Full version: Ljudskrämmor
Aqvakul
http://sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?Artikel=1889302


I Storbritannien ifrågasätter Barnombudsmannen och flera andra organisationer en speciell utrustning som har satts upp vid vissa affärer och gallerior. Apparaterna ger nämligen ifrån sig ett ljud som bara unga kan höra. Syftet är att skrämma bort dem. Det handlar om 3 500 apparater som ger ifrån sig ett pulserande högfrekvent ljud.

Är det så vi ska hantera barn och ungdomar? Hur reagerar de anställda på detta? man kan säkert må dåligt av detta utan att "höra" det. Hundar, som ju hör höga frekvenser, måste fara riktigt illa.

Vad tycker ni?

Är detta ett bra sätt att ta tag i "buset"?
MariaS
Det beror väl på hur mycke eget arbete man vill lägga ner. Tyvärr finns det väl denna typ av ljudskrämmor här i sverige också (VAr kommer jag inte ihåg just på rak arm)
Fågelvägen
Klassisk musik påstås ju också hålla ungdomar borta? Men nånstans tar de väl vägen då?
Snöflinga
Tänker osökt på Orwells fiktionsbok -fear-.gif Storebror inte bara ser dig, nu kan han även styra var du får eller inte får vara crazy.gif Detta får bara inte vara sant ... vart är vi på väg blink.gif
Gunilla T
Det är för bedrövligt...människans uppfinningsrikedom är stor och man önskar att den skulle användas till människors och naturens väl och ve..istället används resurserna på symptombehandling.
Aqvakul
Själv tycker jag allmänt att oljud är mycket stressande och något vi ska försöka undvika så mkt som möjligt. Får också lite taskiga associationer till moderna fågelskrämmor. Är det så vi ser våra barn och ungdomar, som besvärliga fåglar....
mamamaggan
Och sedan då? När man inte vill ha den eller den gruppen i sin affär eller galleria? Vad ska man ta till då?

Måste ju finnas bättre sätt att ta tag i problemet samtidigt som jag kan förstå att man kan bli ganska desperat som affärsidkare men detta är väl ändå att gå för långt ?!
Hannele
CITAT (aq42 @ 12-02-2008, 16:39) *
Är det så vi ska hantera barn och ungdomar?

Det är ganska mycket snatterier i affärer. mad.gif
Bee
Kan detta var en av anledningarna till att små barn skriker hjärtskärande i vissa butiker? Stackars barn - många av dom har inget val, dom måste följa med föräldrarna till affären.
Det här måtte väl ändå falla under ngn misshandelsparagraf?

Uppmärksamma föräldrar torde sluta handla i sådana affärer! Det finns många sätt att bli av med kunder... (min ene son blev portad i lokala klädaffären när han var 3 år för att han sprang ut i skyltfönstret. Eftersom han inte fick följa med in dit i fortsättningen slutade jag handla där.)
messermark
CITAT (Bee @ 13-02-2008, 09:31) *
Uppmärksamma föräldrar torde sluta handla i sådana affärer! Det finns många sätt att bli av med kunder... (min ene son blev portad i lokala klädaffären när han var 3 år för att han sprang ut i skyltfönstret. Eftersom han inte fick följa med in dit i fortsättningen slutade jag handla där.)



Ja jösses, hade han varit vuxen kanske jag fattat portningen men 3 år... klokt av dig att sluta handla där tummenupp.gif hade jag också gjort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon