*Stintan*
Har den senaste veckan befunnit mig i ett tillstånd som närmast kan likna panikångest och jag har frågat mig själv hur det kan komma sig att man kan vara så himla beroende. Antagligen är jag fruktansvärt bortskämd. Det är på något sätt självklart att en massa saker ska fungera. Gör dom inte det så infinner sig frustrationen som ett brev på posten.

Den här gången var det datorn som totalhavererade och det gav mig verkligen ångest. Jag kände mig plötsligt helt avskuren från omvärlden, utan MSN, utan mail, utan internet, utan photoshop och bilder att leka med. Vet inte ens om det går att rädda dom 4000 bilder som fanns på hårddisken. Dumt såklart att jag inte säkerhetskopierat dom men eftersom datorn va gammal o sedan länge levt ett eget liv så fungerade inte cd-brännaren som den skulle tyvärr.

Nu efter en vecka så står en ny fin dator på mitt skrivbord (tack älskade dotter). Jag känner mig lite som en nybörjare igen för nu är det windows vista som gäller och det finns massor av nytt att lära sig och jag har inte hunnit få in alla program jag behöver ännu. Men det är roligt med nya pryttlar, man blir lite som ett barn på julafton.

Det är bara att erkänna att jag har svårt att tänka mig ett liv utan dator men inget ont som inte har något gott med sig, jag fick en massa annat nyttigt gjort dom senaste dagarna. g.gif Kanske skulle införa en datorfri dag i veckan.

Är det bara jag som är beroende?

Bettis
CITAT (Stintan43 @ 07-02-2008, 11:23) *
Är det bara jag som är beroende?

Här är en till blush.gif som nu t.ex skulle behöva röja, tvätta, dammsuga mm. vad gör jag jo sätter mig vid datorn crazy.gif håller redan på att tjata på gubben hur vi ska lösa detta med dator till sommaren i stugan rtfm.gif vi har ju ingen fast telefon där men jag måste ju ut på nätet sos.gif så du är inte ensam shy.gif
ängsvädd
Jag funderade faktiskt lite över varför man inte såg några inlägg från dig längre. Jag är också beroende av datorn, främst för alla intressanta forum, bla om sköldpaddor, som jag är medlem i. Även för mejl. Jag har inte varit utan dator så länge som du, vet inte hur jag skulle reagera då.
Åsa zon 3
Det är absolut inte bara du! Jag är totalt beroende av mina datorer och klarar mig inte utan dem en enda dag wacko.gif Sorgligt men sant...
Eva-Helene
Beroende...JAG???? joooo, visst är jag det!
Alba
Där är du ju Stintan. Jag har också undrat vart du tagit vägen.

Måste nog lite motvilligt medge att jag är databeroende.
Om jag inte loggat in en dag.....man måste ju göra annat ibland också.....så kan jag längta till att få sätta mig vid datorn.
Internet är ju fantastiskt....tänk vilken uppslagsbok det är.
Ja och Photoshop....som jag nyss fått.......där kan man ju glömma omvärlden länge och försjunka i allt kul som går göra.

Jag har börjat lite smått med Digital Scrapping och letar material på nätet. Oj oj så många kreativa och duktiga människor det finns.

Jag förstår att du nu har fullt upp med att upptäcka allt nytt i Vista.
titti49zon6
Jaaa Stintan, jag är nog beroende yes.gif det första jag gör när jag stiger upp är att slå
på datorn och det sista att slå av densamma

Bettis, jag har inte heller fast telefoni i stugan men skaffat mig mobilt bredband som funkar bra
kan ju inte vara helt isolerad hela sommaren shy.gif
*Stintan*
Japp Vista är ju väldigt annorlunda än XP och jag kan ju inte direkt påstå att jag känner mig så bekväm med det ännu men det finns en del nymodigheter som jag gillar. Ska bli intressant att se om det funkar att installera Photoshop för det var någon som sa att det inte var helt kompatibelt men jag ska iallafall försöka.

Saknar en del andra program också som jag ännu inte riktigt vet hur jag ska få tag i.

Ja jag höll faktiskt på att klättra på väggarna av frustration dom datorlösa dagarna. Hemskt var det.
*Stintan*
CITAT (titti49zon6 @ 07-02-2008, 12:25) *
Jaaa Stintan, jag är nog beroende yes.gif det första jag gör när jag stiger upp är att slå
på datorn och det sista att slå av densamma

Bettis, jag har inte heller fast telefoni i stugan men skaffat mig mobilt bredband som funkar bra
kan ju inte vara helt isolerad hela sommaren shy.gif


Samma här titti, den står på precis hela dagarna.

Mobilt bredband är ju suveränt eftersom man kan koppla upp sig i princip var man än befinner sig. Lite långsamt kanske men det är ju något man får ta.
Jag har ingen fast telefon heller men jag har ju bredband i väggen. Om jag någon gång skaffar en laptop så blir det mobilt bredband också.
Farbror Blå
beroende och beroende.. rolleyes.gif

men jag blir VANSINNIG när datorn inte funkar, för jag kan inget göra.
När bilen, eller nån apparat trasslar, kan man skruva ner och hitta felet, men här ÄR det bara fle , man kan inte se det, fixa det eller förstå det...=(
Wilmer
blomma.gif Välkommen tillbaka!

Jag gillar inte att slötitta på TV, då sitter jag mycket hellre vid datorn och pysslar. Eftersom jag aldrig haft en längre sammanhängande period med fungerande dator så är jag van vid "avbrott". Det är sååå härligt när datorn äntligen fungerar igen!! Beroende är jag allt, man navänder ju datorn till det mesta.

Jag har också vista på datorn, är inte överrens med det riktigt. Bra anledning att hänga på odla i stället för att göra något vettigare innocent.gif
Bettis
CITAT (titti49zon6 @ 07-02-2008, 12:25) *
Bettis, jag har inte heller fast telefoni i stugan men skaffat mig mobilt bredband som funkar bra
kan ju inte vara helt isolerad hela sommaren shy.gif


yahoo.gif hur funkar det, hur gör man g.gif
Wilmer
rotfl.gif Du är beroende Bettis! Men du har ju rätt, sommaren kan bli regning och eländig, då är det fint att surfa dator!
AnnammA
CITAT (Farbror Blå @ 07-02-2008, 12:45) *
beroende och beroende.. rolleyes.gif

men jag blir VANSINNIG när datorn inte funkar, för jag kan inget göra.
När bilen, eller nån apparat trasslar, kan man skruva ner och hitta felet, men här ÄR det bara fle , man kan inte se det, fixa det eller förstå det...=(


Nja, det med bilen beror nog på hur gammal den är och hur datoriserad den är...Är det mycket chip och annat i den, kan det ibland vara säkrast/billigast(?) att ringa efter bärgaren om bilen lägger av...
Bettis
CITAT (Wilmer @ 07-02-2008, 13:16) *
rotfl.gif Du är beroende Bettis! Men du har ju rätt, sommaren kan bli regning och eländig, då är det fint att surfa dator!

Ja tänk dig själv, vilket elände -cry-.gif -cry-.gif men om det blir fint väder kan man ju sitta ute och surfa bravo.gif om bara någon talar om hur man fixar mobilt, jag har ju en bärbar dator också så där är det inga problem.
*Stintan*
CITAT (Bettis @ 07-02-2008, 13:11) *
yahoo.gif hur funkar det, hur gör man g.gif


Man tecknar sig för mobilt bredband hos någon operatör o så får man en liten mojäng som man sätter i ett uttag på datorn o sen surfar man runt som man vill. Det brukar kosta 99:-/mån o då surfar man fritt kvällar och helger eller 199:-/mån så kan man surfa när som helst.
Anma
Jag är defenitivt beroende, men får automatiskt "tvångsvård" från beroendet halva året då vi bor i stugan. Vi funderade på att fixa internet dit, men hör och häpna, jag sa NEJ! smile.gif

Men nu har jag börjat minska mitt sittande här, får så förbaskat ont i nacken. En regel är att jag inte ska starta datorn förrän på eftermiddagen. Få se hur länge jag kommer i håg den regeln! crazy.gif
Bettis
CITAT (Stintan43 @ 07-02-2008, 13:59) *
Man tecknar sig för mobilt bredband hos någon operatör o så får man en liten mojäng som man sätter i ett uttag på datorn o sen surfar man runt som man vill. Det brukar kosta 99:-/mån o då surfar man fritt kvällar och helger eller 199:-/mån så kan man surfa när som helst.

thanks.gif thanks.gif ska genast göra detta så det är klart till sommaren shy.gif
*Stintan*
Fy vilken hemsk regel -fear-.gif
Får abstinens bara jag tänker på det.
Bettis
CITAT (Stintan43 @ 07-02-2008, 14:10) *
Fy vilken hemsk regel -fear-.gif
Får abstinens bara jag tänker på det.

Håller med, jag fick nästan "stå päls" crazy.gif
Anma
CITAT (Stintan43 @ 07-02-2008, 14:10) *
Fy vilken hemsk regel -fear-.gif
Får abstinens bara jag tänker på det.

Vettu, får massor gjort! Städar och fixar, går långpromenader med hundarna och läser...
Eller inte, förutom hundarna och läsningen då... whistling.gif
Myosotis
CITAT (Stintan43 @ 07-02-2008, 13:59) *
Man tecknar sig för mobilt bredband hos någon operatör o så får man en liten mojäng som man sätter i ett uttag på datorn o sen surfar man runt som man vill. Det brukar kosta 99:-/mån o då surfar man fritt kvällar och helger eller 199:-/mån så kan man surfa när som helst.

Kolla först vilken operatör som har bäst täckning!! Själv har jag Tele2 med ganska kass täckning, men 3 är ännu sämre, för att inte tala om Telia! rotfl.gif Men jag kan inte få vanligt bredband här ute i skogen, och vad som helst är snabbare än modemet med en 7 km lång luftledning. "Mojängen" är svindyr, 1499:- eller så tror jag min kostade. Men jag betalar bara 99:-/månad och surfar när som helst. Surfa absolut aldrig utomlands med den, det är riktigt dyrt.
Och förresten: Beroende av internet blev jag inte förrän jag började hänga här på odla. Så det är ERT fel!!! biggrin.gif Jag som alltid har läst en massa böcker, nu har jag inte ro till det längre.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 07-02-2008, 15:12) *
Vettu, får massor gjort! Städar och fixar, går långpromenader med hundarna och läser...
Eller inte, förutom hundarna och läsningen då... whistling.gif


Hahaha ja promenader med vovven hinner jag med såklart och läser nja det blir mest ljudböcker o dom kan jag sitta vid datorn o lyssna på. Det där andra du nämner är så tråkigt så det förtränger jag helst fast liiite fix blir det ju ändå.
pejori
beroende???nä det är bara du som är Stintan 43 tummenupp.gif
inte jag inte...nääädå...jag har karaktär jag...not giggle.gif
du har dotter...jag har son, som får fixa när det inte fungerar naughty.gif

datorhaveri är värre än strömavbrott...då har alla samma... whistling.gif
mamamaggan
CITAT (pejori @ 07-02-2008, 18:55) *
beroende???nä det är bara du som är Stintan 43 tummenupp.gif
inte jag inte...nääädå...jag har karaktär jag...not giggle.gif
du har dotter...jag har son, som får fixa när det inte fungerar naughty.gif

datorhaveri är värre än strömavbrott...då har alla samma... whistling.gif



Likadant här! whistling.gif
*Stintan*
Förnekelse kallas det, g.gif vi kanske skulle starta AD "Anonyma Datorister".
Gillan
Hihi, beroende! Vad är det? När jag hade teleavbrott i en vecka i höstas, inte höll jag på att klättra på väggarna då inte naughty.gif . Näääe, jag fick massor med annat gjort med ett ständigt leende på läpparna devil.gif . Inte ringde jag till telia och frågade vad de höll på med heller. Bara två ggr om dan shy.gif .

Men, hade nån frågat mig detsamma för snart tre år sedan, då hade jag faktiskt undrar om det hade varit nåt fel på er blush.gif . Idag har jag ett helt annat perspektiv när det gäller datorn. Vilket? Kan inte vara utan blush.gif
pejori
CITAT (Gillan @ 07-02-2008, 19:42) *
Hihi, beroende! Vad är det? När jag hade teleavbrott i en vecka i höstas, inte höll jag på att klättra på väggarna då inte naughty.gif . Näääe, jag fick massor med annat gjort med ett ständigt leende på läpparna devil.gif . Inte ringde jag till telia och frågade vad de höll på med heller. Bara två ggr om dan shy.gif .

Men, hade nån frågat mig detsamma för snart tre år sedan, då hade jag faktiskt undrar om det hade varit nåt fel på er blush.gif . Idag har jag ett helt annat perspektiv när det gäller datorn. Vilket? Kan inte vara utan blush.gif



precis...strömavbrott...okay...men när datorn inte funkar...man bara måste kolla 20 gånger om dagen om den kanske funkar nu tummenupp.gif

och inte får man gjort nått heller...man bara irrar runt..hysteriskt crying.gif
*Stintan*
CITAT (pejori @ 07-02-2008, 21:21) *
precis...strömavbrott...okay...men när datorn inte funkar...man bara måste kolla 20 gånger om dagen om den kanske funkar nu tummenupp.gif

och inte får man gjort nått heller...man bara irrar runt..hysteriskt crying.gif


Ja exakt så va de crazy.gif
Magdis
Den här tiden på året hade jag nog blivit sur över att vara utan dator. När vi var utan dator i nästan två veckor i somras däremot så saknade jag den knappt. Det fanns så mycket att göra ute och hux flux hade maken åstadkommit att rensa i sina papper som legat sen 10 år tillbaka också. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon