Full version: Katter!
Sidor: 1, 2
Lilla Birka
För 8 år sedan fick jag en liten bok med titeln "Katter!" En förtjusande liten bok med små påståenden från vitt skilda författare. Jag skall nu citera valda delar då och då, jag tror kattälskare kommer att småle, fnissa och verkligen känna igen sig.

När man skällt på sin katt och sedan möter dess blick
grips man av misstanken att den förstått vartenda ord.
Och lagt det på minnet.


Bee
He he..... jovisst förstod katten det! fniss fniss....
Lilla Birka
Tar en till idag:

Om det regnar vid köksdörren
är nästan alla katter överygade om
att det troligen inte regnar vid dörren på husets framsida
mamamaggan
Det är en katts beteende i ett nötskal!!!!!!! giggle.gif
Kathy
CITAT (Lilla Birka @ 03-02-2008, 21:35) *
Tar en till idag:

Om det regnar vid köksdörren
är nästan alla katter överygade om
att det troligen inte regnar vid dörren på husets framsida



Optimist! tummenupp.gif
Lilla Birka
Nästa:

Du håller på att somna.
Så småningom glider du in
i mörkret, in i en dröm.
Och ett anlete med morrhår trycks mot ditt.
En stor tass smeker dina kinder.
Två gula ögon ler in i dina.
"Matte! Det är jag."
Inga från Närke
Lägg denna i husdjurstråden också eftersom det handlar om katter. Finns de som inte läser i småprat men i husdjur, kan vara kul för dem också att se.
Lilla Birka
OK, måste jag skriva om eller går det att kopiera?
fjonke
Tänk att det finns så många härliga sanningar om katter. Skulle ibland vilja leva lite som katt. Bara bli klappad och kelad med hgela dagarna tills man själv tröttnat och då går sin stolta väg.
Inga från Närke
CITAT (Lilla Birka @ 03-02-2008, 23:31) *
OK, måste jag skriva om eller går det att kopiera?

Du kan ju be forumansvarige Ingemar att flytta tråden helt till Husdjur, men om du vill ha dem kvar i Småprat (högerklicka på Småprat och välj nytt fönster så får du 2 fönster, på den ena kan du då välja Husdjur och skapa ny tråd) sedan kopiera dina inlägg i en tråd tror jag, sedan kan du ju göra nya inlägg där. Testa får du se.
Lilla Birka
Ok, på begäran (dock icke allmän giggle.gif ) fortsätter jag den här tråden i avd Husdjur
Lilla Birka
Nej du Inga från Närke, det var allt en riktig miss! Jag har skrivit en hel del i min Katter! - tråd och inte fått något som helst gensvar. Det är mycket roligare här, där alltid någon svarar. Det är närmare 70 som läst den under Husdjur och endast en har gjort ett inlägg, utan kommentar men med en egen rolig sentens om katter.
Hur kul är det att skriva utan att få något gensvar alls???
Det här stärker min uppfattning om Husdjurstråden - endera ska det vara hundar eller bara raskatter! Vi andra som inte hör till det gänget kan möjligen få ställa en fråga, men försök inte visa upp din bondkatt, den förbigås med tystnad!
Så nu fortsätter jag här istället med några till i alla fall.

En katt tycker om att höra dig kalla
på honom medan han sitter i en buske
en meter från dina fötter - och lyssnar.

Myosotis
CITAT (Lilla Birka @ 04-02-2008, 21:39) *
Det här stärker min uppfattning om Husdjurstråden - endera ska det vara hundar eller bara raskatter! Vi andra som inte hör till det gänget kan möjligen få ställa en fråga, men försök inte visa upp din bondkatt, den förbigås med tystnad!

fear.gif Är det verkligen så illa?! Men vi är väl många som tycker om bondkatter?!
Lilla Birka
CITAT (Myosotis @ 04-02-2008, 21:54) *
fear.gif Är det verkligen så illa?! Men vi är väl många som tycker om bondkatter?!

Ingen gång jag har skickat in en bild där på mina två har det kommit någon kommentar från de som gosar så med varandras djur, det har bara varit tystnad. Jag har även sett andra som gjort försök, de har inte heller fått någon kommentar om hur fina de är.
Myosotis
CITAT (Lilla Birka @ 04-02-2008, 21:58) *
Ingen gång jag har skickat in en bild där på mina två har det kommit någon kommentar från de som gosar så med varandras djur, det har bara varit tystnad. Jag har även sett andra som gjort försök, de har inte heller fått någon kommentar om hur fina de är.

ja men då är det ju några stycken! Nu är jag också med! Ska vi göra ett nytt försök? Jag har många bilder på mina kissar!
Inga från Närke
Jo så är det nog ibland men skall man hålla sig till trådar för att inte röra till i forumet så får man tåla sig. Handlar det om katter, hundar eller andra husdjur är det ju husdjurstråden som man ska använda eller hur även om det bara är texter.
Jag lägger in bilder på min Nemo och får heller ingen kommentar ibland men det tycker jag är OK. Att kommentera texterna som du kopierar ur en bok kanske inte är av så stort intresse någonstans vad vet jag. Men du gör som du vill.
Förresten är inte boken kopieringsskyddad, får du lägga ut texter på nätet för den som har skrivit den, bara en undran som jag hoppas du inte tar illa upp av för det är inte meningen.
Myosotis
CITAT (Myosotis @ 04-02-2008, 22:01) *
ja men då är det ju några stycken! Nu är jag också med! Ska vi göra ett nytt försök? Jag har många bilder på mina kissar!

Nu har jag gjort det! Titta gärna på min Kasper! Och texterna är jättefina tycker jag, fast jag inte heller hade kommenterat hittils.
Lilla Birka
Vadå? I Småprat kan vi prata om vad som helst och såå kul är det inte att skriva en massa som ingen tycker är något. Och boken citeras inte i sin helhet och om du tittar dej omkring här i trådarna så är det nog mycket som skulle falla under den bilan.
Och du får ursäkta men jag tycker inget vidare om när man säger SKA HÅLLA SIG TILL, det är ju ett fritt forum eller hur? whistling.gif
Snöflinga
CITAT (Lilla Birka @ 04-02-2008, 22:13) *
Vadå? I Småprat kan vi prata om vad som helst och såå kul är det inte att skriva en massa som ingen tycker är något. Och boken citeras inte i sin helhet och om du tittar dej omkring här i trådarna så är det nog mycket som skulle falla under den bilan.
Och du får ursäkta men jag tycker inget vidare om när man säger SKA HÅLLA SIG TILL, det är ju ett fritt forum eller hur? whistling.gif


Absolut, lilla birka ... fortsätt att citera katt-filosofi här wub.gif
Myosotis
CITAT (Lilla Birka @ 03-02-2008, 23:00) *
Du håller på att somna.
Så småningom glider du in
i mörkret, in i en dröm.
Och ett anlete med morrhår trycks mot ditt.
En stor tass smeker dina kinder.
Två gula ögon ler in i dina.
"Matte! Det är jag."

Den här tycker jag är så fin, jag blir alldeles rörd av den.
Lilla Birka
En hund sitter bredvid dig
medan du arbetar.
En katt sitter på det du
arbetar med.
Lilla Birka
Det finns inga vanliga katter
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 04-02-2008, 23:00) *
En hund sitter bredvid dig
medan du arbetar.
En katt sitter på det du
arbetar med.

Stämmer verkligen! coolgleam.gif
Lilla Birka
Om min katt hoppar upp i mitt knä och jag föser ner
henne, om än aldrig så varsamt, kliver hon förorättat iväg.
Det lönar sig inte att be om ursäkt... Hon kommer
att visa sitt missnöje i dagar genom att ignorera mig
fullständigt.
Lilla Birka
Jag har inget emot katter på deras rätta plats.
Men den platsen är inte på min rygg klockan fyra
på morgonen.
mamamaggan
Eller uppepå mitt huvud , spinnande med nosen in i mitt öra medans morrhåren killar mig på kinden just kl 4.00 på morgonen!!!!!!!!

Då ääääääääääälskar man sin katt!
estet
så gulligt och träffande!
Lilla Birka
Okunniga människor tror att det är olåten
när katter slåss som är störande,
men så är inte fallet.
Det störande är deras
gräsliga speråkbruk.


sagt av Mark Twain
krellus
CITAT (Lilla Birka @ 03-02-2008, 23:00) *
Nästa:

Du håller på att somna.
Så småningom glider du in
i mörkret, in i en dröm.
Och ett anlete med morrhår trycks mot ditt.
En stor tass smeker dina kinder.
Två gula ögon ler in i dina.
"Matte! Det är jag."


Snyft, det där känner man ingen... wub.gif
Lilla Birka
En vecka räcker för att en kattunge ska få
full kontroll över ett hem och dess
invånare.
tettan
jag vill ha en kattunge, så jag får lite kontroll
Biggan_
Så trevliga citat om katter!....och vad bra dom stämmer in! tummenupp.gif
Lilla Birka
Man kan passa upp på en katt på alla upptänkliga sätt
i veckor och följa dess minsta nyck. Och så överger den
en plötsligt bara för att den hittat ett ställe nedåt gatan
där det vankas fisk oftare.
Kathy
CITAT (Lilla Birka @ 04-02-2008, 21:39) *
.....//.........Hur kul är det att skriva utan att få något gensvar alls???
Det här stärker min uppfattning om Husdjurstråden - endera ska det vara hundar eller bara raskatter! Vi andra som inte hör till det gänget kan möjligen få ställa en fråga, men försök inte visa upp din bondkatt, den förbigås med tystnad!.......//..........


Nädu, nu håller jag inte med dig.
Jag må ha raskatter men jag kommenterar bilder lite då och då på alla katter oavsett ras.

Det där med att det uteblir kommentarer i trådar har varit uppe för diskussion förr.
Ibland går man in i en tråd och läser och håller med men har inte så mycket mer att tillföra.

Nu finns det ju också en tråd under husdjursavdelningen för enbart bilder på bondkatter.
Däremot finns det ingen raskattstråd. wink.gif

Azola
Det var tråkigt att se det du skrev Birka, så ska du inte uppfatta det.
Jag har också raskatt men skriver naturligtvis på katt-tråden oavsett vad det nu är för raser där eller inte!!
Alla älskar vi väl våra katter/ hundar ( oavsett bondkatt/raskatt eller blandrashund/renrasig hund! )
Lilla Birka
JA, tråden om bondkatter kom till just pga att jag skrivit som jag gjorde. Och nu har det varit mycket tal om icke raskatter, och det har varit väldigt trevligt. yes.gif
Och i dagens kattbild såg jag att det inte bara var min bild, utan flera som inte är så ofta inne som inte fick någon som helst kommentar till sina bilder. sad.gif Alla vill ju naturligtvis ha lite uppmuntran, att någon sett deras bild. yes.gif
Men att jag skrev som jag gjorde berodde på att jag uppmanades att flytta tråden till Husdjur. I och med att jag gjorde detta uteblev alla kommentarer där, medans jag fått flera uppmuntrande tillrop här. Det kändes då väldigt trist att fortsätta i Husdjurstråden varför jag gick tillbaka hit, där jag visste att flera läste och tyckte om det.
Efter den manövern blev det plötsligt väldig fart på kattprat i alla möjliga trådar och alla var glada och berömde varandras katter.
Det är ju så att man kan se många vackra katter, söta och trevliga men alla kattägare sätter naturligtvis sin älskling högst! Det finns ju ingen katt så fin och vacker som just MIN katt, eller hur? Så säger vi väl alla och det ska vi få göra.
Även om den vackraste katt jag sett är Aron (tror jag han heter) så är i alla fall min katt (mina katter) mej kärast! wub.gif

Katter kommer med troféer.
Det värsta är en rad kropplösa
mushuvuden på förstubron.
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 07-02-2008, 22:13) *
Man kan passa upp på en katt på alla upptänkliga sätt
i veckor och följa dess minsta nyck. Och så överger den
en plötsligt bara för att den hittat ett ställe nedåt gatan
där det vankas fisk oftare.

sant!
Lilla Birka
Kattungar lyckas alltid få ett hem.
Det stryker omkring utanför huset
och ser söta och sårbara ut tills de
brutit ner ens försvar. Sedan tar de
över -- fullständigt.
Lilla Birka
En katt som stillsamt putsar tassarna har
just rivit stoppningen ur din favoritfåtölj.


Vi har en katt som inte jagar möss.
Hon nöjer sig med att ligga och vänta på
att guldfiskskålen ska gå i kras.
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 09-02-2008, 20:16) *
En katt som stillsamt putsar tassarna har
just rivit stoppningen ur din favoritfåtölj.

rotfl.gif
Huvudet på spiken! tummenupp.gif
Såna är de, de små liven.... giggle.gif
Lilla Birka
Nu ligger hon på vakt dagarna i ända med
tassarna prydligt invikta vid något löjligt litet hål
som skulle kunna vara ingången till ett råttbo.


Man känner sig rätt löjlig när man
står längst ner i trädgården och
ropar "kiss,kiss, kiss" mot en
övergiven äng. Särskilt när man inser
att kisse antagligen iakttar en med
välvilligt intresse i skydd av
trädgårdsskjulet.
Felicia
Vilken mysig tråd, Lilla Birka wub.gif
mamamaggan
CITAT (Lilla Birka @ 10-02-2008, 20:00) *
Nu ligger hon på vakt dagarna i ända med
tassarna prydligt invikta vid något löjligt litet hål
som skulle kunna vara ingången till ett råttbo.


Man känner sig rätt löjlig när man
står längst ner i trädgården och
ropar "kiss,kiss, kiss" mot en
övergiven äng. Särskilt när man inser
att kisse antagligen iakttar en med
välvilligt intresse i skydd av
trädgårdsskjulet.



Vår katt " försvann" alltid när det var dags att åka hem från sommarstugan. Där gick vi och lockade och lockade .

Till slut gav vi upp och satte oss i bilen och åkte hem. Återvände efter några timmar och då kom han lommandes , lite blek om nosen och kände sig eländig av att ha blivit övergiven.

Till slut fick vi reda på att när vi lockade som mest på honom brukade han sitta under grannens bil och titta på oss när vi sprang omkring i alla fyra väderstrecken !!

När vi fått veta det kunde vi se honom därinunder men inte kom han fram inte!! Inte förrän vi åkt , så då åkte vi bara en liten bit, vände tillbaka och där var han, vår älskade katt. wub.gif

Aqvakul
CITAT (mamamaggan @ 10-02-2008, 20:27) *
Vår katt " försvann" alltid när det var dags att åka hem från sommarstugan. Där gick vi och lockade och lockade .

Till slut gav vi upp och satte oss i bilen och åkte hem. Återvände efter några timmar och då kom han lommandes , lite blek om nosen och kände sig eländig av att ha blivit övergiven.

Till slut fick vi reda på att när vi lockade som mest på honom brukade han sitta under grannens bil och titta på oss när vi sprang omkring i alla fyra väderstrecken !!

När vi fått veta det kunde vi se honom därinunder men inte kom han fram inte!! Inte förrän vi åkt , så då åkte vi bara en liten bit, vände tillbaka och där var han, vår älskade katt. wub.gif


Precis så har våra katter betett sig, fasligt irriterande ibland... whistling.gif
mamamaggan
CITAT (aq42 @ 10-02-2008, 20:30) *
Precis så har våra katter betett sig, fasligt irriterande ibland... whistling.gif



Men ändå så ääääääääääääälskar man dem ! Eller kanske just däför ?
Felicia
CITAT (aq42 @ 10-02-2008, 20:30) *
Precis så har våra katter betett sig, fasligt irriterande ibland... whistling.gif

Ja, vi har samma problem med vår katt när det är sommar och fint väder när vi ska åka från stugan. Ibland har vi fått vänta till sena kvällen för att kunna åka hem, till sist kommer hon gående i sakta mak, helt oberörd över våran ilska över att fått sitta och vänta i timmar. Och jag är helt säker på att hon bara är i närheten och lyssnar på då vi ropar och lockar. Vi har provat lite olika knep som att rassla med torrfoder-skålen eller åka en sväng med bilen. Ibland funkar det men inte alltid tyvärr no.gif
Discogiraffen
Har ni läst Old Possum's book of practical cats av T.S. Elliot? Så underbara och underfundiga dikter om katter! För övrigt bygger musikalen Cats på det verket. Jag med en superallergisk man, får nöja mig med bilder och dikter... -cry-.gif
Aqvakul
CITAT (Felicia @ 10-02-2008, 20:39) *
Ja, vi har samma problem med vår katt när det är sommar och fint väder när vi ska åka från stugan. Ibland har vi fått vänta till sena kvällen för att kunna åka hem, till sist kommer hon gående i sakta mak, helt oberörd över våran ilska över att fått sitta och vänta i timmar. Och jag är helt säker på att hon bara är i närheten och lyssnar på då vi ropar och lockar. Vi har provat lite olika knep som att rassla med torrfoder-skålen eller åka en sväng med bilen. Ibland funkar det men inte alltid tyvärr no.gif


Egensinniga är de, de små liven... wub.gif
mamamaggan
CITAT (aq42 @ 10-02-2008, 21:19) *
Egensinniga är de, de små liven... wub.gif




Det är därför jag älskar katter!

Gillar hundar också men just det här att man inte kan dressera en katt gör dem för mig helt oemotståndliga! Har de bestämt sig för en sak så är det bara så sedan kan man i stort sett locka med vilken favoritmat som helst. Det är väl där charmen sitter?! 000.gif
Lilla Birka
När katten kommer hem med ännu
en mus ser han lite uppgiven ut.
Ord är överflödiga: "Ska den dumma
människan aldrig lära sig att
fånga möss själv?"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon