Full version: Stora problem i Kina!
Gunilla T
Det finns nästan inga insekter kvar i Kina.

Lyssnade på radio nyheterna där man berättade vilka problem man fått i Kina pga av alla gifter. Det finns nästan inga bin kvar som kan pollinera fruktträden t.ex. så detta görs numera manuellt av människor.

Man har sprutat mot skadeinsekter och även utrotat nyttoinsekterna!!!!
Aqvakul
Skrämmande att männsikan skapat verktyg att förändra naturen men inte utvecklat förstånd nog att inse konsekvenserna.
Hannele
CITAT (Gunilla T @ 08-02-2008, 18:39) *
Man har sprutat mot skadeinsekter och även utrotat nyttoinsekterna!!!!

Det som jag alltid sagt... som tur är, använer inte privatodlare så mycket gifkter, bättre att försöka med ekologisk balans.
Jan Lindgren
Hej!
Kineserna har länge misskött miljön. Jag har inte varit där men lyssnat på en del föredrag om naturen i Kina och jag blir lite ledsen. Hungern och fattigdomen i Kina har alltid varit svår så det är nog huvudskälet till misskötseln. Sen vet alla att i ett kommunistiskt land kan det inte ske några fel. Se på gamla Sovjet.
MVH
Jan Lindgren
Netha
Visst är det hemskt att människan förstör så mycket i miljön
men än värre tycker jag det är att så många nyfödda flickebarn dödas i Kina.sad.gif

rahmat2
Ja och sen Kina , USA och Iran ligger på första plats bland världens alla länder när det gäller avrättningar enligt olika människorättsorgan. Vilken står före den andra för de dela mellan sig själva.
Netha
CITAT (rahmat2 @ 08-02-2008, 23:41) *
Ja och sen Kina , USA och Iran ligger på första plats bland världens alla länder när det gäller avrättningar enligt olika människorättsorgan. Vilken står före den andra för de dela mellan sig själva.

Och just därför undrar man varför inte fler reagerar förrän det handlar om miljön?
rahmat2
CITAT (Netha @ 08-02-2008, 23:46) *
Och just därför undrar man varför inte fler reagerar förrän det handlar om miljön?

Straff värdet kanske avgör vad folk säger. Det brukar vara mindre farlig i över hela världen att tala om miljön än om människans villkor.
Gunilla T
CITAT (Netha @ 08-02-2008, 23:46) *
Och just därför undrar man varför inte fler reagerar förrän det handlar om miljön?


Hasse och Tages "Spik i foten! är ständigt aktuell!

Att protestera mot kränkningar av mänskliga rättigheter på Odlas forum kanske inte leder till förändringar hur viktigt det än är. Att inte spruta mot skadeinsäkter därför att det förstör mer än det hjälper är väl en viktig information på ett trädgårdsforum?
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 09-02-2008, 09:06) *
Hasse och Tages "Spik i foten! är ständigt aktuell!

Att protestera mot kränkningar av mänskliga rättigheter på Odlas forum kanske inte leder till förändringar hur viktigt det än är. Att inte spruta mot skadeinsäkter därför att det förstör mer än det hjälper är väl en viktig information på ett trädgårdsforum?


Instämmer!
Det är väl naturligt att vi på Odla diskuterar miljö och skadedjursbekämpning, då det tangerar vårt trädgårdsintresse.

Mänskliga rättigheter är, för mig personligen och säkert för de allra flesta andra, en ännu större fråga men som mer naturligt kommer på tal i andra sammanhang.

OS i Peking innebär ett starkt fokus på Kina och ett unikt tillfälle att lyfta fram missförhållandena i det kinesiska samhället.
Samtidigt anser jag inte att parallellen med OS i Berlin riktigt håller.
Netha
CITAT (Gunilla T @ 09-02-2008, 09:06) *
Hasse och Tages "Spik i foten! är ständigt aktuell!

Att protestera mot kränkningar av mänskliga rättigheter på Odlas forum kanske inte leder till förändringar hur viktigt det än är. Att inte spruta mot skadeinsäkter därför att det förstör mer än det hjälper är väl en viktig information på ett trädgårdsforum?

OJ, ber om ursäkt!
Det var inte menat som kritik till tråden eller dess innehåll.
Tänkte mest på media, att det slås upp stort (med all rätt) när det gäller miljön
men att man alltmer sällan ser något om dödandet av flickebarn... det liksom glöms bort.
Ralf
CITAT (Jan Lindgren @ 08-02-2008, 19:59) *
Hej!
Kineserna har länge misskött miljön. Jag har inte varit där men lyssnat på en del föredrag om naturen i Kina och jag blir lite ledsen. Hungern och fattigdomen i Kina har alltid varit svår så det är nog huvudskälet till misskötseln. Sen vet alla att i ett kommunistiskt land kan det inte ske några fel. Se på gamla Sovjet.
MVH
Jan Lindgren

Så du anser att lösningen är att dom avskaffar kommunismen?
Hur kommer det sig då att samma fenomen med insektsfria områden finns i USA?
Gunilla T
CITAT (Netha @ 09-02-2008, 11:44) *
OJ, ber om ursäkt!
Det var inte menat som kritik till tråden eller dess innehåll.
Tänkte mest på media, att det slås upp stort (med all rätt) när det gäller miljön
men att man alltmer sällan ser något om dödandet av flickebarn... det liksom glöms bort.


Netha, inte behöver du be om ursäkt!

Missuppfattade ditt inlägg, trodde du menade att det är dumt att engagera sig för miljön när det finns så mycket värre saker. Om man för det resonemanget så finns det ju alltid något som är värre - typ - spik i foten!

Det kommer säkert, som aq skrev, att bli debatt om Kina och deras kränkningar av de mänskliga rättigheterna nu när vi närmar oss OS.
LadyG
CITAT (Ralf @ 09-02-2008, 12:41) *
Så du anser att lösningen är att dom avskaffar kommunismen?
Hur kommer det sig då att samma fenomen med insektsfria områden finns i USA?


Jag tror inte att någon politisk inriktning har monopol på dumhet än.
Aqvakul
CITAT (LadyG @ 09-02-2008, 15:13) *
Jag tror inte att någon politisk inriktning har monopol på dumhet än.

rotfl.gif tummenupp.gif
Jan Lindgren
Hej!
Det är nog helt klart att i diktaturer får får man inte diskutera missförhållanden. Det finns alltid större möjligheter att påverka miljön och reparera skador i en demokrati. Jag anser att världen skulle bli bättre utan kommunism. Ännu bättre skulle det bli om alla diktaturer försvann. Det är viktigt med en fri debatt om allt. När det gäller miljön så är vi inte överens, varken här på odla eller någon annanstans men vi kan diskutera och komma fram till förbättringar. Det är inte möjligt i Nordkorea, Kina eller Kuba. I USA Kan du odla biodynamiskt, konventionellt eller på annat sätt. Du avgör själv. Äganderätten är viktig. Sen finns det alltid individer som bär sig dumt åt men skadorna blir inte lika stora som det kan bli när staten bestämmer allt.
MVH
Jan Lindgren
LadyG
Tyvärr är är det inte lönsamt att odla på ett miljövänligt sätt, i synnerhet inte i USA där allt ska vara jättestort och så automatiserat som möjligt. Att biodlarna inte längre har bin är ett jätteproblem i USA, upp till 70% av bisamhällena har bara försvunnit. I USA används bekämpningsmedel som EU förbjudit just därför att de påverkar bin och andra nyttoinsekter. Men istället för att sluta använda kemikalierna fraktar man runt miljontals bin som får pollinera odlingarna innan de fraktas vidare. Konstgjord andning kanske det kan kallas.

Big business går före hänsyn och sunt förnuft.
Aqvakul
Läsaer man Jans och LadyGs inlägg, så ger de tillsammans en väldigt bra beskrivning hur politisk centralstyrning respektive starka ekonomiska krafter kan sätta miljön på mellanhand i två av världens viktigaste stater.
LadyG
CITAT (aq42 @ 09-02-2008, 17:28) *
Läsaer man Jans och LadyGs inlägg, så ger de tillsammans en väldigt bra beskrivning hur politisk centralstyrning respektive starka ekonomiska krafter kan sätta miljön på mellanhand i två av världens viktigaste stater.


Skrämmande totalbild.

Men vi ligger i sängen vi bäddat.
Jan Lindgren
Hej Lady!
Att frakta runt bin är en helt naturlig företeelse i Sverige också. Man kan hyra bikupor om man har grödor som behöver pollineras. Det går även att hyra humlor till sitt växthus.
MVH
Jan Lindgren
tettan
hyra humlor, låter ju helt befängt
pialotta
enligt JanLindgrens inlägg är det sämst i kommunistregimer -men Indien "världens största demokrati" saknar insekter på flera håll...
tettan
å varför det då
Pirum
Dumhet blir alltid större om den koncentreras, och det sker ofta i både centralstyrda länder, organisationer och företag. Huruvida Kina är kommunistiskt kan man diskutera, att det råder kapitalism där råder det dock litet tvivel om (däremot är det ingen fri marknadsdemokrati). Ett av de länder som på senare tid verkar ha gjort mest för att minska besprutning och konstgödning är Kuba. Delvis av praktiska skäl, importen av gift och konstgödsel rasade i början av 1990-talet och man var tvungen att ganska hårt anpassa odlingsmetoderna till naturgödsel och mekanisk (=ofta för hand) ogräsbekämpning. Bland annat är storstaden Havana nu, efter ett stats"uppmuntrat" odlingsprogram där man gör om oanvända tomter och gräsmattor till småodlingar, till 50% självförsörjande med grönsaker, i huvudsak utan konstgödsel eller gifter (det är ekonomiskt olönsamt). Lite grand påminner det om Sverige under kriget, tror att det odlades mer potatis i Göteborg då än vad vi äter i Göteborg idag. Per capita. Eller hur det nu var.
Hur som helst, Kuba fick pris för detta arbete i vår egen riksdag, Right Livelihood Award, till en del personers missnöje. Själv menar jag att oavsett vad man tycker om Kubas politiska system så är det inte fel att framhäva ekologisk odlings möjligheter - för det finns faktiskt sådana.
Aqvakul
CITAT (Pirum @ 09-02-2008, 22:08) *
Dumhet blir alltid större om den koncentreras, och det sker ofta i både centralstyrda länder, organisationer och företag. Huruvida Kina är kommunistiskt kan man diskutera, att det råder kapitalism där råder det dock litet tvivel om (däremot är det ingen fri marknadsdemokrati). Ett av de länder som på senare tid verkar ha gjort mest för att minska besprutning och konstgödning är Kuba. Delvis av praktiska skäl, importen av gift och konstgödsel rasade i början av 1990-talet och man var tvungen att ganska hårt anpassa odlingsmetoderna till naturgödsel och mekanisk (=ofta för hand) ogräsbekämpning. Bland annat är storstaden Havana nu, efter ett stats"uppmuntrat" odlingsprogram där man gör om oanvända tomter och gräsmattor till småodlingar, till 50% självförsörjande med grönsaker, i huvudsak utan konstgödsel eller gifter (det är ekonomiskt olönsamt). Lite grand påminner det om Sverige under kriget, tror att det odlades mer potatis i Göteborg då än vad vi äter i Göteborg idag. Per capita. Eller hur det nu var.
Hur som helst, Kuba fick pris för detta arbete i vår egen riksdag, Right Livelihood Award, till en del personers missnöje. Själv menar jag att oavsett vad man tycker om Kubas politiska system så är det inte fel att framhäva ekologisk odlings möjligheter - för det finns faktiskt sådana.

Intressant läsning! tummenupp.gif
rahmat2
CITAT (Gunilla T @ 09-02-2008, 09:06) *
Hasse och Tages "Spik i foten! är ständigt aktuell!

Att protestera mot kränkningar av mänskliga rättigheter på Odlas forum kanske inte leder till förändringar hur viktigt det än är. Att inte spruta mot skadeinsäkter därför att det förstör mer än det hjälper är väl en viktig information på ett trädgårdsforum?


Det vore inte så dumt att skicka en kopia av denna argumentaion till Hasse och se vad han tycker, nu när Tage är tyst och inte kan prata för sig. Varför? Jo:
1) Det enda land som försökt i snart nio år att strandsätta internationella miljööverrenskommelser är USA, enligt Al Gores tal i Oslo december 2007 när han mottog fredspriset.(Kyotoavtalet)
2) Att vifta med Kina som en sorts världsproblem för miljön är bara att leda uppmärksamheten boort från den verkligheten som alla är insatta i.
3) Odlas forum är en plats som gett tillfälle att diskutera vad som helst. En särskild avdelning för småprat om trägård finns redan. Allt om insekter kan man föra där. Gunillas påbjud om "vilka ämnen och var" kan vara en förbjud mot att mänskliga rättigheter tas upp.
4)...
Rahmat
rahmat2
CITAT (Jan Lindgren @ 09-02-2008, 17:09) *
Hej!
Det är nog helt klart att i diktaturer får får man inte diskutera missförhållanden. Det finns alltid större möjligheter att påverka miljön och reparera skador i en demokrati. Jag anser att världen skulle bli bättre utan kommunism. Ännu bättre skulle det bli om alla diktaturer försvann. Det är viktigt med en fri debatt om allt. När det gäller miljön så är vi inte överens, varken här på odla eller någon annanstans men vi kan diskutera och komma fram till förbättringar. Det är inte möjligt i Nordkorea, Kina eller Kuba. I USA Kan du odla biodynamiskt, konventionellt eller på annat sätt. Du avgör själv. Äganderätten är viktig. Sen finns det alltid individer som bär sig dumt åt men skadorna blir inte lika stora som det kan bli när staten bestämmer allt.
MVH
Jan Lindgren

Återigen ta Kyotoavtalet. det är motsägelse redan i första raden. Du har inte bevisat att de länder du nämner är jämlika. I vetenskapliga sammanhang får inte vreden ta över argumentation och bevisföringen. Det gör du i andra raden.

Rahmat
pialotta
rahmat2 BRA TALAT x 2
oxå väldigt bra att få läsa om Kuba
världen är här
Gunilla T
CITAT (rahmat2 @ 09-02-2008, 23:43) *
Det vore inte så dumt att skicka en kopia av denna argumentaion till Hasse och se vad han tycker, nu när Tage är tyst och inte kan prata för sig. Varför? Jo:
1) Det enda land som försökt i snart nio år att strandsätta internationella miljööverrenskommelser är USA, enligt Al Gores tal i Oslo december 2007 när han mottog fredspriset.(Kyotoavtalet)
2) Att vifta med Kina som en sorts världsproblem för miljön är bara att leda uppmärksamheten boort från den verkligheten som alla är insatta i.
3) Odlas forum är en plats som gett tillfälle att diskutera vad som helst. En särskild avdelning för småprat om trägård finns redan. Allt om insekter kan man föra där. Gunillas påbjud om "vilka ämnen och var" kan vara en förbjud mot att mänskliga rättigheter tas upp.
4)...
Rahmat


Hörru Rahmat, försök inte tillskriva mig några konspiratoriska tankar om att avleda uppmärksamhet från ja ...jag vet inte vilken verklighet du menar.

Jag hörde om detta med insekterna på radion och tyckte det var förfärligt ...och det råkade vara i Kina. Sedan visade det sig att problemet fanns även på andra håll vilket jag inte hade en aning om!

Du kan inte mena allvar med att USA går i spetsen för att strandsätta internationella miljööverenskommelser?

Att en tråd som handlar om insekter och miljöförstörelse skulle bli en diskussion om mänskliga rättigheter kunde jag knappast förutse men det är kanske vad som händer om man nämner Kina.

Starta gärna din tråd om mänskliga rättigheter Rahmat, men låt de som är intresserade av miljön och vill utbyta tankar och kunskap göra det utan misstänkliggörande.

ängsvädd
CITAT (Gunilla T @ 10-02-2008, 09:52) *
Du kan inte mena allvar med att USA går i spetsen för att strandsätta internationella miljööverenskommelser?

Det är faktiskt sant, eller det har iaf varit sant, kanske börjar de även fatta att klimatfrågan gäller liv och död. De har konsekvent vägrat skriva under kyotoprotokollet exvis. President Bush stoppade Kaliforniens guvernör Arnold Schwarzenegger att införa hårda miljölagar som skulle ha minskat koldioxidutsläppen väsentligt.
rahmat2
CITAT (Gunilla T @ 10-02-2008, 09:52) *
Hörru Rahmat, försök inte tillskriva mig några konspiratoriska tankar om att avleda uppmärksamhet från ja ...jag vet inte vilken verklighet du menar.

Jag hörde om detta med insekterna på radion och tyckte det var förfärligt ...och det råkade vara i Kina. Sedan visade det sig att problemet fanns även på andra håll vilket jag inte hade en aning om!

Du kan inte mena allvar med att USA går i spetsen för att strandsätta internationella miljööverenskommelser?

Att en tråd som handlar om insekter och miljöförstörelse skulle bli en diskussion om mänskliga rättigheter kunde jag knappast förutse men det är kanske vad som händer om man nämner Kina.

Starta gärna din tråd om mänskliga rättigheter Rahmat, men låt de som är intresserade av miljön och vill utbyta tankar och kunskap göra det utan misstänkliggörande.

Prat om insekter blir i inlägget efter dig prat om Jämlikhet. Detta var att avleda uppmärksamheten. Och Al Gores tal kan man lyssna på när han fick fredspriset.
USA är en av de mest viktigaste länderna i världen och dess beslut påverkar världen jätte snabbt. Att de bromssade Kyotoavtalet, hindrade även andra senare möjliga försök för att kunna förbättra världen.
Odla är en liten del av vårt samhälle och vi bestämmer inte för människor deras perioriteringar. Med tanke på att människor säger vad som helst, och det är jätte bra enligt mig, vad det inte nödvändigt att påpeka "vad man ska ta upp" på småprat, när det finns småprat om trägård just på odla.
Rahmat
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 10-02-2008, 09:52) *
Hörru Rahmat, försök inte tillskriva mig några konspiratoriska tankar om att avleda uppmärksamhet från ja ...jag vet inte vilken verklighet du menar.

Jag hörde om detta med insekterna på radion och tyckte det var förfärligt ...och det råkade vara i Kina. Sedan visade det sig att problemet fanns även på andra håll vilket jag inte hade en aning om!

Du kan inte mena allvar med att USA går i spetsen för att strandsätta internationella miljööverenskommelser?

Att en tråd som handlar om insekter och miljöförstörelse skulle bli en diskussion om mänskliga rättigheter kunde jag knappast förutse men det är kanske vad som händer om man nämner Kina.

Starta gärna din tråd om mänskliga rättigheter Rahmat, men låt de som är intresserade av miljön och vill utbyta tankar och kunskap göra det utan misstänkliggörande.


Klara besked! tummenupp.gif
Grå
Hur ska man göra för att få 1,24 miljarder (124000000) kineser att bli miljömedvetna när vi har problem att få 9 miljoner (9000000) svenskar att bli det?

De utrotar även sina inhemska medecinalörter och djur. (En del av dem de vackraste djuren i världen) Dessutom köper de just nu upp allt stål de kan komma över i världen för att de har fått för sig att de har stort behov av något jätteflöke som de bygger och europeiska industrier har jättesvårt att få tag i material vilket är ett långt större problem än det zoofackhandlarna hade förra sommaren då de inte fick tag i några torkade grisöron från grossisterna eftersom kineserna köpte upp alla grisöron för att sylta dem och äta dem som delikatesser.

Har de överhuvudtaget något intresse av att lyssna och lära? Stål och grisöron i all ära, men vad ska de göra när allt är utrotat?

...suck...
Gunilla T
CITAT (MimmiH @ 10-02-2008, 10:02) *
Det är faktiskt sant, eller det har iaf varit sant, kanske börjar de även fatta att klimatfrågan gäller liv och död. De har konsekvent vägrat skriva under kyotoprotokollet exvis. President Bush stoppade Kaliforniens guvernör Arnold Schwarzenegger att införa hårda miljölagar som skulle ha minskat koldioxidutsläppen väsentligt.


Okej Mimmi, då är jag med..det var ordet "strandsätta" jag tolkade fel...som att USA gått i spetsen för miljöfrågor vilket de verkligen inte gjort!
ängsvädd
CITAT (Gunilla T @ 10-02-2008, 10:55) *
Okej Mimmi, då är jag med..det var ordet "strandsätta" jag tolkade fel...som att USA gått i spetsen för miljöfrågor vilket de verkligen inte gjort!

OK, tycker för övrigt det var bra att du tog upp detta ämne, det hör verkligen hemma i småprat tummenupp.gif
bear


http://sydsvenskan.se/ekonomi/article183166.ece

Har du bytt ut din tjocktv, är din dator seg och långsam...........inte köper väl vi billiga miljöfarligt producerade varor från kina bara för att det är billigt och skonar vår egen plånbok ............

Inte flyttas väl produktion till t ex kina för att det är billigare och helt okej att använda miljöfarliga metoder som vi så duktigt förbjudit hos oss......nä sådan dubbelmoral ägnar VI väl oss inte åt........

eller?
Ralf
Jag hörde på radion idag och dom som blev intervjuade berättade dels att detta fenomen fanns på hela jorden lokalt, även i USA!!!

Varför? Jo för att vi odlade för ensidigt. Detta problem känner man till sedan länge i USA och där har man hittat på andra lösningar än i Kina.

http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/index.asp?programid=3039
Piccante
Nu blir det mkt på en gång för jag vill kommentera flera inlägg i tråden. Det är väl i Kalifornien bland fruktodlingarna som man har sett att det inte finns pollinerande insekter längre om jag fattat rätt ? Det har uppmärksammats länge och man har satt det i samband med flera faktorer men ännu inte fått entydiga svar.

Sen att USA medvetet motverkar internationella miljöavtal. Kan bara svara ja på den frågan efter att ha hört hur det går till från en av Sveriges förhandlare i Kyoto.

Jag läste en gång att den amerikanska regeringen ville stoppa kontrollorganisationen för ekologisk odling där att totalförbjuda vissa substanser i odling och mat. I USA verkar den fria marknaden vara överordnad miljö och hälsa ( ser samma oroväckande utveckling i EU iofs). Så jag vet inte om Jans argument håller helt att bor man inte i en diktatur så är man fri att göra vad man vill... för ibland får man underordna sig andra regler ändå.

Jan Lindgren
Hej!
Det blir ofta problem med att få tillräckligt med pollinerande insekter i jordbruksområden. Uppodlade områden ger inte humlorna några bra möjligheter att bygga bon. Det är därför biodlarna är så viktiga.
Det finns större valfrihet i en demokratisk stat än det finns i en diktatur. Hur människor utnyttjar valfriheten kan alltid diskuteras. I USA har man valt Bush till president två gånger så vi får anta att befolkningen föredrog honom. Bush får kritiseras hur mycket som helst utan att man hamnar i fängelse. Det är inte så förståndigt att kritisera Castro om man bor i Kuba. Det är tragiskt att se att ett land som Kuba inte kan försörja sig själv trots alla pengar exilkubanerna i USA skickar hem. Kuba är tvunget att betala sin olja med export av läkare till Venezuela. Jag hoppas att även Kuba så småningom blir en demokrati och får möjlighet att driva ett effektivt jordbruk så att ransoneringen kan upphöra.
Kina jobbar också på att förbättra miljön. De har tagit fram GMObomull så att bönderna inte ska behöva använda så mycket växtskyddsmedel. Det har ökat lönsamheten och bönderna utsätts inte för sprutmedel. Grödor som inte behöver sprutas är mycket viktiga i länder med dålig utbildning där folk inte känner till skyddsutrustning. Många tror dessutom att när lite är bra så måste mycket vara bättre vilket leder till stora problem.
USA försöker minska på koldioxidutsläppen. De har mycket forskning om solenergi. Landet har ju goda förutsättningar med sina öknar. Solceller som täcker en yta som är nästan lika stor som Sverige skulle ge all energi som landet behöver. ( Tänk på stackaren som ska putsa alla solcellerna ) Man planerar också att bygga 25- 30 nya kärnkraftverk vilket bör ge en bra minskning av koldioxidutsläppen.
MVH
Jan Lindgren
Grå
CITAT (Jan Lindgren @ 12-02-2008, 17:58) *
Tänk på stackaren som ska putsa alla solcellerna


Stackaren som ska putsa alla solcellerna kanske blir glad för han /hon/ alla dem slipper göra något annat dyngjobb. Alternativt blir glad för att han/hon/ alla dem överhuvudtaget får ett jobb.
Stella-Polaris
CITAT (Grå @ 10-02-2008, 10:19) *
Hur ska man göra för att få 1,24 miljarder (124000000) kineser att bli miljömedvetna när vi har problem att få 9 miljoner (9000000) svenskar att bli det?

De utrotar även sina inhemska medecinalörter och djur. (En del av dem de vackraste djuren i världen) Dessutom köper de just nu upp allt stål de kan komma över i världen för att de har fått för sig att de har stort behov av något jätteflöke som de bygger och europeiska industrier har jättesvårt att få tag i material vilket är ett långt större problem än det zoofackhandlarna hade förra sommaren då de inte fick tag i några torkade grisöron från grossisterna eftersom kineserna köpte upp alla grisöron för att sylta dem och äta dem som delikatesser.

Har de överhuvudtaget något intresse av att lyssna och lära? Stål och grisöron i all ära, men vad ska de göra när allt är utrotat?

...suck...



Min erfarenhet av Kineserna är att när de väl uppmärksammar problemen, i dagsläget, så agerar de med kraft. Det är nu historia att Kommunisterna kom på att fåglar åt en stor del av skörden och man därför lät "Revolutionen" agera mot fjäderfäna. Självklart gick det som det gick och man hadde ihjäl alla som åt skadeinsekter oxå.

Nä idag ser det annorlunda ut. Kineserna kommer troligtvis med världens bästa skogsvårdslagstiftning inom kort. Många av de "Negativa" nyheter vi läser om är just en del av Kinesernas åtgärds paket. I många områden råder idag totalförbud mot avverkning och i andra har den minskat mer än drastiskt. Att man sparkat runt en milijon skogsarbetare säget sitt. Dock fick de fan för det i internationell press.

Visst går kineserna hårt åt djuren. Faktum är att under 2,5 år i Manchuriets skogar såg jag bara ett spår. Efter en hare. Men varför gör dom det....???? Som vanligt handlar det om resurser och pengar. En Kines på landsbyggden tjänar knappt 150 kr i månaden. Kött är dyrt och gris kostar runt 12 kr kg. 8 % av ens månadslön för att köpa ett kilo kött?? Betänk då det vanligaste djuret man förknippar med tjuvjakt, och Kineser, tigern. En tiger är värd ca 100,000 kr, i kött och ben, på gatan. Tänk er nu att den stackars tjuvjägarn får 10% av detta pris, dvs 10,000kr. Om han nu annars tjänar runt 2000 kr om året så innebär det 5 årslöner. en fattig Svensk har ruint 200,000 i års lön. Alltså din polare per står i skogen, med en bössa. Plötsligt får han syn på en milion kr. Kineserna är några riktiga svin...... även i råttans år.

Dessutom torde Tigerjakt vara en barmhärtlig gärning i Kina då de redan jagat bort all mat för tigern...

Nu är en gång för alla den Kinesiska medicinen vitt utbredd i Kina och den funkar. För bara 15 år sedan talades det om akkepunktur på landets sjukhus som om det vore kvacksalveri. Nu kan man få det där. Den kinesiska medicinen funkar och vi kommer att de allt mer av den i det västerländska sammhället. Om vi nu tar tigern tex så har det faktiskt bevisats i kliniska studier att just tigerben är det mest effektiva medlet vi känner till mot reumatism. Vilket den kinesiska medicinen sagt i ca 3000 år. Vad får då en medicin kosta??? ja den frågan ställs vi ofta inför här i Sverige..... Vad får den kosta???

Gris öron... Okunniga västerlänning.... I Kina kostar Grisöron, Gristrynen och gristunga mer än fläskfile och det vill ni ge till hundar???? Hundar äter man... varje dag jag kom hem från puben tidigt på morgonen passerade jag bilen som sålde hund kött till butikerna. : ) Nä, om man äter grisöron blir man en bra lyssnare.... Trynen om du vill ha bra näsa för saker och ting och tunga för att bli en bra talare... Häst pitt äter man om man vill ha en stor ,,,,,,,,,,, Detta är även en viktig symbolik i affärsamanhang. Bjuds det på öron bör man lyssna. är det tunga som beställs in bör man tala för sin sak

Tänk vad ledsna SSAB är över att kineserna köper så mycket stål...... : ( Självklart skall kineser vara förbjudna att köpa stål... vi måste ju värna om frihandlen...

Dessutom är kineserna ganska smarta. De tvättar sina grönsaker i diskmedel för att få bort vax hinnan och alla gifter. Vi i Sverige sköljer våra för att få bort gifter... Alla företag i väst, som jobbar med bekämpningsmedel, lägger milijarder på att få fram gifter som inte försvinner när det regnar....... hur gör man då???? men vänta lite ,vi har ju en vaxhinna....... om vi lägger giftet i den???
Aqvakul
Mkt intressant läsning, Stella-Polaris. Jag lärde mig en hel del nytt. thanks.gif tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon