Full version: Kapa hemsidor
MariaS
Har just fått ett meddelande om att just Bilddagboken.se blivit kapat och med den alla lösenord! Just nu ligger altså min egen bilddagbok också nere. Så så var det med det! Datasäkerhet. Tjosan heller.... ranting.gif
Floppy
Fy vad tråkigt och vad arg jag skulle vara...fy farao för sånna idioter som förstör för andra... ranting.gif
MariaS
Ja, och detta är ju faktiskt en ren hemsida bara för användare precis som här! devil.gif När de kapar offentliga hemsidor, kan man ju förstå "sporten" i det hela, men en sån här sida. ranting.gif
Trädgårdsflanören
CITAT (MariaS @ 11-01-2008, 19:10) *
Har just fått ett meddelande om att just Bilddagboken.se blivit kapat och med den alla lösenord! Just nu ligger altså min egen bilddagbok också nere. Så så var det med det! Datasäkerhet. Tjosan heller.... ranting.gif


Hoppas att det löser sig och du inte råkar ut för något otrevligt. Tråkigt när forum inte är säkrare, än att hackers kan gå in och stjäla ALLA inloggningsuppgifter.

Tidigare var man lite lat och hade samma uppgifter på allt man loggade in på. Idag får man vara mer misstänksam och använda olika inloggningsnamn och byta lösenord minst ett par gånger om året. ninja.gif

Hoppas att alla här på Odla har OLIKA inloggningsnamn och lösenord, på olika forum. whist.gif
KURT
Generellt så finns det goda skäl att välja en så stor leverantör som möjligt. Bilddagboken.se har tydligen några 100-tusen användare, det är trots allt inte så mycket, de stora internationella har bättre säkerhet.
Kathy
Hackarna stal Saras identitet på bilddagboken.se – nu beställer de porr i hennes namn och skickar hundratals sexmejl.

Länk till artikeln.
KURT
Polismaterial sprids på nätet efter hacker attacken mot bilddagboken.se.

Man får väl hoppas att den polismannen får något annat att göra, där han inte längre har tillgång till känslig information - som han uppenbarligen inte kan hantera.
N1ghtCrawler
Bildagboken har ju en stor del i detta med, det är ganska vanligt numer att hackare kommer åt databaserna och då gäller det att ha alla lösenord ordenkligt krypterade, vilket bildagboken inte hade. De använde en mycket svag kryptering utan något som skulle försvåra en dekryptering.Sen ovanpå det så säger bildagboken att användarna får skylla sig själva för att de har svaga lösenord. (värt att notera var att en av administratörerna hade ett mycket svagt lösenord han med)
Pirum
Man kan tillägga att har man samma användarnamn på flera siter - och dessutom samma lösenord, så är skyll-dig-själv-faktorn ganska hög om man råkar ut för kapade konton. OBS, det innebär såklart inte att klantskallarna på Bilddagboken, Aftonbladet, och andra nyligen hackade siter, ska gå fria från skuld.

Jag har själv slarvat med att ha samma lösenord till flera olika siter. Men login till datorn och till mailen, där har jag inte samma lösenord.

Det är ingen större belastning att ha ett "långt" (10+ tecken) lösenord med ett par specialtecken. Jag har svårt att uppskatta hur lång tid det tar för mig att skriva in lösenordet, men förmodligen under 2 sekunder.
MariaS
Ja då var det dags igen! Nu har de kapat "Efterfesten.com".
niklaswik
Sorgligt med hur lätta lösenord många i "toppen" på vissa ställen har.

T.ex. på aftonbladet där en av dom högsta hade sitt eget förnamn som lösenord och IT-chefen hade "anakin" som enligt vad jag förstått är ett av dom som först testas av hackare.

Alla hemsidor som antingen har många medlemmar som kan drabbas (bilddagboken, lunarstorm osv) eller som hanterar känslig information (tidningar, skatteverket osv) borde ha nån policy så att alla med administratörsprivilegier på sitt konto måste byta lösenord varje månad och då till nåt någorlunda svårt.

Bara en sån enkel sak skulle göra livet betydligt svårare för såna som vill komma åt informationen där inne.




Man blir ju lite fundersam, vad har odlas forum för säkerhet när det gäller sånt här? Ordentlig kryptering av lösenord?
MariaS
Jag brukar se till att blanda både siffror och bokstäver. Man ska också undvika att ha dubbelbokstäver i rad. Blanda gärna stora och små bokstäver och framför allt: ANVÄND ALDRIG SAMMA LÖSENORD PÅ FLERA STÄLLEN!
Kathy
CITAT (MariaS @ 15-01-2008, 13:15) *
Ja då var det dags igen! Nu har de kapat "Efterfesten.com".


Det verkar som om de betar av sida för sida.
Kanske en tidsfråga innan odla blir kapad?! fear.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon