Full version: Damm inomhus
Pelon
Hejsan.

Jag är helt ny här och vet inte om denna frågan passar här riktigt!?

Jag tänkte att jag skulle bygga en damm i mitt garage. Den ska vara ca.6m2, och min fråga är då hur det är enklast att bygga den.

Jag vill helst inte använda sån där färdig damm av plast (kanske ändå inte finns i den storleken?), och helst ingen dammduk heller eftersom dammens innevånare troligtvis kan ha sönder den.

Kan man bygga i glasfiber, och hur skulle man då gå tillväga tro?

MVH Pelle
MariaS
Vad ska du ha i dammen?
Pelon
En Glasögonkajman.

Och det blir nog dammbygge till vattensköldpaddor oxå.

MVH Pelle
MariaS
Då var nog inte dammduken något bra förslag nej. Däremot finns det glasfiberarmerad betong, som är mycket lätt att arbeta med. Det är som att arbeta med modelllera. Då gör du helt enkelt formen av vanligt hönsnät, som du klär med denna betongen. Mycket hållbart och lämpligt för detta ändamålet.

Om du dessutom vill ha dammen flyttbar, gör du formen på en byggplyfa med hjul under.
Pelon
Ok, vad finurligt:)

Du har möjligtvis inte nån hemsida som visar lite om detta?

MVH Pelle
MariaS
Sorry. Bara en på vanligt dammduksbygge. Men detta klarar du galant ändå. Det är jag övertygad om.
ängsvädd
Hej Pelle, jasså du har hittat hit också smile.gif

Jag sökte lite på glasfiberarmerad betong och damm. Hittade en tråd i ett annat forum, vet inte om den ger något, men här är den iaf.

Kul att du kanske ska skaffa vattensköldpaddor och att de i så fall får en damm att husera i.

http://forum.byggahus.se/ovriga-diskussion...nomhusdamm.html
Pelon
Hej på dig.

Ja, jag lyckades hitta den tråden när jag sökte på google igår oxå:)

Skaffa sköldpaddor? Jag har vattensköldpaddor. Två stycken damer av arten Chrysemys picta bellii:) Kolla här http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=68157

Där finns bilder på alla mina nuvarande djur...

MVH Pelle
Pelon
CITAT (MariaS @ 19-02-2008, 19:15) *
Då var nog inte dammduken något bra förslag nej. Däremot finns det glasfiberarmerad betong, som är mycket lätt att arbeta med. Det är som att arbeta med modelllera. Då gör du helt enkelt formen av vanligt hönsnät, som du klär med denna betongen. Mycket hållbart och lämpligt för detta ändamålet.

Om du dessutom vill ha dammen flyttbar, gör du formen på en byggplyfa med hjul under.



Hej igen.

Vet du vart man kan köpa denna glasfiberarmerade betongen?

Hur tjockt lager tror du man kan behöva för att det ska hålla och bli riktigt tätt?

Och tiill sist, behöver man vekligen inte ha nått mer under som stöd?

MVH Pelle
MariaS
CITAT (Pelon @ 27-02-2008, 15:35) *
Hej igen.

Vet du vart man kan köpa denna glasfiberarmerade betongen?

Hur tjockt lager tror du man kan behöva för att det ska hålla och bli riktigt tätt?

Och tiill sist, behöver man vekligen inte ha nått mer under som stöd?

MVH Pelle

Glasfiberarmerad betong finns att köpa färdig på de flesta välsorterade byggvaruhusen.

Du behöver göra "lagret" minst 5cm tjockt.

Tyngden fördelas över hela plyfan och den klarar att lastbilar kör över!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon