Full version: Kastrerad tik
ängsvädd
Hej hundvänner:) Jag funderar på att skaffa hund igen någon gång i framtiden. Men det är så att jag umgås mycket med en tjej som har en hanhundsaggressiv hanhund, samt jag är hundvakt åt den då och då. Bl a därför funderar jag på att skaffa en tik som kastreras/steriliseras, vet ej skillnaden, men så att hon inte löper iaf.

Är det djurvänligt att göra så? Hur reagerar okastrerade hundar på en kastrerad tik?

Rasen jag funderar på är chinese crested powder puff, har haft en hane tidigare.

Skulle gärna vilja ha synpunkter från er.
lottapotta
Hej Mimmi!

Min snart fyraåriga tik är kastrerad. Jag fick veta av veterinären att man inte längre steriliserar (klipper av äggledarna) tikar, utan bara kastrerar (tar bort livmoder och äggstockar). Detta gör man för att undvika livmodersinflammation som tidigare varit en vanlig dödsorsak.

Min erfarenhet är att okastrerade hundar inte reagerar annorlunda på Elsa nu mot innan. Jag kan förstås ha fel. Hundar har ett oerhört nyanserat "språk" sinsemellan, och det är förstås så att man inte alltid ser allting.

Anledningen till att jag valde att kastrera Elsa var att hon hade väldiga problem med sina hormoner. Hon hade det jobbigt innan löpet, under löpet, efter löpet, och var dessutom rejält jobbigt skendräktig i minst fyra-fem veckor varje gång. Hon mådde som du förstår inte alls bra. Jag rådgjorde med en veterinär som informerade mig om valmöjligheterna. Operation eller piller. Ja gillar inte piller, så det blev kastrering.
Operationen gick bra och tillfrisknandet också, men hon var förstås inte sig själv på två veckor efteråt. Det är ju en stor operation på en tik. Jag hade lite ångest för att jag utsatte henne för detta, men efter snart åtta månader kan jag säga att det är det bästa jag gjort för min hund! Hon är glad och jämn i humöret igen, har mer energi och är lika lycklig som hon var innan cirkusen började.
Fast jag tror inte jag gjort det om hon inte haft såna problem med sina hormoner...

Det är mina synpunkter och erfarenheter. Hoppas du får in fler!
Lycka till med ditt beslut.
herkules
allt som inte ska gå i avel ska kastreras!
min åsikt.
en kastrerad tik löper risk att bli inkontinent, pälsstrukturen kan ändras och de kan lägga på hullet - nackdelar
ingen framtida risk för livmoderinflammation, inga abortsprutor pga tjyvparning, inga hormonsvängningar pga löp - fördelar
ängsvädd
Tack för era svar smile.gif Jag ska ta mig en ordentlig funderare utifrån detta.

Hur länge löper en tik? När kan hon befruktas, bli dräktig, vid ev. parning?
herkules
en tik löper i ca 3 veckor, för att vara på den säkra sidan så tycker jag att man ska räkna med minst en månad. höglöp ungefär i mitten av perioden, då slutar många tikar att blöda och ägaren tror att faran är över, vilket ofta resulterar i en tjyvparning!
tikar parar sig inte bara vid höglöp, ALLA variationer finns!
smile.gif
ska man para så kan man ta tiken till veterinär som gör ett utstryk och därmed se var tiken befinner sig i sitt löp och bästa datum för parning. eller om man har möjlighet att ha hanen hemma hos sig så blir det när det blir. tongue.gif
Harvey
Jag har en tik som jag funderar på att kastrera, man det är så himla dyrt, 5000 kr kostar det!
Är lite sugen på att ta en kull på henne först, får se nästa vår hur jag gör, men det vore skönt att slippa löpet även om hon inte blöder nå större o grisar så är jag rädd för tjuvparningar.
Anki på Öland
CITAT (MimmiH @ 12-02-2008, 14:19) *
........................... När kan hon befruktas, bli dräktig, vid ev. parning?


Har haft tjuvparningar på dygn 4 och dygn 23 - dygn 4 blev valpar, dygn 23 vet jag inte då jag gav en abortspruta.
Anki
ängsvädd
CITAT (Anki på Öland @ 12-02-2008, 15:38) *
Har haft tjuvparningar på dygn 4 och dygn 23 - dygn 4 blev valpar, dygn 23 vet jag inte då jag gav en abortspruta.
Anki

Är abortspruta farligt för tiken? Hur påverkas hon av den?
Anki på Öland
Förr var det samma som med p-spruta, man kunde nästan med säkerhet räkna med livmoderinflammation men idag är den bättre vad gäller det, men ändå inget jag skulle göra som preventivmedel. Bättre då att kastrera!
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon