Bee
Jag har bytt dator. Det var inte självklart. Den "gamla" var inte så gammal, den var tre år.
Nu var det så att en av våra ännu äldre datorer hade vi placerat hos min far där den användes av inte bara min far men också av min ena son som bor halva tiden hos honom. På senare tid har det kommit rätt mycket klagomål om den datorn. Och den var så gammal så att göra ngt med den vore som "spray perfume on a dead horse".
Så jag köpte mig en ny dator och snart står min Dell hos min far. Snyft. Jag gillade Dellen.
Men den nya! Ja för det första - det nya tangentbordet är finfint men knapparna sitter annorlunda! Det blir att lära nytt. Det är en HP jag köpt, HP Slimline 3220 heter den. 19-tums skärm och litet torn. Tornet är jättelitet! En tredjedel av ett "normalt". Därmed platsar det på skrivbordet i stället för på golvet.
Jag lär få söka på gamla tråda om Windows Vista för dom trådarna läste jag inte när dom var aktuella.

Att jag köpte dator i förtid var ju en sorts hjälp till i första hand sonen. Nu får han en dator som funkar, är modern och funkar utan några konstigheter (inga gamla virus som ligger och spökar).
Hade ni gjort samma ? Dvs köpa nytt för att hjälpa barnen (och/eller era gamla föräldrar) eller hade ni köpt nytt till dom?
Jag vill inte säga att jag är kluven men tanken på ny dator har ju faktiskt dykt upp. Det här med hyrdator gör ju att folk bytt var trejde år. Maken har på så sätt alltid haft fräscha datorer medan jag fått ärva. Dell:en var min första "egna" dator. Och nu har jag en alldeles sprillans ny! smile.gif - nej det räcker inte - biggrin.gif skall det vara!
(fast fasen va jobbigt det nya tangentbordet är!)
mamamaggan
Ja du , överlåta gammalt eller köpa nytt till barn/föräldrar ?! Beror på deras behov. Här hemma får jag hacka på den gamla datorn , fast med stor platt skärm, medan sonen fått ta den nya burken. Det han håller på med kräver en bra dator så...........

När den äldste sonen flyttade fick han en gammal , men väl fungerande , TV av mamma. När den gick sönder , ett par veckor innan hans födelsedag , fick han en sprillans ny ! Ska väl kanske tillägga att han studerade och inte hade råd att köpa TV själv!

Vad gör man inte för sina barn ?!
Pirum
Möjligen kan du ju ta och behålla det gamla tangentbordet om du är van med det och tycker det är bättre:)

Jag har en dator som jag köpte förra året. En uppskattning är att tangentbordet jag skriver just nu på har hängt med sedan, tja, 1999 smile.gif
Bee
Jamenvisst är det så att tangentbord blir personliga - man vet var man har sina knappar biggrin.gif

Tack för tipset Pirum - jag skall fundera på om inte det här nya trådlösa (lär dra batterier) får följa med Dellen! Qwerty sitter på samma ställe men Home-end-delete mm sitter annorlunda. Dessutom sitter tangenterna tightare. (Enter och Delete sitter farligt nära varandra)
Netha
Så skulle jag också gjort ... nog vill jag själv ha den nyaste. tongue.gif (fast jag har även köpt ny till dotter)

Trådlöst tangentbord/mus har jag och skulle aldrig byta ut mot "tråd"
Laddningsbara batterier sparar både pengar och miljö ... kostar ca 200kr för laddare + 4 batterier ... håller i flera år.
Se iså fall till att batterierna har 2500 mAh ... de håller längre tid än 2000mAh, har jag märkt. (kostar lika)
Anki på Öland
Har samma problem med mitt tangentbord fast på andra sidan - caps lock och a sitter så nära att jag fortfarande efter drygt ett år slår över till stora bokstäver jätteofta när jag skall skriva a......
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon