Bettson
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=398815

Kollade på den här länken. Chefen miste jobbet pga av mutanklagelser om 2 122 kr. Han blir friad i domstol men får ändå inte tillbaka jobbet.

Tvivlar inte ett ögonblick på att det fanns mutade chefer, men om det regnar på prästen så stänker det på klockaren uppenbarligen.

Vem skulle riskera hela sin tillvaro för att ta en muta om 2 122 kr. Vad består den av? Under hur lång tid. Och är den verkligen en muta eftersom han är friad i domstol. Frågetecknen kan vara många. Och var går gränsen för en muta?

Kan det vara en sk produktinformation med vinprovning på närbelget hotell. Går lätt upp i den summan om det är ett event för ca 30 personer med vinprovning och middag. Å andra sidan så tillhör väl produktinformationer jobbet. Många firmor gör events med tillhörande middag efteråt som tack för att personen kom på sin fritid. Det kan gälla byggplåt, färg eller vad som helst. UNdrar hur många mutade personer det finns i Sverige då?

Eller julgåvor om 300 kr under två år + två affärsluncher + en sommarpryl i posten tilll semestern som du kanske inte ens en gång fick eller ställde ut i personalrummet.

Verkar lite märkligt att dra folk inför domstol för 2 122 kr och slå sönder hela deras tillvaro även om jag är en person som verkligen tycker att ärlighet varar längst.

Kanske gick man så hårt fram för att chefen i Systembolaget var statsministerfru, så att ingen skugga skulle falla på henne.

Gita
Jag kan inte reglerna som gäller riktigt, men vet att det är väldigt strikt reglerat när det gäller muta eller bestickning till anställda inom stat, landsting och kommun, och generösare regler för privat näringsliv. Och jag tycker att det är alldeles riktigt att det är så.
Gita
Jan Lindgren
Hej!
Arbetsgivaren kan sparka vem de vill. Det enda lagen säger är att det kostar lite pengar. Många tror att arbetstagarna har rättigheter men det upptäcker man snabbt att vi inte har vid en konflikt med arbetsgivaren. Många fackliga företrädare råkar illa ut. Lägre lönepåslag, sämre arbetsvillkor osv. Själv fick jag lägre lönepåslag på grund av att min chef ansåg att jag inte såg möjligheterna i arbetsgivarens förslag. Då var jag facklig förhandlare och huvudskyddsombud. Jag erbjöds så småningom en liten summa pengar om jag sa upp mig. Det var det bästa jag gjort i hela mitt liv. Pengarna räckte till lite växter och jag var gammal nog att sluta lönearbeta.
Det går ju an om man är gammal men hur är det för någon yngre? Vågar någon protestera mot missförhållanden på jobbet?
MVH
Jan Lindgren
gammelnalle
CITAT (Jan Lindgren @ 03-02-2008, 12:11) *
Hej!
Arbetsgivaren kan sparka vem de vill. Det enda lagen säger är att det kostar lite pengar. Många tror att arbetstagarna har rättigheter men det upptäcker man snabbt att vi inte har vid en konflikt med arbetsgivaren. Många fackliga företrädare råkar illa ut. Lägre lönepåslag, sämre arbetsvillkor osv. Själv fick jag lägre lönepåslag på grund av att min chef ansåg att jag inte såg möjligheterna i arbetsgivarens förslag. Då var jag facklig förhandlare och huvudskyddsombud. Jag erbjöds så småningom en liten summa pengar om jag sa upp mig. Det var det bästa jag gjort i hela mitt liv. Pengarna räckte till lite växter och jag var gammal nog att sluta lönearbeta.
Det går ju an om man är gammal men hur är det för någon yngre? Vågar någon protestera mot missförhållanden på jobbet?
MVH
Jan Lindgren



CITAT
Många tror att arbetstagarna har rättigheter men det upptäcker man snabbt att vi inte har vid en konflikt med arbetsgivaren


Jag håller med dig till 94,5% , men att vi inte har rättigheter!!!! NÄÄÄÄÄ .. Självklart har vi rättigheter och ganska stora (jämfört med många andra länder) Semester!! Reglerad arbetstid, hyfsade minimilöner, skyddsombud!!!! m.m.

(Däremot blev jag nyfiken på hur du lever nu- "slutat lönearbeta"- )


Bettson:
364 000:- är inte fy skam...
Och OM jag hade gjort mig omöjlig, oavsett VEMS fel, hur roligt är det då att fortsätta...
men visst... det är aldrig kul att bli sparkad.
Bettson
CITAT (gammelnalle @ 03-02-2008, 14:42) *
[/size]

Jag håller med dig till 94,5% , men att vi inte har rättigheter!!!! NÄÄÄÄÄ .. Självklart har vi rättigheter och ganska stora (jämfört med många andra länder) Semester!! Reglerad arbetstid, hyfsade minimilöner, skyddsombud!!!! m.m.

(Däremot blev jag nyfiken på hur du lever nu- "slutat lönearbeta"- )
Bettson:
364 000:- är inte fy skam...
Och OM jag hade gjort mig omöjlig, oavsett VEMS fel, hur roligt är det då att fortsätta...
men visst... det är aldrig kul att bli sparkad.



Men nalle det är en årslön. och karlen har fått sparken. Om nu domstolen ansåg honom oskyldig varför ska han då mista sitt jobb. Jag förstår karlen som känner sig kränt ifall han är skyldig. Och han ska väl komma vidare också.
Jan Lindgren
Hej Nalle!
Visst har vi vissa rättigheter men inte så mycket som många tror. Även statarna hade rättigheter. Skyddsombud kan tyvärr göra väldigt lite. Jag har stångat pannan blodig i försök att stoppa psykisk misshandel av medlemmar. Arbetsmiljöverket kan göra ytterst lite. Arbetsmiljön beror till större delen på arbetsgivarens goda vilja. Det finns anvisningar och lagar när det gäller den fysiska miljön. Vissa miljöproblem är lätta att mäta och finns det då exakta siffror brukar det gå bra att få det åtgärdat så småningom. Det gäller dock inte ventilation som tycks vara nästan omöjligt att få att fungera.
Har man varit fattig och sparsam hela livet så behöver man inte så mycket. Jag har inga laster. Den enda last jag velat satsa på har min fru förbjudit. Jag är visserligen en rhodoholic men det händer att jag säljer någon planta då och då så jag kan köpa nya. Jag kan dock konstatera att jag aldrig någonsin haft det så bra som nu.
MVH
Jan Lindgren
Piccante
Man kan ju bli friad i brist på bevis oxå men det betyder inte att han aldrig tog emot mutor. Tycker det är rätt ifrågasätt den chefens lämpkighet.
Bee
CITAT (Gita @ 03-02-2008, 11:36) *
Jag kan inte reglerna som gäller riktigt, men vet att det är väldigt strikt reglerat när det gäller muta eller bestickning till anställda inom stat, landsting och kommun, och generösare regler för privat näringsliv. Och jag tycker att det är alldeles riktigt att det är så.
Gita


Gita, reglerna för muta/bestickning är en lag och den gäller alla anställda oavsett var. Gåvor för 300:- är gränsen. Alla revisorer är numera uppmärksamma på detta.


Jan Lindgren: Du har helt rätt! Vi har som anställda inte riktigt så stora rättigheter som många tror. Det är betydligt lättare att göra sig av med personal här i Sverige än utomlands! Vi har inga lagstadagde minimilöner. Kollektivavtalen är "dispositiva" - sätter det inom citationstecken för det rör sig inte om en lag utan om ett avtal. Avtal kan brytas när andan faller på.
Och ja, jag har sett att fackliga företrädare har misshandlats vad gäller lön. "H*n bidrar inte till verksamheten" - jo, jag har hört det sägas exakt så! Det är ett effektivt sätt att strypa facket, åtminstone på tjänstemannasidan. Gissa varför det finns så få frivilliga aktiva Unionister (Sif + Htf heter så numera)!
Och som du säger, det är betydligt lättare att få till ändringar i tex en verkstad om du kan peka på mätbara siffror än i en kontorslokal där någon håller på att frysa fötterna av sig. Av någon anledning tillmäts kontorsslavar inte någon större betydele/uppmärksamhet. Vårt fack har inte gjort sig tillräckligt mäktigt!
Du gjorde helt rätt som tog erbjudandet om tidig avgång!
Gita
CITAT (Bee @ 03-02-2008, 19:04) *
Gita, reglerna för muta/bestickning är en lag och den gäller alla anställda oavsett var. Gåvor för 300:- är gränsen. Alla revisorer är numera uppmärksamma på detta.

Är det verkligen så? Trodde 300:- - gränsen när det gällde privata företag var rent skattemässig Dvs att gåvor värda mer än 300 kr inte var avdragsgilla för företaget och att de var skattepliktiga för mottagaren.
Gita
Bee
CITAT (Gita @ 03-02-2008, 19:17) *
Är det verkligen så? Trodde 300:- - gränsen när det gällde privata företag var rent skattemässig Dvs att gåvor värda mer än 300 kr inte var avdragsgilla för företaget och att de var skattepliktiga för mottagaren.
Gita



Mutgränsen om 300:- är ganska strikt och gäller gåvor mellan leverantör-kund. Skattegränsen gäller ju även gåvor till anställda men där kan man ju inte tala om mutor.
Gita
CITAT (Bee @ 03-02-2008, 20:46) *
Mutgränsen om 300:- är ganska strikt och gäller gåvor mellan leverantör-kund. Skattegränsen gäller ju även gåvor till anställda men där kan man ju inte tala om mutor.

Hjälp så många mutor jag tagit emot i så fall, fast jag har inte uppfattat det så.
Där ser man, man lär sig något nytt nästan varje dag.
Gita
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon