Rullan
Det här verkar spännande! Tänk att hitta ett helt gäng pallkrageodlare på samma gång! Helt enkelt super!!!

Jag sitter i rullstol sedan några år tillbaka och har förr odlat nästan hur mycket som helst, men av förklarliga skäl har det legat på is ett tag. Tappade helt enkelt sugen att odla helt och hållet och gjorde mig till och med av med de flesta krukväxterna på grund av att det blev för jobbigt att hålla på med dem som förr.

Nu har dock mina gröna fingrar vaknat till liv igen och jag vill börja så smått igen. Då kom tankarna på att odla i pallkragar och nästan på en gång hittade jag till er.

Här har jag redan hittat mycket smått och gott, och vill passa på att tacka för alla goda råd och tips redan nu!

Men jag undrar samtidigt om någon av er har kommit i kontakt med folk som sitter i rullstol och vill odla själva? Båda mina armar och händer fungerar som de ska, och huvudet är detsamma som förr, förutom att ålderns glömska börjar smyga sig på. (Viskar: fyller 50 i sommar...) smile.gif Något speciellt som rulle-folk bör tänka på, mer än att det finns gott om plats runtom?

Med vänlig hälsning

Lizzie
Maria_z5
Hej Lizzie!

Jag har ingen erfarenhet av rullisar som odlar själv men jag har sett en rehabträdgård på ett sjukhus.
Alltihop var ju upphöjt för att passa rullstolsbundna, rundade hörn, inte allt för djupa rabatter o s v.
På Danderyds sjukhus var det där, tror jag men det finns säkert på fler ställen.

Jag vet inte om jag var till någon hjälp?

Hoppas du är igång snart igen med dina odlingar. rose.gif

/Maria
anna_rispan
Glöm inte att tänka ut nåt smidigt för att vattna. Jag tycker det kan bli trassligt som har två ben att använda. Jag kan hoppa och kliva o dra åt olika håll om det behövs. men kanske det blir bökigt med en trilskande slang när man sitter i rullstol??
*Ulrica*
Välkommen till Odla, Lizzie!

Du kanske redan har sett dessa, men här är några länkar jag hittade:

Spinalistips för trädgård

Om boken "Möjligheternas trädgård"

Själv har jag ingen erfarenhet så jag kan tyvärr inte hjälpa dej men jag vet att du har en härlig vår och sommar framför dej! tummenupp.gif

Dito Verde
CITAT (*Ulrica* @ 30-01-2008, 10:39) *


Vilka fiffiga länkar.

Välkommen Rullan. Tips för rullstolsburna odlare är nog välkomna för de flesta av oss. Vem vill inte hitta smidiga lösningar?
/p
Lisbeth zon2
Såg på tv, Söderläge, där dom gjorde i ordning pallkragar åt en rullstolsbunden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon