Full version: Vinfläck
dalamod
Har tyvärr råkat få en ganska stor vinfläck på min vita soffa. Fläcken har oturligt nog lyckats hamna på det mest sämsta stället på soffan, nämligen på armstödet där det är otagbar klädsel.
Då det hände hällde jag med en gång mängder med salt på fläcken, för det har jag hört ska suga upp det värsta. Men nu är den fortfarande väldigt synlig.
Har ni några tips och kanske bra lösningar på detta problem?
Mvh / Dalamod
Wilmer
Tyvärr.. Men jag vet att kompisen köpte något mirakelmedel till bilsätet - det blev så rent på fläcken att hon var tvungen att ta hela sätet dock. MEN det var inte rödvin i bilen.

Wilma - lycka till!
anna_rispan
sök på nätet efter vinfläcksborttagaren. min kusin använde det på rödvinsfläckar o de försvann.
dalamod
Jag ska verkligen pröva de ni nämnt. Tack för era svar
Siv i Bollnäs
Jag har tagit bort fläckar både på kökssoffans dyna och på armstöden på en enfärgad fåtölj med ett medel som heter Vanish ("för soffa och matta" som det står på etiketten), och finns i de flesta livsmedelsaffärer. Tilläggas bör att jag tidigare prövat med både det ena och det andra utan att få bort fläckarna.

Glömde säga att det i mitt fall inte gällde vinfläckar, men vissa av fläckarna var gamla och intorkade och dom försvann ändå.
MariaS
Det finns en spray som heter Vanish. Tar tom bort fläckar från rödbeta!
VAnish finns även som tvättpulver. Det kan man blanda själv med vatten och spraya på. Det står hur på burken.
netaave
CITAT (MariaS @ 04-01-2008, 13:50) *
Det finns en spray som heter Vanish. Tar tom bort fläckar från rödbeta!
VAnish finns även som tvättpulver. Det kan man blanda själv med vatten och spraya på. Det står hur på burken.


Det använde jag och det blev ingen som helst skillnad på fläcken, den är kvar på min vita linneduk.
Funderar på prova tvätta den i 90 gr men rädd att lystern försvinner.
Anma
Äkta linne ska tåla 90 grader.
torvan
Yes, yes o yes. Har fått bort alla fläckar med det.
Gegga in fläcken o låt den ligga ev i blöt i några dygn.
Allt från tonårsrödvinsspyor, +ev äldre whist.gif gräsfläckar,o diverse
odientifierade saker på linnedukar har försvunnit torvan
Elisabeth G
CITAT (torvan @ 04-01-2008, 23:01) *
Yes, yes o yes. Har fått bort alla fläckar med det.
Gegga in fläcken o låt den ligga ev i blöt i några dygn.
Allt från tonårsrödvinsspyor, +ev äldre whist.gif gräsfläckar,o diverse
odientifierade saker på linnedukar har försvunnit torvan


Instämmer.

Upptäckte detta av en ren slump när jag drack rödvin iförd en alldeles ny, dyr och fin, t-shirt från Gudrun Sjödén. När jag hällde rödvinet över mig själv blev jag så förbenad att jag slet av mig tröjan, tryckte ut en stor klick Yes över fläcken och lät den ligga till dagen därpå. Sedan sköjde jag bort Yes:en och tvättade tröjan på vanligt sätt. Inget spår av fläcken fanns kvar. Varför ryktet om att salt skulle ta bort rödvin uppkommit förstår jag inte. Jag har aldrig märkt att salt skulle ha någon inverkan på vinfläckar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon