Lilla Selma
Hej! Jag blev väldigt förvånad idag - åt en chokladdoppad paranöt (är nötgalning, älskar dem ohämmat och har aldrig haft besvär förut i mitt 52-åriga liv) och kände en liten mögelsmak, men tänkte inte mer på det. Efter en liten stund började det bränna i munnen som om jag ätit något kryddat med chili eller så och sedan började det klia i munnen, ut i öronen och sedan ner i svalget! Jag fick också en ärtstor blåsa på ena tonsillen. Tog skyndsamt en allergitablett och sedan klingade det hela av.

Har surfat lite grann och läst om paranötter som tydligen kan ha mögelgiftet Aflatoxin och det verkar inte vara nyttigt alls! Nu är jag nyfiken på om någon här på Odla vet något om detta? Jag har ju ätit en och annan mögelsmakande paranöt förut i mitt liv, men aldrig känt av någon sådan här reaktion...

Hälsar Selma med pannan i djupa veck
Monaxe
Paranötter är en av de nötter som man kan få mycket kraftig allergi utav, även om du inte tidigare har känt något liknande när du ätit paranötter, ska du nog vara lite försiktig nästa gång, ta bara en väldigt liten bit, tugga och sedan spotta ut ex.
Lite ovanligt att mögel ger sådana symtom som du beskrev, det är mer typisk nötreaktion/Monica
Aqvakul
Paranötter lär dessutom inte vara särskilt nyttiga, fel sorts fett. Valnötter anses vara bästa alternativet.
Lilla Selma
Hej och tack för svaren! Jag brukar inte äta paranötter, men fick två stycken "smakisar" av en god vän. Ska försöka undvika dem i fortsättningen. Läste att det är vanligare med nötallergi om man är björkpollenallergiker, som jag är. Får väl ta det lite vackert i fortsättningen...

Hälsar Selma
stina
Jag är också björkpollenallergisk och jag tål inte hasselnötter. Får samma symtom som dej, men jag undviker hasselnötter helt nuförtiden. Har fått förklarat för mig att man aldrig vet hur kroppen reagerar nästa gång - då kan man få en riktig allergisk chock och då är det bråttom..... fear.gif
Monaxe
Hasselnötter och björk sk korsreagerar, man kan säga att man får hasselnötsallergin "gratis", det är därför den är så vanlig. Men den kan vara lika lömsk för det. Övriga nötsorter är luriga med allergier oxå, ffa då paranöt. Även mandel är lurigt, även om det inte är en nöt utan är en ärtväxt!
Lilla Birka
CITAT (Lilla Selma @ 02-01-2008, 21:56) *
Hej och tack för svaren! Jag brukar inte äta paranötter, men fick två stycken "smakisar" av en god vän. Ska försöka undvika dem i fortsättningen. Läste att det är vanligare med nötallergi om man är björkpollenallergiker, som jag är. Får väl ta det lite vackert i fortsättningen...

Hälsar Selma

Jag tycker att du bör gå och testa dig, för om man reagerat så som du gjorde så kan det bli betydligt värre nästa gång. Faktiskt så illa att inte en antiallergitablett hjälper. Om man får en allergisk chock kan det handla om minuter innan man är väldigt illa ute! Som någon här tidigare skrev så är korsallergi mycket vanligt och det kanske inte bara gäller paranötter då utan vilken nöt eller mandel som helst.
sad.gif
Piccante
CITAT (Monica i Kungälv @ 02-01-2008, 22:04) *
Hasselnötter och björk sk korsreagerar, man kan säga att man får hasselnötsallergin "gratis", det är därför den är så vanlig. Men den kan vara lika lömsk för det. Övriga nötsorter är luriga med allergier oxå, ffa då paranöt. Även mandel är lurigt, även om det inte är en nöt utan är en ärtväxt!

Fast mandel är ingen ärtväxt utan en Prunus-art, däremot helt rätt att mandel inte är en nöt. Du tänkte nog på jordnöt som är en ärtväxt.
torvan
Min man fick tillbringa en julafton på akuten.
Han hade ätit paranötter och har inte ens nötalleri.
Visserligen hade varit allergisk mot det mesta när
han var liten men det växte bort.
Han svällde igen nästan helt i andningsvägarna och
behandlades med cortison. Han har aldrig ätit en
paranöt sen dess för sjukvårdspersonalen varnade
honom att den var mycket allergiframkallande.
Torvan
Ophelia
Det är väl aldrig nyttigt att stoppa i sig nötter med mögel på. Kan lika gärna vara möglet som du reagerade på.
Siv i Bollnäs
Som Lilla Birka påpekade, så bör du nog ta det här på allvar! Paranötter är ökända för att vara allergiframkallande. Jag skulle avråda från att ens ta en nöt i munnen och pröva. Vårt immunsystem fungerar så att minnescellerna "kommer ihåg" det som de tycker ska bekämpas och laddar upp varje gång de konfronteras med ämnet. Har man fått en måttlig reaktion en gång (din reaktion var ju värre än måttlig!) så ligger de i startgroparna, och nästa gång du stoppar i dig en paranöt så kan det i värsta fall bli en anafylaktisk chock i stället, vilket är livshotande. Ät inga flera paranötter!
Netha
Nonchalera inte reaktionen, nästa gång kan det gå riktigt illa.
Jag vill inte skrämma dig, men jag har barn som råkat ut för anafylaktisk chock och då gällde det minuter. Fast då gällde det inte nötter, utan mjölkchoklad.
Vi blev ändå tillsagda att aldrig ens ha nötter i hemmet ... bara dammet när man knäckte dem kunde vara livsfarligt för dottern

Mitt råd är att du beställer tid på Primärvården för allergiutredning.

Till dess... låt bli nötter i alla former. Var rädd om dig! wub.gif
Lilla Selma
Tack alla goa människor för era råd och er omtanke! Jag ska se till att testa mig - slängde hela det kvarvarande innehållet i julens nötskål, även om det bara var hasselnötter och valnötter. Möter jag en paranöt i fortsättningen kommer jag att gå över till andra sidan gatan! flirting.gif

Hälsar Selma
KURT
CITAT (aq42 @ 02-01-2008, 21:00) *
Paranötter lär dessutom inte vara särskilt nyttiga, fel sorts fett. Valnötter anses vara bästa alternativet.


Vilken sorts fett de innehåller lär ju vara tämligen ointressant om inte nötterna utgör minst några % av kosten. Och för de flesta av oss så utgör ju bara nötterna en betydelselös andel av kosten.
Fenja
Jag tål varken äpplen eller de flesta nötter, i vilken grad skiftar från år till år. Jag tar alltid en allergitablett innan jag äter något av dem och det fungerar bra, precis som du beskriver att det gick över när du tog en tablett Lilla Selma!
Jag tror inte att man ska vända upp och ner på himmel och jord för alla allergiska reaktioner, de flesta är bara irriterande och inte farliga och går att bota med en allergitablett.
Jag får bara anafylaktisk chock av penicillin så DET äter jag inte biggrin.gif. Men det är ett ganska ovanligt allergiskt tillstånd och ingenting som man ska gå omkring och tro att man drabbas av för att det kliar i halsen.
Mvh
Fenja
Lilla Birka
CITAT (Fenja @ 04-01-2008, 17:29) *
Jag tål varken äpplen eller de flesta nötter, i vilken grad skiftar från år till år. Jag tar alltid en allergitablett innan jag äter något av dem och det fungerar bra, precis som du beskriver att det gick över när du tog en tablett Lilla Selma!
Jag tror inte att man ska vända upp och ner på himmel och jord för alla allergiska reaktioner, de flesta är bara irriterande och inte farliga och går att bota med en allergitablett.
Jag får bara anafylaktisk chock av penicillin så DET äter jag inte biggrin.gif. Men det är ett ganska ovanligt allergiskt tillstånd och ingenting som man ska gå omkring och tro att man drabbas av för att det kliar i halsen.
Mvh
Fenja

Fenja, du tar på dig ett stort ansvar när du avfärdar ett mycket farligt tillstånd med att "de flesta är bara lite irriterande och inte farliga och går att bota med en allergitablett"! Om du någon gång har arbetat på en akutmottagning så skulle du veta att det är inte så enkelt! Får man en anafylaktisk chock så handlar det om minuter! Har man reagerat med klåda i svalg och öron så kan det mycket väl hända att nästa reaktion blir just en anafylaktisk reaktion. Så att låta testa sig med det snaraste är inte att vända upp och ner på himmel och jord.
Lilla Selma
Jag lovar att se till att få en test snarast. Inser allvaret. Tack för alla omtankar!

Kram från Selma
Netha
CITAT (Lilla Selma @ 05-01-2008, 20:55) *
Jag lovar att se till att få en test snarast. Inser allvaret. Tack för alla omtankar!

Kram från Selma

Det tycker jag är förståndigt tummenupp.gif

Kanske får du Adrenalin att ha till hands för att häva ev svåra reaktioner ... det fick vår dotter.
Kändes som extra säkerhet när/om det hände igen. smile.gif
Fenja
CITAT (Lilla Birka @ 05-01-2008, 10:32) *
Fenja, du tar på dig ett stort ansvar när du avfärdar ett mycket farligt tillstånd med att "de flesta är bara lite irriterande och inte farliga och går att bota med en allergitablett"! Om du någon gång har arbetat på en akutmottagning så skulle du veta att det är inte så enkelt! Får man en anafylaktisk chock så handlar det om minuter! Har man reagerat med klåda i svalg och öron så kan det mycket väl hända att nästa reaktion blir just en anafylaktisk reaktion. Så att låta testa sig med det snaraste är inte att vända upp och ner på himmel och jord.


Jag vet lilla Birka, jag har haft lungödem så att det handlat om minuter, fått fara in med ambulans och fått en massa adrenalin och kortison. Så vitt jag förstått så kan inte att testa om man får en anafylaktisk chock nästa gång? Jag hade ätit en massa penicillinkurer innan jag fick min och tålt det hur bra som helst.
Jag tycker ändå inte att man ska vara "hysterisk", i slutändan så ser man ju bara till att man får ett "mindre" liv om man ska hålla på att undvika en massa som kanske inte är nödvändigt. Det går att leva med och medicinera en massa allergiska tillstånd så att man kan fungera som omvärlden.
Mvh
Fenja
Magdis
Nä det är ju synd om man ska undvika nåt gott som man inte skulle behöva undvika, därför är det bäst att göra ett test. smile.gif
Siv i Bollnäs
Visst kan du göra en allergitest, men den säger ingenting annat än att du är - eller inte är - allergisk mot ämnet du testas för. Huruvida det ska bli en allergisk chock nästa gång kan man däremot aldrig veta. Eftersom allergitabletten tycktes ha verkat när du fick din reaktion, så är det ju skäl att tro att du verkligen är allergisk mot paranötter.
Till någon skribent vill jag säga: man är inte hysterisk för att man undviker det man är allergisk mot! Ska man förlita sig på att en allergitablett kanske häver reaktionen, så lever man farligt. Nästa gång kanske det inte räcker med allergitabletter... Att man skulle leva ett "mindre liv " för att man undviker nötter, är väl att ta i? Det är väl bättre att leva ett något mindre liv än inget liv alls.
Magdis
CITAT (Siv i Bollnäs @ 06-01-2008, 17:30) *
Till någon skribent vill jag säga: man är inte hysterisk för att man undviker det man är allergisk mot! Ska man förlita sig på att en allergitablett kanske häver reaktionen, så lever man farligt. Nästa gång kanske det inte räcker med allergitabletter... Att man skulle leva ett "mindre liv " för att man undviker nötter, är väl att ta i? Det är väl bättre att leva ett något mindre liv än inget liv alls.

Nej usch, nåt sånt skulle jag verkligen inte rekommendera. Har man gjort ett test som visar att man är allergisk så ska man undvika det man inte tål - inte spekulera i om man kommer att få en anafylaktisk chock eller inte och försöka laborera.

Och inte dör man av att undvika nötter även om man inte är allergisk, men det är ju onödigt.
Sundlin
Botaniskt är paranöten ingen nöt utan en kapselfrukt, och när frukten har mognat på trädet väger den flera kilo och faller från sin gren, färdig att skördas. Varje kapsel innehåller ungefär 25 nötter och skördas flitigt av invånarna i regnskogens byar, och transporteras med båt till torkanläggningar. Innanför det skrovliga skalet är den svåråtkomliga nöten mild och smörig i smaken, och den fetaste av julens nötter och har även högt innehåll av vitaminer och mineraler.

På senare år har tyvärr paranöten blivit mindre viktig på julmenyn, då kontroller har påvisat höga halter av mögelgiftet aflatoxin i nötterna, en mögelbildning som uppkommer då nöten får ligga för länge före torkningen. Så numera kontrolleras alla nötpartier från Brasilien till EU, och informationskampanjer pågår om hur paranötterna bör hanteras, från skörd till leveranser.

Tidigare sa man alltid att man ska vara försiktig med nötter, men numera talar kostvetare och läkare om nötens hälsosamma egenskaper, som att regelbunden nötkonsumtion kan skydda mot hjärt-och kärlsjukdomar, och flera studier visar att nötter kan sänka kolesterolhalten i blodet. Så.

Saken är den att paranötterna är inte bara en viktig inkomstkälla för regnskogens invånare, de är också viktiga för att skydda regnskogen mot avverkning, och det vildväxande paranötsträden kan bara ge frukt om det är omgivet av orörd skog, där de pollinerande bina trivs.

Så gott folk, ät paranötter och rädda regnskogarna i Brasilien. Och din hälsa.
Rosmarin
Jag får också klåda i hals och öron när jag äter para eller hasselnötter.

Hasselnötter som har varit uppvärmda (t.ex i kakor) ger mig ingen reaktion. Vissa av de allergiframkallande ämnena förstörs visst vid uppvärmning. Om det är likadant med paranötter har jag aldrig vågat prova, eftersom en enda nöt ger mig rätt så starka allergisymptom redan som det är. Synd ; jag tycker om paranötter!

Det kan också handla om en korsallergi som någon skrev om tidigare i inlägget om du aldrig har reagerat såhär tidigare. T.ex om du ätit nöten samtidigt med något annat som i samverkan framkallar allergi men inte var för sig. Nötter och choklad... vad vet jag dunno.gif ? Känner inte till så mycket om detta men jag reagerar mycket kraftigare på nötterna om jag ätit torkade fikon g.gif vid samma tillfälle har jag kommit på!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon