Full version: varför tutar det
Alexander-VG-zon3
hej hej

när jag åker sådana crapiga lokaltåg så tutar dom ett par gånger under resan .

vad är det till och varför gör dom det ??

(för utom att det tutar,, så blir jag så överraskad att jag stussar upp i taket varje gång dom gör det)
Christer i Falköping
Har alltid fått för mig att de gör det innan tunnlar och liknande, en varning till de som eventuellt kan vara på andra sidan. Men det är bara en okvalificerad gissning.
Christer.
Kathy
Hittade den här sidan då jag googlade.
Saxat ur artikeln:
CITAT
Platser med plattformsbommar och ljud- och ljussignaler i stället för en gångtunnel ökar starkt risken för en olycka.
Vi som arbetar på tågen tutar inte för att skrämmas. Vi vill då varna er så att ni ser att tåget kommer.
Alexander-VG-zon3
ahh tusen tack ,, då vet jag det tummenupp.gif
Ralf
Det är väl precis som med motorsågarna o annat, att vi män måste vroooma när vi har en maskin i vår makt!

Nja hos oss tutar tågen i kurvor med skymd sikt när det efter kurvorna finns obevakade övergångar.
Piccante
CITAT (Ralf @ 12-01-2008, 20:57) *
Det är väl precis som med motorsågarna o annat, att vi män måste vroooma när vi har en maskin i vår makt!

Nja hos oss tutar tågen i kurvor med skymd sikt när det efter kurvorna finns obevakade övergångar.

Japp! jag vet att tåg tutar i vissa bostadsområden för det finns obevakade övergångar för gång/ cykelväg o sikten kan vara dålig när det ligger hus nära.
Gossen Ruda
Förr i tiden tutades det framför varje tunnel för att varna ev arbetare inne i tunneln men numera får man inte arbeta under såna förhållanden så det är sluttutat där. Numera är det bara vid obevakade plankorsningar som det tutas. Planenligt alltså, sen kan det tutas på folk som uppehåller sig på eller för nära spåret, åt djur och kolleger. Skylten för att ge signal är en vit triangel med spetsen neråt. Sen finns det oftast en "nattmössa" under tutsignalen, en svart-vit rektangel. Då skall man inte tuta mellan kl 22 och 06.

Var glada att ni inte bor i USA för där finns det delstatslagar som säger att det skall tutas vid varje vägkorsning, även om det finns bommar. Signalen för väg är en lååång, en lååång, en kort och så en låååååååång. Ända fram till korsningen. Ett jäkla liv på vissa ställen med många korsningar men USA är ett bullrigt samhälle.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gossen Ruda @ 12-01-2008, 21:44) *
Var glada att ni inte bor i USA för där finns det delstatslagar som säger att det skall tutas vid varje vägkorsning, även om det finns bommar. Signalen för väg är en lååång, en lååång, en kort och så en låååååååång. Ända fram till korsningen. Ett jäkla liv på vissa ställen med många korsningar men USA är ett bullrigt samhälle.


tack för svar !! tummenupp.gif

herre gud ska aldrig åka tåg i usa , hade ju stussat sönder skallen !! fear.gif
Gudrun i Göteborg
Spårvagnarna här i Göteborg plingar jämt. När de lämnar hållplatsen, när förarna ser en gående, en cyklist, en bil. Tycker jag. Många pling blir'e.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon