Mrs Phillips
Hej!
Jag är trädgårdsamatör och frilansskribent som håller på att skriva en artikel om pallkrage-odling. Jag har själv odlat en del i pallrage, men missat att ta bilder när det har varit läge. Därför undrar jag om det finns någon som har en eller ett par fina högupplösta bilder på köksträdgård med pallkragar som jag skulle kunna använda i min artikel. Den kommer att publiceras i några lokaltidningar runtom i landet. Ni kommer naturligtvis att anges som fotograf. Bilden behöver vara ganska stor för att funka i tryck och det går bra att skicka den via mail.

Jättetacksam om någon ställer upp!

Mvh
Tove Phillips
tove.phillips@telia.com


L8 B.
Hej!
Här är några bilder :-) om de fungerar vet jag inte.

Från Ljusvattnet i Västerbotten


Potatisen satt i pallkrage och potatis satt samtidigt i vanliga trädgårdslandet i bakgrunden.


Glada hälsningar
puskas5
Vad är du för en märklig journalist som tigger bilder av folk till din artikel? Jag har jobbat som journalist i 40 år och vet att värna inte bara om upphovsrätten utan också om rätten till ersättning för publicerat material? Men du erbjuder ingen ersättning. Tänker du ta betalt för bilderna som du har fått gratis? Om du inte tar betalt för bilderna, skänker du dem alltså till de tidningar som publicerar din artikel. Av vilken anledning gör du i så fall det? Tar du inte betalt för din text heller?
Mrs Phillips
Oj då!
Nej, jag tar inte betalt för bilderna jag har fått använda av en vänlig forumist. Jag brukar själv stå för foto och tar inte betalt då heller - de ingår i mina texter. Min verksamhet är mycket småskalig och jag har inga stora mediajättar i ryggen. I detta fallet hade jag inga egna bilder och undrade därför om det var någon som ville ställa upp. Jag ställer själv alltid upp om någon vill använda bilder som jag har tagit - eftersom jag inte driver någon bildbanksverksamhet förväntar jag mig heller inte någon ersättning - jag tycker i stället (liksom många andra) att det är ganska kul. Finns det generösa människor som vill bidra med sina bilder så ser jag inget fel i det.
Jag är alltid väldigt mån om att hålla på upphovsrätten - det är ju därför jag frågar!
puskas5
Tja, om alla hade samma inställning till sitt journalistiska arbete så skulle arbetsgivarna jubla - och journalisterna och fotograferna vara fattiga. Det är väl självklart att man tar betalt för bilder på samma sätt som för texter. Bilder har samma upphovsrättsliga värde och samma verkshöjd så det finns inget skäl att ge bort dem till en tidning, lika lite som det finns skäl att ge bort en text. Är du medlem i Journalistförbundet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon