller en tumme!

Wilma
zissi
Lycka till önskar jag maken!!!!
Sov gott önskar jag dig Magdis!!!!....o lilleman med förstås!!!!! sleeping.gif sleeping.gif sleeping.gif sleeping.gif sleeping.gif sleeping.gif sleeping.gif sleeping.gif sleeping.gif sleep.gif yes.gif
Mvh zissi
Magdis
Tack! thanks.gif Jag ska absolut ha öronproppar. Helst skulle jag väl haft sömnmedel att knocka mig med också för min kropp har ju vant sig vid att inte få sova.
Wilmer
Lyssna på talbok med hörlurar, brukar fungera!
Eva i Skåne
Lycka till Magdis!!! smiley_small_hug.gif
Biggan_
Lycka till Magdis! kompiskram.gif
Jag håller också tummarna för att det skall gå någorlunda smärtfritt!
Abstinensen kanske blir lika svår för Lilleman som den blir för de som slutar snusa, röka och dricka! g.gif Ge i allafall inte efter! nono.gif
Tosan
Åh det låter jobbigt. Håller tummarna att allt går bra iaf.
Ett tips om det blir mycket jobbigt, åk bort några dar så mamma inte finns där, det brukar funka bra för de flesta.
Lycka till!
pejori
hoppas både du och tuttarna får sova på nätterna tummenupp.gif
inte lätt med avvänjningen bara så där, men håll ut...dom sinar "alla tre" så sakterliga whistling.gif
Alba
Jag har missat tråden men håller en tumme nu att det gick bra.
Ciczi
Hur gick det i natt Magdis?

Ciczi
Wilmer
giggle.gif Hon kanske sooover!
Magdis
Känns som jag har lurat er när jag skrev den här tråden redan igår, för den här natten har ju varit den sista amningsnatten. giggle.gif Avvänjningen börjar alltså ikväll. Maken är nämligen och jobbar nu och steg upp 4 inatt för att skriva klart predikan så då passade det inte så bra att börja avvänjningen nu. Men nu ska han vara ledig ett tag.

Farbror Blå
CITAT (Magdis @ 26-12-2007, 12:31) *
Känns som jag har lurat er när jag skrev den här tråden redan igår, för den här natten har ju varit den sista amningsnatten. giggle.gif Avvänjningen börjar alltså ikväll. Maken är nämligen och jobbar nu och steg upp 4 inatt för att skriva klart predikan så då passade det inte så bra att börja avvänjningen nu. Men nu ska han vara ledig ett tag.


Lycka till då!
Alba
Fortsätter då att hålla tummen både för dig och mannen....ja även för lillen att han kan sova gott.
titti49zon6
Jag håller tummarna för er alla fyra, även för storasyster som kanske inte får sova om lilleman blir riktigt ilsken tummenupp.gif
hoppas att det går bra
Bettis
Håller oxå tummarna för dig tummenupp.gif
Magdis
CITAT (titti49zon6 @ 26-12-2007, 13:46) *
Jag håller tummarna för er alla fyra, även för storasyster som kanske inte får sova om lilleman blir riktigt ilsken tummenupp.gif
hoppas att det går bra

Tack! Storasyrran kommer att sova tillsammans med mig nere i hennes lekrum. En del av problemet med att unge herrn fått som han velat med tuttarna hittills är att storasyrran sover i samma rum som oss och då har jag inte velat att han ska skrika förstås. Som tur är så är tjejen rätt svårväckt. Unge herrn däremot vaknar bara jag blinkar med ena ögat....men det hoppas vi ska bli bättre när han slutar amma på natten. Storasyster började inte sova på nätterna förrän hon slutade amma så vi hoppas det ska bli samma sak med lilleman.
karjo
Hoppas det gått bra för er!
Sitter själv i samma träsk... Ammar förvisso inte längre, men jag känner verkligen igen mig i det där att barnet vaknar när man lyfter ett ögonlock eller viftar på en tå! Min tjej är snart 9 mån...

Men berätta nu hur det gått!
Magdis
Hej hopp! Nu är första natten avklarad och det gick riktigt bra. De gick och lade sig vid 21.30 ungefär och det är ganska tidigt för lilleman med tanke på den situation vi varit i (han vaknar varje 30:e minut och då har det antingen blivit att springa upp och ner o natta om honom en gång i halvtimmen för min del, eller låta honom sova nere i vagnen eller soffan tills jag går och lägger mig för natten)

Det var tyst däruppe ända till klockan 23.30 ungefär men då kom de ner för att fixa en flaska välling. Han är måttligt intresserad av välling men han drack litegrann och åt några tuggor smörgås också. Sen gick de upp och la sig igen.
Jag preparerade mig med lite starkglögg och öronproppar och gick o la mig så småningom. Då hörde jag att han skrek så jag tryckte in öronpropparna så jag trodde de skulle fastna därinne.

Sen däckade jag o vaknade till med världens ryck och hjärtklappning. Jag var tvungen att stiga upp o kolla vad klockan var men den var bara 4:45 så jag la mig igen. Har fått sova flera timmar inatt vilket jag inte gjort sen vattnet gick den 9 november 2006. yahoo.gif

Enligt rapport från maken hade det gått riktigt bra och lilleman hade inte haft det såååå jobbigt, det var bara efter att de varit nere och fixat välling och skulle försöka somna om som han skrikit i 1 timme. sad.gif Men jämfört med dottern som skrek hela natten igenom när hon skulle avvänjas så var ju detta rena semestern. De låg ända till 10.30. Maken har mycket lättare att somna än jag o sover tungt, så han klarar ju att somna om efter skrikperioderna. För mig tar det flera timmar o så precis när jag hållit på att somna har jag blivit väckt...o.s.v. o.s.v.

Men karlar är ju lite känsliga så han var ändå tvungen att gå o lägga sig igen nu o kommer antagligen upp om nåra timmar. Jag som tänkt föreslå att vi skulle byta roller helt o hållet så att han skulle städa hela huset och ta hand om ungarna idag o ha middan på bordet när jag kommer hem. giggle.gif
Alba
Men du får ta det steg för steg med husbonden.....du vet karlar är inte så läraktiga. naughty.gif

Skönt att det gick så bra och främst att du får sova lite mer nu. När du slappnar av mer och litar på att karlarna tar över så kommer du att få sköna långa nätter med god sömn....hoppas jag.

Lycka till med inskolningen av husbonden. tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (Alba @ 27-12-2007, 12:06) *
Men du får ta det steg för steg med husbonden.....du vet karlar är inte så läraktiga. naughty.gif
..................... Lycka till med inskolningen av husbonden. tummenupp.gif


Kvinnomaffian gör ännu ett osakligt uttalande! rtfm.gif
Magdis
CITAT (aq42 @ 27-12-2007, 12:11) *
Kvinnomaffian gör ännu ett osakligt uttalande! rtfm.gif

I det här fallet är det väldigt sakligt dock.
Aqvakul
CITAT (Magdis @ 27-12-2007, 12:52) *
I det här fallet är det väldigt sakligt dock.

Okey! det gäller alltså inte män i allmänhet utan en viss man i synnerhet? flirting.gif
Magdis
CITAT (aq42 @ 27-12-2007, 13:27) *
Okey! det gäller alltså inte män i allmänhet utan en viss man i synnerhet? flirting.gif

japp
netaave
CITAT (Magdis @ 27-12-2007, 11:37) *
Hej hopp! Nu är första natten avklarad och det gick riktigt bra. De gick och lade sig vid 21.30 ungefär och det är ganska tidigt för lilleman med tanke på den situation vi varit i (han vaknar varje 30:e minut och då har det antingen blivit att springa upp och ner o natta om honom en gång i halvtimmen för min del, eller låta honom sova nere i vagnen eller soffan tills jag går och lägger mig för natten)

Det var tyst däruppe ända till klockan 23.30 ungefär men då kom de ner för att fixa en flaska välling. Han är måttligt intresserad av välling men han drack litegrann och åt några tuggor smörgås också. Sen gick de upp och la sig igen.
Jag preparerade mig med lite starkglögg och öronproppar och gick o la mig så småningom. Då hörde jag att han skrek så jag tryckte in öronpropparna så jag trodde de skulle fastna därinne.

Sen däckade jag o vaknade till med världens ryck och hjärtklappning. Jag var tvungen att stiga upp o kolla vad klockan var men den var bara 4:45 så jag la mig igen. Har fått sova flera timmar inatt vilket jag inte gjort sen vattnet gick den 9 november 2006. yahoo.gif

Enligt rapport från maken hade det gått riktigt bra och lilleman hade inte haft det såååå jobbigt, det var bara efter att de varit nere och fixat välling och skulle försöka somna om som han skrikit i 1 timme. sad.gif Men jämfört med dottern som skrek hela natten igenom när hon skulle avvänjas så var ju detta rena semestern. De låg ända till 10.30. Maken har mycket lättare att somna än jag o sover tungt, så han klarar ju att somna om efter skrikperioderna. För mig tar det flera timmar o så precis när jag hållit på att somna har jag blivit väckt...o.s.v. o.s.v.

Men karlar är ju lite känsliga så han var ändå tvungen att gå o lägga sig igen nu o kommer antagligen upp om nåra timmar. Jag som tänkt föreslå att vi skulle byta roller helt o hållet så att han skulle städa hela huset och ta hand om ungarna idag o ha middan på bordet när jag kommer hem. giggle.gif


Det där rollbytet stöder jag till 100 %
Wilmer
Bra Magdis, hejja hejja! hoppas du får sova gott i natt med.

WIlma
Farbror Blå
fick läsa det sista i överskriften noggrant innan jag läste rätt.. wink.gif
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 27-12-2007, 16:11) *
fick läsa det sista i överskriften noggrant innan jag läste rätt.. wink.gif

Hur menar du då?
Alba
Har tänkt på dig Magdis. Sover du än eller ....... naughty.gif
pejori
CITAT (Alba @ 28-12-2007, 11:41) *
Har tänkt på dig Magdis. Sover du än eller ....... naughty.gif


SSHHH... d010.gif
hon sover nog ännu d010.gif
Aqvakul
Hon har nog lite sömn att ta igen! blink.gif
Magdis
Oj...glömde skriva hur andra natten gick! biggrin.gif Det gick fantastiskt bra faktiskt! Han skrek ganska ilsket och länge redan vid 23-24 då jag fortfarande var uppe så det var svårt att inte gå dit och hjälpa till, men jag fick hålla mig. Får ju inte sabba allt lixom. Sen var han rätt lugn under natten. Jag hade lite svårt att somna och vaknade en massa gånger och var helt förvirrad, det är ju svårt att ställa om kroppen direkt när man är van att bli väckt ideligen. Men till slut lyckade jag ändå.

Vi fortsätter så här i två nätter till o sen ska vi tyvärr åka bort över nyår. Då bryter man ju den nya rutinen och riskerar att få börja om från början igen. Men det får vi väl ta då i så fall.

Nu tror jag att jag ska ta ett varmbad....jag löper rätt stor risk att få mjölkstockning nämligen. Vaknade på sidan och undrade varför jag låg på en medicinboll. rotfl.gif
pejori
CITAT (Magdis @ 28-12-2007, 13:10) *
Oj...glömde skriva hur andra natten gick! biggrin.gif Det gick fantastiskt bra faktiskt! Han skrek ganska ilsket och länge redan vid 23-24 då jag fortfarande var uppe så det var svårt att inte gå dit och hjälpa till, men jag fick hålla mig. Får ju inte sabba allt lixom. Sen var han rätt lugn under natten. Jag hade lite svårt att somna och vaknade en massa gånger och var helt förvirrad, det är ju svårt att ställa om kroppen direkt när man är van att bli väckt ideligen. Men till slut lyckade jag ändå.

Vi fortsätter så här i två nätter till o sen ska vi tyvärr åka bort över nyår. Då bryter man ju den nya rutinen och riskerar att få börja om från början igen. Men det får vi väl ta då i så fall.

Nu tror jag att jag ska ta ett varmbad....jag löper rätt stor risk att få mjölkstockning nämligen. Vaknade på sidan och undrade varför jag låg på en medicinboll. rotfl.gif



HAR DU TUR, SÅ KLARAR HAN SIG EFTER TVÅ NÄTTER TILL. tummenupp.gif
han blir så trött, att han somnar av bara farten tummenupp.gif
inga återfall godages rotfl.gif
Alba
Härligt Magdis. Maken fixar det ska du se. Så skönt att du får sova ....även om det är på en medicinboll. naughty.gif
Berith
Och som vanligt när jag inte förstår så frågar jag.... slap.gif

Varför ammar man barn så länge? Det finns väl ingen vits med det? Jag menar... det är väl bara när barnet är riktigt litet, ett par månader och lite mer, som mjölken gör nytta? Sen är det väl bara ren mat så att säga....? Och så små barn är det ju inga problem att vänja av, det blir väl värre ju mer dom närmar sej skolåldern...
pejori
CITAT (Berith @ 28-12-2007, 15:21) *
Och som vanligt när jag inte förstår så frågar jag.... slap.gif

Varför ammar man barn så länge? Det finns väl ingen vits med det? Jag menar... det är väl bara när barnet är riktigt litet, ett par månader och lite mer, som mjölken gör nytta? Sen är det väl bara ren mat så att säga....? Och så små barn är det ju inga problem att vänja av, det blir väl värre ju mer dom närmar sej skolåldern...


personligen är jag ingen älskare av långa amningstider
tycker sex-sju månader är bra.
sen kommer så mycket annan mat in.
men det är många som treivs med amningen och känner en närhet i att fortsätta.
det är en smaksak, så man gör det som känns bäst för var och en.
första slutade jag på fem månader och tvåan på fyra....
klarade inte av medicinbollar och att behöva pumpa hela tiden
Tosan
JAg ammade åxå relativt länge, 11 månader blev det.
Det fina med bröstmjölken är att det stärker immunförsvaret väldigt och minskar riskerna för tex allergi och astma.
Dessutom är det ju vansinnigt praktiskt, man har ju alltid mellanmålet redo om det kniper lixom. smile.gif
Men att nattamma så pass länge som Magdis gjort hade nog drivit mig mot vansinnets avgrund. Oerhört starkt jobbat! tummenupp.gif
pejori
CITAT (Tosan @ 28-12-2007, 15:52) *
/.../ smile.gif
Men att nattamma så pass länge som Magdis gjort hade nog drivit mig mot vansinnets avgrund. Oerhört starkt jobbat! tummenupp.gif


det är värt en eloge. tummenupp.gif
jag har aldrig nattammat eftersom mina sov över nattmålet direkt.
fick pumpa istället på nätterna -fear-.gif crazy.gif
Tosan
Jag hade åxå lätta nätter. När sonen var 5 veckor slutade jag väcka honom för mat innan jag somnade... Då sov han till klockan 6... Tidigare hade jag ammat vid 12 och då vaknade han vid 4 igen. smile.gif
Berith
CITAT (Tosan @ 28-12-2007, 15:52) *
JAg ammade åxå relativt länge, 11 månader blev det.
Det fina med bröstmjölken är att det stärker immunförsvaret väldigt och minskar riskerna för tex allergi och astma.
Dessutom är det ju vansinnigt praktiskt, man har ju alltid mellanmålet redo om det kniper lixom. smile.gif
Men att nattamma så pass länge som Magdis gjort hade nog drivit mig mot vansinnets avgrund. Oerhört starkt jobbat! tummenupp.gif

"Det fina med bröstmjölken är att det stärker immunförsvaret väldigt och minskar riskerna för tex allergi och astma."

Den första tiden ja, det förstår jag, som en ren säkerhetsåtgärd eller vad man ska kalla det. yes.gif Men sen? Och man gör väl knappast barnet en "tjänst" genom att amma länge, det blir ju bara värre att vänja av ju större barnet blir. Och vem vinner mest på sen amning, barnet eller modern? För att inte tala om avvänjningen, vem mår bäst/sämst av den?
torvan
Minst sex månader brukar rekommenderas,
om det funkar förstås. Självklart är det bra
ur näringssynpunkt då man slipper konstgjorda
produkter. Sen handlar det inte bara om att äta
utan ger barnet mycket närhet och trygghet
vilket betyder allt för ett litet barn. Själv ammade
jag mitt sista barn i två år och det första i 9 mån.
Men så stormtrivdes jag med att amma, jag hade
nog större avvänjningsproblem än mina barn laugh.gif
Magdis
CITAT (Berith @ 28-12-2007, 15:21) *
Och som vanligt när jag inte förstår så frågar jag.... slap.gif

Varför ammar man barn så länge? Det finns väl ingen vits med det? Jag menar... det är väl bara när barnet är riktigt litet, ett par månader och lite mer, som mjölken gör nytta? Sen är det väl bara ren mat så att säga....? Och så små barn är det ju inga problem att vänja av, det blir väl värre ju mer dom närmar sej skolåldern...

Tycker du att 1 år är länge? confused.gif Där tycker vi visst inte lika, du och jag. Han har ju just nyss lärt sig äta en del av den mat vi äter så han har ju livnärt sig på mjölken hittills. Själv förstår jag inte att man vill sluta amma efter några månader och istället ge modersmjölks-substitut = välling. För vällingen är faktiskt inget annat än en ersättning för bröstmjölken. Så då kan du istället undra varför man ger barnet mat så länge....och den frågan är ju ganska lätt att svara på.

torvan
Jag kommer ihåg alla negativa kommentarer jag fick
när jag ammade länge. Det var bara från äldre
kvinnor som inte ammat eller bara en kort tid.
Dom var ju också lärda att ge mat var 4:e timme och
tyckte att jag skämde bort mina barn. Sen ogillade
dom också att jag ammade offentligt. Tyvärr verkar
det fortfarande gälla för många. thumbdown.gif torvan
Ralf
Var länge sen mina barn ammades. Men då fick jag lära mig att ju längre dess då bättre för barnens motståndskraft. Tror dom ammades ca 9 månader, givetvis med avtrappning. Och mina barn var oförskämt friska. Min dotter har bara varit hos läkare 2 ggr i sitt 20-åriga liv. När hon kom nu för andra gången till vårdcentralen trodde dom att det var fel på hennes journal, att allt försvunnit i den.

Men det kan ju vara olika: eskimåer tex lär amma sina barn i flera år.
Farbror Blå
CITAT (Magdis @ 27-12-2007, 16:31) *
Hur menar du då?


"hått tu--arna"
Tosan
CITAT (Berith @ 28-12-2007, 16:07) *
"Det fina med bröstmjölken är att det stärker immunförsvaret väldigt och minskar riskerna för tex allergi och astma."

Den första tiden ja, det förstår jag, som en ren säkerhetsåtgärd eller vad man ska kalla det. yes.gif Men sen? Och man gör väl knappast barnet en "tjänst" genom att amma länge, det blir ju bara värre att vänja av ju större barnet blir. Och vem vinner mest på sen amning, barnet eller modern? För att inte tala om avvänjningen, vem mår bäst/sämst av den?

Du har rätt i att råmjölken är viktigast, det är där barnet får i sig de grundläggande antikropparna. Men ju längre man ammar desto bättre skydd anses barnet få. På många håll i världen rekommenderar man 2 års amning.
Bröstmjölken anpassar sig ju dessutom efter barnets behov under hela perioden.
Min son började smaka på vanlig mat vid 4 månader, och vid 5 månader hade vi bytt ut lunchen. Men det hindrar ju inte att man ammar, helamning rekommenderas numer till 6 månader, sedan byter man successivt ut mot vanlig mat.

ingrid fuxwall
Nu var det väldigt många år sedan mina barn var små men jag var en av dem som ammade länge, tyckte att det var praktiskt och när det sedan visade sig att min son var allergisk - hade anningssvårigheter tyckte sjukhuspersonalen att det var utmärkt att han ammandes trots att han då var över sex månader - givetvis inte vid varje mål men vissa mål.

Har på nära håll varit med om att barn ammas upp till tre fyra års ålder och då tycker jag nog att det gått för långt men det är ju min personliga åsikt.

ingrid
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 28-12-2007, 16:53) *
"hått tu--arna"

Ahaaa! slap.gif rotfl.gif Hurså? Ansöker du om tjänsten? naughty.gif
Ska passa på o skicka en tacksamhetshälsning till er som varit i chatten de senaste två kvällarna, ni har hjälpt mig att hålla mig från att rusa upp och slita åt mig lilleman de gånger jag hört honom uppe i sovrummet. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon