Full version: Tycker ni om hästar?
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Annarea
Tyckar alla om hästarna jag söter en häst. Han heter Matti!! Han e ponny.
Discogiraffen
Jag gillar My little pony... flirting.gif Är annars ganska rädd för hästar!!!
Boxer
Självklart!

Här är min

ängsvädd
Fin häst wub.gif Är det en islänning?
Boxer
CITAT (MimmiH @ 10-02-2008, 21:44) *
Fin häst wub.gif Är det en islänning?


Javisst är det en "raggsocka" smile.gif
Myosotis
så söööt! Vill ha!!! wub.gif
Tosan
Älskar hästar, men har ingen egen....
ängsvädd
CITAT (Boxer @ 10-02-2008, 22:02) *
Javisst är det en "raggsocka" smile.gif

De är bäst smile.gif Ja, så här års är de ju riktiga raggsockor med sin vinterpäls. Häftigt med så många gångarter - 4 till 5 och om man räknar in grisepass så kan det ju bli 6 gångarter biggrin.gif
Felicia
Både jag och nej. Dom är vackra djur men helt livsfarliga.
Höll på att ta ihjäl mig på en sån där havre-moppe för snart två år sedan och har sviter av det ännu. Det var via jobbet som vi hade en konferens med uteaktivitet med ridning då hästen jag red blev helt galen. Jag sa det till ledaren bara minuten före att det var något knas med kusen men han trodde inte mig..
Bröt i alla fall en himla massa ben, ryggen fick en smäll som aldrig kommer att bli bra mm. Har aldrig haft så ont i hela mitt liv, fick äta Trallalla-tabletter länge.. Nej, aldrig mer fear.gif
Stella-Polaris
Jag har en hel flock hästar


Lilla Birka
CITAT (Stella-Polaris @ 10-02-2008, 22:43) *
Jag har en hel flock hästar

Egenhändigt snidade? Eller har du någon Rättvikshäst?
Stella-Polaris
IKEA tillverkade i Kina när jag jobbade där...
ingrid fuxwall
CITAT (Stella-Polaris @ 10-02-2008, 22:56) *
IKEA tillverkade i Kina när jag jobbade där...

Dina hästar är helt i min smak
Boxer
CITAT (MimmiH @ 10-02-2008, 22:09) *
De är bäst smile.gif Ja, så här års är de ju riktiga raggsockor med sin vinterpäls. Häftigt med så många gångarter - 4 till 5 och om man räknar in grisepass så kan det ju bli 6 gångarter biggrin.gif

laugh.gif

Och korsgalopp är en väldigt underskattad gångart tongue.gif Det slår gärna till efter passen om man inte är noga. -fear-.gif


CITAT (Stella-Polaris @ 10-02-2008, 22:43) *
Jag har en hel flock hästar


Den vita med glasögonen och den tigerrandiga, skulle jag passa mig för om jag var du. De ser pålitliga ut. angel_not.gif
ängsvädd
CITAT (Boxer @ 11-02-2008, 07:59) *
laugh.gif

Och korsgalopp är en väldigt underskattad gångart tongue.gif Det slår gärna till efter passen om man inte är noga. -fear-.gif

biggrin.gif Då kan de ha hela 7 växlar, inte dåligt biggrin.gif
amaira
Boxer, vilken ljuvlig bild wub.gif .

Jag gillar också hästar. Är uppväxt med gotlandsruss, har haft några andra hästar också, men nu har jag "bara" grannens hästar i min hage.

Däremot har jag en hel del mindre varianter av dessa sköna djur. De är också mer stillsamma, och står still där man ställer dem, i evighet, precis som Stellas. smile.gif

Så här ser en av dem ut, tillsammans med "stallråttan" (som faktiskt bara är en liten mycket snäll mus).



Bettis
Har nog ridit nästan hela livet, har haft islänning sedan 10 år tillbaka men sålde honom i februari i år.
Wilmer

Wrigg i blåsväder.jpg



Den här kusen älskar i alla fall JAG wub.gif
Boxer
CITAT (Bettis @ 11-02-2008, 12:41) *
Har nog ridit nästan hela livet, har haft islänning sedan 10 år tillbaka men sålde honom i februari i år.


Varför sålde du? tröttnade?

Det ska väldigt mycket till innan jag gör mig av med min efter allt vi gått igenom de senaste 12 åren. Vi kan nästan läsa varandras tankar. wub.gif
Bettis
CITAT (Boxer @ 11-02-2008, 17:06) *
Varför sålde du? tröttnade?
wub.gif

Det är en lång historia, men han har det jättebra där han är idag. Honom hade jag haft i 3 år, Gidden som jag hade i alla år innan fick jag ta bort pga fång, tyvärr.
Jan Lindgren
Hej!
Kan man leva utan islandshästar?? Jag har haft islandshästar i 35 år och livet skulle kännas tomt utan dem. Det är en underbar ras även för oss som aldrig blir bra ryttare. Snälla, vänliga och förlåtande. Lika trevliga att köra som att rida. Just nu har vi sex stycken hemma.Två egna och kompisens fyra. Det måste vara den absolut bästa rasen för att öka hästintresset i Sverige. I början av sjuttiotalet var rasen inte särskilt populär men vi jobbade stenhårt men uppvisningar, föredrag och filmer. Arbetet lönade sig och nu är rasen en av de populäraste i Sverige.
MVH
Jan Lindgren
Mica548
Felicia, din stackare! Tvyärr kan ju olyckan alltid hända oavsett hur välskolade/uppfostrade hästarna är till vardags.... Det måste ha varit en himla smäll, med sådana skador.

Själv har jag nöjet att rida Beridna Högvaktens hästar sedan 20 år tillbaka, så helgerna tillbringas på hästryggen ute på den vackra Djurgården eller i Lill-Jansskogen. Det är otroligt att vi har så vackra ridvägar i centrala Stockholm.

Ju mer tid man tillbringar med hästarna, ju mer förstår man att man har att lära och ju ödmjukare blir man (i alla fall jag).
Cacki
Hästar är underbara djur. Jag sålde mina sista för ca 8 år sedan då jag började bli sjuk och inte orkade med allt jobb längre. De förvandlades från att vara mina bästa kompisar till att bli mitt dåliga samvete eftersom jag tyckte att hur mycket jag än försökte så orkade jag inte ta hand om dem som de förtjänade. Det var svenska halvblod jag hade men skulle jag någonsin få chans att kunna skaffa häst igen så skulle det defenitivt bli en islänning. Efter att ha fått nöjet att testa islänningar några gånger har jag blivit helt såld.
Boxer

Här är vår andra häst, till vänster. En valack på 23 år som tror han är 5 år och hingst. Här charmar han flockens nya tillskott. wink.gif
ängsvädd
CITAT (Boxer @ 14-02-2008, 18:45) *

Här är vår andra häst, till vänster. En valack på 23 år som tror han är 5 år och hingst. Här charmar han flockens nya tillskott. wink.gif

Oj, vilka fina hästar wub.gif Vilken charmör smile.gif
lisselbo
Gillar hästar, men har en väldans respekt för dom.
Följer med dottern till ridskolan ibland, och får då som mamma gärna hjälpa till att göra iordning hästar inför lektion.
Annars går jag dagligen förbi en hage med 8 islänningar, kan stå länge och beundra dom, speciellt en som har färgen black.
Otroligt vacker.

zaaritha
Har tyckt om hästar se´n jag var barn!
Tyvärr; har jag ingen................
inger1
Oja, jag tycker om hästar. Finns det nåt vackrare än en springande häst med manen flaxande, eller hur man säger.
Men tyvärr är jag paradoxalt även livrädd för djuret. Min dröm är och har alltid varit att kunna rida.
Vilken helvissen dröm eller hur?
Feg som jag är håller jag mig till hundar som inte alla ggr. är helt lätta att tas med, men på en mer "golvnära" nivå.
Mvh Inger
Grå
CITAT (inger1 @ 18-02-2008, 06:56) *
Men tyvärr är jag paradoxalt även livrädd för djuret. Min dröm är och har alltid varit att kunna rida.


Inte alls någon helvissen dröm. Att ha respekt för ett sådant kraftfullt djur är helt naturligt och det tycker jag att man ska ha, men din rädsla kanske du kan övervinna?
Kanske du kan börja med en kurs i horsemanship - att kommunicera med hästens kroppsspråk och så lite "verktyg" som möjligt.
Jag har själv aldrig gått någon kurs, men min granne har och han visar mig saker ibland när jag hjälper honom med hans hästar som både funkar för mig och är helt fantastiska. Bara en sådan sak som att få en otränad häst att gå lugnt en och en halv meter bakom i löst hängande lasso enbart med hjälp av kroppsspråket. Jag trodde knappt att det var verkligt, jag som varit van vid grimma och 50 cm grimskaft i ett krampaktigt grepp.
Wilmer
Grå, jag skulle verkligen vilja se/testa någon som kan det där med kommunikation. Nu håller jag inte krampaktigt i grimskaftet, men det är inte fel att lära sig något (för mig) nytt.
Myosotis
Läs "Dansa med hästar" av Klaus Ferdinand Hempfling, tror jag han heter. Han är arrogant och omdiskuterad, men han skriver bra om kommunikation. Jag har även läst en artikel om klickerträning av häst, är det någon som har försökt?
Wilmer
Jag har läst en massa böcker, men det skulle vara kul att få vara med IRL så att säga. Mycket som står i böckerna tycker jag att jag gör, sådant jag har lärt mig av gamla hästmänniskor. Lite hästvett är aldrig fel. Man märker ju snart vilket som fungerar! Min pålle gör vad som helst för godis, jag skulle nog kunna lära honom klicker... Men jag har inte provat! Skulle vara kul att se någon som har lärt sin häst det.


sommar hage.jpg

En liten sommarbild.
Wilmer
Fler hästbilder till denna tråd?
Myosotis


Wilmer
Ååå, pratade just om det igår när vi var ute och red. Det var så herrans länge sedan det var underlag för tolkning. MIG VILJA HA riktig vinter!! Jösses så härligt det ser ut.
Myosotis
Det var härligt! Ett tips är dock att ta av sig ridhjälmen och sätta på sig en mössa när man åker; snö mellan pannan och ridhjälmen är väldigt kallt! Otroligt så mycket snö man får i ansiktet bakom en galopperande häst! Jag längtar också efter snö.
Wilmer
Jag brukar ha hjälm, tre meter lång halsduk, skidglasögon. ELler ja, BRUKADE då det fanns snö. Men slalomskidor är lättare. Pulka mer spännande coolgleam.gif Vad är det för ras på den rasande vackra hästen?
Myosotis
Haflinger. Hon kunde bocka!! Har aldrig varit med om nåt liknande. Inte elak, ren livsglädje. Men stark och vig, det var riktigt otäckt.
Wilmer
Å, det var det jag misstänkte. Ringde på haflingers när jag letade ny häst, men det blev Wriggen istället. Slumpen avgjorde. Haflinger verkar vara min typ av häst, men jag har aldrig "känt" någon.
Myosotis
Vad är Wriggen för häst då?
Haflinger är intelligenta och viljestarka. Skulle faktiskt inte vilja ha en egen. De testar gränser hela, hela tiden. Man måste nog gilla utmaningar och att ligga steget före. Men de blir sällan rädda och är tålmodiga och snälla.
Wilmer
Wrigg är okänd härkomst. Kommer från en hästmarknad, där tappades ursprunget bort. Jag har bestämt ihop med andra genom åren att han är en ardennerkorsning. Men alla förslag kan vara rätt! Ser ut som en gammaldags gårdsbruks-skogs-kör häst. Helt underbar i psyket, ärligare häst finns inte. Tur han inte blev korv crying.gif
Myosotis
Gick tillbaka och tittade på bilden en gång till, han är ju större än jag trodde först. Vilken kraftig hals!
Wilmer
laugh.gif Ja, tur att han är lydig.... Eller ja, för det mesta lydig sleep.gif Han är maffig pöjken!
Grå
CITAT (Wilmer @ 19-02-2008, 22:11) *
Grå, jag skulle verkligen vilja se/testa någon som kan det där med kommunikation. Nu håller jag inte krampaktigt i grimskaftet, men det är inte fel att lära sig något (för mig) nytt.


Vi har en brud i kommunen här som håller kurser, kanske det finns någon i din kommun?
Våran horsewoman heter iallafall Chippa Nelson och är suveränt duktig. Ett tag funderade jag på att gå kurs själv, men insåg att det inte vore mycket mening i sista änden då jag inte har häst själv biggrin.gif
Wilmer
Du kan få träna på min naughty.gif Han gör vadsomhelst för lite godis, så det går at fuska..

Ja, jag har detta på önskelistan. Bara att gå på en clinic skulle vara spännande.
zuzannah
Det verkar ju helt osannolikt underbart att rida högvaktens hästar!! Själv får man nöja sig med att leda dotterns häst när hon rider på häståkeriets hästar.( Kolla förresten in loggatävlingen på KBRFs hemsida) Men jag har hört att man ska vara extremt skicklig för att få rida högvaktens hästar!?
Wilmer
Vilka mysiga hästar de har på häståkeriet! Jag gillar den blandningen de hade, men saknade en ardenner...!
Lemonne
CITAT (Boxer @ 10-02-2008, 21:09) *
Självklart!

Här är min


Käre hjärtanens vilken sötnos! Går rakt in i hjärtat!
Vic
Här är en bild på pappa till min totto NickeLilltroll. En bild för oss korsningar häst/trädgårdsälskare. Har en höstbild på NickeLilltroll och litet grönska, återkommer med den smile.gif

[attachment=15654:pappy_1.jpg]

Har försökt att inte ha häst och "släppa taget" eftersom det är farligt, kostar mycket pengar, osv osv men det går inte. Jag är inte lycklig utan hästar helt enkelt!
zissi
Är faktiskt lite rädd för hästar.

Såg en artikel om en krullhårig häst som en kvinna importerade från USA till Sverige. Den härstammade från indianernas hästar i USA. Ca 3000 fanns det i hela världen om jag inte minns fel. Allergiker tålde den tydligen. Har ni hört talas om den sorten..........vad den nu hette confused.gif .........har förstås glömt det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon