Margaretha
I höstas hörde jag i ett TV-program att man inte skulle äta odlad lax för den innehöll en del icke önskvärda ämnen, bl.a. antibiotika. Vildlax skulle det vara. Bättre för miljön också. Man uppmanades, att försöka få sin handlare att ta hem vildfångad lax.
Nästan all lax som säljs - i alla fall i min ICA-butik - är odlad.

Förra veckan sa någon i ett radioprogram, att man skulle inte äta vildlax på grund av risk för utrotning - utan odlad skulle det vara.

Nu står jag här - som åsnan mellan hötapparna. Vill gärna kunna äta lax, men vad ska man välja - om det finns något val förstås.!?! Vill ju tänka på hälsa och miljö också!

Finns här någon som vet mer? g.gif
gunvor
Personligen äter jag mycket lax och håller mig till de "röda prislapparna" - kollar inte om den är vild eller odlad - den är ju i alla fall död!
Simone
Usch ja, det är så svårt. Är aktiv i SNF och handla miljövänligt men står ändå villrådig! Här är en länk som jag brukar ta till. http://www.wwf.se/source.php/1121476/WWFs_fickguide.pdf

www.wwf.se har ganska mycket mer, men den där är i lätt upplaga.

Fisken som är odlad skall vara miljömärkt, det är då man slipper antibiotika o dyl.
Hälsningar Simone
som också finns på www.fritturhjartat.blogspot.com
KURT
Det är nog inte så lätt att hitta vildfångad lax i vanliga handeln. Och i så fall lär man om inte annat märka det på priset!
mamamaggan
Läste i någon tidning om det här. Den odlade skulle innehålla mer Omega-3 påstods det men även antibiotika. Fast nu skulle man efter påtryckningar minska på den.
Solstorm
Det dammsugs mycket i havet för att få fram laxfoder. Laxodlingarna smutsar ner mycket också. Tror absolut inte det är miljövänligare med odlad lax. Dessutom är den vildfångade mycket mycket godare.
Netha
Klipp från sidan ..
Antibiotika
Användningen av antibiotika i Norge för alla djur (inklusive människa) står under strikt nationell kontroll. Odlad lax, behandlas, i likhet med alla andra djur, med antibiotika när det är nödvändigt av hälsoskäl. Under de senaste tio åren har användningen av antibiotika inom laxindustrin minskat med 95%, framför allt tack vare utvecklingen av effektiva vacciner och förbättrad odlingsteknologi. Om fisken varit medicinerad är det krav på en karantänperiod innan den slaktas. Inga rester av antibiotika tillåts och Livsmedelsverket har inte heller kunnat spåra rester av antibiotika i den norskodlade laxen som når konsumenten.

Fettinnehåll
Den norska laxen får äta så mycket den vill och innehåller därför 3-4 ggr så mycket fett som den vilda laxen. Fodret kan innehålla 35-40% fett. Fettinnehållet i laxen kan variera mellan olika uppfödare eftersom man tillåter innehållet av fett i fodret att variera mellan 12-40%. Fettinnehållet i köttet varierar också med storleken på fisken och generell är större fisk fetare än liten fisk. Därför får man oftast ett bättre resultat vid gravning av lax om man väljer en fisk som väger minst 3 kg. Fettet sitter insprängt mellan muskelbuntarna som vita stråk och om fisken är av den fetare typen kan filén falla isär, sk filéspaltning. Detta kan också ske om laxen inte svälts tillräckligt innan slakt. Stor del av laxens överskottsfett finns samlat i buken och kring fenorna.


Läs hela HÄR

.
Ralf
Jag har slutat äta Lax helt o hållet! Numera är det fn Hoki-filé (tills nya larm kommer)

Netha
Varför sluta äta lax som är så gott och nyttigt?

Ralf
Därför att den fiskade laxen, om den ens går att få tag på, håller på att utrotas
och
Den odlade laxen medför olika miljöförstöringar i form av övergödning o andra utsläpp, och Laxarna äter småfisk som behövs i näringsledjan på andra platser.
Jan Lindgren
Hej!
De som vill veta vad fiskfoder innehåller kan se här. Aller
MVH
Jan Lindgren
Margaretha
CITAT (KURT @ 01-02-2008, 15:01) *
Det är nog inte så lätt att hitta vildfångad lax i vanliga handeln. Och i så fall lär man om inte annat märka det på priset!


Just nu finns den faktiskt till extrapris i min ICA-affär, billigare än den odlade till och med. Men inte tycker jag att den var godare inte.

Vi äter ganska mycket lax. Men man blir tveksam när man hör och läser om den. Kanske spelar det mindre roll vilket man väljer om man jobbar med att få ner antibiotikaförekomsten i den odlade. Vill ju gärna att vildlaxen ska få leva kvar.
Margaretha
Ja, inte gör det här valet lättare precis!

http://sydsvenskan.se/sverige/article300460.ece

g.gif g.gif g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon