Sidor: 1, 2
Netha
Jag trodde inte detta kunde ske 2008, säger Ingela Lagerskog, verksamhetschef på socialförvaltningen.

Villaägarna på Lerbäcken ogillar att kommunen vill bygga bostäder för psykiskt sjuka och förståndshandikappade i området. Protestlistor med 75 namnunderskrifter har lämnats till kommunen.

Läs här


Vi har ett "psykboende" ca 150 meter från huset.
Har aldrig blivit störda, tvärtom så har vi haft trevliga samtal med en del av dem som bor där
och också personal.

Här var inga protester mot att det byggdes hus för dessa ... kanske beroende på att det är ett hyreshusområde
och vi är i besittning av högre toleransnivå eller kanske rentav i besittning av djupare empati.
Vi behöver inte oroas för fallande huspriser mm och kan därmed tänka mer med hjärtat.

Tråkigt är det iaf att människan är så penningbunden att den protesterar för att dens villa kanske sjunker i pris.smile.gif

Ingen av oss vet vad morgondagen har i sitt sköte.
Kanske drabbas vi själva el någon närstående någon gång av sjukdom och hamnar i sits som dessa "psyksjuka".
Tror inte att vi då i första hand tänker på pengar.








Piccante
CITAT (Netha @ 17-01-2008, 22:24) *
Jag trodde inte detta kunde ske 2008, säger Ingela Lagerskog, verksamhetschef på socialförvaltningen.

Villaägarna på Lerbäcken ogillar att kommunen vill bygga bostäder för psykiskt sjuka och förståndshandikappade i området. Protestlistor med 75 namnunderskrifter har lämnats till kommunen.

Läs här
Vi har ett "psykboende" ca 150 meter från huset.
Har aldrig blivit störda, tvärtom så har vi haft trevliga samtal med en del av dem som bor där
och också personal.

Här var inga protester mot att det byggdes hus för dessa ... kanske beroende på att det är ett hyreshusområde
och vi är i besittning av högre toleransnivå eller kanske rentav i besittning av djupare empati.
Vi behöver inte oroas för fallande huspriser mm och kan därmed tänka mer med hjärtat.

Tråkigt är det iaf att människan är så penningbunden att den protesterar för att dens villa kanske sjunker i pris.smile.gif

Ingen av oss vet vad morgondagen har i sitt sköte.
Kanske drabbas vi själva el någon närstående någon gång av sjukdom och hamnar i sits som dessa "psyksjuka".
Tror inte att vi då i första hand tänker på pengar.

Har du inte sett uppdrag granskning? De hade ett reportage härom året om samma sak från Billdal, Kullavik, Askim ...??? någon fin villaförort söder om Göteborg (minns inte var). Där gick det så långt att hela samhället gick ihop mot ett planerat psykboende.
Wilmer
Ja, mycket tråkigt. Samma hände där vi bode på -80 talet. Det blev av tack och lov, och aldrig var det några som helst problem med det boendet. Jättemysigt bor de också!

Wilma
Netha
CITAT (Markus_H @ 17-01-2008, 22:32) *
Har du inte sett uppdrag granskning? De hade ett reportage härom året om samma sak från Billdal, Kullavik, Askim ...??? någon fin villaförort söder om Göteborg (minns inte var). Där gick det så långt att hela samhället gick ihop mot ett planerat psykboende.

Minns inte just det fallet, men jag ser alltid Uppdrag granskning så jag måste sett.
Så sorgligt att människor agerar på detta viset.sad.gif
aanderss
i samma trapp som min bror bor i bor där 3 utvecklingsstörda och han stör sig inte på dem
Aqvakul
Människor är oroliga för det de inte känner till. Det har dessutom varit mkt skriverier om vansinnesdåd utförda av psykiskt sjuka människor de senaste åren. Kunskap saknas alltså. Viktigt att man går ut och informerar, förankrar beslutet på ett tidigt stadium. Med ordentlig kunskap så är jag övertygad om att de allra flesta skulle förändra sin inställning. NÄR VÄL "DREVET" SATT IGÅNG SÅ ÄR DET NATURLIGTVIS SVÅRARE.
Netha
CITAT (aanderss @ 17-01-2008, 22:37) *
i samma trapp som min bror bor i bor där 3 utvecklingsstörda och han stör sig inte på dem

Ja men så är det väl i de flesta fall. De är faktiskt inga monster bara för att de drabbats av sjukdom
och handikapp.
Wilmer
Jag minns att jag åkte förbi stora plakat på en åker på Hisingen, där det protesterades mot boendeform (minns ej vilken). Mycket sorgligt.

Wilma

Jag skulle inte vilja ha ett boende för våldsamma psykiskt sjuka granne med mig, men det är väl knappast det som är det vanligaste?? Liite snurriga i huvudet är man väl annars på vart sitt sätt...

Wilma
Netha
CITAT (Wilmer @ 17-01-2008, 22:43) *
Jag minns att jag åkte förbi stora plakat på en åker på Hisingen, där det protesterades mot boendeform (minns ej vilken). Mycket sorgligt.

Wilma

Jag skulle inte vilja ha ett boende för våldsamma psykiskt sjuka granne med mig, men det är väl knappast det som är det vanligaste?? Liite snurriga i huvudet är man väl annars på vart sitt sätt...

Wilma

Men så kan du också vara säker på att det aldrig kommer att byggas boende för våldsamma psykiskt sjuka ...
de kommer som nu att bo och vårdas/behandlas i sjukvården.
aanderss
CITAT (Netha @ 17-01-2008, 22:40) *
Ja men så är det väl i de flesta fall. De är faktiskt inga monster bara för att de drabbats av sjukdom
och handikapp.

de är trevliga tycker jag .centrum här har aldrig varit så rent som då när en utvecklingsstörd gick o städade där varje dag. han slutade för några årsedan då han blev 65
Wilmer
Nej precis Netha, så därför undrar jag vad folk oroar sig för?? Jag har ahft "normala" grannar som jag GÄRNA hade protesterat mot whist.gif , med ett boende hade jag sett möjligheter till nära jobb bravo.gif

Wilma
Netha
CITAT (aanderss @ 17-01-2008, 22:47) *
de är trevliga tycker jag .centrum här har aldrig varit så rent som då när en utvecklingsstörd gick o städade där varje dag. han slutade för några årsedan då han blev 65

Jamenvisst är det väl så att just dessa som oftast klassas som "dumma", är extra goa människor som man bara älskar. wub.gif
aanderss
oja ofta när jag jobbar så pratar jag med en sådan son är vaken vid 5 tiden på morgonen. han har pengar men inga riksdaler säger han
Wilmer
Å, det var fint sagt Netha wub.gif .


Netha
CITAT (Wilmer @ 17-01-2008, 22:50) *
Nej precis Netha, så därför undrar jag vad folk oroar sig för?? Jag har ahft "normala" grannar som jag GÄRNA hade protesterat mot whist.gif , med ett boende hade jag sett möjligheter till nära jobb bravo.gif

Wilma

Mmm .. kan bara instämma. smile.gif
Netha
Jag har vuxit upp med syster som är CP-skadad, rullstolsbunden sedan 6 -års ålder.
Hon är jäkligt smart men också ....
Från tioårsålder har jag följt med henne på olika möten/samkväm och mött handikappade av alla sorter.
Detta har gett mig insyn och förståelse i hur dessa människor känner sig behandlade av samhället och oss medborgare.
Och jag måste säga att just tack vare dessa möten har jag lärt mig mer än någonsin i skolan el i vuxenlivet.
Jag har lärt och förstått att också de som drabbats áv olika sjukdomar/handikapp, har samma känslor som vi som dragit vinstlott i livets lotteri.
Det får mig att fråga ... Kan vi inte låta dem ta del av vinsten?
mamamaggan
Bor i ett bostadsrättområde och vi har ett sådant boende här såväl som dagis och dagverksamhet för dementa. Känner mig nog mer lyckligt lottad som bor här där vi kan samsas allihop.

Men man ska aldrig upphöra att förvånas . Vi bodde tidigare i ett radhus med fem familjer. Redan när radhuset höll på att byggas blev vi osams. Varför? Vi var den enda barnfamiljen med små barn, våra barn var 2 resp 4 år. Förutom våra egna tomter var det också avsatt ett litet område som vi skulle äga gemensamt. Där skulle det finnas en sandlåda , tydligen någon kommunal bestämmelse.

De övriga familjerna lämnade in en protestlista till kommunen utan att prata med oss. De ville inte ha en sandlåda för då skulle våra barn dra dit andra barn och fastigheterna skulle sjunka i pris! De drog också in byggföretaget i det hela . Tack vare det kunde inte köpen " gå i lås" när de skulle och därmed fick vi inte våra statliga lån placerade. Alla fem familjerna fick under nästan ett år sitta och betala en nästan dubbelt så dyr ränta på sina lån i jämförelse med de statliga.

De fick till slut ge sig och vi la det hela bakom oss så till vida att vi aldrig pratade om det mer men glömmer det gör vi inte.
aanderss
se bara på de 5 i köping inte är de dumma
mamamaggan
CITAT (aanderss @ 17-01-2008, 23:08) *
se bara på de 5 i köping inte är de dumma



Precis! De är faktiskt ibland mycket smartare än oss andra! De är mycket uppriktigare också.
aanderss
oja de är dem
Kathy
CITAT (Netha @ 17-01-2008, 22:45) *
Men så kan du också vara säker på att det aldrig kommer att byggas boende för våldsamma psykiskt sjuka ...
de kommer som nu att bo och vårdas/behandlas i sjukvården.


Nja, det beror förstås på vad du definierar som "våldsam"?

För riktigt sant är det inte.
Det gruppboendet jag jobbade på förut där hade vi två personer som var våldsamma.
På det LSS-boende jag jobbar idag, där hade vi tidigare en boende med psykisk störning som var våldsam.

MariaS
Om allt går som det ska, så börjar jag ett nytt jobb om en månad. Jag ska då vara arbetsledare för just psyksjuka och förståndshandikappade.

Jobbet går föresten ut på att serva de fastigheter som tillhör boende med hemtjänst. Alltså, vi ska sköta alla dessa trädgårdarna i stan tillsammans yahoo.gif

Edit: Förstår med andra ord inte varför man inte kan ha psykvård/boende i kommuner...
Kathy
CITAT (MariaS @ 17-01-2008, 23:25) *
Om allt går som det ska, så börjar jag ett nytt jobb om en månad. Jag ska då vara arbetsledare för just psyksjuka och förståndshandikappade.

Jobbet går föresten ut på att serva de fastigheter som tillhör boende med hemtjänst. Alltså, vi ska sköta alla dessa trädgårdarna i stan tillsammans yahoo.gif


Vad kul! Grattis till jobbet! tummenupp.gif
Magdis
CITAT (Kathy @ 17-01-2008, 23:22) *
Nja, det beror förstås på vad du definierar som "våldsam"?

För riktigt sant är det inte.
Det gruppboendet jag jobbade på förut där hade vi två personer som var våldsamma.
På det LSS-boende jag jobbar idag, där hade vi tidigare en boende med psykisk störning som var våldsam.

Vilken grad av våldsamhet handlade det om då? Det finns ju patienter på äldreboende som är våldsamma men inte i den grad att de går ut och attackerar folk i samhället. Det måste ju vara det folk är rädda för när de protesterar mot att de byggs behandlingshem. Rädsla och okunskap, det klassiska.
Kathy
CITAT (Magdis @ 17-01-2008, 23:37) *
Vilken grad av våldsamhet handlade det om då? Det finns ju patienter på äldreboende som är våldsamma men inte i den grad att de går ut och attackerar folk i samhället. Det måste ju vara det folk är rädda för när de protesterar mot att de byggs behandlingshem. Rädsla och okunskap, det klassiska.



I det här fallet handlade det om våldsamhet ute på stan mot okända människor samt mot personal.

Magdis
CITAT (Kathy @ 17-01-2008, 23:43) *
I det här fallet handlade det om våldsamhet ute på stan mot okända människor samt mot personal.

Usch då, ja när det gäller såna fall kan man ju mycket väl förstå att folk inte vill ha såna personer i närheten där ens barn leker t.ex.
mamamaggan
Men , var de definerade som våldsamma av läkare ? Och fick ändå bo så ?
Kathy
CITAT (mamamaggan @ 17-01-2008, 23:52) *
Men , var de definerade som våldsamma av läkare ? Och fick ändå bo så ?


Jag kan inte skriva så mycket här eftersom jag har tystnadsplikt.

Kan berätta att jag jobbar inom LSS-verksamhet och inte inom psykiatrin.

En person med utvecklingsstörning kan t.ex insjukna i en psykos, likväl som någon annan människa. Här uppstår det många gånger problem mellan psykiatrin och boendet eftersom de anser att vi på boendet ska klara av allt. Då gäller det att påvisa vad som är funktionshinder och vad som inte är det. Våld och utåtagerande kan bero på det psykiska tillståndet men även bero på funktionshindret.

.............................................................
Edit: Hoppas det inte låter alltför kryptiskt.
kerstin z5-6
Det som är otrevligast är väl att det har blivit en glidning på skalan .. förr visste man att det inte var så rumsrent och rätt och skyllde på för mycket trafik mm .-nu struntar man tom i det ..
mamamaggan
OK Kathy jag förstår problemet.
Aqvakul
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2008, 00:10) *
Det som är otrevligast är väl att det har blivit en glidning på skalan .. förr visste man att det inte var så rumsrent och rätt och skyllde på för mycket trafik mm .-nu struntar man tom i det ..


Det är tydligen numera accepterat att vara öppet egoistisk! Vi ser alltmer bara till våra egna behov, allt mindre till helheten. Hur ska detta sluta? thumbdown.gif
Gossen Ruda
Tyvärr är det just det obekanta som skrämmer mest. Beträffande skyltarna som fanns på en åker på Hisingen så gällde det en ev placering av ett nytt rättspsyk så där kan man ha en viss förståelse. Nu hamnade det upp mot Gråbo istället.
Bee
CITAT (Gossen Ruda @ 18-01-2008, 08:01) *
Tyvärr är det just det obekanta som skrämmer mest. Beträffande skyltarna som fanns på en åker på Hisingen så gällde det en ev placering av ett nytt rättspsyk så där kan man ha en viss förståelse. Nu hamnade det upp mot Gråbo istället.



Jag minns debatten om placeringen av det nya rättspsyket. Vad jag förstått är det inte helt klart med Rågården (stället i Gråbo) ännu. Finfin placering mellan en gammal sopanläggning och HA:s domäner på andra sidan vägen smile.gif

Allvarligt talat, jag förstår inte farligheten med just rättspsyk. Folk är ju inlåsta där och dom kommer inte dit eller går därifrån utan ledsagare. Skogome har ju funnits i åratal och jag tror inte att grannarna runtikring har bekymrat sig särskilt mycket. Det är nog snarare tanken om farlighet som stör snarare än den faktiska farligheten.

Och jag håller med dig Netha, glidningen som skett är otrevlig. En sorts omvänd PK wink.gif
Gossen Ruda
Företeelsen kallas för NIMBY(Not In My BackYard). Tycker också farhågorna är överdrivna. Det är lite annorlunda med mer öppna anstalter, boende runt Fagareds ungdomshem är vana vid bilstölder men inget annat.
Gita
CITAT (Netha @ 17-01-2008, 22:24) *
Tråkigt är det iaf att människan är så penningbunden att den protesterar för att dens villa kanske sjunker i pris.smile.gif

Fast inte är det väl så vansinnigt egoistiskt om man bekymrar sig för sjunkande villapriser. Det är ju inte så kul att behöva sälja sin villa för väsentligt lägre pris än vad man betalat och bli tvungen att ligga kvar med lån om man av någon anledning vill eller måste flytta
Gita
P.S För övrigt håller jag med om att mycket onödiga rädslor och fördommar styr. D.S
Kakaduan
Man måste nog försöka sätta sig in i alla sidor av det här. Det framgår (så jag vet ju inte) några detaljer direkt.

- JAG skulle bry mig om sjunkande villapriser (men vet inte om det har den effekten)

- JAG skulle inte vilja ha en tråkig institutionsbyggnad inpå mig där jag förut haft skog (men vet inte hur husen skulle se ut)

- JAG skulle inte vilja riskera angrepp/besök av agressiva, sjuka personer (men det framgår inte vilken typ av personer som skulle bo där)

Det är svårt att uttala sig utan att ha alla fakta! Vi har ett boende i vårt villaområde som inte är så stort utan smälter in ganska bra bland övriga hus. Dock har det hänt mer än en gång att någon glömt låsa ytterdörren och då har en glad förståndshandikappad person plötsligt stått i hallen och hejat. Även om det inte är farligt, så är det faktiskt inte särskilt trevligt när en främlig dyker upp sådär. Man vet ju faktiskt inte.

En annan sak är att man från kommunen i många år har lovat de boende i området att det inte skulle byggas något där, och då tycker jag att man borde stå för det.

Kakaduan
Gunilla T
Likanande protester drabbar inte enbart psykiskt funktionshindrade utan regelmässigt när kommuner försöker anordna boenden och/eller rehabilitering för människor. Är inte övertygad om att det handlar om okunskap alltid. Just argumentet att fastigheten minkar i värde anförs regelmässigt. Om det ligger något i detta argument vet jag inte.

Kommuner informerar numera alltid när de planerar boenden för människor som behöver olika former av stöd. Det hjälper dessvärre inte..kan bli rena upploppsstämningar.

Protester kommer för kvinnojourer, LVU hem för ungdomar, familjehem, HVB hem, härbärgen eller andra insatser för hemlösa och bostadslösa.

Kanske är det samma personer som i insändare kräver att kommunen skall göra något åt problemen men missbruk och hemlöshet som skriker högst.

Det i särklass farligaste för barnen är pedofiler.

För kvinnor i Sverige är hemmet den absolut farligaste platsen.

För männen innebär vägen hem från krogen på natten en stor risk.

Människor med olika problem kommer alltid att finnas i samhället, någonstans måste de få bo och leva och ta del av samhällslivet precis som alla vi andra.



Bee
Jag blir lika irriterad varje gång jag hör argumentet att "huset minskar i värde" om det-eller-det-huset byggs här. Vilket nonsens!
För det första - det är ett talesätt vi tagit över från Amerika. Det kan kanske vara relevant där, det vet jag inget om men det är inte relevant här.
För det andra - är ens hus i så dåligt skick och ligger i ett så taskigt läge att ett boende för handikappade av något slag skulle påverka värdet, ja då ligger man risigt till från början.
Argumentet finns inte med i Skatteverkets lista över störningar som kan sätta ner taxeringsvärdet. Det är som alltid, närheten till vatten, storlek och skick som avgör en fastighets värde.
Inget annat.
Gunilla T
Bee...det är inte jag som säger det om du nu tolkade mitt inlägg så fel!
Pirum
CITAT (Bee @ 18-01-2008, 18:59) *
Jag blir lika irriterad varje gång jag hör argumentet att "huset minskar i värde" om det-eller-det-huset byggs här. Vilket nonsens!


Håller med, i den meningen att folk som köper hus för att spekulera i värdestegring inte förtjänar någon sympati. Men visst kan fastigheter sjunka i pris om 'fel klientel' flyttar in som grannar. Tragiskt men sant. Vittnar om hur trångsynta vi är, och dessutom om hur sjuk spekulationen i fastighetsvärde är.

Det mesta materiella i vårt samhälle blir billigare och bättre. Eller åtminstone billigare. Industrin är ju mycket effektivare. Bilar, hemelektronik, det ena med det andra. Men boendet blir dyrare och dyrare. Varför? Till största delen för att vi medborgare VILL att fastigheter ska stiga i värde. Speciellt vill folk med makt att fastigheter ska stiga i värde. Åtminstone delvis beror det säkert på att dessa makthavare inte gärna vill se 'värdet' på sin Herrgård sjunka.
Svenska hushåll tjänar mycket mer nu än för 40 år sedan, även kompenserat för inflation etc - vi behöver arbeta mindre för att köpa matkassen, TV-apparaten, kläderna, osv. Boendet är däremot mycket dyrare idag - och visst bor vi lyxigare, men inte så att det motsvarar prisstegringen.

Det är bara på sjuka marknader man för 1 miljon kan bygga något som borde kosta ½ miljon och sen sälja det för 3 miljoner.

Hade vi inte haft så dyrt boende idag så kunde vi infört 6-timmars arbetsdag och ändå levt med samma standard. Samma boendestandard också.

http://youtube.com/watch?v=9gtuACQ9RMs& (Det är något konstigt med friheten) (Ignorera 'videon', det är texten som är bra)
http://youtube.com/watch?v=jLJOJmBMdR4& (dito)
mamamaggan
Det är väl så att en del villägare/blivande villaägare i dag vill både ha kakan och äta upp den. De vill bo någonstans där det inte över huvudtaget kan tänkas finnas några som kan dra ner värdet på deras hus samtidigt som de vill att huset ska ligga i ett attraktivt område. Och hur de än vänder sig så har de grannar. Grannar som , om det vill sig illa , gör att det spekulativa värdet på ditt hus sjunker.

Vi blev ju själva osams med våra grannar innan vi flyttat in p g a att vi hade två små barn !!! som förväntades dra dit fler barn för att leka och då skulle värdena på husen försämras! Man sa inte att våra barn , 2 resp 4 år , var små ligister eller ens " utvecklingsstörda " utan det räckte att de var barn!! De ville t o m förhindra oss att ha en egen sandlåda på vår tomt !!!

En del människor kan göra vad som helst för att skydda sina investeringar , skylla på vad som helst och tröskeln för vad de anser vara skäl att hindra " ovidkommande " bara sjunker hela tiden. Var ska det sluta? Hur långt kan vi gå för pengars skull?

Hade en arbetskamrat för några år sedan som ville kliva av denna allt fortare snurrande karusell och bli "tomatodlare" ute på landet. Han tyckte inte att det var värt att hela tiden kämpa för mer lön som gjorde att han kunde köpa dyrare hus, bil mm utan att egentligen behöva dess saker. Att lämna bort sina barn på dagis för en dyr avgift i stället för att ta till vara småbarnstiden osv. Tycker nog han hade vettiga tankar men det krävs ganska mycket för att ta steget.

Själv ska jag nog emigrera till en fjälltopp i Norge ! giggle.gif
Netha
CITAT (mamamaggan @ 19-01-2008, 01:33) *
Själv ska jag nog emigrera till en fjälltopp i Norge ! giggle.gif

Tror inte att du kommer att få vara ensam där.
Vi är många som hänger på. tongue.gif
mamamaggan
CITAT (Netha @ 19-01-2008, 21:02) *
Tror inte att du kommer att få vara ensam där.
Vi är många som hänger på. tongue.gif



Jo men bara jag får bestämma vilka som får bosätta sig på " min" fjälltopp så är det OK. innocent.gif
Gossen Ruda
Visserligen är det dyrt att köpa eller bygga hus nuförtiden men skaffar man inte hus för att bo i?????? Vill man spekulera så finns ju börsen. Själv struntar jag i saken, värdet på mitt hus angår bara mina arvingar så småningom för jag tror inte jag kommer att flytta.
mamamaggan
CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2008, 22:59) *
Visserligen är det dyrt att köpa eller bygga hus nuförtiden men skaffar man inte hus för att bo i?????? Vill man spekulera så finns ju börsen. Själv struntar jag i saken, värdet på mitt hus angår bara mina arvingar så småningom för jag tror inte jag kommer att flytta.


Det är inte alla som gör det! Man ser det som en bra investering och så byter man upp sig varefter!

Bor numera i en bostadsrätt där värdet har gått upp från 27.000:- 1988 till c:a 200.000:- i år. Inte bra som investering alltså men vi trivs ändå . yes.gif
Bee
CITAT (Gunilla T @ 18-01-2008, 19:09) *
Bee...det är inte jag som säger det om du nu tolkade mitt inlägg så fel!


Lite sen feedback men dock - nej det var inte ditt inlägg som fick mig att reagera. Jag reagerade mot uttrycket som sådant.
Finns det några bevis alls för att det gäller? "Tokiga" grannar har man alltid - inte sänker det det ens husvärde? Eller? I så fall skulle jag ha väldigt lågt taxvärde...(se annan tråd).
Jag bor i Torslanda på Hisingen i Göteborg. Det var förr ansett som platsen Gud glömde. Det var ju på västra Hisingen, gubevars. Där kommungubbsen bestämt att alla tunga industrier skulle ligga. När jag flyttade dit på 70-talet gick folk runt med protestlistor mot en placering av kolkraftverk där!
Av den anledningen blev våra hus lägre taxerade än de på södra sidan om älven där "fint" fok bodde.
Nu är det så att platsbehov inom kommunen gjort att även Torslanda blivit "fint" och våra hus har ökat i värde. Vi har några boenden för handikappade av olika slag runt omkring oss men det har inte förändrat varken taxeringsvärdena eller försäljningvärdena.
Så nej, min tes om import av uttrycket består tills jag blir överbevisad.

Edit: PS: Ber om ursäkt. Det var inte Netha som pratade om glidning i förhållingssätt tidigare. Det var Kerstin. Rätt skall vara rätt.

Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 19-01-2008, 22:59) *
Visserligen är det dyrt att köpa eller bygga hus nuförtiden men skaffar man inte hus för att bo i?????? Vill man spekulera så finns ju börsen. Själv struntar jag i saken, värdet på mitt hus angår bara mina arvingar så småningom för jag tror inte jag kommer att flytta.

Är man säker på att man kan bo kvar i sin villa hela livet så spelar naturligvis värdet på huset inte någon större roll, men det är faktiskt så att många är tvungna att flytta av olika anledningar t.ex. p.g.a. arbetet. Blir man tvungen att sälja sitt hus långt under inköpspriset så är det ju verkligen ganska surt.
Gita
mamamaggan
CITAT (Gita @ 20-01-2008, 13:10) *
Är man säker på att man kan bo kvar i sin villa hela livet så spelar naturligvis värdet på huset inte någon större roll, men det är faktiskt så att många är tvungna att flytta av olika anledningar t.ex. p.g.a. arbetet. Blir man tvungen att sälja sitt hus långt under inköpspriset så är det ju verkligen ganska surt.
Gita


Man kan väl aldrig vara säker på att man ska bo kvar var man än bor. Värdet kan ju ha sjunkit av många orsaker t ex att marknadspriserna sjunkit . Behöver ju inte vara p g a ett gruppboende . Köper man ett hus när priserna är som högst så kan det ju gå illa. Kan ju också vara att ett större företag bestämmer sig att slå igen eller flytta från orten , då sjunker priserna på hus också.

Att investera i något såpass dyrt som ett hus är alltid ett risktagande precis som att köpa aktier. Man kan inte räkna med att det alltid ska löna sig.

När vi flyttade från vårt radhus efter fyra år så fick vi vara glada att vi inte behövde ta lån " med " oss. Vi sålde det med förlust men det är inget som grämer mig , vi hade ju köpt det för att bo i och inte för att tjäna pengar på.
Pirum
Köper man ett hus för många gånger byggkostnaden så får man räkna med att det kan bli en smäll om marknaden justerar ner priset till en mer rimlig nivå.
Ingen skulle köpa en bil för 250 000 och förvänta sig att sälja den för 500 000 om några år. Men det är så en del tycks resonera med sina hus. Bilar slits på andra sätt än hus, givetvis, men det är inte rimligt att vår marknadsekonomi ska fungera så dåligt vad gäller huspriser. Kinesiska företag har varit och tittat på huskonstruktion i Sverige, bland annat i Göteborg, jag undrar vad som händer när de börjar skeppa hit kompletta hus (på samma sätt som IKEA gör med möbler) för långt under det svenska byggpriset?
Nej, jag tror inte på något stort ras på husmarknaden, befolkningen i stort tjänar så mycket pengar att priserna kan hållas uppe (utbudet är mycket mindre än efterfrågan på många ställen), men själv är jag glad att jag inte har några ambitioner att bo i trångbygden. Känns mer säkert att bo på landet och ha ett hus vars pris ligger närmare byggkostnaden.
Kakaduan
Men hey, guys!

Är det BARA jag som kan erkänna att jag hellre tittar ut mot ett skogsparti från fönstret än mot en institutionsbyggnad? Jag är övertygad om att det här inte ENBART handlar om pengar i form av sänkta huspriser (om det nu fungerar så, det har jag ingen aning om), faktiskt. Det betyder ju inte att jag har fördommar, inte tycker om en viss grupp av människor, är hjärtlös och egoistisk osv. Jag skulle nog också "slåss" lite för att få behålla min lilla skog utanför fönstret om någon ville bygga någon där (detta säger jag utan att veta exakt hur det ser ut på just den där platsen, men...).

Kakaduan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon