Full version: Narcissus bulbocodium
Myosotis
Köpte en eller två lökar av narcissus bulbocodium i höstas, "vild art" stod det bara. De var väldigt dyra men jag kunde inte motstå. Nu när alla påskliljor och tulpaner börjar titta fram går jag oroligt och väntar på att den ska komma upp. Egentligen vet jag ingenting om den. Tänk om jag gjorde fel? Är det någon som har erfarenhet av den?
Myosotis
Ingen som vet något? Kan fortfarande inte hitta den. Vet inte ens när den ska blomma.
Gloriana
Jag gjorde en snabbsök och den verka blomma i mars i England vilket betyder senare här. Det finns en fantastisk bulblog på Scottish Rock Garden Clubs hemsida där du kan läsa allt du behöver om denna fina blomma. Men det är så klart på engelska.

http://www.srgc.org.uk/bulblog/bulblog.html

På sidan finns det en länk att trycka på med index över alla bulblogs - där hittar du vilka du ska gå in på för att få information om den. Ruskigt rolig sida tycker jag.....Lycka till!
tulle
Tror inte att du skall räkna med att den är härdig. Jag har provat den flera gånger. Om jag övervintrat den i kruka frostfritt har den kommit och blommat, men om jag direktplanterat den har den aldrig visat sig. Zon 1.
tulle
Myosotis
Tack för svaren! Länken verkar intressant, jag får kolla mer sen! Många stora bilder, så det tar evigheter att öppna. Så typiskt att den inte är härdig, varför kan folk aldrig vara ärliga när man köper något av dem. Men i år har det ju faktiskt inte varit tjäle, så det kanske finns hopp.
Gloriana
http://www.pom.info/publ/narcisser.pdf

"Narcissus bulbocodium ssp. bulbocodium var. conspicuus torde vara det riktiga vetenskapliga namnet på denna lilla påsklilja.Lättodlad här och i ett annat torvigt parti men inte på alla andra ställen där jag försökt. Tunna gräsliknande blad redan på hösten. Underbara blommor på våren." citerat från: http://www.sta-sormland.com/STABILD/Kretstidning/Tid2_00.htm

Enligt RHS Garden Encyclopediam är den "fully hardy" vilket inte säger allt men då klarar den sig i norra Skottland och då borde den klara sig upp till zon 2-3 i alla fall.

Den är nog tusan härdig om du inte bor i en kall zon. Jag misstänker att det är lökarna som inte haft tillräckligt bra kvalité. Narcisslökar kan vara kinkiga. En annan orsak kan vara att den planterades försent - se länken från POM. (Att jag sen lagrade lökar i över ett år i en plastkasse och de överlevde är nog mera ett herrans under, men det var vanliga påskliljor)



Owe J
Först några ord angående namnsättning. Grundformerna på växter har namn där artepitetet upprepas och oftast överhoppas eftersom det är underförstått. I det här fallet Narcissus bulbocodium ssp. bulbocodium var. bulbocodium. N.bulbocodium i sig är ganska variabel och det finns därför runt dussinet varieteter och ett otal namnformer. N. b. var. conspicuus anses vara en av de starkast växande, men om det verkligen är det är inte lätt att avgöra ens om man sitter med narcissböckerna i knät och blomman framför sig.
Jag har odlat N. bulbocodium i drygt 10 år i Södertälje i en rätt tung lerjord som emellertid torkar ut ordentligt under sommaren. De stod framför en klunga av pärlhyacinter och blommade samtidigt vilket gav en fin effekt. Har nu flyttat till västkusten och räknar med att få svårare att odla den här eftersom somrarna är så mycket fuktigare.
Myosotis
CITAT (Owe J @ 29-02-2008, 10:59) *
...svårare att odla den här eftersom somrarna är så mycket fuktigare.

Kan den ha drunknat? Möglat? Det har ju regnat hela vintern, gräsmattan har varit helt vattendränkt vissa perioder.

Glömde säga att jag bor i zon 3.
Alpiner i Halmstad
Vi har odlat N. bubocodium under något 10-tal år. Lökarna står på svagt sluttande mark i stenpartierna. De bildar snabbt tätvuxna ruggar, som vi måste dela under högsommaren, annars minskar blomningen. Lökarna bildar rötter tidigt om hösten, för att redan i september komma med de nya bladen. Jag tror därför att man bör plantera nya lökar redan i augusti. Man kan också dela tuvorna efter blomningen. Bladen har redan då omvandlat tillräckligt med energi i löken.

Narcissus bulbocodium
M.v.h. Bernt

Myosotis
Nu blommar den!





Visst är den läcker?! Flera knoppar på gång. Trodde inte den skulle börja blomma så sent, scillan bredvid är snart överblommad. Bladen var så gräslika i början så det var väl därför jag missade den, mindes inte exakt var jag hade satt den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon