Bee
Lagom till jul köpte jag en julduk av bomull på Hemtex till bra pris. Den är jättesnygg med vita mönstrade hjärtan på julröd botten. Den har legat på köksbordet och har klarat sig tills häromdagen då maken välte ut ett glas glögg.
När jag tittade på tvättrådet står det 40 grader! 40! Det är ju bomull och bör klara minst 60 grader. Vågar jag ta den i 60 grader?
Jag blir alltid tvehågsen när det gäller tvåfärgade saker, särskilt om den ena färgen är vit och den andra en stark färg som nu.
Sen blir jag kraftigt arg över fegmärkningen. Bomull skall klara 60. Är det färgen som gör skillnaden? Ibland är det en fördel att tvätta varmare för att färgen skall "bränna fast" och ibland blir det vita rosa.
Hur skulle ni ha gjort? Just nu ligger duken i grovköket och väntar på att jag skall bestämma mig.


Betty
Undrar om det gör nån skillnad om det är ett tryckt eller vävt mönster... g.gif
Min vävda röda julduk, även den inköpt på Hemtex, har tvättrådet 40 grader. Jag gör som de råder, fegar och kör den på 40 men tycker att den borde klara 60.
[attachment=11364:duk.jpg]

Mitt råd: Behandla den där glöggfläcken först tvätta sedan duken i 40 grader. Om du inte följer tvättrådet så kan du inte heller kräva pengarna tillbaka om den skulle bli förstörd i högre tvättemp.

Hittade den här fläckborttagningsguiden på nätet: Länk. Behandla glöggfläcken som en rödvinsfläck.
Alba
Fördelen med att följa tvätterådet är ju att du kan reklamera hos Hemtex om det går galet i tvätten.
Jag skulle nog hålla mig till tvättrådet.
karjo
Jag hade testat i 40 först, med fläckborttagningsmedel på. vem vet det kanske blir rent! Långt ifrån allt som kan tvättas i 60 behöver tvättas i 60 är min erfarenhet. smile.gif
Pirum
Jag kör den darwinistiska tvättmetoden; allt i 60 grader - plagg som inte överlever får skylla sig själva och erhåller pension i kommunens sopförbränning.

Hur som helst, jag har en duk - om än inte så röd, som jag tvättar i 60C. Går utmärkt, färgerna blöder inte ett smack. Möjligen har de blekts en smula, men duken är gammal och ibland har jag kört med vittvättmedel för att få de vita ytorna att se mindre slitna ut. (Duken är märkt 40C)
Betty
CITAT (Pirum @ 07-01-2008, 14:33) *
Jag kör den darwinistiska tvättmetoden; allt i 60 grader - plagg som inte överlever får skylla sig själva och erhåller pension i kommunens sopförbränning. /....


Så gjorde min man med förr - numera är han portad i tvättstugan naughty.gif
Med dagens moderna tvättmedel så finns det ingen anledning att tvätta i så höga temperaturer, inte bordsdukar i alla fall.
Pirum
CITAT (Betty @ 07-01-2008, 14:56) *
Så gjorde min man med förr - numera är han portad i tvättstugan naughty.gif


Sicken en...smart värre wink.gif

CITAT
Med dagens moderna tvättmedel så finns det ingen anledning att tvätta i så höga temperaturer, inte bordsdukar i alla fall.



Mjao, jag kör allt allt i 60C numera...har delad tvättstuga, så det känns fräschast så. Tidigare när jag ibland körde 40C så gjorde jag det alltid efter att först ha kört en maskin med 60C.

http://www.expressen.se/levabo/1.449340/sa...tinkande-klader

"Energimyndighetens Testlab får ständigt samtal från folk som undrar varför plaggen luktar illa. Enligt Karin J:son Bülow på Testlab kan de nya miljövänliga tvättmedlen bidra till stanken. - Tillväxten av mikroorganismer gynnas av de miljöanpassade kulörtvättmedlen. Organismerna lägger sig som en beläggning i trumman tillsammans med rester efter skölj, säger hon till Råd & Rön. Mörka kläder är känsligare än ljusa, eftersom de tvättas utan blekmedel och blekmedelsförstärkare."

Har man egen maskin och varvar 40C med varmare så går det såklart att vara lite snålare med temperaturen.
Anma
Har också delad tvättstuga. Börjar med lakan i 90 och strumpor och underkläder i 60grader. Sen tar jag resten i 40grader.
myskmadra
Jag skulle bearbeta fläcken med nån fläcktvål; Almgrens sidentvål eller olivtvål före maskintvätten./ myskmadra
Ewa L
Ibland behövs helt enkelt lite högre grader. Läste en artikel för ett tag sedan ang. de florstunna, pimpinetta trosorna många tjejer idag använder för jämnan.
De håller definitivt inte att tvätta annat än max. 40°. Och då var det en läkare som uttalade sig om att den temperaturen faktiskt inte är bakteriedödande, utan att det många gånger var anledningen till ideliga underlivsinfektioner.

Nej, tacka vet jag de gamla hederliga charmeuse-trosorna. De däringa som går ända ner till knäna och slutar under bysten. Blanka på utsidan och flanneliga på insidan.

(OBS! Skämt. Äger faktiskt inte några sådana, men minns att min farmor hade sådana hängande på sträcket. Har också sådana där tunna, men bara till fint. biggrin.gif )

AnnammA
Jag försöker följa tvättråden enligt temp och färger, men om ngt får en fläck, som jag inte tror går bort på annat sätt än att höja tempen, får man ju ta den smällen om ngt skulle gå snett, för om fläcken inte går bort i den rekommenderade tempen, är ju ändå plagget/textilen förstörd...Eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon