Novisen
Vad är "skyttelbana" ??

Håller på att olja upp en gammal tramp-symaskin . Och i boka står det att man skall smörja skyttelbanan. Men ingen av illustrationerna visar på denna.
Jag GISSAR att det är den "taggade" delen som sitter på undersidan av tyget och som för tyget framåt.
Men en skyttel när man väver är ju nåt annat....

F.n. är det undertråden som kärvar något. Och tror inte att det är olja som saknas där, möjligen så att gammal olja "levrat sig" i skåran för undertråden. (Har baddat med kemisk ren benzin men kan inte se någon förbättring)

Kanske finns det Tramp-symaskins-forum ???

N
Eva-Helene
Jag vet inte, men jag kan "slänga ut" din fråga i ett annat forum (sysidan´s) där jag är medlem. Återkommer när/om jag får något svar!
Novisen
Formidabelt bra!!!

smiley_small_hug.gif

thanks.gif


N
Fenja
Undrar om inte skyttelbanan är där nere där du sätter i undertråden...
Mvh
Fenja
Eva-Helene
Hittade dels en länk i det andra forumet> http://www.ismacs.net/home.html som ska handla om dylika tingestar *har inte kollat själv..ÄN, vill säga..heheheheh...
Så en adress till en butik som möjligen kan skaffa fram reservdelar (åtminstone remmar):

Lycksele slöjd och skinn AB
Box 155
921 23 Lycksele

Tel: 0950-10916

info@slojd-skinn.se
Netha
I skytteln (spolhållare) stoppar du trådspolen.
På ovansidan av skytteln brukar finnas en liten skruv som håller fast en liten "flärp" där tråden passerar
... men den skruven justerar man trådspänningen för undertråden.
Fast det brukar vara svårt att själv få till den riktigt bra.
Jag lämnade in till reparatör som fixade det för några tior, men det är iofs ett antal år sedan.
titti49zon6
Sätt för all del inte olja på "den taggiga delen som håller tyget" då får du oljefläckar på tyget
Om man ska spänna undertråden med skruven så ska spolen göra ett litet motstånd när man håller i tråden och
försiktigt "gungar" spolhylsan med undertråd, viktigt är ochså att undertråden är rätt spolad och att det inte är för
mycket tråd på spolen så att den kärvar
Lite luddigt förklarat men jag vet inte hur jag ska säga på annat sätt
Novisen
CITAT (Netha @ 01-02-2008, 17:15) *
I skytteln (spolhållare) stoppar du trådspolen.
På ovansidan av skytteln brukar finnas en liten skruv som håller fast en liten "flärp" där tråden passerar
... men den skruven justerar man trådspänningen för undertråden.
Fast det brukar vara svårt att själv få till den riktigt bra.
Jag lämnade in till reparatör som fixade det för några tior, men det är iofs ett antal år sedan.



inte på ovansidan, men väl på sidan, sitter en "flärp"- ett fjädrande bleck som sitter med två skruv. Någon justeringsmöjlighet har jag inte kunnat upptäcka. Men jag har klämt in en/ett bit papper och det hjälper... Mej jag är susspekt på SPÅRET som tråden går i att den/t är för smal (antingen pga av att tråden är för tjock, eller att spåre har "geggat" igen).....



Tack ALLA ni som hjälpt till.
Någon annan uttryckte ungefär att "Här (på odla) finns all hjälp man behöver" och det är bara att hålla med...

thanks.gif thanks.gif


N
Fågelvägen
Fantastiskt vad ni kan! bravo.gif Älskar det användbara ordet "flärp"...
Novisen
Tack Eva-Helene för länken, den var kul att kika på. Även om jag blir lite konfys (konfunderad) över vad det är för maskin jag håller på med...

Jag hittar INGEN beteckning på maskinen...men ett nummer: EB960280.
Jag VÅGAR inte lita på smörjnigsbroschyrens modellbeteckning (????) även om DEN hjälpt mig att hitta de mesta smörjställena.

Ägarinnan är dock nöjd med mina insatser (själv skulle jag inte kunna pröva)- men jag vill nog veta mera innan jag sall vara nöjd...


N


Netha
På Tradera kan du få bruksanvisning ... Tradera

Oj! ser nu att det var en avslutad auktion. blush.gif
Novisen
CITAT (Netha @ 01-02-2008, 19:19) *
På Tradera kan du få bruksanvisning ... Tradera

Oj! ser nu att det var en avslutad auktion. blush.gif



Just DEN har ägaren, men jag är inte 100% säker på att det är RÄTT- även om den stämmer till största delen... och sen var det det där med vad ORD betyder... "skyttelbanan"...


MEN OJ vad jag är glad att ni bryr er!!!!


smiley_small_hug.gif

N
gammelnalle
CITAT (Novisen @ 01-02-2008, 18:39) *
Någon annan uttryckte ungefär att "Här (på odla) finns all hjälp man behöver" och det är bara att hålla med...

thanks.gif thanks.gif
N




KAN ha varit undertecknad , när jag haft hjälp av Netha.....


VISST är odla FANTASTISKT!!!!


b
Lisapo
CITAT (Novisen @ 01-02-2008, 19:10) *
Tack Eva-Helene för länken, den var kul att kika på. Även om jag blir lite konfys (konfunderad) över vad det är för maskin jag håller på med...

Jag hittar INGEN beteckning på maskinen...men ett nummer: EB960280.
Jag VÅGAR inte lita på smörjnigsbroschyrens modellbeteckning (????) även om DEN hjälpt mig att hitta de mesta smörjställena.

Ägarinnan är dock nöjd med mina insatser (själv skulle jag inte kunna pröva)- men jag vill nog veta mera innan jag sall vara nöjd...
N


Testa att ta med numret till en symaskinsaffär ex.vis. Husqvarna. Jag hade en trampmaskin som jag fick veta att den var från 1939. Värt att prova.
Netha
Äntligen hittade jag en sida där man nämner skyttelbanan. smile.gif


Novisen
TACK vare Eva-Helenes tips tror jag mig nu veta att det ÄR modell 201.....
MEN oljeistruktionen stämmer inte 100% med den ägaren har (på svenska ) utan verkar vara bättre...

Phuuu - nu kan jag äntligen vila ut..... smile.gif


N




CITAT (Netha @ 01-02-2008, 20:14) *
Äntligen hittade jag en sida där man nämner skyttelbanan. smile.gif





VAR hittade du detta???

KRAM


N
Netha
CITAT (Novisen @ 01-02-2008, 20:21) *
TACK vare Eva-Helenes tips tror jag mig nu veta att det ÄR modell 201.....
MEN oljeistruktionen stämmer inte 100% med den ägaren har (på svenska ) utan verkar vara bättre...

Phuuu - nu kan jag äntligen vila ut..... smile.gif
N
VAR hittade du detta???

KRAM
N

Google ... gillar att söka ... gillar ännu mer att hitta. biggrin.gif
Novisen
OK Netha- google men VART????


thanks.gif


crying.gif

N
Netha
CITAT (Novisen @ 01-02-2008, 20:29) *
OK Netha- google men VART????
thanks.gif
crying.gif

N

Vassego ... det var så lite så. smile.gif
HÄR Gå till nr 6 så hittar du Bruksanvisning .. leta igenom sidorna så hittar du. smile.gif
Eva-Helene
Ja, nu har du ju fått mycket hjälp härifrån, men jag infogar ändå de svar som hittills kommit på det andra forumet.
Svar nr 1: "Gamla symaskiner kan ha en skyttel-liknande spole så jag gissar att det är där ni skall smörja dvs ta ut spolen och spolhuset och så smörja/göra rent.
Skyttelbanan är där spolen rör sig och alltså inte den "taggade" delen - om jag inte kommer ihåg helt fel då "
Svar nr 2: "Det brukar finnas "små hål" på ett par tre ställen på vissa gamla maskiner! Förutom skyttelbanan alltså."

Tack vare Nethas idoga letande så visste du ju det 1:a redan, men ändå..... smile.gif
Novisen

NU spinner maskinen som den värsta/bästa sångare !!!! (HÄPP!!!!)
och ägarinnan spinner i kapp.

Tack vare era råd och länkar kunde jag konstatera att undertråden löpte för trögt. Men hur man justerar "flärpen" har jag inte kunnat lista ut. Jag fick lägga en bit papper som höll ut "flärpen" någon 100-dels millimeter.
Jag trodde ju att man kunde lösa upp eventuell intorkad olja..... men det verkar inte finnas...


En hel del teknisk engelska har jag fått som biprodukt!!! tongue.gif


Tack ALLA supportrar!!!
smiley_small_hug.gif
kompiskram.gif
thanks.gif rose.gif


N
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon