Full version: Tillsatser i maten
Sidor: 1, 2
carita
Håller som bäst på att läsa boken "Den hemlige kocken"

http://www.hemligekocken.se/

och jag förundras över alla tillsatser som finns i de flesta matprodukter, i genomsnitt äter vi 6-7 kg tillsatser per år!!

Burger Kings jordgubbsmilkshake innehåller inte mindre än 48 svåruttalade komponenter (bensylacetat, dipropylekton, metylcinnamat, fenytylalkohol, anisylformiat osv.....)

Vanillin=utvinns ur lignin som finns i ex rutten gran, använd istället för den dyra äkta vaniljen i ex glass, bakverk...

Rökt skinka röks oftast inte utan det tillsätts rökarom istället, blir ett mycket lägre kilopris då för producenterna (3:50 kr/kg), skulle producenterna fråga mig så skulle jag gärna betala 5 kr extra för att få skinkan rökt på "riktigt", det tillsätts ju en massa andra saker i skinkan också för att få ner kilopriset (för producenterna) så de måste tillsätta smakförsärkare E 621, ett ämne vars syfte är att göra smaklösa livsmedel lättare att få ner.

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/ka...er/glutamat.htm

Fenja
Tur att man börjar bli så gammal att man behöver allt konserveringsmedel och alla tillsatser man kan få wink.gif
Mvh
Fenja
LadyG
Köp inte sådant som innehåller E620-625 (glutamat i olika former). Det räcker inte hela vägen, men en bit.

http://www.shenet.se/referens/enummer.html

Vill man slippa en del tillsatser kan man laga maten själv från obehandlad råvara. Kräver lite mer kunskap än att värma en färdigrätt, men blir nyttigare i längden.

Fast om man lagar maten själv får man ju se till att ingredienserna inte innehåller en massa E-nummer istället, annars kan det ju vara.
Anki på Öland
När jag började äta LCHF började jag samtidigt läsa och lära om innehåll i mat och tillsatser och ju mer man lär sig ju mindre finns att äta tongue.gif
Håller mig numera till så "ren" mat som det möjligtvis går att få. Så lite E-tillsatser som möjligt, absolut inte smakförstärkare, härdat fett eller transfetter....... Så det blir mycket läsa i affären numera! wacko.gif
OK, jag har levt och mått bra under ungefär 2/3 av mitt liv fast jag ätit utan att kolla innehållsförteckningar, men dels tror jag inte det var så mycket sk*t i maten förr och dels kan jag ju göra så gott jag kan för att få må bra också sista 1/3-delen smile.gif
Har inte läst boken ännu men hört om den och står i kö för att få låna den.
Anki
torvan
Jag äter också enligt LCHF sen ett par månader tillbaka.
Min bror håller på att lära mig att tänka om och det är
inte lätt med all skit som tillsätts vår mat.
Tyvärr var det jättesvårt att "leva rätt" när jag var
i USA. Där går ju knappt att hitta rena råvaror.
Allt var ju hel eller halvfabrikat för att inte prata om den
färdiga snabbmaten som var så billig.
Dessutom är allting fat-free eller light. Det tog mig och
dottern flera turer innan vi hittade vispgrädde. Den stod
undangömd och var så liten så den knappt syntes.
Och inte var den så fet heller laugh.gif torvan
Piccante
Något jag har märkt ( jag läser alltid innehållsförteckningen på allt) är att producenterna gärna "döljer" tillsatserna. Detta är säkert inte förbjudet på något sätt för de finns ju ändå angivna men det blir svårare för konsumenterna.

Så man kan inte "bara" undvika E-nummer för ibland skriver man det utan e-nummer.

Natriumglutamat = kan heta smakförstärkare i innehållsförteckningen.

Härdad vegetabilisk olja = kan vara vad som helst nästan, ofta den onyttiga och miljömässigt dåliga palmoljan.

Aromämne: kan vara massa E-nummer, syntetiskt tillverkade aromer

Aspartam = sötningsmedel
LadyG
Om en produkt innehåller aspartam måste det stå "innehåller en fenylalalinkälla" enligt lag, eftersom det finns en del som kan dö av det.
cic
CITAT (Fenja @ 29-01-2008, 13:23) *
Tur att man börjar bli så gammal att man behöver allt konserveringsmedel och alla tillsatser man kan få wink.gif
Mvh
Fenja

rotfl.gif
Piccante
CITAT (LadyG @ 29-01-2008, 15:06) *
Om en produkt innehåller aspartam måste det stå "innehåller en fenylalalinkälla" enligt lag, eftersom det finns en del som kan dö av det.

Japp! men jag har sett på juice att man skriver sötningsmedel, sen i det finstilta står det innehåller en fenylalanin källa, som allergiinformation ( för det är väl en form av överkänslighet mot det?). Men om man vill undvika aspartam för att man är orolig så säger inte "sötningsmedel" mycket för det finns ju flera olika syntetiska sötningsmedel. Jag kollar om det står om fenylalanin för då vet jag att det avser aspartam men alla känner kanske inte till det? Det är det jag menar att man med ordval kan dölja lite vad det innehåller. Skriver man konserveringsmedel eller smakämne istället för E-*** så låter det inte som massa syntetiskt jox.
LadyG
"När aspartam bryts ned frigörs bland annat aminosyran fenylalanin. Det finns människor med en medfödd rubbning i ämnesomsättningen som gör att de har en begränsad förmåga att bryta ned fenylalanin. Sjukdomen kallas fenylketonuri, eller PKU, och den ärvs från båda föräldrarna. Denna oförmåga att bryta ned fenylalanin gör att aminosyran kan ackumuleras i sådan mängd att det blir skadligt. Speciell risk finns för foster, spädbarn och små barn hos vilka höga halter av fenylalanin kan leda till försämrad utveckling och även hjärnskador." (SLV)

Om man lider av PKU känner man nog till att det är fenylalalin (E951, aspartam eller NutraSweet - kärt barn har många namn) man inte tål.

fast jag förstår vad du menar. Det ställer lite krav på att man tar sig tid att sätta sig in i det där med livsmedel, kost och nräingslära. Och hur många hinner det nu för tiden?
carita
Vad mycket läsvärt...har oftast handlat medvetet (undvikit vissa "ämnen") men med två småbarn med sig, så har det väl slunkit ner en massa tillsatser... men nu har jag gett mig den på att jag ska lära mig detta!

Nästa gång ska jag till affären ensam med en lång lapp med tillsatser som inte ska hamna i min varukorg.

I helgen gjorde jag EGEN bearnaisesås, det var ju inte så svårt, varför har man inte gjort det tidigare? De man köper i påse, på dom står det att de innehåller förtjockningsmedel först (dvs mest av) min innehöll nog mest smör... men GOTT var det!

Jag vill att mina barn ska ha "rena" produkter, vem vet vad dessa tillsatser kommer att orsaka i framtiden??

Piccante
CITAT (carita @ 29-01-2008, 16:48) *
Vad mycket läsvärt...har oftast handlat medvetet (undvikit vissa "ämnen") men med två småbarn med sig, så har det väl slunkit ner en massa tillsatser... men nu har jag gett mig den på att jag ska lära mig detta!

Nästa gång ska jag till affären ensam med en lång lapp med tillsatser som inte ska hamna i min varukorg.

I helgen gjorde jag EGEN bearnaisesås, det var ju inte så svårt, varför har man inte gjort det tidigare? De man köper i påse, på dom står det att de innehåller förtjockningsmedel först (dvs mest av) min innehöll nog mest smör... men GOTT var det!

Jag vill att mina barn ska ha "rena" produkter, vem vet vad dessa tillsatser kommer att orsaka i framtiden??

För några år sedan fick jag en E-nummer nyckel i fickformat, en liten folder i kreditkortstorlek med alla E-nummer och deras vanliga namn. Tror det var livsmedelsverket som hade gjort dem o delade ut till konsumentupplysare o andra. Egentligen borde man ha en sådan i fickan/ plånboken när man handlar men jag har inte sett några på något år. Någon som vet om de finns att få tag i ????
*Stintan*
Äter också LCHF och det tar lååång tid att handla nu för tiden. Försöker köpa så ren mat som möjligt som inte har en massa tillsatser.
LadyG
E-nummernyckeln finns att beställa från Livsmedelsverket (gratis)

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.a...;epslanguage=SV

http://webbutiken.slv.se/articles/category...desc=Tillsatser
Piccante
CITAT (LadyG @ 29-01-2008, 16:57) *

Så bra att den finns än. Tyvärr är den tillfälligt slut och går inte att beställa crying.gif Får göra som jag har gjort hittills och sätta mig vid datorn med förpackningarna och kolla e-nummer på deras sajt istället.
LadyG
CITAT (Markus_H @ 29-01-2008, 17:05) *
Så bra att den finns än. Tyvärr är den tillfälligt slut och går inte att beställa crying.gif Får göra som jag har gjort hittills och sätta mig vid datorn med förpackningarna och kolla e-nummer på deras sajt istället.


Men ladda hem pdf:en och skriv ut då? länken till pdf:en finns på samma sida :-)
bear
Mosad och torkad potatis (89%), mjölkpulver, salt, gräddpulver, stabiliseringsmedel (E471 [vegetabiliskt] och E450), smörarom, vitamin C, antioxidationsmedel (E223 och E304) samt svartpepparextrakt. Till 100 g potatismospulver har använts 86 g mosad och torkad potatis vilket motsvarar 460 g färskt, skalad potatis.

av denna industriella process blir kokt mosad potatis senare torkad Felix pulvermos .............både dyrt och ä...igt.

tycker det blir en lång och dyr omväg för att äta potatismos.......


eller skala några potatisar
dela i mindre bitar
koka några minuter
mosa tillsätt kryddor smör eller margarin o mjölk

Betydligt billigare gött mos.......

Valet är ditt...........

vadå inte tid..............
renate
Det är en halv vetenskap att handlar livsmedel idag.Jag äter ingen speciell diet men vill ha så rena råvaror som möjligt.Köper ytterst sällan ferdigmat,en pizza ibland.Gör all mat själv.Men står och kollar varenda förpackning efter konserverings medel gör jag nog inte.Sötningsmedel undviker jag.Förstår inte varför folk lägger sötningspiller i sitt kaffe eller te,det är väl hälsosamer med en sked honung eller tom en bit socker.
Piccante
CITAT (bear @ 29-01-2008, 17:29) *
Mosad och torkad potatis (89%), mjölkpulver, salt, gräddpulver, stabiliseringsmedel (E471 [vegetabiliskt] och E450), smörarom, vitamin C, antioxidationsmedel (E223 och E304) samt svartpepparextrakt. Till 100 g potatismospulver har använts 86 g mosad och torkad potatis vilket motsvarar 460 g färskt, skalad potatis.

av denna industriella process blir kokt mosad potatis senare torkad Felix pulvermos .............både dyrt och ä...igt.

tycker det blir en lång och dyr omväg för att äta potatismos.......
eller skala några potatisar
dela i mindre bitar
koka några minuter
mosa tillsätt kryddor smör eller margarin o mjölk

Betydligt billigare gött mos.......

Valet är ditt...........

vadå inte tid..............

Detta innehöll pulvermoset;
E471 = Mono- och diglycerider av fettsyror
E450 = Natrium-, kalium- och kalcium-difosfater
antioxidationsmedel (E223 och E304) = Natriumdisulfit och Askorbylpalmitat, askorbylstearat

Inget av detta tillsätter jag mitt hemlagade mos???

LadyG
CITAT (Markus_H @ 29-01-2008, 17:50) *
Detta innehöll pulvermoset;
E471 = Mono- och diglycerider av fettsyror
E450 = Natrium-, kalium- och kalcium-difosfater
antioxidationsmedel (E223 och E304) = Natriumdisulfit och Askorbylpalmitat, askorbylstearat

Inget av detta tillsätter jag mitt hemlagade mos???


Jag tror det var precis det Bear menade, att eget mos är bättre.
Piccante
CITAT (LadyG @ 29-01-2008, 17:53) *
Jag tror det var precis det Bear menade, att eget mos är bättre.

Jo så förstod jag det oxå. Jag tyckte bara det var intressant att slå upp e-numren och se vad det innehöll. Alla e-nummer måste inte vara "farliga" tillsatser, även rödbetssaft (färgämne) har ett e-nummer men det är intressant att se hur mkt konstigt man tillsätter?
LadyG
CITAT (Markus_H @ 29-01-2008, 18:24) *
Jo så förstod jag det oxå. Jag tyckte bara det var intressant att slå upp e-numren och se vad det innehöll. Alla e-nummer måste inte vara "farliga" tillsatser, även rödbetssaft (färgämne) har ett e-nummer men det är intressant att se hur mkt konstigt man tillsätter?


Aha, det var så du menade. Ja visst är det lustigt att tillsatser, alla tillsatser, har ett nummer (även de som inte är konstgjorda).

Att de inte skriver rödbetssaft istället? Det låter ju godare än E-nånting..!
Anki på Öland
CITAT (LadyG @ 29-01-2008, 13:26) *
................E620-625 (glutamat i olika former)..................

Står MSG ibland också..... låter ju harmlöst när man letar efter E:n.....
Anki
mamamaggan
CITAT (LadyG @ 29-01-2008, 18:42) *
Aha, det var så du menade. Ja visst är det lustigt att tillsatser, alla tillsatser, har ett nummer (även de som inte är konstgjorda).

Att de inte skriver rödbetssaft istället? Det låter ju godare än E-nånting..!



Det finns säkert en mening till varför man gör så. Kanske att om man döljer allt "konstgjort" under E-nummer och allt naturligt under sitt rätta namn så blir det lättare för oss konsumenter.

Det kan ju vara så att livsmedelsverket kräver att de måste E-numreras.

Tack för länkarna , har varit in och skrivit ut en lista över E-numren ! tummenupp.gif
LadyG
CITAT (Anki på Öland @ 29-01-2008, 21:59) *
Står MSG ibland också..... låter ju harmlöst när man letar efter E:n.....
Anki


Just det ja, monosodium glutamat och inte kort för message eller madison square graden (det tog ett tag innan jag hängde med på den) biggrin.gif

Kan vara bra att komma ihåg!

CITAT (mamamaggan @ 29-01-2008, 22:06) *
Det finns säkert en mening till varför man gör så. Kanske att om man döljer allt "konstgjort" under E-nummer och allt naturligt under sitt rätta namn så blir det lättare för oss konsumenter.

Det kan ju vara så att livsmedelsverket kräver att de måste E-numreras.

Tack för länkarna , har varit in och skrivit ut en lista över E-numren ! tummenupp.gif


Står så gärna till tjänst smile.gif

Men jag är inte säker på att alla E-nummer måste skrivas ut? Namn eller nummer är det väl?
Piccante
CITAT (mamamaggan @ 29-01-2008, 22:06) *
Det finns säkert en mening till varför man gör så. Kanske att om man döljer allt "konstgjort" under E-nummer och allt naturligt under sitt rätta namn så blir det lättare för oss konsumenter.

Det kan ju vara så att livsmedelsverket kräver att de måste E-numreras.

Tack för länkarna , har varit in och skrivit ut en lista över E-numren ! tummenupp.gif

Förmodligen är det någon internationell/ europeisk standard de följer med E-nummer. Ibland ser man ganska konstiga översättningar på innehållsförteckningar så det finns väl ett syfte att ange tillsatser efter en standard.

Men visst är det förvillande ibland för oss konsumenter när ett E-nummer kan vara klorofyll eller karoten (båda färgämnen) som vi får i oss naturligt via frukt o grönt men andra E-nummer kan vara helt syntetiska. Jag föredrar ju själv att det står namn på tillsatser men det kräver kanske större förpackningar då?
mamamaggan
CITAT (Markus_H @ 29-01-2008, 22:19) *
Förmodligen är det någon internationell/ europeisk standard de följer med E-nummer. Ibland ser man ganska konstiga översättningar på innehållsförteckningar så det finns väl ett syfte att ange tillsatser efter en standard.

Men visst är det förvillande ibland för oss konsumenter när ett E-nummer kan vara klorofyll eller karoten (båda färgämnen) som vi får i oss naturligt via frukt o grönt men andra E-nummer kan vara helt syntetiska. Jag föredrar ju själv att det står namn på tillsatser men det kräver kanske större förpackningar då?


Jo det kräver nog större förpackningar.

Det skulle jag välkomna p g a att jag har så svårt att se den lilla lilla myrskriften ( my-skriften?) . Varför finns det inte förtsoringslas i affärerna ? Eller frågeterminal för innehåll ?

Har i dagarna köpt en bok , Supermat av Helena Nyblom som är läkare ,som verkar väldigt intressant. Har inte hunnit läsa så mycket än men hon skriver om varför det är bra att äta vissa saker , d v s vad som händer i kroppen. Jag tycker det verkar bra att ha det samlat på ett ställe .
Berith
Aktuellt ämne - sötningsmedel i svenska sjöar.
gunvor
CITAT (Markus_H @ 29-01-2008, 17:05) *
Så bra att den finns än. Tyvärr är den tillfälligt slut och går inte att beställa crying.gif Får göra som jag har gjort hittills och sätta mig vid datorn med förpackningarna och kolla e-nummer på deras sajt istället.



Jag försöker kolla på förpackningarna - det resulterade i att jag slängde ett par dressingflasor som stod i kylen. Problemet är ju att väldigt mycket av informationen på burkar o förpackningar är så finstilt att jag inte klarar av att läsa det - har faktiskt mailat ett par fabrikanter och bett dom skriva vad saker innehåller - dom enda som svarade var Fazer - undrade lite över julvörten!
te jag letar efter i första hand är E621
ang den så skriver "den helmnlige kocken" att det är en smakförstärkare som tillsätts därför att produktens råvaror är av så usel kvalitet att all deras smak försvunnit i tillverkningsprocessen!
Bee
Man undrar ju varför alla tillsatser behövs. Är det för att man använder billigare råvaror?

Det får mig i alla fall att minnas ett uttalande av Marit Olsson för många år sen. Det var när kravodling och Ekomat låg i sin linda. Hon tyckte inte att vi behövde särskild hälsomat. "ALL mat skall vara hälsosam!" sa hon. Utvecklingen tycks ha gått åt andra hållet.
Lill Kaja



CITAT
jag letar efter i första hand är E621
ang den så skriver "den helmnlige kocken" att det är en smakförstärkare som tillsätts därför att produktens råvaror är av så usel kvalitet att all deras smak försvunnit i tillverkningsprocessen!



Mononatriumglutamat (monosodium glutamat), også kjent som MSG, Ve-tsin eller E621
Piccante
CITAT (Berith @ 30-01-2008, 08:20) *
Aktuellt ämne - sötningsmedel i svenska sjöar.

Det ger ordet sötvatten en helt ny innebörd, snart smakar väl sjövattnet socker dunno.gif Det stod att det är okänt hur suckralos påverkar andra organismer men jag har för mig att det stod om det i tdiningarna för ett tag sedan då det började bli vanligare i livsmedel att man såg vissa faror med det?
LadyG
"Enligt Naturvårdsverkets uppskattningar sprids mellan fem och sex ton sukralos i svenska sjöar och vattendrag varje år. Eftersom ämnet bryts ner långsamt i naturen, menar Naturvårdsverket att fiskar och andra vattenlevande djur kan påverkas.

– Eftersom halterna ökar över tiden finns det en risk att det når en toxisk gräns där arter faktiskt påverkas, säger Andreas Woldegiorgis.

Arla uppger till SvD att de noga följer frågan men att de ännu inte tagit del av rapporten."


Ämnet (som inte normalt förekommer naturligt) i sig är ofarligt, men som med alla ämnen finns det en gräns för när även ett ofarligt ämne blir giftigt.
*Stintan*
Det verkar som om livsmedelsfabrikanterna fortfarande tror att kunderna vill ha skräpet i maten.
Tyvärr finns det alltför många som inte bryr sig ett dugg om vad varorna innehåller.
Alla måste ha mat och vill må bra så jag tycker att det är märkligt att man bryr sig mer utan bara låter det fortgå att lura i människor en massa skräp.
LadyG
Det finns ju alltid de som köper på extrapris utan att närmare fundera på vad det är de stoppar i foderluckan, och de är i majoritet idag. Det är dem matfabrikanderna lever på. Här på Odla verkar det vara lite motvals mot verkligheten (eller så är inte alla helt ärliga, men det är ni väl?) för det verkar sm väldigt många är medvetna om att kemikalier i maten inte är bra och det är många som försöker äta rätt.

Undrar hur många som regelbundet hellre satsar på ekonogiskt när det finns, även om det blir dyrare?
*Stintan*
En liten omröstning kanske flirting.gif

Kanske är det just odla-intresset som gör att vi tänker mer på vad vi stoppar i oss unsure.gif
LadyG
Inte omöjligt, är man intresserad av att odla saker kanske det ökar intresset för mat? Om man odlat sin egen tomat och provätit den är man inte lika förtjust i affärernas vattniga diton i fortsättningen smile.gif
mamamaggan
Vi såg det där om sötningsmedlet på TV i morse. Min man sa så här " Jaha här går man och köper ketchup utan socker men inte f-n tänker man på att kolla om det finns sötningsmedel i den. Det känns ju som om innehållet ska vara just osockrat , d v s utan även sötningsmedel men då hade man fel".

Ibland är man just så aningslös , iaf vi.
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 30-01-2008, 11:50) *
Vi såg det där om sötningsmedlet på TV i morse. Min man sa så här " Jaha här går man och köper ketchup utan socker men inte f-n tänker man på att kolla om det finns sötningsmedel i den. Det känns ju som om innehållet ska vara just osockrat , d v s utan även sötningsmedel men då hade man fel".

Ibland är man just så aningslös , iaf vi.


Jo men har man bara kommit på det så kanske man kollar nästa gång.
Mer upplysning och information behövs det tycker jag.
LadyG
Visst är det lömskt av dem att göra så?

Jag föredrar den här istället:
http://www.felix.se/produkter_detalj.asp?produkt_id=06509

Men det är inte alla butiker som har den. Dumt!
Piccante
Just suckralos fick väl ett stort genomslag i livsmedelsbranschen när det rådde "sockerhysteri" för ett tag sedan. Jag ska inte lägga mig i huruvida det går att bli sockerberoede eller inte för jag vet att det används olika definitioner om beroende av föda. Men det finns två alternativ om vi anser att vi får i oss för mycket socker;

antingen ersätter man det med sötningsmedel eller så blir produkterna osockrade eller "lågsockrade". Många tror nog att produkten märkt "utan socker" just är osötad men i själva verket är det då suckralos eller annat sötningsmedel tillsatt istället.

Måste alla produkter vara så väldigt söta ? Tycker faktiskt att vissa smakar för sött och konstgjort när smaken döljs av det överdrivet söta.
mamamaggan
CITAT (LadyG @ 30-01-2008, 11:55) *
Visst är det lömskt av dem att göra så?

Jag föredrar den här istället:
http://www.felix.se/produkter_detalj.asp?produkt_id=06509

Men det är inte alla butiker som har den. Dumt!


Nej alla har ju inte den , dumt som sagt var.

Jo du stintan , det är bra att det dyker upp sådant här på flera ställen så att man lär sig.
LadyG
Hemköp i Sumpan som jag handlar ofta på, lyssnar faktiskt och tar in ekologiska alternativ. fast de är ju så stora att de "har råd" med det s a s, de kan chansa lite eftersom de har marginaler. En liten lokal handlar har nog inte det svängrummet helt enkelt utan måste köra på produkter som garanterat säljer så mycket som möjligt.

Men jag tror på konsumentmakten ändå, ställer vi bara tillräckligt hårda krav måste affärerna reagera till sist.
Henrik_
suckralos pratade dom om på tv för ett tag sen, det passerar oförändrat genom kroppen och reningsverken kunde inte ta hand om det...

Ett tag fanns det en ketchup med mindre socker, det sockret man tog bort ersattes med sötningsmedel...
Den kanske dom har slutat med nu?

Det här programmet ni pratar om, vilken kanal var det på? går det i repris?
mamamaggan
CITAT (Henrik_ @ 30-01-2008, 12:19) *
suckralos pratade dom om på tv för ett tag sen, det passerar oförändrat genom kroppen och reningsverken kunde inte ta hand om det...

Det här programmet ni pratar om, vilken kanal var det på? går det i repris?



Vi såg det på nyhetssändning i Gomorron Sverige på TV1. Delar av det programmet går ju i repris i em kl 16.00 men inte hela så man vet inte vad som kommer upp.

CITAT (LadyG @ 30-01-2008, 12:08) *
Hemköp i Sumpan som jag handlar ofta på, lyssnar faktiskt och tar in ekologiska alternativ. fast de är ju så stora att de "har råd" med det s a s, de kan chansa lite eftersom de har marginaler. En liten lokal handlar har nog inte det svängrummet helt enkelt utan måste köra på produkter som garanterat säljer så mycket som möjligt.

Men jag tror på konsumentmakten ändå, ställer vi bara tillräckligt hårda krav måste affärerna reagera till sist.



Har för mig att Konsum här har den , de brukar faktiskt vara föregångare när det gäller Krav-märkt här.

Visst finns det konsumentmakt , kolla bara på t ex det här med oblekt toapappaer. Går aldrig sa tillverkarna , ingen kommar att köpa det , men det är ju bara att kolla hur det blev.
Berith
CITAT (Berith @ 30-01-2008, 08:20) *
Aktuellt ämne - sötningsmedel i svenska sjöar.

Jag länkade till SVT här, och där kan man också se sändningen.
Henrik_
Jaha.. perfekt, tack smile.gif
*Stintan*
Gillar inte alls att det tillsätts en massa socker eller sötningsmedel i maten.
mamamaggan
CITAT (Stintan43 @ 30-01-2008, 12:28) *
Gillar inte alls att det tillsätts en massa socker eller sötningsmedel i maten.



Nej inte jag heller. Såg ett program på TV i höstas där en kvinnlig professor propagerade för att vi skulle t ex koka vår saft och sylt själva för då vet vi hur mycket socker som finns i . Dessutom kunde vi utan vidare halvera den sockermängd som står i gamla recept , saften och sylten håller sig ändå. Hon pratade också om att många i dag låter sina barn dricka läsk men inte saft för det var så mycket socker i saften ! slap.gif
Anki på Öland
Stod och läste på sytburkar idag. Önos skyltar med "inget tillsatt socker" på burkarna - men att det är både aspartan och suckralos i skyltade dom inte om....... hittade däremot Önos 100% som inte hade socker eller articifiellt sötningsmedel tillsatt utan den var sötad med druvjuice.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon