Full version: Inte mycket
Ciczi
Hej

I lördags körde jag bil och konstaterade att när jag hade ett par hundra meter hem så började bensinsymbolen att lysa. Dvs att den var nere på reservtank. Så jag körde hem och ställde bilen och sedan har den stått stilla hela söndagen och nu precis meddelade sambon något argt att bilen var snustorr... shy.gif

Ojdå... giggle.gif det var inte mycket till reservtank det. Så nu är sambon på en cykel på väg till en mack för att köpa en dunk med lite bensin i så han kommer till närmaste mack...

Förra gången jag råkade ut för att bensinsymbolen började lysa under körning hade jag dryga milen till närmaste mack och då var det inga problem...

Ciczi
Gossen Ruda
Det kan finnas ett par naturliga förklaringar. Om bensinpumpen sitter vid motorn kan det inträffa att röret till bensintanken töms och då kan det vara svårt för pumpen att suga upp bensinen igen. Om bilen inte står helt rakt kan bensinrörets mynning hamna ovanför bensinen med samma resultat. Sen kan ju bensinen avdunsta långsamt men knappast på vintern.
Tobe3
Lite skumt på den bilen.
Brukar vara en fem till tio liter i reserv när lampan börjar lysa.
Har du garanti kvar så borde du besöka bilfirman och låta de undersöka saken.
Alba
Oj...jag ser bilden framför mig.....din sambo på cykel i jetfart ranting.gif ranting.gif
Tur att du inte möter honom just nu. rotfl.gif
Tosan
Inte som på min bil, jag har nog minst 15 liter kvar när lampan börjar blinka... Lite farligt det med, för man vet ju att reserven är stor...
Myosotis
Jag kör aldrig någonstans utan reservdunk! Inte nog med att jag är tankspridd, nu har jag dessutom en bil med trasig bensinmätare.
Ciczi
CITAT (Tobe3 @ 28-01-2008, 09:32) *
Lite skumt på den bilen.
Brukar vara en fem till tio liter i reserv när lampan börjar lysa.
Har du garanti kvar så borde du besöka bilfirman och låta de undersöka saken.


Tror faktiskt på Gossens förklaring med att den stått lite snett och så. Det gick bara i 48 liter vid tankningen sedan och den rymmer ca 55 enligt specifikationen så lite soppa var det nog allt kvar... :-)

Ciczi
Ralf
CITAT (Ciczi @ 28-01-2008, 11:11) *
Tror faktiskt på Gossens förklaring med att den stått lite snett och så. Det gick bara i 48 liter vid tankningen sedan och den rymmer ca 55 enligt specifikationen så lite soppa var det nog allt kvar... :-)

Ciczi

Hade kanske räck för sambo o rulla bilen till plan mark.
Tosan
CITAT (Ciczi @ 28-01-2008, 11:11) *
Tror faktiskt på Gossens förklaring med att den stått lite snett och så. Det gick bara i 48 liter vid tankningen sedan och den rymmer ca 55 enligt specifikationen så lite soppa var det nog allt kvar... :-)

Ciczi


Om man väl fått soppatorsk så är det många bilar som inte orkar suga i sig om det blir mindre än 5 liter i tanken, du hade ju då antagligen bara 2 liter kvar när du parkerade och då är risken rätt stor att det runnit ur ledningen så den inte orkat suga åt sig.

I cadillacen har vi alltid reservdunk med oss, där stämmer mätaren bara ibland, och den visar full tank när den är full, sen faller den ner och fungerar mellan halv och kvarts ungefär, sen visar den tom ett bra tag för att sen visa full igen när den är tom. Då gäller det att komma ihåg hur många ggr den hunnit vända crazy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon