Full version: Bondbönor
lalli
Hej alla längtansfulla odlare!! En dag som denna, när solen lyser och det är vårvarmt blir man ju grymt sugen på börja plantera i sina pallkragar. Satt nyss ute och tittade längtasfullt på dem. Jag har en fråga till er erfarna... kan man odla bondbönor i pallkragen? Tips om hur och när! Ha en trevlig dag.

// Anna
puskas5
Jag testade förra året med en gammal sort som heter Göteryd. Jag fick utsäde från fröodlareföreningen Sesam. Jag odlade i enkel pallkrage och fick hyfsat resultat från de bönor som klarade sig undan sniglarna. Man bör kanske ha dubbla kragar för att få ett bra djup på jorden åt bönorna. Men mina odlingsresultat får tas med en liten nypa salt. Jag odlar vid ett fritidshus och det var väldigt torrt under grotiden när jag inte var där för at vattna. Det kan delvis förklarar att det blev dålig fart på bönorna och ganska sen skörd. Jag tänker försöka i år igen med lite ändrade förutsättningar för att dels skydda bönorna mot sniglar, dels se till att jorden håller fukten bättre.
Om jag vore som du skulle jag testa. Du har kanske andra förutsättningar än vad jag har.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (lalli @ 20-02-2008, 11:35) *
Hej alla längtansfulla odlare!! En dag som denna, när solen lyser och det är vårvarmt blir man ju grymt sugen på börja plantera i sina pallkragar. Satt nyss ute och tittade längtasfullt på dem. Jag har en fråga till er erfarna... kan man odla bondbönor i pallkragen? Tips om hur och när! Ha en trevlig dag.

// Anna



Alla grönsaker kan odlas i pallkrage även bondbönor. Så snart jorden har en temp på runt +5-7C kan man gå ut och så bondbönor.
lalli
Tack för tipsen!! Då blir det ett försök med det i år. Blev så sugen efter ha sett ett program från Jamie Oliwer...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon