Full version: livstids fängelse
vindspel
Har ofta funderat över detta med livstids fängelse i Sverige. Det blir ju inte livstid g.gif .
CITAT
Livstids fängelse är i många länder lagens strängaste straff. I Sverige innebär påföljden fängelse på obestämd tid, dock i praktiken minst 18 år. Detta eftersom det längsta tidsbestämda straffet idag är 18 år och trenden går mot längre straff. Frigivning sker efter nådeansökan och beslut av regeringen. Regeringen kan också besluta att tidsbestämma straffet ett antal år före frigivningen.
Livstidsstraffet är olika hårt mellan olika länder och praktiseras inte alltid i alla länder. I vissa länder utdöms istället överdrivet långa föngelsestraff, i storleksordningen 200-500 år fängelse, detta förmodligen för att garantera att det verkligen blir hela livet ut i fängelse.

Sverige. I Sverige kan följande brott ge livstids fängelse.

Mord
Folkmord
Människorov
Mordbrand (grov)
Allmänfarlig ödeläggelse (grov)
Sabotage (grovt)
Kapning (grovt)
Sjösabotage eller luftfartssabotage (grova)
Flygplatssabotage (grovt)
Spridande av gift eller smitta (grovt)
Myteri, i vissa fall
Uppror (Brottsbalken 18 kap 1 §)
Högförräderi (Brottsbalken 19 kap 1 §)
Trolöshet vid förhandling med främmande makt
Egenmäktighet vid förhandling med främmande makt, i vissa fall
Grovt spioneri
Lydnadsbrott (grovt)
Rymning (av krigsman)
Undergrävande av stridsviljan
Försummande av krigsförberedelse
Obehörig kapitulation
Stridsförsumlighet
Landsförräderi
Folkrättsbrott (grovt)
Olovlig betattning av kemiska vapen (grovt)
Olovlig befattning med minor (grovt)
Olovlig kärnsprängning (grovt)
Terroristbrott (Terroristlagen 2 § 2 st).
Även försök till de flesta av dessa brott kan straffas med livstids fängelse.


För med information om gällande rätt se http://justitie.regeringen.se/propositione.../sou2002_26.pdf i vilken (även) en ny ordning av frigivning från livstidsstraffet föreslås.


Detta citat från Susning.nu

Är vi inte för mjäkiga i Sverige eller är det jag som är ute och cyklar.
Aqvakul
Ett problem idag är att det är ett stort steg mellan 10 år för mord och livstid, som i praktiken är ca 20 år. Det är dock på gång med längre tidsbestämda straff. Anser att det är bättre med tidsbestämda straff än det otydliga "livstid". Samtidigt måste man ha en möjlighet att låsa in farliga människor så länge det behövs.
Bee
Vilken lista! Jag trodde livstid (hur långt det nu är/blir) bara gällde mord och spioneri. Har någon i modern tid dömts till livstid för något av de andra brotten, tex grovt lydnadsbrott (undrar vad det är)?
krellus
CITAT (vindspel @ 07-01-2008, 11:39) *
Har ofta funderat över detta med livstids fängelse i Sverige. Det blir ju inte livstid g.gif .
Detta citat från Susning.nu

Är vi inte för mjäkiga i Sverige eller är det jag som är ute och cyklar.


Hej, vi har alltid varit för mjäkiga... hoppas på hårdare tag.
Siska
I sverige heter det Kriminalvård oavsett vad en människa har begått ska den få en chans att bättra sig och sona sitt straff.
Rättsystemet är i många fall "sjukt" t.ex då en som våldtagit en vuxen får ett hårdare straff än en som våldtagit ett barn,eller när en bankrånare får fängelse medans en företagspamp som länsat sitt företag på 200 millioner går fri.
lilla mamma
Till Krellus: Hur menar du med hårdare tag?
tror du att en människa på runt 20 år ska låsas in i bojor, i mörkercell stående etc såsom de gjorde förr? Blir det bättre?
Behandling, motivation och medmänsklighet är det som vi arbetar med mot våra klienter.
Straffet ska vara något som kan leda till förändring och inte försämring. Eller tror du att det bara är en viss sorts människor som sitter i fängelse?

Jag har förståelse att målsägande och brottsutsatta tänker så, men hur tänker den vanliga svensken?

Tror du att USA´s statistik med unga dömda blir bättre för att de har dödsstraff?
Är inte skotten i colombine ett tydligt tecken att hårda tag eg inte leder till annat än grövre brottslighet?
För dessa kriminella element har ingenting att frukta, vad är ett liv värt när deras liv och leverne inte är värt något ALLS.

Det finns människor som lever 80 % av sitt liv, sitt vuxna liv i fängelse för att de har inget annat. 3 generationer som kommer och går, som nästan föds och faktiskt dör i svenska fängelser.

Nu menar jag inte att de dömda har eller skall ha det lätt när de sitter inom kriminalvården.
och alla som döms sitter inte i fängelse, de som döms till rättspsykiatrisk vård vårdas inom landstingens rättspsykiatriska avdelningar.
De yngsta som döms som är över 15 år, sitter på SiS hem osv
Ophelia
Livstid är ett obestämt straff och visst kan det vara så att man får sitta väldigt länge. Själv kan jag inte se nyttan av "hårdare tag" och "längre straff" om det inte finns relevant verksamhet och behandling under verkställighetstiden. Kan inte heller se nyttan av att förverkliga ett livstidsstraff för en person på 90 år som knappt kan ta sig fram med en rullator, eller en person som drabbats av någon sjukdom (demens, stroke eller annan livslång sjukdom) som gör att de försämras och istället kan behöva professionell vård och inte kriminalvård då de knappast kommer att klara av att komma ut i samhället som återrehabiliterade människor.
Pirum
"Spridande av gift eller smitta (grovt)"

Jösses, det visste jag inte. Låter ju alldeles utmärkt, då kan ju så kallade HIV-män (eller HIV-kvinnor) som medvetet sprider smitta låsas in tills ett botemedel mot HIV hittats.

Nu senast var det väl en HIV-man som fick 2 år som straff. 2 år? Försöker man att medvetet smitta någon med HIV ska man inte få gå lös.
KURT
CITAT (vindspel @ 07-01-2008, 12:39) *
Har ofta funderat över detta med livstids fängelse i Sverige. Det blir ju inte livstid g.gif .
Detta citat från Susning.nu

Är vi inte för mjäkiga i Sverige eller är det jag som är ute och cyklar.


Jämfört med vilket annat land? Mitt intryck är att Sverige har längre straff än övriga nordiska länder (Norge har 21 år som längsta straff, Finland har ingen som suttit längre än 20 år). Rent principiellt tycker jag att det är fel att över huvud taget ha livstidsstraff, det är bättre med tidsbestämda straff - även om dessa sedan kan bli mycket långa, i vissa länder flera 100-tals år!
Tezzla
"Obehörig kapitulation"

Va ä dä? confused.gif
Gunilla T
CITAT (Tezzla @ 07-01-2008, 13:29) *
"Obehörig kapitulation"

Va ä dä? confused.gif


I händelse av krig....
Myosotis
Om man släpper ut mördare osv. efter bara några års fängelse så innebär det att den som står bakom mig i kassakön på ICA kan vara en mördare. Eller den som jag möter på skogspromenaden. Det tycker i alla fall jag är obehagligt.
Lena i Torslanda
CITAT (Myosotis @ 07-01-2008, 14:03) *
Om man släpper ut mördare osv. efter bara några års fängelse så innebär det att den som står bakom mig i kassakön på ICA kan vara en mördare. Eller den som jag möter på skogspromenaden. Det tycker i alla fall jag är obehagligt.


Man vet aldrig något om den som står bakom i kön eller som man möter i skogen, det kan ju vara en potentiell mördare. Det är nog bäst att hålla sig inne för säkerhets skull.
KURT
CITAT (Myosotis @ 07-01-2008, 15:03) *
Om man släpper ut mördare osv. efter bara några års fängelse så innebär det att den som står bakom mig i kassakön på ICA kan vara en mördare. Eller den som jag möter på skogspromenaden. Det tycker i alla fall jag är obehagligt.


Om personen i fråga inte befinner sig i fängelse, så har han/hon avtjänat straffet. Alternativet är att låsa in alla som fälls för brott på livstid!
Anma
CITAT (Lena i Torslanda @ 07-01-2008, 14:08) *
Man vet aldrig något om den som står bakom i kön eller som man möter i skogen, det kan ju vara en potentiell mördare. Det är nog bäst att hålla sig inne för säkerhets skull.

Dessutom finns alla de som mördat med inte åkt dit för sitt brott... fear.gif
Siska
En person som mördar och anses som farlig för sig själv och andra och lider av grav psykisk störning hör hemma på mentalsjukhus,då är den personen placerad inom rättspsykiatrin och ska sitta inlåst på mentalsjukhus.
Betty
CITAT (Pirum @ 07-01-2008, 12:29) *
.../
Nu senast var det väl en HIV-man som fick 2 år som straff. 2 år? Försöker man att medvetet smitta någon med HIV ska man inte få gå lös.

Håller med, jag tycker nog att det borde ses som mordförsök alt. grovt försök till kroppsskada.
Pirum
Generellt straffas brott mot personer (rån, överfall, tortyr, etc) för lågt i Sverige, enligt min ringa mening. Livstidsstraff bör man inte utdela lättvindigt givetvis, men det vore bättre att ge tidsbestämda straff.

Givetvis bör kriminella få stora möjligheter att erhålla kompetent vård, så att de inte återupptar brottsliga gärningar när de försätts på fri fot. Här har samhället ett väldigt stort ansvar vad gäller att fixa jobb etc. Det är ofta enormt svårt för en person som dömts för brott att få jobb. Man bör givetvis även försöka förhindra brott innan de uppkommer.

Men, som sagt, har man begått avskyvärda handlingar, betett sig som en fähund och mördat, våldtagit, misshandlat - ja, då bör man skaka galler i många år.

(När det gäller kompetent vård under fängelsevistelsen så är det ju kontroversiellt - det kan lätt tolkas som hjärntvätt att försöka få folk att "tänka rätt", men, all vård behöver inte vara så komplicerad. Det kan räcka med att förbjuda styrketräningsgym, och liknande, bättre att ge fångarna bibliotek eller en löprunda...)
krellus
CITAT (lilla mamma @ 07-01-2008, 12:28) *
Till Krellus: Hur menar du med hårdare tag?
tror du att en människa på runt 20 år ska låsas in i bojor, i mörkercell stående etc såsom de gjorde förr? Blir det bättre?


Det beror naturligtvis på brottets karaktär...
freddie
Jag är för human inlåsning på livstid av de riktigt farliga individerna. Vad som glömts bort idag är det generella brottsförebyggande arbetet. Dvs satsningar på resurser till skola, fritidsgårdar, evenemang för ungdomar etc. Satsning på fler poliser är väl bra, men då skall de arbeta mer brottsförebyggande och inte bara rycka ut på redan begågna brott! Kvarterspoliser, patrullerande poliser etc är vad som behövs för att kvinnor och barn skall kunna känna sig trygga på kvällar och helger. Om man tänker efter noga; en fredag eller lördagskväll i en normal svensk småstad - hur många nykra/sansade vuxna personer är ute och rör sig i stadsmiljön?

Viktigt att nämna i sammanhanget är att fängeslestraff är en bevisat dålig brottsförebyggande insats för de brottslingar som en dag skall ut i samhället. I bästa fall fungerar de som avgiftningskliniker och rekreationshus för människor med narkotika- och alkoholberoende (många längtar tillbaka till fängeslets trygga värld, när de kommit ut). I enstaka fall fungerar fängelset som det var tänkt från början, dvs som en plats för brottslingen att i lugn och ro kontemplera över sina gärningar. USA och Ryssland har ca 600-700 fångar per 100000 innevånare, motsvarande i Sverige är runt 60-70 har jag för mig. Finland har legat högre än Sverige och de andra nordiska länderna men är på väg att minska sitt fångtal. Är kriminaliteten lägre i USA? Hur ser det ut i Ryssland? Vad kostar en fängesleplats? Svar: flera tusen kronor dygnet. Det måste finnas andra vägar än att ropa på strängare straff! Tror jag.
Pirum
Ja, det behövs mer förebyggande arbete, och många fler poliser. I min hemkommun finns numera 0 poliser. Lika illa är det i ett par grannkommuner. Men det matchar ju antalet läkare rätt bra, det är ju något man kan glädja sig åt ifall man är symmetriskt lagd.

CITAT
"Dvs satsningar på resurser till skola, fritidsgårdar, evenemang för ungdomar etc. Satsning på fler poliser är väl bra, men då skall de arbeta mer brottsförebyggande och inte bara rycka ut på redan begågna brott!"


Ett stort fel är att de ofta inte KAN rycka ut på redan begågna brott pga att de inte har resurser nog. Om jag fattat saken rätt beror detta delvis på att poliser, precis som läkare, får ägna mer tid numera åt 'pappersarbete'. Vilket är märkligt - våra datorer som vi har nu borde ju effektivisera sådant administrativt arbete enormt jämfört med hur det var för 30 år sedan.

Kanske bör viss polisverksamhet skötas kommunalt, något måste åtminstone göras.

Vad gäller fritidsgårdar vet jag inte om de minskar brott, den lilla erfarenhet jag har av fritidsgårdar är att de brukar bli tillhåll för mobbare och andra som gör livet surt för sina medmänniskor i skolorna. Å andra sidan samlar fritidsgårdarna ju ihop ungdomsbrottslingarna rätt rejält så att det är enklare att få en överblick av dem.
Aqvakul
CITAT (Pirum @ 07-01-2008, 16:42) *
Vad gäller fritidsgårdar vet jag inte om de minskar brott, den lilla erfarenhet jag har av fritidsgårdar är att de brukar bli tillhåll för mobbare och andra som gör livet surt för sina medmänniskor i skolorna. Å andra sidan samlar fritidsgårdarna ju ihop ungdomsbrottslingarna rätt rejält så att det är enklare att få en överblick av dem.

Har du egna dåliga erfarenheter av fritidsgårdar, eller varför sågar du dem helt? Försök med sommaröppna fritidsgårdar har faktiskt visat att brottsligheten minskat.
Pirum
CITAT (aq42 @ 07-01-2008, 16:45) *
Har du egna dåliga erfarenheter av fritidsgårdar, eller varför sågar du dem helt? Försök med sommaröppna fritidsgårdar har faktiskt visat att brottsligheten minskat.


Låter bra om det minskar brottsligheten. Jag är bara så trött på att höra "vi har ingenting att göööra....vi måste skjuta fyrverkerier in i lägenheter eller råna några pensionärer!" eller liknande...(lite tillspetsat). Jag tror att fritidsgårdar kan vara bra ibland, speciellt för barn vars hemförhållanden är sådana att de inte vill vistas hemma.

(fixade skrivfel)
freddie
CITAT (Pirum @ 07-01-2008, 16:42) *
Ett stort fel är att de ofta inte KAN rycka ut på redan begågna brott pga att de inte har resurser nog.

Där har du en poäng. Det är inte bra. Och hur många gånger har polisen lyckats reda ut anmälningar om brott? Själv har jag blivit av med ett 10-tal cyklar under min livstid, samt haft två bilinbrott. Samtliga fall förblir olösta.
Pirum
CITAT (freddie @ 07-01-2008, 16:52) *
Där har du en poäng. Det är inte bra. Och hur många gånger har polisen lyckats reda ut anmälningar om brott? Själv har jag blivit av med ett 10-tal cyklar under min livstid, samt haft två bilinbrott. Samtliga fall förblir olösta.

Ja, själv har haft småsaker stulen från bil, och så fick jag en cykel stulen, så jag har haft tur. Men en äldre släkting har blivit rånad i sitt hem, en annan äldre släkting har blivit bestulen i sitt hem. Ännu en släkting har fått bilen sönderslagen vid en stöld. (Det handlar om nära släktingar, men jag vill inte närmare precisera, och alla brotten ägde rum inom en radie på ca 1km vid 3 skilda tillfällen). Inget av fallen har varit i närheten av att lösas. Speciellt att bli rånad i sitt hem är fruktansvärt. Förövarna borde få bo flera år bakom galler för 1 sådant rån. Gör man en serie rån bör straffet bli väldigt väldigt långt. (Jag har nog blivit allt mer oresonlig vad gäller straff för brott som begås direkt mot människor - rån är mycket värre än stöld, även om stöld också är väldigt illa)
Ciczi
Jo nog har vi för korta straff i Sverige. Framförallt tycker jag att de som kommer ut på halva tiden pga "gott uppförande" och sedan faller tillbaka i brottets bana ska låsas in igen och det utan möjlighet till att komma ut på halva tiden pga gott uppförande.

Sedan tycker jag att de grövsta brotten ska ge åtminstone 20 år i finkan. Har du mördat någon ska man inte komma undan med fem - sex år tycker jag (Som jämförelse - Det är vad en schysst examen från universiteten tar att åstadomma.) Klart, finns det omständigheter som gör att dommen borde mildras så visst, men det har jag inte tillräcliga kunskaper att diskutera på ett bra sätt så därför gör jag inte det.

Ciczi
Pirum
Om man kan få halverat straff för gott uppförande bör man såklart även kunna få dubblerat straff för dåligt uppförande. Fast det kanske är för hårt. Men, för kriminellt uppförande, dvs om man hotar medfångar eller vakter eller på andra sätt bryter mot lagen, medan man sitter i fängelset, bör man givetvis åtalas.
anna_rispan
CITAT (Bee @ 07-01-2008, 12:12) *
Vilken lista! Jag trodde livstid (hur långt det nu är/blir) bara gällde mord och spioneri. Har någon i modern tid dömts till livstid för något av de andra brotten, tex grovt lydnadsbrott (undrar vad det är)?

Det ser ut som att vid myteri och neråt är det mycekt med krig att göra. Lydnadsbrott kanske är om en officer inte lyder överbefärlhavarne och så vidare neråt i rangordningen??

Typ om Ö.B säger anfall inte. O nästa led ändå anfaller?
Aqvakul
CITAT (Ciczi @ 07-01-2008, 19:14) *
Jo nog har vi för korta straff i Sverige. Framförallt tycker jag att de som kommer ut på halva tiden pga "gott uppförande" och sedan faller tillbaka i brottets bana ska låsas in igen och det utan möjlighet till att komma ut på halva tiden pga gott uppförande. -----
Ciczi

Halvtidsfrigivning finns inte längre. Det är ca 10 år sedan den avskaffades. Däremot kan man bli villkorligt frigiven efter 2/3 av strafftiden. Misssköter man sig under denna tid så får man den villkorliga delen som "påslag" på nästa dom.

Frågor om brott och straff intresserar och engagerar många människor. Det tycks vara så att ju mer egen erfararenhet och kunskap männsikor har i dessa frågor, desto mindre uttalar de sig generellt och tvärsäkert.

Problemet med fängelsestraffet är att det ska uppfylla en massa krav och helst samtidigt. Det handlar om allt från att avskräcka, till hämnd, rehabilitering och samhällsskydd. Vi har i Sverige en kriminalvård som betonar rehabilitering och indivualiserade insatser. Under de sista 10-15 åren har straffsatserna skärpts och antalet rymningar minskat kraftigt. Elektronsik övervakning (fotboja) har till stor del ersatt de öppna anstalterna.

Brottsligheten har under motsvarande period i det stora hela legat på samma nivå. Medias bevakning av brottslighet och kriminalvård har dock intesifierats. Många har därför fått bilden att antalet brott ökat kraftigt och blivit "råare". Detta stämmer inte.

Att jobba som kriminalvårdare är ett oerhört knepig uppgift, dåligt betalt och illa ansett. Verksamheten är omgärdad av många bestämmelser och är byråkratiskt trög.

Jag tror att det hade gynnat debatten om männsikor i allmänhet hade varit lika intresserad av att skaffa sig kunskaper i ämnet som att uttrycka åsikter. (Min egen erfarenhet av kriminalvården består bl.a. av att jag har arbetat som lärare på två fångvårdsanstalter.)
lilla mamma
3/4 är vilkorlig frigivning, sedan kan man få delar av det resterande beroende på vad du misskött.

Vet ni, det är det absolut bästa jag gjort när jag började inom kriminalvården. Trots lönen, arbetsmiljön och byråkrati
Netha
Visst behövs det förebyggande arbete i samhället .. för att med alla medel försöka förebygga våldsbrott.

Men... nu borde jag huka för alla stenar som kommer farandes .. fast det gör jag inte...
jag tycker att det mjäkas och gullas alldeles för mycket med brottslingar.
De må vara tonåriga el äldre. Är man vuxen nog att ta livet av en medmänniska ...
då är man ta mej f.n också vuxen att ta sitt ansvar för brott man begått.

Hörde på radion idag en kvinna som tydligen arbetade inom ungdomsvården säga...
att det var helt naturligt att ungdomarna fortsatte med sin kriminella bana efter utsläpp från ungdomsvården.

Herreje! Vad gav hon för signaler till dem?
Ophelia
[Att jobba som kriminalvårdare är ett oerhört knepig uppgift, dåligt betalt och illa ansett. Verksamheten är omgärdad av många bestämmelser och är byråkratiskt trög.

Jag tror att det hade gynnat debatten om männsikor i allmänhet hade varit lika intresserad av att skaffa sig kunskaper i ämnet som att uttrycka åsikter. (Min egen erfarenhet av kriminalvården består bl.a. av att jag har arbetat som lärare på två fångvårdsanstalter.)
[/quote]

Men jättekul om man pallar trycket och inte är rädd för människor med mestadels trasig bakgrund, utsatthet, psykiska åkommor eller vad det nu kan vara och som befinner sig i en mycket styrd miljö och där frågan inte är "om det händer nåt" utan "när det händer något" smile.gif
Pirum
Jag skulle aldrig palla att jobba inom kriminalvården. Jag skulle bli deprimerad över hur synd det är om fångarna, samtidigt som jag förmodligen skulle bli än mer nådlös vad gäller fähundar. Jag har full beundran för folk som jobbar inom fångvård, psykvård, ja, vård överhuvudtaget.

Nöjer mig med att se på Kivnnofängelset, den bästa TV-serien någonsin. Jag har sett det fram- och baklänges, och tycker det har gett mig större förståelse för både brottslingar och kriminalvård smile.gif Och homosexuella, möjligen. Tänk så bra TV är.

(Jaja, jag vet att det är en gammal TV-serie som inte helt korrekt visar livet bakom murarna, menmen...)

Hur går det nu med rökförbudet efter nyår? Var visst en del fångar som bara skulle få röka på lunchen, typ. Låter utmärkt tycker jag, droger har inget på fängelserna att göra, men jag inser att det kan vara svårt för en del beroende att anpassa sig och att missnöjet säkert är stort.
Ophelia
CITAT (Pirum @ 08-01-2008, 01:06) *
Jag skulle aldrig palla att jobba inom kriminalvården. Jag skulle bli deprimerad över hur synd det är om fångarna, samtidigt som jag förmodligen skulle bli än mer nådlös vad gäller fähundar. Jag har full beundran för folk som jobbar inom fångvård, psykvård, ja, vård överhuvudtaget.

Nöjer mig med att se på Kivnnofängelset, den bästa TV-serien någonsin. Jag har sett det fram- och baklänges, och tycker det har gett mig större förståelse för både brottslingar och kriminalvård smile.gif Och homosexuella, möjligen. Tänk så bra TV är.

(Jaja, jag vet att det är en gammal TV-serie som inte helt korrekt visar livet bakom murarna, menmen...)

Hur går det nu med rökförbudet efter nyår? Var visst en del fångar som bara skulle få röka på lunchen, typ. Låter utmärkt tycker jag, droger har inget på fängelserna att göra, men jag inser att det kan vara svårt för en del beroende att anpassa sig och att missnöjet säkert är stort.



Det är väl aldrig lätt att arbeta med människor. Visst är det tråkigt att folk far illa men desto viktigare att försöka motivera att själva ta tag i sina liv och knyta sunda kontakter. Grunden är väl att bemöta dem man träffar som människor och inte som vad de har gjort. Det skulle ju aldrig fungera att tänka "Kalle har mördat och jag måste förhålla mig väldigt annolunda än till Olle som bara smugglat 20 kg koks". Det kvittar ju då farligheten hos en människa inte nödvändigtvis behöver sitta i det brott personen är dömd för.

Rökförbud inomhus är sunt och bra både för klienter och personal och det gäller säkert överallt var man än befinner sig (även hemma är det knappast nyttigt att sitta inne och röka). Rökförbudet totalt som innebär att rökning endast får ske under 1 timme/dag är förkastligt. Det är rent trams att inte låta vuxna människor själva kunna få bestämma om de vill röka eller inte då de får maka sig ut på rökbalkonger. Att snusa går ju bra.
lilla mamma
Bemötandet utgår från människan, ingen skillnad görs på brott och brott. Möjligtvis på missbruksproblematik odyl.

Rökfritt inomhus för att så småningom vara även utomhus. Personalen har helt rökförbud inom kriminalvårdens områden.
Tur att jag inte nyttjar nikotin,alls
Aqvakul
Kan nog bli rätt gnälligt och irriterat om internerna inte får röka. Låter tufft!
lilla mamma
Där de har haft det tidigare t.ex vissa öppna anstalter upplever det inte alls så utan det blir bättre miljö för alla.
På en dag märktes det på min arbetsplats, det luktade inte askkopp ur håret när man hem från jobbet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon