Full version: Fastfrusna svanar
Lilla Birka
Vi var ute och åkte på småvägarna här omkring på e.m. Kom fram till en liten skogssjö som fryst till under natten. Där ute såg vi 8-10 svanar och åtminstone 6 av dem såg ut att sitta fast i isen. Ett par av dem gick upp och rörde sig när vi stannat och försökt störa dem lite för att se om de verkligen var fastfrusna. De andra sex låg helt stilla, tittade bara upp en stund. Det var ju väldigt kallt natten som gick och det kändes svårt att inte kunna göra något. Har de en chans? Det blir ju något varmare nu men isen lär väl inte gå upp i brådrasket. Vad skulle ni gjort?
Naturens grymma lagar..... sad.gif
silos
Jag tror att jag hade försökt slå isen sönder.
mamamaggan
Inte lätt att veta vad man ska göra. Om isen hade burit så kanske man kunnat gå ut och slå loss dem men gör den inte det så vet jag inte vad man kan göra.
Ralf
Väldigt ofta är dom ej fastfrusna, det bara ser ut så. Såg själv en räddningsaktion som med stor besvär togs sig fram mot en svan o när dom var någon meter bort från svanen så stack den jäveln...
Netha
Finns det ingen i kommunen du kan kontakta. Kanske räddningstjänsten. ?
Skulle behövas någon med båt som kan ta sig ut och slå sönder isen runt dem så de kom loss.
Lilla Birka
CITAT (Netha @ 16-02-2008, 21:32) *
Finns det ingen i kommunen du kan kontakta. Kanske räddningstjänsten. ?
Skulle behövas någon med båt som kan ta sig ut och slå sönder isen runt dem så de kom loss.

Jag tror inte att någon på kommunen svarar en sen lördagseftermiddag crying.gif Räddningstjänsten tror jag inte befattar sig med små djur, möjligen hästar, kor och älgar som gått ner sig i dy eller lera. Vet inte, men jag har svårt att tänka mig att de skulle ge sig ut i skogen och försöka forsla dit en båt när dessutom mörkret börjat falla........
Jag hoppas att det mildväder som blev i dag har löst problemet ( om de nu verkligen hade frusit fast) -fear-.gif
Myosotis
Hoppas de inte var fastfrusna. Det händer ju inte så ofta, så att 6 stycken skulle frysa fast samtidigt är nog rätt osannolikt, jag tror att de låg på isen och inte brydde sig om att resa sig bara. Annars kan det nog vara en bra idé att kontakta KFV (Katastrofhjälp för fåglar och vilt).
Felicia
Jag läste för en tid sedan om fastfrusna svanar i en tidning och där påstod dom att dom klarade av att ta sig loss själva.
Om man skulle hjälpa dom så gjorde man mer skada. Kommer inte ihåg vilken tidning (kan ha varit Land eller HJ) det var men man får väl hoppas det är rätt.
Netha
CITAT (Lilla Birka @ 17-02-2008, 18:57) *
Jag tror inte att någon på kommunen svarar en sen lördagseftermiddag crying.gif Räddningstjänsten tror jag inte befattar sig med små djur, möjligen hästar, kor och älgar som gått ner sig i dy eller lera. Vet inte, men jag har svårt att tänka mig att de skulle ge sig ut i skogen och försöka forsla dit en båt när dessutom mörkret börjat falla........
Jag hoppas att det mildväder som blev i dag har löst problemet ( om de nu verkligen hade frusit fast) -fear-.gif

Ja det får man hoppas.
Man ser ibland i tidningar att räddningstjänsten ryckt ut för att rädda fastfrusna svanar ... minns att det också hänt en gång här i kommunen.
Här två såna händelser
1

Fastfrusen svan avlivades
UMEÅ. På söndagsförmiddagen larmades polis och brandförsvar till isarna utanför Holmsund.
Där hade en fastfrusen svan anträffats.
Svanen skars loss, fördes till brandstationen, varefter ornitolog tillkallades.
– Svanen hade lunginflammation och den skulle inte klara sig, säger Christina Nejdebro, vakthavande polisbefäl.
Fågeln avlivades på stationen.


2

Räddningstjänsten fick larm på förmiddagen om att sex svanar förmodades vara fastfrusna i isen vid campingen i Slite. Men när räddningstjänsten från Slite kom fram till svanarna flög de iväg. ...

Det här tycker jag låter lugnande. smile.gif

Fastfrusna svanar: Det är oftast inte så! Av alla de larm om fastfrusna fåglar (oftast svanar) vi fått in under åren har blott en bråkdel av dem gällt verkligt fastfrusna fåglar. Svanar och andra sjöfåglar ligger nämligen gärna på isar och inväntar bättre tider. En svan i god kondition kan t.ex. ligga still och utan mat i flera veckor! Då är det lätt hänt att man tolkar situationen som att fågeln är i nöd. I de sällsynta fall där en sjöfågel fryser fast handlar det oftast om sjuka eller skadade fåglar. Eller om extrema vädersituationer. Isar är ofta glatta och detta innebär ibland att anden eller svanen halkar när den vill röra på sig. Detta tolkas ibland som en kamp för att komma loss från isen.
Hannele
CITAT (Netha @ 17-02-2008, 21:07) *
Man ser ibland i tidningar att räddningstjänsten ryckt ut för att rädda fastfrusna svanar ... minns att det också hänt en gång här i kommunen.

och då har man också fått rädda räddningstjänstpersonalen
Netha
CITAT (Hannele @ 17-02-2008, 22:56) *
och då har man också fått rädda räddningstjänstpersonalen

Nä nu förstår jag inte alls vad du vill ha sagt. confused.gif

Vill du vara så vänlig och förklara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon