annelito
Någon som vet något ställe som säljer pallkragar i Örebro län? Pris?
MariaS
Närmaste granngården har pallkragar. Priset vet jag dock inte.
Hans i Värmland
En pallkrage kostar ungefär 165 kronor att köpa,den är då inpregnerad . Nackdelen är att den är ganska liten och vill man ha 2 uppe på varann blir den dyr, kan behövas 2 till squashodling.
Då blir det billigare att köpa impregnerat virke och bygga själv och tigga gamla fönster till täckning.
annelito
Om man vill köpa begagnade då...? Finns det någon "firma" som säljer eller är det privatannonser som gäller då?
Blomstertanten
CITAT (annelito @ 22-01-2008, 22:07) *
Om man vill köpa begagnade då...? Finns det någon "firma" som säljer eller är det privatannonser som gäller då?

Det finns nåt ställe vid Hjälmarvägen eller Maskingatan i Örebro. Vet att grannen köpte pallkragar där men minns inte riktigt vad de kan ha kostat. Kan försöka kolla upp det i morgon om du vill.
annelito
CITAT (Blomstertanten @ 22-01-2008, 23:11) *
Kan försöka kolla upp det i morgon om du vill.

Ja gärna om du känner att du har lust!
Blomstertanten
CITAT (annelito @ 22-01-2008, 23:28) *
Ja gärna om du känner att du har lust!

Ska försöka komma ihåg , men skulle jag glömma får du påminna mej ! tongue.gif Är lite glömsk ibland !
annelito
CITAT (Blomstertanten @ 23-01-2008, 00:00) *
Ska försöka komma ihåg , men skulle jag glömma får du påminna mej ! tongue.gif Är lite glömsk ibland !

Räkna med det! wink.gif
Cassiopeia
Jag vet att de har sålt gamla pallkragar ute vid Stora Mellösa, där de odlar och säljer potatis och morötter. Jag brukade köpa hela nätsäckar med morötter där jättebilligt och då såg jag att de hade pallkragar med, men det var några år sedan nu. Vet inte om de har nu, men det är ju bara att ringa och höra.
ZaraP

Samma här, köpte pallkragar, inte morötter giggle.gif , där. Begagnade.
Flera år sen, minns varken pris eller exakta platsen tror det stod i Gula
sidorna i telefonkatalogen... inte mycket till hjälp, men lycka till i ditt
sökande!
Mvh Zara
Blomstertanten
Så där , nu har jag kollat !
Stället ligger vid Hjälmarvägen , mellan Scan och Nerikes maskin. man kan inte missa det , för man ser pallkragar i stora travar.
Hon mindes inte exakt vad dom kostade men trodde ca 60 kronor. Fanns i två olika storlekar o de hon köpte var de mindre. Under hundralappen för de större trodde hon.
annelito
Har ringt PALLINVEST på Hjälmarvägen här i Örebro och dom ger följande prisuppgifter:

Nya: 100 kr/st

Begagnade: 50 kr/st

Standardstorleken ligger på 800x1200 och dom har även såna på 800x1400 och dom kunde man oxå få för 50 kr/st.

Obehandlade och håller utomhus i ca 10 år.

Låter väl helt okej, eller?!
annelito
Och så en fråga angående att odla i pallkragar:

Om jag t ex ska odla zucchini, kryddväxter och annat smått som kan vara bra att få upp lite i höjd. Vad ska jag fylla upp dom med för jord? Finns det någon "standardjord" oavsett vad man odlar som funkar till alla växter? Eller ska man ha ner en viss procent av en jord och en viss procent av en annan?

Jag känner mig helt borta när det gäller val av jord, antagligen för att det är lite olika beroende på vad man ska odla...men kan det aldrig vara så enkelt som att "den här sorten funkar till allt!"?
Inga från Närke
CITAT (annelito @ 13-02-2008, 13:47) *
Och så en fråga angående att odla i pallkragar:

Jag känner mig helt borta när det gäller val av jord, antagligen för att det är lite olika beroende på vad man ska odla...men kan det aldrig vara så enkelt som att "den här sorten funkar till allt!"?

Hej
Jag odlar i pallkragar och har fyra på höjden för praktisk arbetshöjd, men jag ska nog lägga på till 5 i år känns bättre. I botten och 2-3 kraghöjd har jag den billiga påsjorden som man kan köpa 4-5 säckar för 100:-, det lager som ska vara överst kostar jag på lite bättre jord. Men jag vet de som bara använder den billigare och det fungerar också, så länge den är ny, sedan får man göra förbättring varje år innan man sår och då kan man ju blanda upp med kompostjord och gödsel m.m.
Lycka till.
annelito
CITAT (Inga från Närke @ 13-02-2008, 22:18) *
Hej
Jag odlar i pallkragar och har fyra på höjden för praktisk arbetshöjd, men jag ska nog lägga på till 5 i år känns bättre. I botten och 2-3 kraghöjd har jag den billiga påsjorden som man kan köpa 4-5 säckar för 100:-, det lager som ska vara överst kostar jag på lite bättre jord. Men jag vet de som bara använder den billigare och det fungerar också, så länge den är ny, sedan får man göra förbättring varje år innan man sår och då kan man ju blanda upp med kompostjord och gödsel m.m.
Lycka till.


Oj, 5 på höjden, då går det åt en hel del jord...

För en del plantor behövs det kalk och annat extra "tillskott", hur viktigt är det egentligen och är det lättare att misslyckas om man inte ger den jorden som plantan "kräver"?
kicki.p
När jag jobbade med att bygga butiker, hade vi ett h-e att bli av med pallkragar. Ingen ville hämta dem, och ingen ville betala för dem. Mitt tips är att skapa kontakter med centrumledare i storstadsregioner, så kan ni skaffa hur många pallkragar som helst utan någon som helst kostnad.
Intresserade kan skicka PM, så kan jag försöka förmedla kontakter.
Mvh/kicki.p
annelito
Igår köpte jag 10 st begagnade pallkragar hos Pallinvest som ligger på Hjälmarvägen här i Örebro. Dom hade "udda" mått och de jag köpte var på 125x75 cm. 25 kr/st!! Rena fyndet tycker jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon