soolroos
Är det någon som har några tips på hur/om man kan rengöra/fräscha upp en tvättmaskin ?
Den är inte så fasansfullt gammal, någonstans mellan 5-8 år skulle jag tro. Toppmatad, men det kanske spelar mindre roll i sammanhanget...
Jag tycker inte att tvätten luktar fräscht (trots att jag använder både tvättmedel (såklart rolleyes.gif ) och sköljmedel), och ibland luktar sköljvattnet skunk renutsagt.
Jag har kollat nålfiltret och det var inte nämnvärt smutsigt...
Finns det något rengöringsmedel el. likn. man kan köpa och köra igenom den med ?
Alla tips mottages tacksamt thanks.gif
Cacki
Det är säkert tvätt- och sköljmedelsavlagringar som börjat lukta illa. Kör ett par tomma maskiner med 1/2 - 1 dl ättika i på varmaste programmet så försvinner nog lukten.
Wilmer
Bra tips, det ska jag prova. Har skurat alla delar jag kommit åt för hand. Har ju flyttat till en ny maskin, så det känns lite roligt att göra storrengöring!
lena:-)
Kör maskinen i 90 grader, gärna med lite citronsyra i vattnet..
Hannele
CITAT (soolroos @ 06-02-2008, 12:57) *
jag använder både tvättmedel (såklart rolleyes.gif ) och sköljmedel), och ibland luktar sköljvattnet skunk renutsagt.

Varför använda sköljmedel? Behövs inte, kostar bara extra och förbättrar inte miljön..
Anma
CITAT (Hannele @ 06-02-2008, 14:25) *
Varför använda sköljmedel? Behövs inte, kostar bara extra och förbättrar inte miljön..

För att få mjukare tvätt så klart. Själv använder jag sköljmedel på sådant som inte ska tumlas, tumlingen gör tvätten mjukare ändå.
soolroos
Tack för tipsen ! Ska prova köra en 90-graders med ättika till att börja med.


CITAT (Hannele @ 06-02-2008, 14:25) *
Varför använda sköljmedel? Behövs inte, kostar bara extra och förbättrar inte miljön..

För att det luktar gott wub.gif och precis som Anma skrev - tvätten blir mjukare !
Hannele
CITAT (soolroos @ 06-02-2008, 20:00) *
För att det luktar gott wub.gif

Tvättmedel luktar gott med. Upphängd tvätt utan sköljdmedel är mjukt.
soolroos
CITAT (Hannele @ 06-02-2008, 20:04) *
Tvättmedel luktar gott med. Upphängd tvätt utan sköljdmedel är mjukt.


Inte i min tvättmaskin där det knappt luktar gott med sköljmedel...men jag får prova utan efter jag har kört rengöringskuren smile.gif
myskmadra
Ytterligare ett tips:
använd inte tvättmedel som innehåller zeolit - maskinen kläggar igen- läsklig lukt.
Kör en tom maskin på 90 gr emellanåt. Rekommendationerna från en vitvaruförsäljare.
Hälsn Myskmadra
ps Grummes tvättsåpa ger en mjuk tvätt utan mjukmedel tillsatt ds
Hannele
CITAT (soolroos @ 06-02-2008, 20:41) *
Inte i min tvättmaskin där det knappt luktar gott med sköljmedel...men jag får prova utan efter jag har kört rengöringskuren smile.gif

Ättika är bra till mycket, att ta bort dåliga lukter, billigt och miljövänligt också.
Netha
Klipp från ... corren.se

Luktar illa
Ett annat klagomål när det gäller nyare tvättmaskiner är att tvätten luktar illa. Helena Nilsson menar att det finns olika förklaringar till detta.

De flesta har förändrat sina tvättvanor, vilket kan förklaras med att tvättmärkningen på våra kläder gått från 60 grader som standardtemperatur till 40 eller till och med 30 grader.

– Visst är det bra för miljön att vi använder mindre energi, men samtidigt kan den lägre temperaturen göra att mikroorganismer tillsammans med rester från tidigare sköljningar lägger sig som en beläggning i tvättrumman.

– Om vi dessutom använder kulörtvättmedel i kombination med låga tvättemperaturer skapas det en bra tillväxtmiljö för mikroorganismerna, vilket leder till dålig lukt.


Nästa klipp från ... elektoluxhome

Luktar tvättmaskinen illa?
Ibland kan det uppstå dålig lukt i tvättmaskiner och ibland kan det till och med uppstå mögel. Detta beror ofta på att man bara kör tvättprogram med låg temperatur, kanske i kombination med tvättmedel utan blekmedel.

I vissa fall är det själva tvättmedlet som är boven i dramat. En del tvättmedel är helt enkelt inte bra. Mjukmedlet drar också till sig bakterier.

Vad kan du göra?
Kör ett vit-tvättprogram på hög temperatur (90-95°C) och med vittvättmedel, men utan tvättgods. Det tar effektivt död på bakterierna.

Lämna luckan öppen och tvättmedelsfacket lite på glänt för att torka upp i maskinen när den inte används.

Låt inte tvätten ligga för länge i maskinen utan häng upp eller kör den i torkskåp och torktumlare så snabbt som möjligt.

Kalkavlagringar förebyggs av tvättmedlet. Har man ändå fått kalk hjälper det att tillsätta lite citronsyra när du kör maskinens vittvättprogram.


Råkade själv ut för att maskinen började lukta illa. Det berodde på att jag en lång period bara tvättade med Via Color (miljömärkt).
När jag mindes diskussionen tidigare här i forumet, köpte jag återigen Via TAED (miljömärkt), körde vittvätt 90° och lukten försvann.

Hittade tidigare tråd ... tvättmaskinen luktar illa
Anma
CITAT (Hannele @ 06-02-2008, 20:04) *
Tvättmedel luktar gott med. Upphängd tvätt utan sköljdmedel är mjukt.

Jag antar att det har med ph-värdet i vattnet att göra, här har vi hårt vatten och hängtorkar jag lakan känns de som sandpapper... Jeansen står i princip av sig själva. Så inte blir hängtvätt mjuk här inte... Ute på ön är det skillnad, där blir tvätten mjuk som en babyrumpa utan sköljmedel.
Wilmer
Å vilka bra svar, här ska rengöras!!
Myosotis
CITAT (Anma @ 06-02-2008, 21:37) *
Jag antar att det har med ph-värdet i vattnet att göra, här har vi hårt vatten och hängtorkar jag lakan känns de som sandpapper... Jeansen står i princip av sig själva. Så inte blir hängtvätt mjuk här inte... Ute på ön är det skillnad, där blir tvätten mjuk som en babyrumpa utan sköljmedel.

Det var intressant. Här är vattnet mjukt och tvätten likaså.
soolroos
CITAT (Anma @ 06-02-2008, 21:37) *
Jag antar att det har med ph-värdet i vattnet att göra, här har vi hårt vatten och hängtorkar jag lakan känns de som sandpapper... Jeansen står i princip av sig själva. Så inte blir hängtvätt mjuk här inte... Ute på ön är det skillnad, där blir tvätten mjuk som en babyrumpa utan sköljmedel.

Känner igen det där - känns som att ta på sig ett par papp-trosor om jag inte använder sköljmedel naughty.gif


Har förresten provat att köra 90-graderstvätt med 1 dl ättika...märker ingen större skillnad måste jag säga. g.gif Men hoppet är inte ute än, jag ska prova vidare med de andra tipsen jag har fått !
Rose
CITAT (Cacki @ 06-02-2008, 13:03) *
Kör ett par tomma maskiner med 1/2 - 1 dl ättika i på varmaste programmet så försvinner nog lukten.
CITAT (lena:-) @ 06-02-2008, 13:31) *
Kör maskinen i 90 grader, gärna med lite citronsyra i vattnet..


Någon som har testat nåt av tipsen? Jag har börjat få problem med min toppmatade tvättmaskin.
Ciczi
Samma sak gäller faktiskt vår nya diskmaskin också. Det står uttryckligen i instruktionsboken att det ska köras ett varmaste program utan gods i ungefär var tredje månad.

Ett annat tips att rengöra tvätmaskinen är att ta loss tvättmedelsfacket och rengöra alla skrymslor där. Vi har två maskiner - en gammal och en ny och denna nya slammar igen och luktar något otroligt om man inte håller efter tvättmedelsfacket.

//Ciczi
Red Top
Jag kör maskinen på 60 grader med en påse citronsyra i lite då och då. Det funkar utmärkt.

För övrigt använder jag tvättnötter och då blir tvätten väldigt mjuk utan något kemiskt kokihop i form av sköljmedel. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon