Netha
Randigaoch prickiga kläder förbjudet på dagis. Även personalen har order om att bära enfärgade kläder. ohmy.gif
Herreminje ... man trodde det var ett skämt, men icke.

fröken får ont i huvudet.

.
MariaS
Det är inte lätt med migrän. Men frågan är om det inte vore enklare med en annan arbetsplats för den drabbade, istället för att drabba alla andra i omgivningen. Dessutom borde det finnas någon form av lindring för migränen också. Hon möter ju ändå randiga och prickiga på alla andra ställen i samhället
Aqvakul
CITAT (Netha @ 14-02-2008, 21:21) *
Randigaoch prickiga kläder förbjudet på dagis. Även personalen har order om att bära enfärgade kläder. ohmy.gif
Herreminje ... man trodde det var ett skämt, men icke.

fröken får ont i huvudet.

.



Tittade i almanackan och konstaterade att det inte är 1 april idag. slap.gif

Fattar nada!
Netha
Nej, det är inte lätt med migrän ... vet jag efter att ha lidit av det i 43 års tid
men numera fri sedan 9 år tillbaka.

Men faktiskt så tror jag inte alls att det är klädernas mönster som utlöser migrän...
om så vore så kunde hon knappast vistas bland folk
, helst sommartid då man ju inte har ytterplagg.






CITAT (aq42 @ 14-02-2008, 21:24) *
Tittade i almanackan och konstaterade att det inte är 1 april idag. slap.gif

Fattar nada!

rotfl.gif ordförande i barn-, utbildnings- och kulturnämnden i Gällivare sa också att han trodde det var ett aprilskämt. rotfl.gif
Piccante
CITAT (Netha @ 14-02-2008, 21:31) *
Nej, det är inte lätt med migrän ... vet jag efter att ha lidit av det i 43 års tid
men numera fri sedan 9 år tillbaka.

Men faktiskt så tror jag inte alls att det är klädernas mönster som utlöser migrän...
om så vore så kunde hon knappast vistas bland folk
, helst sommartid då man ju inte har ytterplagg.
rotfl.gif ordförande i barn-, utbildnings- och kulturnämnden i Gällivare sa också att han trodde det var ett aprilskämt. rotfl.gif

Har hört att för mycket synintryck kan utlösa epilepsi anfall. händer att tv-spel gör det ibland. Men jag undrar oxå vad som är värst, prickiga kläder eller alla barn som far omkring och stojar? Tänker på alla ljud, färger, rörelser etc det är en orolig miljö på dagis när barnen leker. Känns lite som om man skyller migränen på kläder för att det var lätt att sätta fingret på just den detaljen men det är överlag psykiskt påfrestande i många skolmiljöer.
Huggorm
Detta är ett typiskt symptom på att facket har för mycket makt och för lite verklighetsförankring. Det rätta vore förstås att byta ut den känsliga personen mot en som är bättre lämpad för jobbet. Klarar man inte av prickiga kläder på grund av migrän så förstår jag över huvud taget inte hur man kan klara av en bråkig och högljud arbetsplats som en förskola.

Även jag kollade datumet för reportaget, eftersom jag tänkte det var något gammalt från 1 april som hittats fram biggrin.gif
Netha
Var ett inslag i lokalnyheterna på SVT2 ikväll ... till dess trodde jag det var ett skämt.

Visst har det gått för långt när sånt tillåts ... hade jag haft barn där så hade jag protesterat å det skarpaste
och kontaktat högsta ledning direkt.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 14-02-2008, 22:12) *
Detta är ett typiskt symptom på att facket har för mycket makt och för lite verklighetsförankring. Det rätta vore förstås att byta ut den känsliga personen mot en som är bättre lämpad för jobbet. Klarar man inte av prickiga kläder på grund av migrän så förstår jag över huvud taget inte hur man kan klara av en bråkig och högljud arbetsplats som en förskola.

Även jag kollade datumet för reportaget, eftersom jag tänkte det var något gammalt från 1 april som hittats fram biggrin.gif


Onekligen en konstig och helknasig situation men var står det någonting om fackets aktivitet i fallet? Som jag uppfattar det är det väl rektorn som satt reglerna?

MariaS
CITAT (Cacki @ 14-02-2008, 22:26) *
Onekligen en konstig och helknasig situation men var står det någonting om fackets aktivitet i fallet? Som jag uppfattar det är det väl rektorn som satt reglerna?

Jag uppfattade också att det var "chefen" som satt upp reglerna. Men man kan ju undra vad facket kommer att säga om detta?!
Betty
CITAT (Netha @ 14-02-2008, 22:16) *
Var ett inslag i lokalnyheterna på SVT2 ikväll ... till dess trodde jag det var ett skämt.

Visst har det gått för långt när sånt tillåts ... hade jag haft barn där så hade jag protesterat å det skarpaste
och kontaktat högsta ledning direkt.

Trodde knappt mina ögon när jag såg det inslaget och kunde inte låta bli att reagera på den där grylligt mönstrade koftan som damen i reportaget hade på sig... wacko.gif Var hon rektorn eller..? Och varför fick hon ha på sig en sån mönstrad tröja/kofta, om det nu var så himla känsligt?
Jag trodde som sagt att alltihop var ett dåligt skämt...
Netha
Ja det var rektorn som hade den koftan.
Kanske toleransen hos "fröken" är större, när det gäller chefspersoner. whist.gif
Betty
CITAT (Netha @ 14-02-2008, 22:36) *
Ja det var rektorn som hade den koftan.
Kanske toleransen hos "fröken" är större, när det gäller chefspersoner. whist.gif


Tydligen...
Helt sjukt tycker jag slap.gif . Hade jag haft ett barn på det dagiset så hade de minsann fått höra min åsikt om det hela... wink.gif
Piccante
CITAT (Netha @ 14-02-2008, 22:36) *
Ja det var rektorn som hade den koftan.
Kanske toleransen hos "fröken" är större, när det gäller chefspersoner. whist.gif

eller så är chefen upphovet till personalens migrän giggle.gif
MariaS
CITAT (Markus_H @ 14-02-2008, 22:41) *
eller så är chefen upphovet till personalens migrän giggle.gif

Den håller jag med om giggle.gif
Farbror Blå
CITAT (MariaS @ 14-02-2008, 22:41) *
Den håller jag med om giggle.gif



Det är egentligen en bra satsning!!
Skönt att barnen slipper vara på+ Pricken lika !
Dessutom är det väl bra om det inte redan på lekis blir långRANDigt
Kajsa i Arvika
Jag vet precis vad min chef skulle säga om jag ginge till henne och talade om att jag får huvudvärk av gamla tanter i prickig klänning... rtfm.gif
Aqvakul
CITAT (Farbror Blå @ 14-02-2008, 23:33) *
Det är egentligen en bra satsning!!
Skönt att barnen slipper vara på+ Pricken lika !
Dessutom är det väl bra om det inte redan på lekis blir långRANDigt

rotfl.gif

CITAT (Kajsa i Arvika @ 15-02-2008, 07:14) *
Jag vet precis vad min chef skulle säga om jag ginge till henne och talade om att jag får huvudvärk av gamla tanter i prickig klänning... rtfm.gif

rotfl.gif rotfl.gif
Novisen
Har läst och även hört rektorns argument (i radion)

Tycker det hela är en storm i ett vattenglas. Rektorn är visst beredd att placera om "problemet".
Men vad jag förstod var det ingen uppståndelse bland de berörda föräldrarna eller barnen... bara de som inte är direkt berörda.

VARFÖR får man inte FRÅGA ??? Om man provar med denna lösning och det INTE funkar... ja då kan man pröva nå' t annat... och funkar det, kanske man få en sådan avdelning där alla är med på det???


n
Farbror Blå
CITAT (Novisen @ 15-02-2008, 10:47) *
Har läst och även hört rektorns argument (i radion)

Tycker det hela är en storm i ett vattenglas. Rektorn är visst beredd att placera om "problemet".
Men vad jag förstod var det ingen uppståndelse bland de berörda föräldrarna eller barnen... bara de som inte är direkt berörda.

VARFÖR får man inte FRÅGA ??? Om man provar med denna lösning och det INTE funkar... ja då kan man pröva nå' t annat... och funkar det, kanske man få en sådan avdelning där alla är med på det???
n


nej, det roliga med såna här tokerier är egentligen inte att nån säjer/beslutar/föreslår nåt dumt, utan den uppståndelsen det får.
uttrycket storm i ett vattenglas passar så bra.=)
Myosotis
Tycker inte det är nånting att skratta åt. angry.gif Ni som inte har migrän behöver inte uttala er om hur det känns för dem som har migrän. Har själv blivit utskrattad för att jag inte tål datorskärmar med för låg frekvens eller glödlampor som flimrar innan de går sönder. Andra ser det inte ens, men jag klarar överhuvudtaget inte av att titta på det. Alla är känsliga för något. Visa lite mer tolerans tack.
Farbror Blå
CITAT (Myosotis @ 15-02-2008, 11:07) *
Tycker inte det är nånting att skratta åt. angry.gif Ni som inte har migrän behöver inte uttala er om hur det känns för dem som har migrän. Har själv blivit utskrattad för att jag inte tål datorskärmar med för låg frekvens eller glödlampor som flimrar innan de går sönder. Andra ser det inte ens, men jag klarar överhuvudtaget inte av att titta på det. Alla är känsliga för något. Visa lite mer tolerans tack.


Nu är det nog så att vi inte är intoleranta alls, men ibland skämtar man om feta personer, smala personer, lånskånkar, korta och runda utan att mena nåt illa.
Jag antar att en person som har såna problem med migrän ( underskattar verkligen inte symptomen) kanske hare andra mer störande moment på sin arbetsplats, i form av just skrik, hopp, stoj och stress som kan framkalla besvären, än just randiga prickiga barn.

Taget ur sitt sammanhang blir det bara så roligt och absurt, även om det för personen ifråga antagligen är ett riktigt problem.

Vi kan omöjligt sätta oss in i hur alla människor känner och förringar varken dem, eller deras känslor, men vi kan skratta åt hur fånigt någonting låter.
tettan
jag är verkligen imponerad av ansvarig på den här arbetsplatsen som faktiskt lyssnat på den anställde och försökt göra något åt situationen. kan ju inte vara så avancerat för föräldrarna att klä sina ungar annorlunda så personen ifråga kan vara kvar på arbetet.
en eloge tycker jag, särskilt i tider som dessa när det inte är så enkelt att få tag på jobb
Netha
Visst kan man tycka att det är bra att man anpassar arbetsplatser
men nog får det vara nån måtta med det också.
Här betalar ju föräldrarna för dagisplatsen och då ska de inte behöva ha speciella
kläder till barnen.
Så tycker iaf jag.
F.ö så måste det vara väldigt unikt att man får migrän av att se randiga och rutiga klädesplagg.
Jag undrar hur personen ifråga, sommartid kan vistas bland folk.
Menar... man ser ju en massa randiga, rutiga och prickiga plagg när man är ute på stan el byn.

Eftersom "nyheten" tas upp i flera andra länders tidningar så verkar det vara ovanligt även där.

Jo jag vet hur det är att ha migrän ... har haft svår dito under 43 års tid.
Gita
Tror helt enkelt inte att det kommer att fungera, vad gör man den morgon lille Pelle kommer i sin randiga favorittröja? Skickar man hem honom? Tycker att dagispersonal skall vara till för barnen,inte tvärtom. Dagisfröken i fråga borde byta jobb istället för att ställa krav på barnens klädsel, anser jag.
Gita
Betty
CITAT (Myosotis @ 15-02-2008, 11:07) *
Tycker inte det är nånting att skratta åt. angry.gif Ni som inte har migrän behöver inte uttala er om hur det känns för dem som har migrän. Har själv blivit utskrattad för att jag inte tål datorskärmar med för låg frekvens eller glödlampor som flimrar innan de går sönder. Andra ser det inte ens, men jag klarar överhuvudtaget inte av att titta på det. Alla är känsliga för något. Visa lite mer tolerans tack.

Jag drabbas själv av migrän ibland och tror inte att någon i den här tråden skrattat åt fenomenet migrän som sådant. I alla fall jag skrattar åt det absurda i att barnen får lov att byta till enfärgade kläder om de kommit till dagiset i rutigt eller prickigt. I reportaget i Nordnytt står rektorn i dagisets kapprum, klädd i stickad prickigt mönstrad kofta! och plockar med kläderna i barnens korgar - samtidigt som hon talar om att barnen måste byta om till enfärgat av hänsyn till en i personalen.
Helt wacko.gif enligt min mening.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon