Full version: Sorkar
lissu
Hej!
Jag har provat med att stoppa vitlök i deras utgångar. Nu vet jag inte om det verkar ( har inte gjort någon gallup med sorkarna) men har inte upptäckt nya högar i närheten. Det bli lite dyrt men det få kosta ibland.
Har provat med batteri driven ultraljud pipa. Den funkar men låter lite för mycket enligt hunden.
Sorkarna är värre än rådjur och harar. Dem små j-rna syns inte innan det är för sent och tulpanlökarna är borta.
cia73
Här hos mej så brukar sorkarna äta upp vitlöken... angry.gif
KURT
Lite oklart om du bara avser att mata sorken med vitlöken? Annars är det bättre med en slagfälla, man behöver inte ens bete, eftersom sorken kommer och stänger gången som man öppnat när man lagt ned fällan.
MariaS
CITAT (KURT @ 07-01-2008, 10:33) *
Lite oklart om du bara avser att mata sorken med vitlöken? Annars är det bättre med en slagfälla, man behöver inte ens bete, eftersom sorken kommer och stänger gången som man öppnat när man lagt ned fällan.


Just det. Sorken stänger gången INNAN den går in i fällan! Satte ut 30 fällor här och har fått 2 sorkar på två år! FUNGERAR DEFINITIVT INTE!
Nej varierande förebyggande är nog det som fungerat längst. Vitlök, narcisser och kejsarkrona blandas och planteras tillsammans med det som ska skyddas. Undviker att plantera tulpaner helt, så länge -cry-.gif . DAglig jakt av nya hål och gångar, som sedermera förstörs eller berikas med ovanstående lökblandning. Tjock idegrans-häck runt tomten. Stampar och hoppar runt där det är mycke hål på ett ställe osv. Sorkarna kräver uppfinningsrikedom och nya knep hela tiden!
lissu
Det är väl med sorkar som människor att smaken är olik när det gäller vad som är gott.
Vår granne berättade att sorkar kan flytta helt och hållet om dem få "nog". Så att nu försöker vi störa dessa parasiter så mycket som möjligt med förhoppning att de få nog och packad sina resväskor och flyttar till någons åker där det inte växer tulpaner och annat trevligt.
Discogiraffen
Läste i en bok häromdagen att man kunde spola i sorkgångar med såpvatten. Det ska de tydligen inte gilla. Jag har inte provat - sorkar är nog det enda som inte härjar och ställer till i min trädgård...
MariaS
CITAT (Discogiraffen @ 26-01-2008, 19:10) *
Läste i en bok häromdagen att man kunde spola i sorkgångar med såpvatten. Det ska de tydligen inte gilla. Jag har inte provat - sorkar är nog det enda som inte härjar och ställer till i min trädgård...

Fungerar garanterat inte på vattensorken! Det tar det nog bara som en uppfriskande dusch! När de t.o.m. gnager hål under dammen här, utan att bekymra sig, så tror jag inte såpvatten gör någon större skilnad!
Bassam
Hej
Jag tycker om man sätta sorkarlim på platta och passera den inne i sorkar spår
Men glömma inte att sätta en bit nötter i mitten av platta, på det här sättet sorkar ska
Fastna och dö.
Lycka till, H:Bassam
Gunilla T
CITAT (Bassam @ 03-02-2008, 02:10) *
Hej
Jag tycker om man sätta sorkarlim på platta och passera den inne i sorkar spår
Men glömma inte att sätta en bit nötter i mitten av platta, på det här sättet sorkar ska
Fastna och dö.
Lycka till, H:Bassam


Nej Bassam, man plågar inte djur på det sättet. Måste man ta livet av djur skall man göra det snabbt och så smärtfritt som möjligt.

Sorklim...finns det ingen hejd på uppfinningarna!!!
Jatsi
Det går i de flasta fall lika bra med en vanlig råttfällä. Man gräver en litet bit av gången och lägger fällan på botten, måste täckas med en ordentligt stor skiva att inte katter eller andra djur råkar illa ut. Det brukar inte dröja länge innan sorken kommer och ser efter vem som ställt till oreda i hans gångar och så sitter den i fällan och döden är ögonblicklig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon