Full version: DVD-RW eller DVD+RW
Kathy


Vad är det egentligen för skillnad på DVD-RW jämfört med DVD+RW?

Det enda som säljaren kunde säga var att det inte var någon mer skillnad än att vissa DVD-spelare tar enbart -R medans andra bara tar +R.

Är det så att man helt enkelt inte har kunnat enas om vilket system man ska ha?
Bitta98
DVD media finns i två olika format, -skivor (DVD-R) och +skivor (DVD+R).
Egentligen är det inga större skillnader på dessa båda format. Anledningen till att det finns två olika format idag är att det är olika företag som har tagit fram dem. Båda formaten rymmer ca 4.5 GB.

Så om du letar efter inspelningsbara dvd-skivor så måste du kolla vilka format din dvd-brännare stödjer. Stödjer den båda formaten (vilket är mer eller mindre standard idag) så är det bara att välja fritt.


Kathy
CITAT (Bitta98 @ 12-01-2008, 19:21) *
....//......Så om du letar efter inspelningsbara dvd-skivor så måste du kolla vilka format din dvd-brännare stödjer. Stödjer den båda formaten (vilket är mer eller mindre standard idag) så är det bara att välja fritt.


Jodå, fick erfara att de DVD-skivor jag hade köpt för två veckor sen inte fungerade i spelaren eftersom de hade ett +tecken och inte ett -tecken.
Bitta98
Har hänt mig också, försäljarna på de större ljud o bild företagen brukar inte vara till någon större hjälp.
Netha
Tips jag fick för flera år sedan på Elgiganten.
Om du inte vet vilken DVD du har ... köp DVD +R för den klarar alla .
Kathy
CITAT (Netha @ 12-01-2008, 19:50) *
Tips jag fick för flera år sedan på Elgiganten.
Om du inte vet vilken DVD du har ... köp DVD +R för den klarar alla .


Då fick du fel information från Elgiganten, för det stämmer inte.
Netha
CITAT (Kathy @ 12-01-2008, 19:53) *
Då fick du fel information från Elgiganten, för det stämmer inte.

Aha, jag har bara litat på försäljarens råd.

Då har jag haft tur för det har stämt hittils med mina tre DVD-brännare
och dem klarar också vanliga DVD-spelaren.

Sedan har jag DVD +RW som är överspelningsbara.
Kathy
CITAT (Netha @ 12-01-2008, 20:10) *
Aha, jag har bara litat på försäljarens råd.

Då har jag haft tur för det har stämt hittils med mina tre DVD-brännare
och dem klarar också vanliga DVD-spelaren.

Sedan har jag DVD +RW som är överspelningsbara.


Jodå, jag känner till DVD +RW ( och DVD -RW) eftersom det är dem jag frågade om. wink.gif
Förmodligen är din DVD-spelare kompatibel med både + och - . precis som Bitta98 skriver ovan.
Låter som om du har brännare separerad från spelaren?
Här är det allt-i-ett.

Tack Bitta98, för ditt svar. rose.gif
Netha
CITAT (Kathy @ 12-01-2008, 20:15) *
Jodå, jag känner till DVD +RW ( och DVD -RW) eftersom det är dem jag frågade om. wink.gif
Förmodligen är din DVD-spelare kompatibel med både + och - . precis som Bitta98 skriver ovan.
Låter som om du har brännare separerad från spelaren?
Här är det allt-i-ett.

Tack Bitta98, för ditt svar. rose.gif

Förlåt! Jag slarvläste ... missade att det var DVD RW. blush.gif
Jag har kombinerad DVD/WHS och där ska man ha +RW

Däremot i brännaren i datorn kan jag ha vilket som. (blandade ihop spelar/brännare)
Pirum
Mest kompatibelt anses DVD-R vara, den standarden är äldst. DVD+R anses vara aningen bättre rent tekniskt - läsfel korrigeras bättre exempelvis. Numera kan nästan alla spelare läsa båda formaten. Har man en gammal DVD-spelare är det förmodligen säkrast att använda DVD-R. Men inte alltid - det finns undantag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon