Sidor: 1, 2
MariaS
Har kommit över bondepraktikan översatt dag för dag, så jag sammanfattar de första fyra dagarna här. Sen är det upp till var och en att notera och följa upp om spådomarna stämmer.

JANUARI: En mild och våt januari utan tjäle i marken betyder en torr sommar.

1 Januari: Fryser gamla och nya året ihop, så blir det stark vinter.

2 Januari: Snö idag ger snö i nio veckor. Dagens väder berättar väder för september.

3 Januari: Dagens väder berättar väder för oktober.

4 Januari: Dagens väder breättar väder för november.


Återkommer imorgon...


Bettis
så kul hoppas att vi får höra mer, det ändå jag kan är om Anders braskar så slaskar julen, men ser fram emot mer info om bondepraktikan.
Anma
CITAT (MariaS @ 04-01-2008, 18:01) *
Har kommit över bondepraktikan översatt dag för dag, så jag sammanfattar de första fyra dagarna här. Sen är det upp till var och en att notera och följa upp om spådomarna stämmer.

JANUARI: En mild och våt januari utan tjäle i marken betyder en torr sommar.

Hmmm... Sommaren 2006 var den torraste i mannaminne här. Vintern (05-06) var den kallaste på länge...
Januari 2007 var mild och blöt nästan hela månaden, sommaren var regnig.

Stackars bönderna förr om åren vad fel de hade! wink.gif
KURT
Hmmm Sverige är ju ett avlångt land, men de här de här förutsägelserna var ju snarare aktuella för Tyskland , så det kanske inte har så stor betydelse.
Berith
CITAT (MariaS @ 04-01-2008, 18:01) *
Har kommit över bondepraktikan översatt dag för dag, så jag sammanfattar de första fyra dagarna här. Sen är det upp till var och en att notera och följa upp om spådomarna stämmer.

JANUARI: En mild och våt januari utan tjäle i marken betyder en torr sommar.

1 Januari: Fryser gamla och nya året ihop, så blir det stark vinter.

2 Januari: Snö idag ger snö i nio veckor. Dagens väder berättar väder för september.

3 Januari: Dagens väder berättar väder för oktober.

4 Januari: Dagens väder breättar väder för november.
Återkommer imorgon...

"Dagens väder berättar väder för september/oktober." - Vad menas med det...? Säg inte att det blir samma för då får vi snö dom två månaderna. help.gif
MariaS
CITAT (Berith @ 04-01-2008, 19:17) *
"Dagens väder berättar väder för september/oktober." - Vad menas med det...? Säg inte att det blir samma för då får vi snö dom två månaderna. help.gif


Det menas nog snarare: grått väder idag= grått väder i oktober et.c. Ta det för vad det är. En spådom på kul. Ibland stämmer den ibland inte.

Här kommer dagens bondepraktika.

5 Januari: Trettonlen är så god som 100 lass hö (Spådom från dalarna) (Vet inte vad som menas) Dagens väder berättar väder för december.

Fri översättning: Är det mulet idag, blir det en grå december. Soligt idag, blir fin december. Varmt för årstiden, blir varm december o.s.v.
MariaS
Idag står det: Trettondagstö är dålig sommar och surt hö. (Skåne) Snöyra idag blir det tretton yror under vintern. Trettondagstö är bättre än 20 lass hö.
skogstroll
CITAT (MariaS @ 06-01-2008, 11:33) *
Idag står det: Trettondagstö är dålig sommar och surt hö. (Skåne) Snöyra idag blir det tretton yror under vintern. Trettondagstö är bättre än 20 lass hö.



Tja här har det varit både (lite) snöyra och "kramsnö" idag... knepigt...
Anma
CITAT (skogstroll @ 06-01-2008, 13:08) *
Tja här har det varit både (lite) snöyra och "kramsnö" idag... knepigt...

Ja, det måste betyda 6,5 yror i vinter och halvtaskig sommar...
Gossen Ruda
Människan har i alla tider försökt spå vädret och att påverka det. Det senare genom böner, danser, offer mm. Snacka väder går väl an men resten.... ? Dagens metoder funkar väl bättre men även med täta observtioner, datorer och satelliter mm så är förutsägelserna så där. Vädret är så komplext med allt för många variabler inblandade.
MariaS
Dagens bondepraktika: Förmiddagsväder - mars väder (Här grått och +grader) Eftermiddagsväder - Aprilväder (Vet vi inte än, men det ser inte lovande ut)
Marina i Hällekis
CITAT (MariaS @ 07-01-2008, 12:06) *
Dagens bondepraktika: Förmiddagsväder - mars väder (Här grått och +grader) Eftermiddagsväder - Aprilväder (Vet vi inte än, men det ser inte lovande ut)

Här är det varmare än normalt och uppehåll, får väl hoppas att de har rätt och mars blir likadan! yes.gif
MariaS
CITAT (MariaS @ 07-01-2008, 12:06) *
Dagens bondepraktika: Förmiddagsväder - mars väder (Här grått och +grader) Eftermiddagsväder - Aprilväder (Vet vi inte än, men det ser inte lovande ut)


Eftermiddagen är... GRÅ! och varm för årstiden. Ingen nederbörd heller, varken som vit eller våt. angry.gif
MariaS
8 Januari: Förmiddagsväder - majväder (småregn och varmt för årstiden)
Eftermiddagsväder - juniväder (Återkommer)

Dessutom är det nymåne inatt (Mörkt, men fasen har vänt)
MariaS
CITAT (MariaS @ 08-01-2008, 10:37) *
8 Januari: Förmiddagsväder - majväder (småregn och varmt för årstiden)
Eftermiddagsväder - juniväder (Återkommer)

Dessutom är det nymåne inatt (Mörkt, men fasen har vänt)


Eftermiddagsvädret bjuder på mulet och varmt för årstiden. (Hade hoppats på sol...)
Biggan_
CITAT (MariaS @ 08-01-2008, 14:43) *
Eftermiddagsvädret bjuder på mulet och varmt för årstiden. (Hade hoppats på sol...)

Här har det varit sol! yahoo.gif
MariaS
Ny dag och ny bondepraktika.
9 januari: Förmiddagsväder - juli väder (Fortfarande mulet och varmt för årstiden)
Eftermiddagsväder - augusti väder
Anma
Okej, det kommer att bli varmt men mulet och regningt nono.gif hela sommaren...
MariaS
crying.gif inte en sommar till...
MariaS
CITAT (MariaS @ 09-01-2008, 11:56) *
Ny dag och ny bondepraktika.
9 januari: Förmiddagsväder - juli väder (Fortfarande mulet och varmt för årstiden)
Eftermiddagsväder - augusti väder

Eftermiddagen har bjudit på duggregn, grått och mulet. -cry-.gif Måtte inte denna bondekrönika stämma -cry-.gif -cry-.gif
MariaS
10 Januari: Gäddan är på hugget.
MariaS
11 Januari: Gäddan på hugget.

men man kan ju undra förstås, med stormvindar på vänern...
MariaS
12 Januari: Gäddan på hugget.

Det tror jag på mer idag! Regn och grått som vanligt...
MariaS
13 januari: Gäddan är fortfarande på hugget. Bondepraktikan säger: Om kylan står från jul till Knut, står den hela vintern ut.
Tjugondedagsbarren ligger mitt i snön (Dalarna)
Anma
Det har varit mest plusgrader från jul till knut, alltså blir det plus resten av vintern också?

Nu hoppas jag på det, vill INTE ha snö längre, nu vill jag ha VÅÅÅR!!
Isen har också tunnats ut rejält, så den kan också låta bli att komma...
MariaS
Idag 15 januari är månen i första kvartalet. Men det får väl inte jag se! Det regnar!
MariaS
Bondepraktikan har inte haft något att säga på några dagar, men här kommer i alla fall dagens spådom:

19 Januari: Mivintern - hälften av fodret och två tredjedelar av maten skall vara kvar. (Norrbotten)

Återkommer den 22:e
MariaS
Nu är det dags för bondepraktikan igen.

22 JAnuari: Om vincent är klar, så betyder det ett gott och fruktsamt år.

Månen är full

MariaS
ÄNTLIGEN! Nu har vi kontakt med omvärlden igen. Så här kommer en ny bondepraktika för idag.

25 Januari: Gäddan på hugget. Är det mulet på Paulusdagen, blir det många kobås tomma.
Solsken idag - fruktsamt år. Regn och snö - medelmåttigt år.

Undrar hur det blir här då... Vi har haft alla väder idag utom snö...
Bettis
CITAT (MariaS @ 25-01-2008, 16:18) *
Undrar hur det blir här då... Vi har haft alla väder idag utom snö...

rotfl.gif ta något i högen rotfl.gif
MariaS
26 Januari: Gäddan på hugget. Björnen vänder sig i idet (Om den har somnat än vill säga)
KURT
Åt man väldigt mycket gädda förr? De om fiskar gädda kommersiellt idag exporterar dem, eftersom det i princip saknas en marknad i Sverige. Men kanske kan matlagningsprogrammen ta med gäddan nu när torsken är bannlyst.
Tosan
Gädda är kattmat.. sick.gif
Anma
CITAT (Tosan @ 26-01-2008, 20:37) *
Gädda är kattmat.. sick.gif

Då har du aldrig smakat gubbens egenfångade östersjögädda! Mums!
Tosan
Jag har fiskat och tagit reda på tillräckligt många gäddor för att inte vilja äta dem...
MariaS
28 Januari: Karl spår, men Gunhild rår och Dorotea bestämmer. Dgens väder 40 dagars väder. Skarp vinter just idag och i en vecka, så skall vintern hålla till påsk.

Äntligen en lovande spådom. Här skiner solen, svaga sydvästvindar och nästan vårvarmt. Det blir ingen vinter i år!
MariaS
29 Januari: Solsken denna dag ger ett gott bärår.

Inga bär här inte...
Anma
Här blir det bär! biggrin.gif
MariaS
Månen står i sista kvartalet
MariaS
Februari månad. Göjemånad
2 Februari: Kyndelsmässotö ger fruset korn och ruttet hö. Snö denna dag bådar en snar sommar.


Det sista verkar onekligen bra, här vräker snön ner. Ett par cm redan!
mamamaggan
CITAT (MariaS @ 02-02-2008, 13:51) *
Februari månad. Göjemånad
2 Februari: Kyndelsmässotö ger fruset korn och ruttet hö. Snö denna dag bådar en snar sommar.
Det sista verkar onekligen bra, här vräker snön ner. Ett par cm redan!



Likadant här! Ymnigt snöfall kan man lugnt säga! Så då får vi sommar om ett par .....................dagar???????
MariaS
3 februari: Är det klart idag blir det en grann sommar. Blåser det hårt idag kommer det blåsa mycket hela våren.


Ja här blåser det kulingvindar, så det blir att hålla i hatten då...
mamamaggan
CITAT (MariaS @ 03-02-2008, 12:00) *
3 februari: Är det klart idag blir det en grann sommar. Blåser det hårt idag kommer det blåsa mycket hela våren.
Ja här blåser det kulingvindar, så det blir att hålla i hatten då...



Det kommer att bli en snöig sommar här verkar det som. Snön vräker ner nu igen.
Tosan
Vi får sommar snabbt (snöade igår) Och en grann sommar, klart och soligt och några minus idag smile.gif
Anki på Öland
Soligt här också idag så vi får en fin sommar på Öland! biggrin.gif Fast en blåsig vår men det är ju inte så ovanligt tongue.gif
Anki
MariaS
4 Februari: Regnfritt idag tyder på ett varmt och skönt år. (Skåne)


Jag tar det för att gälla här med biggrin.gif
mamamaggan
Inte bor jag i Skåne men ...................... I dag har vi strålande sol så då tar jag för givet att det blir varmt och skönt i år! giggle.gif
torvan
Stora Essingen 4 februari:
Soligt, vindstilla och badande barn...
...det måste bli en härlig sommar
här i Stockholm yahoo.gif torvan
MariaS
5 Februari: Fettisdagen. Det väder som fastan går in med blir alltid ihållande (Västerbotten) Är natten mot fastlagstisdagen stjärnklar, blir potatisskörden god.



Här har det varit både stjärnklart och lätt snöfall under natten. Jag satsar i alla fall på god potatisskörd.
MariaS
6 Februari: Om det snöar Doroteadagen blir det vinter (Skåne)


Så hur är det skåningar...Snöar det idag?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon