Full version: Viktiga papper?
anna_rispan
Hoj!

Jag har för mig att det redan finns någonstans på forumet men jag hittar det inte.

Jag undrar hur länge man ska ha kvar "viktiga papper". Bankpapper, deklarationspapper, kvitton, försäkringspapper, PPM, andra pensionspapper??

Är det någon som vet nåt om detta?
Gillan
Jag tror det är minst tio år anna.
Anki på Öland
Om man tittar i mina lådor kan man tro att det är hela livet........ wacko.gif
Anki
anna_rispan
Hmm, autogiromedgivanden måste man kanske spara hela tiden? Jag måste nog knalla o köpa nya register.
Floppy
Är det företag så är det 10 år...privat personer är det annat...kommer inte ihåg hur lång tid men ett par år har jag för mig...
anna_rispan
Ja det är som privatperson jag undrar.
MariaS
Kvitton på utförda arbeten, (ex renoveringar) Lånehandlingar och deklarationer ska sparas i tio år. Övriga kvitton och handlingar sparas i två år.

För företag gäller tioårsregeln på ALLT
anna_rispan
CITAT
Några tumregler:
2 år: Kvitto på varor som du köpt. Du har två år på dig att reklamera ett fel enligt konsumentköplagen. Det gäller även arbeten som någon uträttat åt dig, som lagning av skor eller tv. Dyrare varor har ofta längre garantitid än två år, spara därför garantibevis och kvitto så länge garantin gäller.

3 år: Kvitton på betalda räkningar för exempelvis hyra, telefon, bensin, tandläkare. Kontokortsbetalningar och kontoutdrag (månadssammanställningarna från banken). Företag har tre år på sig att kräva betalning av dig.

8 år: Underlag för deklaration, som lönekontoutdrag, kvitton för utlägg, anteckningar. Skattemyndigheten kan be att få se dina kvitton i sex år efter att du deklarerat, vilket i sin tur kan vara två år efter inköpet. Spara också kontoutdrag, de gäller som bevis för kontokortsköp - det gör inte det tunna kvittona du får.
10 år: Kvitton på slutbetalda lån. Kvitton på arbete på fast egendom, till exempel badrumsrenovering, måleri eller golvläggning. Tillgodokvitton och presentkort är normalt giltiga i tio år, om inget annat anges.

För alltid: Huskvitton. Äger du ett hus och har betalat reparationer bör du spara kvittona så länge du bor kvar. Spara kvitton på fastighetsaffärer, en husköpare har tio år på sig att återkomma med krav om det upptäcks dolda fel.


Jag hittade det ovan. Vad menar de med underlag för deklaration? Kan jag råka ut för en koll? Räcker det med de kontrolluppgifter man får inför deklarationen?
Floppy
CITAT (MariaS @ 21-01-2008, 13:59) *
Kvitton på utförda arbeten, (ex renoveringar) Lånehandlingar och deklarationer ska sparas i tio år. Övriga kvitton och handlingar sparas i två år.

För företag gäller tioårsregeln på ALLT

Japp...det var så det var...kom ihåg att det skilde sig lite mellan företag och privatperson...
Bee
Jag har ett tillägg utöver arkiveringsregler: (f*n vad jobii mtt nya tangentbordd är. Alla knapptryckningar kommer inte med och andra komer med av bara farten)

- Det här är inte så kul men i vissa fall nödvändigt: Det är bra att spara kvitton på störrre inköp om man är sambo. Skulle något inträffa som innebär samboendets upphörande (det tar slut eller den andre dör) så kan man behöva bevisa att just den prylen är inköpt av mig. Gäller även om man har samboavtal.


Sen har jag en annan viktig fråga: Hur/var sparar man info om sin dator och alla produktnycklar, inloggningsgrejer mm?? Dethär har blivit väldigt aktueollt sen jag bytte dator. Idag fick jag mitt nya Outlook tex och när det skulle aktiveras frågade dom efter det lösenord jag fått från min bredbandleverantör. Var fasen hade jag det? Det blev att ringa till Bredbandsbolaget. Fick iofs prata med en trevlig kille som hjälpte mig men ändå - jag skulle ha sparat uppgifterna på ett ställ jag kunde nå efter några år. En pärm A-Ö i kronologisk ordning hade inte hjälpt här.
Hur gör ni andra med såna här viktiga saker?
flower
kanske inte det mest välstrukturerade sättet men jag har en anteckningsbok vid min dator, där jag antecknar alla lösenord och andra viktiga komihåg som har med datorn att göra.. har fungerat för mig..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon