Full version: Sticka i fingret
ingrid fuxwall
Nog måste det finnas någon huskur om hur man får ut en sticka ur fingret? Om så är jag säker på att Ni vet, snälla berätta då det.

ingrid
Anma
Jag kör med synål bara.
Annars finns varianten med fet creme med plåster på. Huden mjuknar så att det är lätt att pilla bort stickan sedan.
Aqvakul
jag brukar pilla med en nål
kompostjord
Snickarn sätter på trälim, väntar och drar bort.
ingrid fuxwall
Att man kan använda nål vet jag också - men om man inte hittar någon, bara burken med nubb
Aqvakul
Har du ingen trevlig granne?
Gossen Ruda
Det är väl en synål som gäller som sagt. Kanske föregått av lite bedövningsmedel, Xylocain t.ex. En steriliserad synål och lite mer liknande medel om man behöver gräva djupt.
Fenja
Grankåda i en bit plåster som får sitta på flera dagar brukar dra ut stickan så att den ligger i plåstret när man tar av det.
Mvh
Fenja
Aqvakul
har du varit över hos grannen? whistling.gif
gammelnalle
"Svenskdroppar" - ett elexir som inget hem bör vara utan. Arnica är inte heller dumt.
Någon form av "sprit". OBS På såret inte i kroppen.... Lägg på med bomullstuss, lägg gärna en gladpack över (så att det inte dunstar för fort) låt verka över natten.

Hocus Pocus ??? Inte för mig ialla fall.

b
ingrid fuxwall
CITAT (aq42 @ 05-01-2008, 20:21) *
har du varit över hos grannen? whistling.gif

Det är inte jag som fått stickan i fingret, ställer frågan för en som inte har någon granne blush.gif En som får klara sig på egen hand med andra ord
skogstroll
då är det nog bara att gräva med vad som finns. jag brukar ta en pincett, gör inte så ont ändå smile.gif
Fenja
Eller låt det bara vara så brukar det bli lite infekterat och bara att trycka ut den.
Mvh
Fenja
Aqvakul
CITAT (Fenja @ 05-01-2008, 20:52) *
Eller låt det bara vara så brukar det bli lite infekterat och bara att trycka ut den.
Mvh
Fenja


det är väl kanske inte den bästa lösningen - möjligen den kortsiktigt enklaste whistling.gif
anna_rispan
Honung på med plåster över funkar också.
Bee
Usch vad det är irriterande med en sticka i fingret och det gör så förbenat ont också! Och så tar man en pincett och får inte ut hela stickan sad.gif
Det där med trälimmet lät intressant! Men det måtte väl göra ont att dra bort alltihop sen?
Gammelnalle: vad är "svenskdroppar"?

Edit: Nålar är Äckligt helt enkelt. Gör ont och gör inte alltid nytta.
Tosan
Alsolsprit på en liten kompresstuss. Lägg om med papperet från kompressen och kirurgtejp, det ska hålla fukten. Det kan dra ut stickan med lite tur, annars så blir det iaf lättare att ta ut den.
kompostjord
Trälim är ett klassiskt snickartrix, mycket bra.
gammelnalle
CITAT (Bee @ 05-01-2008, 22:12) *
Usch vad det är irriterande med en sticka i fingret och det gör så förbenat ont också! Och så tar man en pincett och får inte ut hela stickan sad.gif
Det där med trälimmet lät intressant! Men det måtte väl göra ont att dra bort alltihop sen?
Gammelnalle: vad är "svenskdroppar"?

Edit: Nålar är Äckligt helt enkelt. Gör ont och gör inte alltid nytta.



Hur har det gått?

Svenskdroppar: tex här: http://ortagubben.jetshop.se/default.aspx

b
Biggan_
Svenskdroppar
Lilla Birka
En gammal huskur lär vara att sitta med handen (eller fingret) i varmt såpvatten. Såpan drar ut stickan.
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 06-01-2008, 18:40) *
En gammal huskur lär vara att sitta med handen (eller fingret) i varmt såpvatten. Såpan drar ut stickan.

Undrar hur länge man behöver sitta, kan bli lite långrandigt....... whistling.gif
ingrid fuxwall
Tack för alla tips!
Personen som fått en sticka i fingret testade med lim första kvällen - hjälpte inte
Nästa kväll skulle något annat testas men vad vet jag inte och inte heller om det lyckades eller om nålar nu är inköpta

ingrid
Gossen Ruda
Nåja, vad är väl en sticka i fingret mot en spik i foten.

- Spik i foten? Du, under franska revolutionen högg man huvet av folk som limpskivor bara. Tjoff, tjoff, tjoff. Dom hade varit jäkligt glada om dom haft en spik i foten.

Från vilken revy?
Lilla Birka
CITAT (Gossen Ruda @ 07-01-2008, 21:49) *
Nåja, vad är väl en sticka i fingret mot en spik i foten.

- Spik i foten? Du, under franska revolutionen högg man huvet av folk som limpskivor bara. Tjoff, tjoff, tjoff. Dom hade varit jäkligt glada om dom haft en spik i foten.

Från vilken revy?

Det var väl 88-öresrevyn från Skeppet?
Gossen Ruda
CITAT (Lilla Birka @ 07-01-2008, 21:52) *
Det var väl 88-öresrevyn från Skeppet?


Exakt. Hasse och Tage och Gunnar Svensson.
Blomstertanten
Säger bara en sak !
GRODDBLAD

Kanske lite svårt att hitta nu om ni har lika mycket snö som jag har här. Men jag lovar att det funkar ! En bit groddblad sätts på stickan, sen plåster eller kirurgtejp.
gunvor
CITAT (aq42 @ 06-01-2008, 18:42) *
Undrar hur länge man behöver sitta, kan bli lite långrandigt....... whistling.gif



Man kan diska / tvätta golv och handtvätta lite yllesaker för att hålla ingret uppblött!!
ingrid fuxwall
CITAT (Blomstertanten @ 07-01-2008, 22:10) *
Säger bara en sak !
GRODDBLAD

Kanske lite svårt att hitta nu om ni har lika mycket snö som jag har här. Men jag lovar att det funkar ! En bit groddblad sätts på stickan, sen plåster eller kirurgtejp.

Tack!
Det var det som jag gick och klurade på - visste att det var något som jag inte kom ihåg.

ingrid
Aqvakul
Jag hoppas hon har blivit av med stickan nu! unsure.gif
ingrid fuxwall
CITAT (aq42 @ 08-01-2008, 11:25) *
Jag hoppas hon har blivit av med stickan nu! unsure.gif

Han svarar inte g.gif när jag ringer. Men det beror nog på annat än stickan

ingrid
Hannele
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-01-2008, 20:06) *
nål vet jag också - men om man inte hittar någon

pinsett?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Lilla Birka @ 06-01-2008, 18:40) *
En gammal huskur lär vara att sitta med handen (eller fingret) i varmt såpvatten. Såpan drar ut stickan.


Det gjorde min Mama, men med tvålvatten. Och det hjälpte
ingrid fuxwall
Nu har jag talat med "stickmannen" - tydligen insåg stickan att alla huskurer skulle testas giggle.gif och det var just det jag var ute efter -Ert bästa huskurs tips och nu har jag fått mängder, får spara dem tills den dag jag själv får en någonstans. Får hoppas det blir när jag kan plocka grodblad och testa detta.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon