malin72
jo kan man göra en pallkrage för bara surjordväxter???
jag har ju inte så stor tomt och allt kan ju inte vara tillsammans så jag tänkte att jag kanske skulle göra en fin rabatt år dom som jag sår som vill ha sur jord g.gif
vad tror ni kan det bli bra???
har någon så eller kan visa en bild på en blommande pallkrage för insperation 000.gif
KURT
Vad är det för växter du tänker på? Det finns inte speciellt många som absolut måste ha sur jord.
anna_rispan
Det här har jag också funderat på eftersom jag har en odlinsglott med väldigt jobbiga förhållanden.

De växter jag funderat på att sätta i en krage med nån torvblandning och sand skulle isåfall vara allåkerbär och ljung. Vad skulle mer passa där om jag ändå åbäkar mig med en sån krage? Innan den blir proppfull av ljung förståss. Det finns en risk för det. wink.gif
MariaS
JAg har ju i och för sig inte odlingen i pallkragar, men principen är densamma. Jag har odlingslådor för kryddor och örter bland annat. I en av dessa lådorna har jag fyllt med torv och planterat amerikanska blåbär. De stormtrivs där.
Siv i Bollnäs
Jag ordnade en surjordsplatering för några år sedan genom att gräva bort en del av grässvålen på gräs/mossmattan och sätta dit stockar i dubbla lager - det blev ju som en stor låda (7-kantig). Den fyllde jag sedan med okalkad torvmull, kompost, skogsjord och rhododendronjord samt rhododendrongödsel. Detta var från början egentligen tänkt för att plantera ett par (fast det blev tre) blåbärsbuskar (svenska Putte och Emil), men jag har så småningom fyllt ut planteringen med många andra växter. Det finns faktiskt väldigt många växter som vill ha sur jord! Växer så det knakar i planteringen gör numera: Corydalis flexuosa ´Purple Leaf´ (Blå nunneört), Corydalis flexuosa ´Blue Panda´(också en blå nunneört) Athyrium nipponicum ´Pictum´(Regnbågsbräken), Gentiana sino-ornata (Höstgentiana), Primula denticulata ´Alba´(Vit bollviva), Primula denticulata (rosa bollviva), Astilbe arendsii-hybrid ´Irrlicht´ (Vit astilbe), Pachysandra terminalis (Skuggröna), Dicentra spectabilis (rosa fänrikshjärta), Dicentra ´King of hearts´(mörkrosa fänrikshjärta), Galium odoratum (myskmadra), Blå bergvallmo och säkert några till som jag inte kommer ihåg just nu. En som sprider sig otroligt är myskmadra, den får man rensa bort mycket av!
Något som är otroligt tacksamt i sur jord är just blåbärsbuskar! I fjol fick jag väldigt mycket blåbär på dom, men tyvärr hann inte alla mogna p g av den sena och dåliga sommaren.
malin72
tack för svaren, jo bla Meconopsis betonicifolia "Blå bergvallmo" vill väl ha surjord,azalea,Kalmia angustifolia "Kalmia" ,Gentiana sinoornata "Höstgentiana" ,Trillium "Treblad", Phlox stolonifera "Krypflox", hortensia, sen min vita bergvallmo (som jag hoppas överlever denna blöta vinter)
det jag tänker mig är en pallkrage som står mera år skuggsidan eller iallfalll inte sö sol....och då passar dom väl in där unsure.gif
så om jag nu klarar av bergvallmon i år vill jag ha klart vart dom små kan planteras blush.gif


CITAT (Siv i Bollnäs @ 06-01-2008, 14:11) *
Jag ordnade en surjordsplatering för några år sedan genom att gräva bort en del av grässvålen på gräs/mossmattan och sätta dit stockar i dubbla lager - det blev ju som en stor låda (7-kantig). Den fyllde jag sedan med okalkad torvmull, kompost, skogsjord och rhododendronjord samt rhododendrongödsel. Detta var från början egentligen tänkt för att plantera ett par (fast det blev tre) blåbärsbuskar (svenska Putte och Emil), men jag har så småningom fyllt ut planteringen med många andra växter. Det finns faktiskt väldigt många växter som vill ha sur jord! Växer så det knakar i planteringen gör numera: Corydalis flexuosa ´Purple Leaf´ (Blå nunneört), Corydalis flexuosa ´Blue Panda´(också en blå nunneört) Athyrium nipponicum ´Pictum´(Regnbågsbräken), Gentiana sino-ornata (Höstgentiana), Primula denticulata ´Alba´(Vit bollviva), Primula denticulata (rosa bollviva), Astilbe arendsii-hybrid ´Irrlicht´ (Vit astilbe), Pachysandra terminalis (Skuggröna), Dicentra spectabilis (rosa fänrikshjärta), Dicentra ´King of hearts´(mörkrosa fänrikshjärta), Galium odoratum (myskmadra), Blå bergvallmo och säkert några till som jag inte kommer ihåg just nu. En som sprider sig otroligt är myskmadra, den får man rensa bort mycket av!
Något som är otroligt tacksamt i sur jord är just blåbärsbuskar! I fjol fick jag väldigt mycket blåbär på dom, men tyvärr hann inte alla mogna p g av den sena och dåliga sommaren.


ja där var det ju en massa att välja mellan tummenupp.gif stockar kan man ju ta men jag hade tänkt att den inte får vara för stor, mina blåbär sitter i surjord men på egen plätt lika så min roddis
anna_rispan
Bra tips ni kom med! Några vet jag hur de ser ut och de flesta inte. Men tack vare den här tråden har jag lite att skriva upp och ha i plånboken när jag är ute och far. smile.gif
Siv i Bollnäs
Jag såg att det var en fråga om bilder på blommande pallkragar/lådor också, tyvärr har jag ingen bra bild men ett par som i alla fall visar hur den här konstruktionen är byggd. Trampstenar som ett Y. Allting blommar ju inte heller samtidigt. Det ena är en höstbild (blåbärsbuskarna är röda!) och då är ju mycket utblommat, utom höstgentianan förstås. Jag funderar på att bygga ut den här planteringen, då växterna brer ut sig och tar allt större plats; dessutom finns det ju fler sorter man skulle vilja ha. Den omgivande s k gräsmattan består för övrigt mest av mossa...

[attachment=11365:Surjords...höstbild.jpg][attachment=11366:Surjords...05_kopia.
jpg]

malin72
CITAT (Siv i Bollnäs @ 07-01-2008, 11:23) *
Jag såg att det var en fråga om bilder på blommande pallkragar/lådor också, tyvärr har jag ingen bra bild men ett par som i alla fall visar hur den här konstruktionen är byggd. Trampstenar som ett Y. Allting blommar ju inte heller samtidigt. Det ena är en höstbild (blåbärsbuskarna är röda!) och då är ju mycket utblommat, utom höstgentianan förstås. Jag funderar på att bygga ut den här planteringen, då växterna brer ut sig och tar allt större plats; dessutom finns det ju fler sorter man skulle vilja ha. Den omgivande s k gräsmattan består för övrigt mest av mossa...

[attachment=11365:Surjords...höstbild.jpg][attachment=11366:Surjords...05_kopia.
jpg]


nämen dom var ju jätte fina....dom kan man ju göra i lagom storlek tummenupp.gif nu ska här planeras.... thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon